Zelf ketting vervangen

Plaats reactie
Eddie

Zelf ketting vervangen

Bericht door Eddie »

Ik wil graag zelf de ketting met kettingwielen vervangen.
Kan ik de ketting ook zonder speciaal gereedschap aan elkaar klinken?

Ed
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

voor zover ik weet kan dat niet. maar zo'n kettingpons in ook niet zo duur.
http://www.louis.de/shop/img250/1000313 ... _FR_06.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
€30.

maar de kettingset er door de dealer op te laten leggen kost ook niet echt veel. scheelt je zelf een hoop gerommel, en die mensen hebben dat veel vaker gedaan. het koste mij bijna niks extra voor het monteren, ze waren binnen 20 minuten klaar.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Als het je zelf wil doen zou ik zeker een kettingpons kopen of lenen.

Zelf de ketting monteren (vergeet de tandwielen niet!!) is niet zoveel
werk, maar wel een smerig klusje.

Zelf doen bespaart je al snel 100 euri :D

Ketting + tandwielen bestellen via internet (bv http://www.motoronderdelen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
= EUR 129,00
Dealer rekent al snel EUR 179,00 voor een goede set.
Besparing op kettingset = EUR 50,00+ EUR 50,00 besparing arbeidsloon=
EUR 100,00 in the pocket :D .

Pons is hierin niet meegenomen, maar die slijt niet en kun je vele malen
gebruiken om de ketting te vervangen.


veel plezier met de 100 euri !!!

gr.
Richard
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Erik Hofstee schreef:voor zover ik weet kan dat niet. maar zo'n kettingpons in ook niet zo duur.
http://www.louis.de/shop/img250/1000313 ... _FR_06.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
€30.

maar de kettingset er door de dealer op te laten leggen kost ook niet echt veel. scheelt je zelf een hoop gerommel, en die mensen hebben dat veel vaker gedaan. het koste mij bijna niks extra voor het monteren, ze waren binnen 20 minuten klaar.
LET OP! Volgens het bijschrift is deze alleen geschikt voor D.I.D. kettingen.
MOTO-DETAIL KETTENTRENN- UND VERNIETWERKZEUG
DID-Ketten trennen und absolut zuverlässig wieder vernieten können Sie mit dem moto-detail Kettenwerkzeug. Durch den Spindel-Bolzen wird ein sauberer und zuverlässiger Niet geformt, es muß nicht mit dem Hammer gearbeitet werden. Für DID-Ketten der Teilung 520, 525, 50 (530) und 532 geeignet. Bitte stets ein passendes original DID-Nietschloss verwenden! Nicht zum Vernieten von Regina-Ketten einsetzen!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Ook ik ben begonnen om zelf de ketting en de tandwielen of kettingwielen of hoe ze ook heten mogen, te vervangen, maar hoe krijg je eigenlijk die moer van het voorste tandwiel los. Ik heb de borgring al recht getikt, maar er is met geen mogelijkheid beweging in de zelfborgende moer(maat 32 dopsleutel erop!) te krijgen. Iemand een idee? :(
Fred

Bericht door Fred »

motormuisdl650 schreef:Ook ik ben begonnen om zelf de ketting en de tandwielen of kettingwielen of hoe ze ook heten mogen, te vervangen, maar hoe krijg je eigenlijk die moer van het voorste tandwiel los. Ik heb de borgring al recht getikt, maar er is met geen mogelijkheid beweging in de zelfborgende moer(maat 32 dopsleutel erop!) te krijgen. Iemand een idee? :(
Steek er eens een buis van ne meter op, dan heb je meer kracht.... en tegen de klok indraaien... tis rechtse draad.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De schroefdraad is voorzien van THREAD LOCK 1342. (Loctite low strenght. Is plus 20%) Plus dat het aanhaalkoppel 145 Nm is. Dat bij elkaar behoeft flink wat kracht. Vergeet bij het weer monteren de loctite niet aan te brengen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De beschrijving van het gebruik van de kettingpons (DL650) met de maatvoering erbij.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Iron Horse schreef:De schroefdraad is voorzien van THREAD LOCK 1342. (Loctite low strenght. Is plus 20%) Plus dat het aanhaalkoppel 145 Nm is. Dat bij elkaar behoeft flink wat kracht. Vergeet bij het weer monteren de loctite niet aan te brengen.
Ja, heb ik gemerkt, maar het tandwiel is vervangen, toen effe de achterbrug los maken. Heb ik toch echt al een aantal keren gedaan, maar bij de Suzuki onmogelijk, omdat je weer speciaal gereedschap nodig hebt! Toch maar een kettingpons gehaald bij Louis voor 29.95 euro. Zal vannavond wel eens kijken of dat gaat.

:twisted:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

motormuisdl650 schreef:
Toch maar een kettingpons gehaald bij Louis voor 29.95 euro. Zal vannavond wel eens kijken of dat gaat.

:twisted:
En?, is het gelukt om de ketting erom te leggen?

gr.
Richard
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Oh sorry, ik heb m'n verhaaltje niet afgemaakt :oops:

Het is gelukt met de pons. Het is eigenlijk een fluitje van een cent, alles bij elkaar nog geen 20 minuten werk. Ik heb er ondertussen zo'n 500 Km mee gereden en hij doet het nog steeds, dus zal het de volgende 30000 of zo ook wel goed gaan.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

M.b.t. die ponstang, heb je dan ook een D.I.D. ketting gemonteerd of is die ponstang toch meer universeel inzetbaar?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Het pons aparaat is bedoeld voor DID kettingen en aangezien ik een DID kettingset heb gekocht, was het geen probleem, of je er andere ketting mee kunt ponsen weet ik niet.
Plaats reactie