Waterpomp vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vstrom650_2020
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 05-04-2020, 21:32
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 2019

Waterpomp vervangen

Bericht door Vstrom650_2020 »

Heren en dames, morgen ga ik mijn waterpomp vervangen suzuki v strom 650 2020. Het onderdeel dat is afgebroken is een nozzle kop waar de radiator slang op aan gesloten zit(dit is het onderste nozzle van de twee deze staat naar de buitenzijde van de motor gerricht). Onderdeel is:17411-44H00. Aan de binnenzijde is hoogstwaarschijnlijk niks gebroken etc.
Nu heb ik een aantal vragen. Hoe vast zitten de bouten van dat onderdeel? Handvast of machinaal vast?
Alle koelvloeistof is er uit gelopen, moet ik nog de olie of andere vloeisstoffen eruit laten lopen? Het is de waterpomp , dus ik zou denken van niet. De o-ring terug plaatsen in het onderdeeel 17411-44H00 is vast knap lastig. Iemand hier een trucje voor? Koelvloeistof met je vinger op de o-ring smeren voor betere afdichting en hoe krijg je die o-ring goed in dat onderdeel. Voor gemengde koelvloeistof al in huis uiteraard. Ik las verder bijvul dop open laten na het bijvullen. Motor laten lopen, dan kan alle lucht in de leidingen ontsnappen en voorkom je later over verhitting.
Andere tips zijn meer dan welkom over speciaal gereedschap e.d.
Alvast hartstikke bedankt!!!!
Zal laten weten of het gelukt is morgen en hoe lastig het klusje was. Handig voor de volgende.
Wil het graag zelf doen, leer ik meer van. Vandaar niet bij de garage.
Erinanco
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 15:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Erinanco »

Zelf doen is altijd leuk , maar dit lijkt mij toch echt fabrieksgarantie.
Technisch kan ik je verder niet helpen
succes in elk geval

Eric
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Calimero »

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe het komt dat de nozzle is afgebroken.

Of het verstandig is, met het oog op garantie, om de reparatie aan je nieuwe motor zelf uit te voeren laat ik aan jou over. :roll:
Groeten,
Adri
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Banjer »

De O-ring kun je "vastplakken" met wat zuurvrije vaseline.
Gebruikersavatar
Vstrom650_2020
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 05-04-2020, 21:32
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 2019

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Vstrom650_2020 »

@banjer handige tip!!
Tja dat is een lang verhaal hoe dat is afgebroken. Het is niet te verhalen op de fabrieksgarantie. Nu ik over de slang van de waterpomp naar de radiator nadenk. Die zit vast met een soort klem. Die moet wel goed vast zitten ander spuit alle koelvloeistof eruit en al helemaal tijdens het rijden. Hoe kan ik die klem vastzetten en zou een tiewrap een goed alternatief zijn. Ik moet de motor een kleine 30 km rijden voordat ie weer netjes thuis staat. Het hoeft geen duurzamw oplossing te zijn. Maar als het maar even houd en ik rij natuurlijk voorzichtig en waarschijnlijk binnendoor
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Banjer »

De standaard slangklemmen zou je moeten kunnen hergebruiken. Mocht die er niet meer zijn, rij ff langs een bouwmarkt en koop er daar één. Een tiewrap kan best voldoen in een noodgeval, maar ik zou toch liever iets degelijkers gebruiken.
Gebruikersavatar
Vstrom650_2020
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 05-04-2020, 21:32
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 2019

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Vstrom650_2020 »

Onderdeel is niet los te krijgen zonder bij de versnellingen te komen, volgens de dealer. Hij zei erbij je moet het inderdaad maar net weten. Lange leve de gecompliceerde 3e generatie. Want ouder generaties moet het volgend de manual wel zo kunnen en ik had de aanname gedaan suzuki veranderd nie zo veel. Dus zoveel verandeirng zijn er niet.

Uiteindelijk met epoxy het afgebroken onderdeel vast weten te krijgen en het werkt nu prima weer. Dus tijdelijke houtje touwtje oplossing is het geworden. De epoxy kan levenslang mee.
Gebruikersavatar
Vstrom650_2020
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 05-04-2020, 21:32
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 2019

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Vstrom650_2020 »

Geen handig idee geweest. Het onderdeel dat ik eraf wilde halen, heb ik aan getrokken om het los te krijgen in de manual 1e generatie kon dat gewoon. Wat ik nu merk is dat de overdracht van power in de lage toeren niet optimaal is. Wat bedoel ik daarmee. Ik geef gas en bij 4k toeren bijv. Lijkt even geen versnelling(snelheid) te zijn en dan ineens herpakt de motor zich. Het is geen delay want als je van 3k toeren naar 4k toeren gaat is het soepel, maar er komt een punt dat het lijkt alsof de kracht overdracht weg is. En die komt ineens weer terug. De toerentallen zijn even fictief gebruikt terr illustratie.

Ik denk zelfd dat het komt dat ik aan dat onderdeel van de waterpomp heb lopen trekken en aan de binnenzijde daaarvan zit een onderdeel dat met de versnellingen heeft te maken. Hierdoor loopt het niet soepel. Ik ga het hoogstwaarschijnlijk bij de volgende onderhoudsbeur april 2021 even benoemen, dan laat ik direct alles repareren en vraag ik ook meteen welk cijfer hij mijn eerste klus ooit aan een motor geeft. Want die waterpomp zal die wel van zeggen wat heb jij hier allemaal gedaan met je epoxy haha

Het is storend maar ik kan er gewoon nog mee rijden en het wordt niet erger
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Calimero »

Calimero schreef: di 27-10-2020, 12:38 Of het verstandig is, met het oog op garantie, om de reparatie aan je nieuwe motor zelf uit te voeren laat ik aan jou over. :roll:
Ik zeg helemaal niets meer :frusty: :frusty: :frusty:
Groeten,
Adri
Plaats reactie