Pagina 1 van 1

Demontage lambdasensor

Geplaatst: vr 03-07-2020, 17:02
door Dyrck
Hallo allen,

Ik heb een FI-C44 storing (lambdasensor) en wil de sensor een nachtje in de Forte-1 hangen om te reinigen.
Heeft iemand een idee om die sensor uit de uitlaat te draaien, terwijl de uitlaat nog gemonteerd is?
Met een steeksleutel kom ik namelijk net niet bij de sensor en om nou de hele uitlaat er af te halen....

Kortom: Wie heeft er een trucje om die sensor los te krijgen?

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: vr 03-07-2020, 18:54
door Weerman
Om dit ding in vloeistof te hangen lijkt mij eerlijk gezegd geen goed idee, heb wel eens gehoord dat men ze ging verwarmen (schoonbranden) zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Is de bedrading/stekkerverbinding wel goed?

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: vr 03-07-2020, 19:28
door Calimero
Er is speciaal gereedschap te koop ( flexibele steeksleutel ) waarmee het misschien wel lukt. Een dergelijke steeksleutel kan je wellicht ook per stuk kopen in de juiste maat.

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: za 04-07-2020, 09:22
door Dyrck
Ik kreeg de tip van een monteur om m een tijdje in de Forte te hangen en/ of schoon te branden.
Die flexibele sleutels kende ik nog niet. Helaas niet leverbaar en te klein.

Ik heb de stekker gisteravond weer opgehaald, er bleek nog wat vocht van contactspray in te zitten.
Ik heb m droog gemaakt en weer in elkaar gezet, dus dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn.
Ik ga de moeite niet nemen om de uitlaat te demonteren.
Ik kieper de Forte eerst maar eens in de tank, ik verwacht eigenlijk dat het probleem niet mee terugkeert, uitlaat demonteren kan altijd nog.
Bedankt voor de tips.

C44 lambdasensor

Geplaatst: zo 12-07-2020, 07:46
door Dyrck
Gisteren heb ik het toch voor elkaar gekregen om de sensor te verwijderen.
Ik heb het ding schoongemaakt, heet gestookt en weer gemonteerd.
Helaas nog steeds de C44 foutmelding.

Ik heb ondertussen uitgezocht dat de sensor te overbruggen is met een weerstand van 330 Ohm, dus dat wordt de volgende stap.

Wordt vervolgd....

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: ma 13-07-2020, 19:51
door Weerman
Je brandstofmengsel wordt met deze sensor aangepast dus als je er een weerstand tussen zet wordt er niets meer geregeld
waardoor je motor niet beter zou gaan lopen en ook opeens stationair/stapvoets rijden zou kunnen afslaan en als dat op een ongelukkige moment gebeurt kan het lastig worden.

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: ma 13-07-2020, 22:38
door Cplegt
Heb ooit een 2e hands sensor van een autosloperij in de dl650 gezet. Was afkomstig van een ford focus meende ik. Destijds daar gewoon gevraagd naar een 4polige lamda sensor. De gene waar ze mee aan kwamen had dezelfde kleuren draad als die op de strom.
Stekker omgesoldeert en gemonteerd. Werkte prima

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: do 16-07-2020, 10:32
door Dendrummer
Gewoon nieuwe kopen bij dealer ,is alles opgelost met die oplapmiddeltjes schiet je niets op.

Greetz
Gerard

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: do 16-07-2020, 12:16
door Dyrck
Eventjes ca €240,- neertellen voor een nieuwe sensor en dan nog niet eens weten of dat wel de oorzaak van de storing is, gaat me toch te ver.
Het is ook in tegenspraak met de ratbike-gedachte. De motor is 14 jaar oud en heeft ruim 164.000 km gelopen.
Een echte ratbike is een motor die wel goed en veilig rijdt, maar er niet zo uit ziet. Storingen worden creatief opgelost en daar past het overbruggen van een sensor goed bij.
En volgend alternatief zou een autosensor voor €25,- van een sloperij zijn.

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: do 16-07-2020, 14:00
door Tulipan
Dendrummer schreef: do 16-07-2020, 10:32 Gewoon nieuwe kopen bij dealer ,is alles opgelost met die oplapmiddeltjes schiet je niets op
Waar is de uitdaging in het leven ?
Oplossingen ontstaan door problemen die zich voordoen. :worship:
Door die oplossingen wordt men wijzer.
Naar de dealer rennen zal je kennis niet vergroten, eerder dumbing down effect :mrgreen:

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: do 16-07-2020, 14:59
door F2ride2001
Waarom ga je zo'n ding heet stoken? C44 levert de volgende test punten op:

-Ho2 sensor circuit is open or shorted to the power source.
-Heated circuit is open or shorted to ground.
-Battery voltage is not supply to the ho2 sensor.

Allemaal punten die je met een simpele multimeter kunt meten zonder dat je ook maar iets losschroeft.
Wel effe de lamda sensor stekker vinden. :mrgreen:

Lamda sensor heb ik destijds goedkoop in Engeland gevonden (69euro) :bye:

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: do 16-07-2020, 15:57
door Dyrck
Een vuile sensor geeft verkeerde waarden.
Door heetstoken brand je overtollig kool weg.

Vanmiddag de sensor overbrugd met een weerstand van 330 Ohm
20200716_153242_compress37.jpg

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: za 18-07-2020, 11:36
door Dyrck
:D Het probleem met foutcode C-44 lijkt opgelost. :D
20200718_111154_compress6.jpg
Vanmorgen een testrit gemaakt en bij alle toerentallen i.c.m. verschillende versnellingen het blok het prima deed.
Zelfs bij het gas volledig opentrekken in 6 bij 3.00 rpm tot 9.000 rpm.
Dirkie is blij... :-)} :D

Re: Demontage lambdasensor

Geplaatst: za 18-07-2020, 13:05
door Tulipan
Je hebt een biertje verdient :worship: