Versnellingsbak

Plaats reactie
tatanka

Versnellingsbak

Bericht door tatanka »

Vandaag mijn nieuwe V-Strom (2005) aan het inrijden geweest....! Wanneer ik omhoog schakel, schakelt de bak soepel....! Waneer ik naar onder schakel, moet ik hem erin duwen....! Is dit normaal, of komt het gewoon dat ie de fabrieksolie er nog in heeft zitten?

M.v.g. Stormke.
Gast

Bericht door Gast »

UIteraard moet de motor nog ingereden worden. Dat geldt ook voor de versnellingsbak. Je zult zien dat na verloop van tijd de motor "losser" wordt.

Dat is meteen ook de grootste reden dat je voor een 1000 beurt de olie + filter moet vervangen, want deze "inrij-olie" bevat na deze afstand ijzerslijpsel van oa. de tanden van de versnellingsbak.

Overigens geef ik altijd een streepje tussengas bij het terugschakelen en zet ik de bak pas weer in de 1e versnelling als ik volledig stilsta. Gevoelsmatig is dat beter voor de versnellingsbak. Ik heb overigens mijn (auto)rijbewijs gehaald bij Defensie (in 1979...) en daar werd mij toen geleerd altijd te dubbelklutsen bij het terugschakelen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

remodato schreef:[...] Ik heb overigens mijn (auto)rijbewijs gehaald bij Defensie (in 1979...) en daar werd mij toen geleerd altijd te dubbelklutsen bij het terugschakelen.
Is dat niet uit de tijd dat de versnellingsbakken geen synchromesringen hadden? Klinkt mij nog wat ouderwets, maar in het leger hadden ze toen nog behoorlijk wat oud materieel. En voor een motorfiets van deze makelij en hoogstaande techniek lijkt me dit niet echt nodig. Maar ik begrijp je gevoel er wel bij. Ik ben zelf ook van een wat ouder bouwjaar. (Mijn lichting was 1972-2)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

Je hoort mij ook niet zeggen dat het nodig is om te dubbelklutsen bij het terugschakelen op een moderne motorfiets. En dat heeft inderdaad te maken met de synchromessen. Aan de andere kant kan het geen kwaad om, wanneer je terugschakelt bij een dusdanig toerental dat de lagere versnelling meteen erg veel toeren draait, een streepje tussengas te geven.
V-dad

Bericht door V-dad »

Iron Horse schreef: (Mijn lichting was 1972-2)

Tja volgens legertaal mag ik je dan nog een verse noemen. :)
Overigens geef ik bijna altijd een dot tussengas bij het terugschakelen. Als je dat niet doet en de motor maakt te weinig toeren dan rem je in principe af tijdens het loslaten van de koppeling. Op een natte weg of bij heftig terugschakelen gedurende een vlot eifeltochtje wil het anders nog wel eens slippen aan de achterkant. Bij rustig toerrijden of bij een motor die al laag in toeren zit, is het uiteraard niet zo nodig.
Laatst gewijzigd door V-dad op ma 01-11-2004, 19:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

@remodato

Zoals al gezegd, ik begrijp je gevoel erbij. En inderdaad, het helpt natuurlijk altijd wanneer de diverse onderdelen die in elkaar moeten gaan grijpen zo ongeveer al gelijke snelheid hebben. Of dat nu is met tussengas of double clutch. En dat is waar het "truckje" eigenlijk voor bedoeld is. Ik betrap mezelf er ook nog regelmatig op, vooral in de auto.

@ V-dad

Dat is mijn opkomst voor de dienstplicht niet mijn geboortedatum. :lol: Of had je dat ook zo bedoeld?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

@V-dad

Bij het Korps Mariniers ben je dan een "novice".

Ik ben benieuwd hoe ik me dan mag noemen na inmiddels bijna 26 jaar trouwe dienst....???
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik heb ook in het leger gezeten (lichting 82-1), waarbij je bij de oudere type vrachtwagens dubbel moest klutsen. Bij de nieuwe DAF hoefde het al niet meer...>! Bij de motor schakel ik op een "normale" manier, en dat gaat prima, dus.....!

M.v.g. Stormke.
V-dad

Bericht door V-dad »

Iron Horse schreef:@ V-dad
Dat is mijn opkomst voor de dienstplicht niet mijn geboortedatum. :lol: Of had je dat ook zo bedoeld?
Ja, niet dat ik er bijzonder trots op ben, maar ik ben van lichting 1969-5.
En als je iets langer bij was mocht je jezelf "oude stomp" noemen.
Maar om bij het onderwerp te blijven, na afzwaaien was terreinrijden met een dikke daf het leukst. Was wel flink werken met koppeling, tussengas enzovoorts
Yippy

Bericht door Yippy »

Hey Boys,

Mogen de meisjes niet meer mee praten ????
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Geen probleem, gewoon weer on-topic gaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Yippy

Bericht door Yippy »

Iron Horse schreef:Geen probleem, gewoon weer on-topic gaan.
Dat lijkt me een goed plan. Hoewel ik wel een type ben, van erop gaan zitten en rijden met die hap. Wat bijv. synchromesringen enz enz enz zijn weet ik niet, sterker nog, hoor het woord hier voor het eerst :lol:.
Maar ik vind het wel erg interessant om te lezen en leer er toch een hoop van, tenzij het gaat over de grootte van weerstandjes en zo. Dat gaat mijn petje echt te boven....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Synchromesringen zijn een soort hulpmiddel om je tandwielen die in elkaar moeten gaan lopen voordat ze daadwerkelijk contact maken dezelfde snelheid geven. Zou je dat niet hebben dan krijg je het "tandenpoetseffect", geratel dus. Werkt dus een beetje als een koppeling. In de versnellingsbakken van vroeger zaten die er nog niet in en zorgde je door tussengas te geven of te dubbleklutsen (koppeling tuusendoor oplaten komen) dat alles dezelfde snelheid heeft voor je overschakelt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Peter

versnellingsbak

Bericht door Peter »

Over de versnellingsbak.

[quote="Iron Horse"]Synchromesringen

Klopt aardig, een synchromes is een ring, de synchromesring, deze synchroniseerd dus de snelheid van twee tandwielen om zonder tandenknarssen te schakelen.
Ook moet de synchromes de oliefilm doorbreken, vandaar dat hij aan de binnenkant van de ring niet glad is.

Wat mij collega remodato ook schreef klopt ook, met name de eerste versnelling, deze is niet gesynchroniseerd en gaat er dus moeilijker in, probeer maar eens rijdend voor een verkeerslicht naar je eerste versnelling, dat kan je beter doen wanneer je stil staat.

Wat de inloopolie betreft, vaak wordt dit niet meer gebruikt en is gewone, nou ja gewoon?, olie, bij synthetische olie duurt het langer voordat de motor ingereden is.
Wat je tegenwoordig ziet bij auto's is dat de eerste olie er langer inblijft, de minuscule slijpdeeltjes die zelfs door het filter gaan zorgen voor een poleisend effect, wat het inlopen ten goede komen.
Onthoud dat het inlopen de belangrijkste periode is woor de motor, het is ook niet de bedoeling dat je op eieren gaat rijden, zo nu en dan ook de motor belasten, en afremmen op de motor, wat goed is voor de zuigerveren.

Oja, over dienstplicht, opkomst 81-4 en ook chauffeur geweest, later doorgegaan voor eerste bedrijfsauto technicus en Apk keurmeester.
Allemaal bij het Korps Mariniers
tatanka

Bericht door tatanka »

Inderdaad de eerste duizend kilometers zijn het belangrijkste voor de motor....! Ik heb er nu ongeveer 750 km op zitten, en heb alléén binnendoor gereden, vooral Eifel en Ardennen....! Afremmen op de motor en het toerental niet hoger als 4500 laten komen zijn ook héél goed voor het motorke.......!

P.s. Dus als ik goed begrijp, zit er nu géén fabrieksolie meer in bij aflevering van een nieuwe motor......, welke normaliter rond de 1000km vervangen moet worden.....?


M.v.g. Stormke.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De olie wordt wel bij de 1000 km-beurt vervangen. Peter bedoelt alleen dat er niet meer als vroeger een ander soort olie voor gebruikt wordt. De olie moet vanwege het inrijdslijpsel echter wel worden vervangen, net als het oliefilter. Hoewel daar ook al eens bij iemand mee gesjoemeld is. Staat hier ook ergens op het forum.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Peter

Versnellingsbak

Bericht door Peter »

tatanka schreef:Inderdaad de eerste duizend kilometers zijn het belangrijkste voor de motor....! Ik heb er nu ongeveer 750 km op zitten, en heb alléén binnendoor gereden, vooral Eifel en Ardennen....! Afremmen op de motor en het toerental niet hoger als 4500 laten komen zijn ook héél goed voor het motorke.......!

P.s. Dus als ik goed begrijp, zit er nu géén fabrieksolie meer in bij aflevering van een nieuwe motor......, welke normaliter rond de 1000km vervangen moet worden.....?


M.v.g. Stormke.
Op de fabriek worden de motoren proef gedraaid, bij automotoren worden de motoren dan electrisch aangedreven men de carterpan gedemonteerd, de slijpsels in het blok worden dan weggespoeld uit het blok. Later wordt er proefgedraaid als de auto helemaal afgebouwd is.
Met olie in het carter gaan ze dan op transport naar de importeur.
Deze voert dan vaak een nulbeurt uit en vervangt als het goed is de olie.
Bij het inrijden niet stationair de motor warm laten draaien, starten en daanra rustig wegrijden.

Groeten Peter
tatanka

Bericht door tatanka »

Dank je voor de nodige uitleg en wijsheid van jullie mede-forum leden. Deze dingen worden bij de dealer vaak niet in details verteld, en is toch wel handig om te weten waar je mee bezig bent, toch......! In ieder geval heb ik mijn motor op een goede manier in kunnen rijden....!

M.v.g. Tatanka
Toontje

Bericht door Toontje »

Alleen nog even dit . . . volgens mij zitten er in een motorversnellingsbak helemaal geen synchromesh-ringen. De tandwielen worden rechtstreeks in elkaar geschoven en hebben een rechte vertanding. Daarom is het ook goed mogelijk om zonder koppeling te schakelen.

Het inschakelen van de eerste versnelling gaat vanuit de neutraal wat moeilijker, omdat de natte koppeling "kleeft", zodat de bak licht aangedreven wordt tijdens het inschakelen.

Bij BMW's is het anders. Die hebben een droge koppeling en een "auto"-versnellingsbak erachter. Vandaar dat die blokken ook zo lomp gtroot zijn.
Plaats reactie