kramp -bij koppelen- in de linkerarm
kramp -bij koppelen- in de linkerarm
Waar de meesten kramp krijgen van het gas vasthouden, is bij mij het probleem: na een uurtje binnendoor rijden met wat schakelen: kramp in de pols en arm bij bedienen van de koppelingshendel.
De klv is voorzien van hydraulische koppeling, echt licht gaat het niet, ook niet erg zwaar. Het lijkt dus meer aan mijn arm/pols te liggen.
Zijn er hulpmiddeltjes om de bediening te verlichten?
Wie weet raad of heeft een tip??
ps: schakelen zonder koppeling wil redelijk vanaf 3e versnelling, dat weet ik inmiddels!
De klv is voorzien van hydraulische koppeling, echt licht gaat het niet, ook niet erg zwaar. Het lijkt dus meer aan mijn arm/pols te liggen.
Zijn er hulpmiddeltjes om de bediening te verlichten?
Wie weet raad of heeft een tip??
ps: schakelen zonder koppeling wil redelijk vanaf 3e versnelling, dat weet ik inmiddels!
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Voor auto's bestaat er een (ont)koppelingshulp of -versterker. Zoek maar met die term(en) op internet. Dat is een flink apparaat en trek ook nog eens 10 tot 15 ampere bij elke keer dat je (ont)koppelt. Dat gaat je KLV accu niet trekken op de langere duur en zeker niet als je handvatverwarming hebt. Het is mij niet bekend of iets dergelijks ook voor motoren bestaat. Misschien dat er andere drukcilinders bestaan met een gunstiger overbrenging, maar ik betwijfel dat aangezien het ook te maken heeft met de aflegde weg van je koppeligshandle. Ik heb dat niet uitgezocht, maar het zou misschien gemaakt kunnen worden. Je zou namelijk 2 drukcilinders parallel moeten kunnen bedienen met 1 koppelings handle. Dat geeft ca.2 maal (niet helemaal waar) zoveel druk op de leiding ofwel de helft van de benodigde inspanning. Reken erop dat zoiets alles behalve goedkoop zal zijn. Je kunt je probleem eens voorleggen aan de mannen van EVA motors. Ze werken alleen op afdpraak, maar zien elke aanpassing als een uitdaging. Ik denk dat je er daar altijd uit moet komen al zeg ik niets over het prijskaartje, maar vragen staat vrij lijkt me.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Kijkend naar je registratie datum voor het forum en deze mail, veronderstel ik dat je de fiets net hebt.
Ik heb standaard (??) handen, lees onderkant hand-top middelvinger 20cm. ik heb geen last. Ik heb ook geen Schwarzenegger figuur, gewoon standaard 57 jaar spiergebeuren.
Oplossing 1 Zet de hendel zo dicht mogelijk op je stuur met de stelknop (open deur?). 2 Haal je handkappen er in de zomer af en pak je stuur zo wijdt mogelijk beet, zitten je handen ver van het draaipunt koppelingshendel, is de afstand hendel- stuur max maar hoef je de minste kracht te zetten. Wat je gebruikt zijn je duim en wis- en midden vinger, de rest doet niet mee. Bijkomend voordeel, veel kracht uit te oefenen op stuur bij bochten draaien, zalig bij de hairpins op vakantie. 3. Zet de bak zodra je kan in z'n vrij!
4. Kijk bij Hein Gericke of zoiets op de site, voor een aftermarket hendel met andere vormgeving en meer afstel mogelijkheden.
5. Kijk eens bij bv Bike design of MDI op de site voor hendels in race uitvoering SV1000. Deze staan vaak ook dichter bij het stuur.
6. ik heb ergens gelezen dat er een Triumph dealer is die de kolenschophendels van de Daytona's ook aanpast met laswerk, internet bestoken!
De nummers 1, 2 en 3 pas ik toe.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
Garoetn
Roland
Ik heb standaard (??) handen, lees onderkant hand-top middelvinger 20cm. ik heb geen last. Ik heb ook geen Schwarzenegger figuur, gewoon standaard 57 jaar spiergebeuren.
Oplossing 1 Zet de hendel zo dicht mogelijk op je stuur met de stelknop (open deur?). 2 Haal je handkappen er in de zomer af en pak je stuur zo wijdt mogelijk beet, zitten je handen ver van het draaipunt koppelingshendel, is de afstand hendel- stuur max maar hoef je de minste kracht te zetten. Wat je gebruikt zijn je duim en wis- en midden vinger, de rest doet niet mee. Bijkomend voordeel, veel kracht uit te oefenen op stuur bij bochten draaien, zalig bij de hairpins op vakantie. 3. Zet de bak zodra je kan in z'n vrij!
4. Kijk bij Hein Gericke of zoiets op de site, voor een aftermarket hendel met andere vormgeving en meer afstel mogelijkheden.
5. Kijk eens bij bv Bike design of MDI op de site voor hendels in race uitvoering SV1000. Deze staan vaak ook dichter bij het stuur.
6. ik heb ergens gelezen dat er een Triumph dealer is die de kolenschophendels van de Daytona's ook aanpast met laswerk, internet bestoken!
De nummers 1, 2 en 3 pas ik toe.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
Garoetn
Roland
kramp -bij koppelen- in de linkerarm
bedankt voor jullie reacties; door de handel wat naar binnen te schuiven en ietsje te kantelen krijg ik een andere grip op de handel en gaat het beter!
jammer is dat daarna iets minder in de spiegel is te zien.
en voortaan een ringsleuteltje mee om onderweg te verzetten (met een steeksleutel ging ik over de moer heen, zo vast zat die).
tip voor de "gas hand": probeer eens met een extra gripje erop, dan heeft de hand meer steun en knijp je minder hard en dat voorkomt de "slapende hand"
jammer is dat daarna iets minder in de spiegel is te zien.
en voortaan een ringsleuteltje mee om onderweg te verzetten (met een steeksleutel ging ik over de moer heen, zo vast zat die).
tip voor de "gas hand": probeer eens met een extra gripje erop, dan heeft de hand meer steun en knijp je minder hard en dat voorkomt de "slapende hand"
Op één van mijn vorige motoren had ik het zelfde probleem. Mijn dealer heeft toen een soort hefboompje in de koppelingskabel gezet. Ik heb geen idee hoe dat heet. Het was een metalen kastje ter grootte van een luciferdoosje. Aan de ene kant ging de kabel er in, aan de andere kant ging er een andere kabel uit. Inwendig zat een soort hefboompje of katrolletje die de kracht verminderde. Wel werd daardoor de "slag" wat langer. Geen idee of dat op iedere motor kan.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Dat kastje ken ik van BMW boxers.
mijn oplossing; een superbike stuur erop. die zit minder geknikt naar binnen, waardoor de armen/pols niet onder een grote hoek zitten en dus beter kracht kunnen zetten!
mijn oplossing; een superbike stuur erop. die zit minder geknikt naar binnen, waardoor de armen/pols niet onder een grote hoek zitten en dus beter kracht kunnen zetten!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Re: kramp -bij koppelen- in de linkerarm
Dit bericht begon al lang geleden..... maar is nu echt opgelost!
Yippie want ik kan nu weer echt lekker rijden en schakelen.
De oplossing was: greep van de koppeling aanpassen. De bestaande greep is nogal groot voor mijn hand, zo bleek bij mmvg.nl. Rob Janssen heeft dit heel mooi aangepast waardoor er nog genoeg vrije slag op de hendel en koppeling zit, maar het geheel beter onder mijn vingers zit. Hierdoor makkelijker om de kracht uit te oefenen en geen last meer van mijn arm.
Tip voor iedereen met een ergonomisch probleem: www.mmvg.nl !!
Ennuh: nieuwe handschoenen met wat meer ruimte tussen duim en wijsvinger: toen was het verhaal helemaal compleet!
Groeten, Rinus
Yippie want ik kan nu weer echt lekker rijden en schakelen.
De oplossing was: greep van de koppeling aanpassen. De bestaande greep is nogal groot voor mijn hand, zo bleek bij mmvg.nl. Rob Janssen heeft dit heel mooi aangepast waardoor er nog genoeg vrije slag op de hendel en koppeling zit, maar het geheel beter onder mijn vingers zit. Hierdoor makkelijker om de kracht uit te oefenen en geen last meer van mijn arm.
Tip voor iedereen met een ergonomisch probleem: www.mmvg.nl !!
Ennuh: nieuwe handschoenen met wat meer ruimte tussen duim en wijsvinger: toen was het verhaal helemaal compleet!
Groeten, Rinus
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: kramp -bij koppelen- in de linkerarm
Hoi Rinus,
Blij om te horen dat het nu beter gaat, maar betekent dit nu dat je 4 jaar lang niet gereden hebt? Ook al omdat je niets gepost hebt in die 4 jaar?
We hopen nu vaker iets van je te horen, nu je heerlijk relaxed en zonder klachten kan rijden! Enjoy!
Blij om te horen dat het nu beter gaat, maar betekent dit nu dat je 4 jaar lang niet gereden hebt? Ook al omdat je niets gepost hebt in die 4 jaar?
We hopen nu vaker iets van je te horen, nu je heerlijk relaxed en zonder klachten kan rijden! Enjoy!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Re: kramp -bij koppelen- in de linkerarm
hoi,
je kan gerust zijn; als het kon heb ik gemoterd, ivm kids achterop was dat toen vaak een andere motor; maar sinds dit voorjaar ook achterop de klv!
dus ik ben helemaal tevree.
verder heb ik niet zoveel geplatvormd, lees wel eens wat, maar schrijven is weer een ander ding.
in ieder geval prettig dat ik de site teruggevonden heb (snelkoppeling deed het niet meer) en dat er nog steeds enthousiast gebruik van gemaakt wordt!
je kan gerust zijn; als het kon heb ik gemoterd, ivm kids achterop was dat toen vaak een andere motor; maar sinds dit voorjaar ook achterop de klv!
dus ik ben helemaal tevree.
verder heb ik niet zoveel geplatvormd, lees wel eens wat, maar schrijven is weer een ander ding.
in ieder geval prettig dat ik de site teruggevonden heb (snelkoppeling deed het niet meer) en dat er nog steeds enthousiast gebruik van gemaakt wordt!
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: kramp -bij koppelen- in de linkerarm
Top!Rvb schreef:hoi,
je kan gerust zijn; als het kon heb ik gemoterd, ivm kids achterop was dat toen vaak een andere motor; maar sinds dit voorjaar ook achterop de klv!
dus ik ben helemaal tevree.
verder heb ik niet zoveel geplatvormd, lees wel eens wat, maar schrijven is weer een ander ding.
in ieder geval prettig dat ik de site teruggevonden heb (snelkoppeling deed het niet meer) en dat er nog steeds enthousiast gebruik van gemaakt wordt!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.