Pagina 1 van 1

Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: vr 23-08-2019, 14:51
door Heppie
Kwam net op de Facebook groep deze vraag tegen.
Hoe word er hier over gedacht,mijn dealer heeft ze bij 12 en 24.000 km niet vervangen omdat ze nog goed waren.
de vraag :
Volgens de lokale suzuki dealer heeft de v-stom om de 12.000km zijn onderhoud nodig. Op zich normaal.
Maar hij wist mij ook te vertellen dat de bougies, iridium bougies, ook elke 12.000km vervangen moeten volgens fabrieks voorschrift.
Nu vindt ik dat een vreemd verhaal. Dit type bougies zou nl veel langer mee moeten gaan als gewone.
Heb er dus een beetje een dubbel gevoel bij.
Wie heeft hier ervaring mee?

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: vr 23-08-2019, 14:56
door RedStrom
Zoekfunctie gebruiken.
Iridium 40k+ easy.

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: vr 23-08-2019, 16:13
door Iron Horse
Inderdaad, is al zoveel over geschreven.

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: vr 23-08-2019, 18:37
door Heppie
Streep er door dan :bye:

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: zo 25-08-2019, 17:31
door Margon
Gaat er dan ook een streep door de Garantie ?

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: di 27-08-2019, 14:31
door Weerman
Staat in onderhoudsschema 12000km vervangen en ja het is in mijn ogen ook veel te vroeg, in auto blijven ze 100.000km zitten en inderdaad er is al veel over geschreven.

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: wo 28-08-2019, 00:08
door Dendrummer
Iridium bougies vervangen om de 12000km is zo (IDIOOT) als olie vervangen om de 3000km.
Bij suzuki zouden ze toch wel een beetje normaal moeten doen,maar zoals iedereen weet onze strommekes zijn heel betrouwbaar en hebben weinig problemen,maar onze dealers moeten ook wat verdienen denk ik. :bye:

Greetz
Gerard

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: wo 28-08-2019, 15:19
door Margon
Betrouw misschien omdat ze te snel vervangen ?

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: wo 11-09-2019, 10:52
door Piet Zahut
Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat er mensen zijn die het allemaal beter weten dan de ingenieurs uit Hamamatsu... Ja, het is vroeg om iridium bougies te vervangen bij 12.000 km maar ik zou me altijd aan het onderhoudsschema houden. Onderhouden is overhouden.

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: wo 11-09-2019, 11:17
door Iron Horse
Piet Zahut schreef: wo 11-09-2019, 10:52 .. ik zou me altijd aan het onderhoudsschema houden. Onderhouden is overhouden.
Natuurlijk, want jij preekt voor eigen parochie :roll:

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: wo 11-09-2019, 13:39
door Piet Zahut
Nou nee hoor, dit deed ik ook al voordat ik werkzaam was in dit wereldje......

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: wo 11-09-2019, 15:21
door Dendrummer
Bij mij worden die pas vervangen bij 36000km en dan is het eigenlijk nog te vroeg.Ieder moet dat maar voor zich zelf uitmaken. :bye:

Greetz
Gerard

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: di 17-09-2019, 21:48
door Hessel
ik vermoed dat het niet zozeer een technische beslissing is maar meer een commerciele om irridium bougies bij 12k te wisselen....
zelfs gewone "pisbak, 8 euro bougies" halen icm een modern goed werkend inspuitsysteem moeiteloos 25000km.....
voor mezelf speelt het nog niet maar ik zou ze ff bekijke en afhankelijk daarvan beslissen....
vermoedelijk komen ze er als nieuw uit bij 12k

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: ma 30-09-2019, 20:29
door F2ride2001
Kleine nuancering is op zijn plaats.

Pisbakken bougie kon je vroeger inderdaad klakkeloos vervangen. Tegenwoordig is het wel een ander verhaal.
Klein voorbeeld: mijn 2e auto (Daihatsu YRV 2001 met 1.3 motor) daarvan heb ik de bougies ook eenvoudig vervangen door universele.
Geen probleem bij een 18 jaar oude auto, dacht ik......
Grote fout. Auto reed slecht, verbruikte meer en gaf regelmatig MIL meldingen. Na gesprek met de dealer en het bestuderen van de werkplaatshandboeken (die ik inmiddels heb) blijkt de ECU de uitlaatgassen te meten tussen de ontstekingen door, door de bougie. Andere bougie dan exact voorgeschreven zorgde ervoor dat de meetwaardes niet meer klopte met meldingen als gevolg. Vervangen door originele bougies en het probleem was helemaal weg. Gelukkig waren deze, originele, bougies ook niet veel duurder dan de universele (27 euro voor 4 stuks)

Nu even terug naar mijn motor, Nu op 34k km vond ik het tijd om service te plegen daar ik de motor niet lekker vond rijden.
Bij het wegnemen van de bougie kwam er iets vreemds naar voren. De (exclusief) dealer bleek universele bougies gemonteerd te hebben type CRP8EA-9 ipv de voorgeschreven MR8E-9 uit de manual.

Zie verschillen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de originele vermelde gemonteerd.
Overigens heb ik deze bij MAPP.nl kunnen kopen voor 85 euro de 10. Dus een stuk goedkoper dan de dealer. En uit voorraad leverbaar.
En, nee, ik heb er geen aandelen.

Om de voorste bougie eruit te krijgen heb ik een hulpstuk gebruikt, zodoende kon ik bij de bougie komen zonder de radiator te demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Bougies vervangen om de 12.000 km

Geplaatst: ma 30-09-2019, 21:16
door Margon
De (exclusief) dealer bleek universele bougies gemonteerd te hebben type CRP8EA-9 ipv de voorgeschreven MR8E-9 uit de manual.

Gek dat ze niet aan de voor geschreven aan houden en wel waarschijnlijk voor de originele betaald