Kettingonderhoud

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1324
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Camino » ma 23 apr 2018, 19:57

In principe wel. Het reservoir een kwart slag draaien geeft de minimale hoeveelheid druppels en meerdere kwartslagen uiteraard een veelvoud.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Danny49
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 19:05
Mijn motor is een: suzuki V Strom 650 2008

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Danny49 » ma 17 sep 2018, 21:46

Gebruikte regelmatig spuitbussen, meestal even spuiten na een regenbui of na 700 km. Je krijgt er best wel veel smurrie door.Daarom heb ik mijn ketting schoongemaakt met kettingontvetter, met een doek al het aangekoekte vuil verwijderd, zodat hij er weer glanzend uitzag, en vervolgens heb ik gewoon kettingvet gekocht bij een bedrijf hier in het dorp.Kwast genomen, en de ketting goed ingevet.Volgens mij is dat beter dan dat geklieder met spuitbusjes.Was een tip van een oud motorrijder die dat al jaren doet.Ketting ligt er op vanaf 22.000 km , kocht de motor bij 42.000, en nog steeds geen probleem, er staat nu dik 51.000 op de teller.Kettingvet een aanrader.Overigens ook bij motoport kan men kettingvet krijgen, bewijs dat deze winkelketen van motoren er geen kwaad in ziet om kettingvet te gebruiken, maar veel duurder, daar betaal je voor een bus kettingvet 34 euro, terwijl ik voor 4.50 euro klaar was.

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 433
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie » di 14 mei 2019, 11:33

Na het lezen van het bericht van de topic starter vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft of is het een gek idee om OSCO ketting olie rechtstreeks met de hand uit het navul flesje op de ketting aan te brengen ❓
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkleding.
:bye: Robert Jan :-)}

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3443
Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Locatie: Rotterdam

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Aad900 » di 14 mei 2019, 11:57

Ik heb het nooit geprobeerd. De OSCO doet het werk prima. Ik denk dat, als je het rechtstreeks uit het flesje erop spuit, er veel te veel in 1 keer op de ketting komt.
Maar je mag het natuurlijk zelf proberen en ons laten weten of het werkt :worship:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart

Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 185
Lid geworden op: vr 16 nov 2018, 17:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTREME
Locatie: Lanaken (Belgie)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dendrummer » di 14 mei 2019, 14:46

Er zijn zoveel manieren voor reinigen en smeren van de ketting dat je de bomen in het bos niet meer ziet staan,ik zal ook maar eens mijn manier beschrijven.

Ik gebruik voor het reinigen de Kettenmax(op youtube te bekijken) en de kettingreiniger van Meneer LOUIS hierbij heb je totaal geen vieze vloer of achtervelg of dergelijke. Daarna veeg ik de ketting met een droge doek af en spuit ik via de kettenmax DRY-Lube(op basis van teflon) op de ketting .Met Dry-lube blijft je achtervelg mooi zuiver en dus geen vieze vettige olie of witvet plekken op je frame en achtervelg en om de 500km spuit ik de ketting nog eens in bij een warme ketting en om de 5000km maak ik de ketting weer mooi zuiver. Is natuurlijk ook een kwestie van willen onderhouden.

greetz
Gerard

Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 17:34
Mijn motor is een: 2017 DL650XTA

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dwars » di 14 mei 2019, 19:04

Goed bezig :duim: :duim:
Curiosity killed the Cat

Gebruikersavatar
Sufos
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 20 jan 2017, 23:57
Mijn motor is een: DL650 2007....KTM duke 620

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Sufos » di 14 mei 2019, 22:16

Ik reinig een ketting nooit. Alleen de rolletjes smeren om de 1000 kilometer en bij regen wat vaker, ketting gaat al 37000 kilometer mee .

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7062
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Eikie » di 14 mei 2019, 22:33


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Kijk en huiver. Leuke eindconclusie !

Ik gebruik al jaren kettingzaagolie in mijn Osco oiler.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 433
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Heppie » wo 15 mei 2019, 06:38

Duidelijk,ik ben er uit,ik blijf wel gebruiken waar ik het tot nu toe aldoor mee heb gedaan,dit kreeg ik bij mijn motor en bevalt eigenlijk wel prima. :duim:
Ik was gewoon benieuwd of ik iets geks had bedacht,maar ook dat valt wel mee.
http://www.pro-focus.com/red-chain-grease.html
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkleding.
:bye: Robert Jan :-)}

Michielo
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Michielo » wo 15 mei 2019, 08:17

Ik gebruik Putoline Tech Chain, maar buiten het goede plakken ook omdat er een lang rietje aan de spuitbus zit, waardoor ik redelijk veilig kan smeren. Er zijn weken bij dat ik het 3 of 4 keer mag/moet doen. Moet wel toegeven dat het niet aangeraden is om de grote bus mee te nemen, omdat de drukknop niet is afgeschermd en ik al eens een tanktas met witte kettingspray gesmeerd heb gehad.
Afbeelding

Soesko
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Soesko » wo 15 mei 2019, 15:52

Heppie schreef:
di 14 mei 2019, 11:33
Na het lezen van het bericht van de topic starter vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft of is het een gek idee om OSCO ketting olie rechtstreeks met de hand uit het navul flesje op de ketting aan te brengen ❓
Waarom niet, gaat prima. Het doseren vraagt wat aandacht, maar het is prima te doen.

Akako
DL1000 berijder
Berichten: 154
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 11:14
Mijn motor is een: 2015 DL1000, 1984 Moto Guzzi California 2, 1981 Moto Guzzi LeMans III
Locatie: Rucphen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Akako » wo 15 mei 2019, 22:24

Sufos schreef:
di 14 mei 2019, 22:16
Ik reinig een ketting nooit. Alleen de rolletjes smeren om de 1000 kilometer en bij regen wat vaker, ketting gaat al 37000 kilometer mee .
+1

36.000 km met ketting en tandwielen.

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1189
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Motormuus » wo 15 mei 2019, 22:34

Geen flauw idee. De meeste motoren waren al ingeruild voordat ik een set kon verslijten.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Dascher
Berichten: 38
Lid geworden op: di 09 apr 2019, 05:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2005

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Dascher » do 16 mei 2019, 06:01

Wij hebben nu allebei de cobra 2, geweldig 90 graden draaien is 400 km rijden zit mooi op het stuur dus geen gehannes onder/achter je.
Ik gebruik transmissieolie 80/w90.
Voordeel is dat mijn vrouw nu wel de ketting smeert, vroeger moest ik dat doen .

Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door F2ride2001 » ma 20 mei 2019, 06:58

Eikie schreef:
di 14 mei 2019, 22:33

Ik gebruik al jaren kettingzaagolie in mijn Osco oiler.
:duim: Ik ook, net weer een 5 liter jerrycan gehaald. Ken ik er weer effe tegen :mrgreen:
TL1000 forever

HD2W4W
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W » di 23 jul 2019, 21:37

Zag vandaag op Ali een kettingsmeersysteem. Lijkt als twee druppels olie op de Cobra2. Dus ook montage op het stuur en olie naar de ketting sturen door een draai aan een ring. Ook nog in diverse kleuren voor nog geen 30 euro. Of het wat is???
Kopiëren kan je wel aan de chinezen overlaten. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Johnp
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Locatie: Zoetermeer

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Johnp » di 23 jul 2019, 22:19

Ziet er inderdaad uit als een kopie. Ga het gewoon proberen. Bestelling is onderweg. :duim:
Of het wat is? Zodra hij binnen is en geïnstalleerd is op de fiets, dan zal ik dit berichten.

:bye: John

Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Locatie: Huizen

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Havado63 » wo 24 jul 2019, 17:50

Eikie schreef:Slim ding. Maar ik vermoed dat de olie van de ketting slingert bij hogere snelheid. De olie wordt tijdens het rijden opgebracht. Ik heb altijd geleerd dat de ketting gesmeerd moet worden en hierbij het wiel langzaam gedraaid wordt. Liefst direct na een rit als de ketting nog warm is.
Klopt!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk


HD2W4W
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Kettingonderhoud

Bericht door HD2W4W » wo 24 jul 2019, 19:31

Het, al niet anders zijn dan met de Scottoilers en Osco's van deze wereld. Die kennen ook een grote schare tevreden gebruikers.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk


Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kettingonderhoud

Bericht door F2ride2001 » ma 29 jul 2019, 10:20

Jeen schreef:
ma 23 apr 2018, 14:38
Even wat info om te delen: Zelf rijd ik met een pro-oiler op de strom en al 6 jaar. De km stand is nu bijna 60000 en de eerste ketting zit er nog om. Nastellen van de ketting doe ik eens per 10000 km. Net nagementen en alles valt nog binnen toleranties. Ik heb één keer bij 40.000 km mijn voortandwiel vervangen. (voor een tientje:)) Achtertandwiel ziet er nog prima uit. Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt en alle schakels zijn nog zeer soepel en zien er verdacht schoon uit. Per saldo wordt het vuil meegenomen met de olie die wordt afgeslingerd.
Het voordeel van de pro-oiler t.o.v de scott-oiler die mijn ega bijvoorbeeld heeft (en ook t.o.v de tutoro) is dat er geen speciale (merk) kettingolie wordt geadviseerd. Dat scheelt weer euri. Ik gebruik restjes motorolie van verschillende viscositeiten en tegenwoordig biologisch afbreekbare voor de kettingzaag. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Het pompje van de pro-oiler pompt electrisch, snelheidsafhankelijk maar onafhankelijk van de temperatuur of viscositeit.
De pro-oiler heeft in de 60K geen kuren vertoont.
Er slingert wel wat olie af. Daar kun je overigens met aanpassen van de basisinstelling veel aan doen, maar ik ben ook niet de grootste poetsert.... Per saldo ben ik een blij man met weinig werk en houd ik geld over :)
Is mijn ervaring ook, al dan met een E-scottoiler. Werkt prima met, inderdaad, kettingzaagolie!

Ik heb alleen het smeren van de achterkant verleg naar de voorkant (voor tandwiel). Ik heb namlijk 2x gehad dat de olie leiding brak op het scharnierpunt en dan ben je de straat en de achterband aan het smeren. Bovendien zie je er niets meer van (de montage dan) en werkt echt net zo goed.

Afbeelding
TL1000 forever

Gebruikersavatar
Blauwestroom
Berichten: 20
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 17:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2013

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Blauwestroom » wo 07 aug 2019, 20:31

Ik heb de Chinese nemo2 variant op de vstrom gemonteerd: doet het prima, na een kwart slag het reservoir draaien (met de klok mee) komen er regelmatig losse druppels olie uit het slangetje (ik denk zo'n 2 a 3 minuten). Als je de dosering wilt stoppen, moet je gewoon het reservoir een kwartslag terug draaien (super simpel). Voor €25,- is het tot nu toe een aanrader.
Groetjes Geert :bye:

Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 15:16
Mijn motor is een: Suzuki DL650 V-Strom 2011
Locatie: Barendrecht

Re: Kettingonderhoud

Bericht door Marvinjsn » za 10 aug 2019, 11:59

Ik maak. mijn ketting nooit schoon, smeer hem met S100 (zodra ik zie dat de laag die erop zit breekt of na aantal dagen door regen rijden) en controleer de spanning zo nu en dan. Doe gemiddeld 30.000 km met een ketting op deze manier :)
DL650 V-Strom 2011: DL1000 zadel/Vario touring scherm/Madstad/Handkappen/GIVI TRK52N/Tankpad/12V plug/Migsel/Middenbok/Radiator+oil cooler guard/Oxford Touring handvatverwarming/Forkbrace

Plaats reactie