Lampje op dashboard en verspringen tijd en km-teller

Plaats reactie
MaxZeiler

Lampje op dashboard en verspringen tijd en km-teller

Bericht door MaxZeiler »

Paar weken geleden en vanavond weer. Rood lampje midden op dashboard brandt, wijzers slaan uit alsof contact aangaat, klok springt terug van juiste tijd naar 01.00 uur, dagteller verandert in totaal km teller. Rara.

Geen foutmelding (als in F1 discussie), geen hapering in toerengebied. De eerste keer onderweg in de 6e versnelling, vanavond net in de 2e versn gezet. Vanavond was de motor nog koud -net bij het wegrijden na een kantoordagje stil te hebben gestaan.

Het lijkt niet veel om het lijf te hebben maar twee maal achtereen (de eerste keer net voor de 24K beurt- vandaag een week of wat erna) - wat zou het kunnen zijn.

Straks weer klokje gelijk zetten - morgenochtend geen tijd voor. Truste.
Leipo

Bericht door Leipo »

zitten de contacten op je accu nog goed vast?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Lijkt inderdaad op een los contact in de voeding.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Ik heb sinds 3 weken hetzelfde probleem.
Tijdens het starten lijkt het wel of de stroom onderbroken wordt, de
wijzers slaan weer helemaal naar de rechterkant van de tellers,
klok springt op 01.00 uur en dagteller springt naar totale kilometerstand.

Is inmiddels bij het starten een keer of 4 gebeurt en 1x tijdens rijden.

Ik heb de accupolen gecontroleerd en die zitten goed vast, dus daar zal
het niet aan liggen.

Het is voor mij een raadsel waar het vandaan komt, zeker omdat het
maar sporadisch gebeurt (ik rij dagelijks).

De teller staat op 25.500km, bij 24.000km zelf beurtje gegeven en
binnenkort wordt bij Hoegee de klepspeling gecontroleerd en gaat
ie op de rollenbank om afgesteld te worden.
Ik zal dit probleem ook bij Hoegee melden.

Mocht er iemand voor die tijd een oplossing weten.....

gr.
Richard
Leipo

Bericht door Leipo »

misschien heeft het hier mee te maken: http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.ph ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Bedankt voor de tip Leipo.

ik laat het bij Hoegee nakijken.

gr.
Richard
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Op weg naar huis gisterenavond stopten allebei de koplampen
ermee, het enige wat het nog deed waren de stadslampjes.

Hopende dat de overige verkeersdeelnemers de stadslichtjes zouden
opmerken en zeer rustig rijdend gelukkig veilig thuisgekomen en direct
een zoektocht naar de oorzaak gestart.

Na verwijderen van zadel, tank en luchtfilterhuis de boosdoener
gevonden. :evil:
In het kort: de kabel van de bediening van knipperlichten, toeter,
grootlicht etc. op de linkerhelft van het stuur loopt via het stuur naar
beneden. Op de kap boven de radiateur is deze kabel verbonden met
de hoofdkabelboom d.m.v. een verbindingsstekker.

Deze verbindingsstekker is aan het rotten en veroorzaakt de ellende.
Deze stekker is ook de oorzaak van het "resetten"van het klokje".
Dus als je last heb van het "resetten" dan begeeft op korte termijn
ook je verlichting het.
Laatst gewijzigd door Blackstrom op di 27-03-2007, 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.
V2fun

Bericht door V2fun »

Gelukkig dat je heelhuids thuisgekomen bent.
Het is zeker niet normaal dat alles zo goedkoop afgewerkt is en heb je groot gelijk om er werk van te maken.
Zelf heb ik nog steeds plezier van mijn vstrom dl1000 maar wordt waarschijnlijk mijn volgende motor toch geen suzuki meer en dat heeft voor mij ook te maken met de goedkope[is duurkoop] afwerking :(

Hopelijk wordt suzuki eens wakker en gaan ze eens inzien dat ze wat duurzamere producten moeten maken willen ze in de toekomst goed blijven verkopen.
Leipo

Bericht door Leipo »

hmm ik heb al enige tijd de indruk dat mijn lampen knipperen als ik over hobbels rij dus dat zou best ook aan die verbindingsstekker liggen.

mijn injectie naar mijn achterste cylinder is ook al een uitgevallen door een doorgerotte connector :(

de afwerking van de Strom laat idd erg veel te wensen over :(
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Leipo schreef:hmm ik heb al enige tijd de indruk dat mijn lampen knipperen als ik over hobbels rij dus dat zou best ook aan die verbindingsstekker liggen.
Was bij mij ook het geval.
In het begin knipperden de lampen een paar maal om telkens weer voor
een langere periode te blijven branden.
Maar op een gegeven moment gaan ze gewoon uit en niet meer aan.
Nogmaals; erg vervelend als je 's avonds of 's nachts onderweg bent.
Leipo

Bericht door Leipo »

nou dan kan ik dat meenemen in mijn plan enkele connectors op te sporen en te vervangen voor exemplaren die niet binnen een jaartje doorrotten :x

toch bagger dat een motor binnen een jaar al dit soort problemen aan het vertonen is :(
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Inmiddels erachter gekomen dat het resetten van het klokje,
(het probleem waar dit topic mee begon) niet door rottende stekkers
wordt veroorzaakt, maar door een slechte accu.

Heb inmiddels de accu vervangen en sindsdien geen last meer gehad
van een resettende klok.

Goedkoopste (Kwaliteits)accu die ik kon vinden:

Yuasa YTX14BS : EUR 53,95 excl. verzendkosten a EUR 7,95
(Mototravel via Marktplaats of http://www.mototravel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

Besteld, betaald, na twee dagen binnen met de post, uitstekende
service :D
(ter vergelijk: Safe Rotterdan rekent EUR 104,95 voor dezelfde
accu :?: :?: )
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

tijdje niet op het forum geweest, maar heb ik bij het volgende topic ook al gemeld: http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=237

Wat er ook nog aan zit te komen (heb ik ook al gehad) is de aansluiting van de computergestuurde massa op de kabelboom (of zoiets). Ook hiervoor geldt dat het symptoom is dat het dimlicht uitvalt.

Gerrit
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

gerrit schreef:Wat er ook nog aan zit te komen (heb ik ook al gehad) is de aansluiting van de computergestuurde massa op de kabelboom (of zoiets). Ook hiervoor geldt dat het symptoom is dat het dimlicht uitvalt.

Gerrit
Hiervan heb ik nog geen last gehad, zal nog wel komen :evil:

De connector die jij in het andere topic beschrijft heb ik er tussen uit
gehaald en de draadjes aan elkaar gesoldeerd, sindsdien geen last
meer gehad.

Heb je je al aangemeld voor de marathonmotor van MOTO'73 :?: :wink:
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Nee,

Heb me nog niet opgegeven. Wil hem eerst naar de ton sleuren (eind dit jaar dus........zal na dit weekend op 87.000 staan).

Groets,

Gerrit
MaxZeiler

Gedonder zonder licht

Bericht door MaxZeiler »

Afgelopen woensdag na n lekker avondje zeilen, 23.00u en goed donker. Doet m'n verlichting het niet. Na een aanloop van steeds vaker uitvallen van stroom- terugslaan van wijzers à la bij het starten - maar dan gewoon onderweg- telkens werd tijdklok ge-reset, steeds terug naar 01.00u.

Alleen de knipperlichten branden nog, maar dan wel alle vier tegelijk (vgl. Amerikaans model). Rem- en achterlicht is het enige wat nog werkt. GRRRR...

Zou het echt een slechte accu zijn?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Ha die Joop,

teller resetten ligt aan slechter wordende accu. Accu vervangen
en dit probleem is opgelost.

De problemen met je verlichting worden veroorzaakt
door een slechte (rottende) stekker.
De stekker kun je traceren door de draden te volgen vanaf het
bedieningsgedeelte voor de claxon en knipperlichten etc.
Deze draden lopen via het stuur naar beneden en worden met
de hoofdkabelboom verbonden door een stekker die bovenop de
kap van de radiateur is vastgezet.
Het makkelijkste bereik je deze stekker door de linkerkant van de
kuip te verwijderen.

Ik had dezelfde symptonen en ik heb de stekker er tussen uit geknipt
en de draden aan elkaar gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous.

Sindsdien werkt de verlichting weer zonder problemen (alweer 10.000km)

Succes!
MaxZeiler

problemen opgelost, kabelboom-connectie kuip was de duivel

Bericht door MaxZeiler »

hallo richard,

bedankt voor je tip - ik heb het wel laten uitvalkenieren (in barneveld- suzdealer)- maar het is nu inderdaad over die ellende. de accu was nog in orde, het zat echt in die kabelboom.

vertrek zondag naar de alpen en heb vandaag een videocamera vast op mijn motor gemonteerd; geeft leuke effecten!

groet
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Bericht door Puff »

Ik heb sinds kort ook de klok en tellerproblemen.....

Dus ik zal eens op onderzoek uitgaan......

Maar om evt meteen kosten te voorkomen lijkt het mij dus verstandig om eerst de kabelboom te checken en evt de connectors schoon te maken?


Danny.
Ter Land Ter Zee en........
Plaats reactie