Kettingonderhoud
- Camino
- DL1000 berijder
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
- Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
- Locatie: Eindhoven
Re: Kettingonderhoud
In principe wel. Het reservoir een kwart slag draaien geeft de minimale hoeveelheid druppels en meerdere kwartslagen uiteraard een veelvoud.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 27 mar 2018, 19:05
- Mijn motor is een: suzuki V Strom 650 2008
Re: Kettingonderhoud
Gebruikte regelmatig spuitbussen, meestal even spuiten na een regenbui of na 700 km. Je krijgt er best wel veel smurrie door.Daarom heb ik mijn ketting schoongemaakt met kettingontvetter, met een doek al het aangekoekte vuil verwijderd, zodat hij er weer glanzend uitzag, en vervolgens heb ik gewoon kettingvet gekocht bij een bedrijf hier in het dorp.Kwast genomen, en de ketting goed ingevet.Volgens mij is dat beter dan dat geklieder met spuitbusjes.Was een tip van een oud motorrijder die dat al jaren doet.Ketting ligt er op vanaf 22.000 km , kocht de motor bij 42.000, en nog steeds geen probleem, er staat nu dik 51.000 op de teller.Kettingvet een aanrader.Overigens ook bij motoport kan men kettingvet krijgen, bewijs dat deze winkelketen van motoren er geen kwaad in ziet om kettingvet te gebruiken, maar veel duurder, daar betaal je voor een bus kettingvet 34 euro, terwijl ik voor 4.50 euro klaar was.
- Heppie
- Berichten: 483
- Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Locatie: Amstelveen
Re: Kettingonderhoud
Na het lezen van het bericht van de topic starter vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft of is het een gek idee om OSCO ketting olie rechtstreeks met de hand uit het navul flesje op de ketting aan te brengen 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



- Aad900
- DL650 berijder
- Berichten: 3447
- Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Locatie: Rotterdam
Re: Kettingonderhoud
Ik heb het nooit geprobeerd. De OSCO doet het werk prima. Ik denk dat, als je het rechtstreeks uit het flesje erop spuit, er veel te veel in 1 keer op de ketting komt.
Maar je mag het natuurlijk zelf proberen en ons laten weten of het werkt
Maar je mag het natuurlijk zelf proberen en ons laten weten of het werkt

L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
- Dendrummer
- Berichten: 207
- Lid geworden op: vr 16 nov 2018, 17:16
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTREME
- Locatie: Lanaken (Belgie)
Re: Kettingonderhoud
Er zijn zoveel manieren voor reinigen en smeren van de ketting dat je de bomen in het bos niet meer ziet staan,ik zal ook maar eens mijn manier beschrijven.
Ik gebruik voor het reinigen de Kettenmax(op youtube te bekijken) en de kettingreiniger van Meneer LOUIS hierbij heb je totaal geen vieze vloer of achtervelg of dergelijke. Daarna veeg ik de ketting met een droge doek af en spuit ik via de kettenmax DRY-Lube(op basis van teflon) op de ketting .Met Dry-lube blijft je achtervelg mooi zuiver en dus geen vieze vettige olie of witvet plekken op je frame en achtervelg en om de 500km spuit ik de ketting nog eens in bij een warme ketting en om de 5000km maak ik de ketting weer mooi zuiver. Is natuurlijk ook een kwestie van willen onderhouden.
greetz
Gerard
Ik gebruik voor het reinigen de Kettenmax(op youtube te bekijken) en de kettingreiniger van Meneer LOUIS hierbij heb je totaal geen vieze vloer of achtervelg of dergelijke. Daarna veeg ik de ketting met een droge doek af en spuit ik via de kettenmax DRY-Lube(op basis van teflon) op de ketting .Met Dry-lube blijft je achtervelg mooi zuiver en dus geen vieze vettige olie of witvet plekken op je frame en achtervelg en om de 500km spuit ik de ketting nog eens in bij een warme ketting en om de 5000km maak ik de ketting weer mooi zuiver. Is natuurlijk ook een kwestie van willen onderhouden.
greetz
Gerard
- Sufos
- Berichten: 116
- Lid geworden op: vr 20 jan 2017, 23:57
- Mijn motor is een: DL650 2007....KTM duke 620
- Locatie: 52.268012, 6.196773
Re: Kettingonderhoud
Ik reinig een ketting nooit. Alleen de rolletjes smeren om de 1000 kilometer en bij regen wat vaker, ketting gaat al 37000 kilometer mee .
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7145
- Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Locatie: Oud Beijerland
Re: Kettingonderhoud
Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Kijk en huiver. Leuke eindconclusie !
Ik gebruik al jaren kettingzaagolie in mijn Osco oiler.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Heppie
- Berichten: 483
- Lid geworden op: di 20 mar 2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Locatie: Amstelveen
Re: Kettingonderhoud
Duidelijk,ik ben er uit,ik blijf wel gebruiken waar ik het tot nu toe aldoor mee heb gedaan,dit kreeg ik bij mijn motor en bevalt eigenlijk wel prima.
Ik was gewoon benieuwd of ik iets geks had bedacht,maar ook dat valt wel mee.
http://www.pro-focus.com/red-chain-grease.html

Ik was gewoon benieuwd of ik iets geks had bedacht,maar ook dat valt wel mee.
http://www.pro-focus.com/red-chain-grease.html
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 00:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Re: Kettingonderhoud
Ik gebruik Putoline Tech Chain, maar buiten het goede plakken ook omdat er een lang rietje aan de spuitbus zit, waardoor ik redelijk veilig kan smeren. Er zijn weken bij dat ik het 3 of 4 keer mag/moet doen. Moet wel toegeven dat het niet aangeraden is om de grote bus mee te nemen, omdat de drukknop niet is afgeschermd en ik al eens een tanktas met witte kettingspray gesmeerd heb gehad.

-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Kettingonderhoud
Waarom niet, gaat prima. Het doseren vraagt wat aandacht, maar het is prima te doen.
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
- Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
- Locatie: brouwershaven
Re: Kettingonderhoud
Geen flauw idee. De meeste motoren waren al ingeruild voordat ik een set kon verslijten.
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: di 09 apr 2019, 05:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2005
Re: Kettingonderhoud
Wij hebben nu allebei de cobra 2, geweldig 90 graden draaien is 400 km rijden zit mooi op het stuur dus geen gehannes onder/achter je.
Ik gebruik transmissieolie 80/w90.
Voordeel is dat mijn vrouw nu wel de ketting smeert, vroeger moest ik dat doen .
Ik gebruik transmissieolie 80/w90.
Voordeel is dat mijn vrouw nu wel de ketting smeert, vroeger moest ik dat doen .
- F2ride2001
- Berichten: 202
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Locatie: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Kettingonderhoud


TL1000 forever
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
- Locatie: Oosterwolde (fr)
Re: Kettingonderhoud
Zag vandaag op Ali een kettingsmeersysteem. Lijkt als twee druppels olie op de Cobra2. Dus ook montage op het stuur en olie naar de ketting sturen door een draai aan een ring. Ook nog in diverse kleuren voor nog geen 30 euro. Of het wat is???
Kopiëren kan je wel aan de chinezen overlaten.
Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Kopiëren kan je wel aan de chinezen overlaten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
- Johnp
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:26
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
- Locatie: Zoetermeer
Re: Kettingonderhoud
Ziet er inderdaad uit als een kopie. Ga het gewoon proberen. Bestelling is onderweg.
Of het wat is? Zodra hij binnen is en geïnstalleerd is op de fiets, dan zal ik dit berichten.
John

Of het wat is? Zodra hij binnen is en geïnstalleerd is op de fiets, dan zal ik dit berichten.

- Havado63
- Berichten: 178
- Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Locatie: Huizen
Re: Kettingonderhoud
Klopt!Eikie schreef:Slim ding. Maar ik vermoed dat de olie van de ketting slingert bij hogere snelheid. De olie wordt tijdens het rijden opgebracht. Ik heb altijd geleerd dat de ketting gesmeerd moet worden en hierbij het wiel langzaam gedraaid wordt. Liefst direct na een rit als de ketting nog warm is.
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
- Locatie: Oosterwolde (fr)
Re: Kettingonderhoud
Het, al niet anders zijn dan met de Scottoilers en Osco's van deze wereld. Die kennen ook een grote schare tevreden gebruikers.
Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk
- F2ride2001
- Berichten: 202
- Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Locatie: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Kettingonderhoud
Is mijn ervaring ook, al dan met een E-scottoiler. Werkt prima met, inderdaad, kettingzaagolie!Jeen schreef: ↑ma 23 apr 2018, 14:38Even wat info om te delen: Zelf rijd ik met een pro-oiler op de strom en al 6 jaar. De km stand is nu bijna 60000 en de eerste ketting zit er nog om. Nastellen van de ketting doe ik eens per 10000 km. Net nagementen en alles valt nog binnen toleranties. Ik heb één keer bij 40.000 km mijn voortandwiel vervangen. (voor een tientje:)) Achtertandwiel ziet er nog prima uit. Ik heb mijn ketting nog nooit schoongemaakt en alle schakels zijn nog zeer soepel en zien er verdacht schoon uit. Per saldo wordt het vuil meegenomen met de olie die wordt afgeslingerd.
Het voordeel van de pro-oiler t.o.v de scott-oiler die mijn ega bijvoorbeeld heeft (en ook t.o.v de tutoro) is dat er geen speciale (merk) kettingolie wordt geadviseerd. Dat scheelt weer euri. Ik gebruik restjes motorolie van verschillende viscositeiten en tegenwoordig biologisch afbreekbare voor de kettingzaag. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Het pompje van de pro-oiler pompt electrisch, snelheidsafhankelijk maar onafhankelijk van de temperatuur of viscositeit.
De pro-oiler heeft in de 60K geen kuren vertoont.
Er slingert wel wat olie af. Daar kun je overigens met aanpassen van de basisinstelling veel aan doen, maar ik ben ook niet de grootste poetsert.... Per saldo ben ik een blij man met weinig werk en houd ik geld over![]()
Ik heb alleen het smeren van de achterkant verleg naar de voorkant (voor tandwiel). Ik heb namlijk 2x gehad dat de olie leiding brak op het scharnierpunt en dan ben je de straat en de achterband aan het smeren. Bovendien zie je er niets meer van (de montage dan) en werkt echt net zo goed.

TL1000 forever
- Blauwestroom
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 06 jun 2017, 17:09
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2013
Re: Kettingonderhoud
Ik heb de Chinese nemo2 variant op de vstrom gemonteerd: doet het prima, na een kwart slag het reservoir draaien (met de klok mee) komen er regelmatig losse druppels olie uit het slangetje (ik denk zo'n 2 a 3 minuten). Als je de dosering wilt stoppen, moet je gewoon het reservoir een kwartslag terug draaien (super simpel). Voor €25,- is het tot nu toe een aanrader.
Groetjes Geert 

- Marvinjsn
- DL650 berijder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 15:16
- Mijn motor is een: Suzuki DL650 V-Strom 2011
- Locatie: Barendrecht
Re: Kettingonderhoud
Ik maak. mijn ketting nooit schoon, smeer hem met S100 (zodra ik zie dat de laag die erop zit breekt of na aantal dagen door regen rijden) en controleer de spanning zo nu en dan. Doe gemiddeld 30.000 km met een ketting op deze manier 

DL650 V-Strom 2011: DL1000 zadel/Vario touring scherm/Madstad/Handkappen/GIVI TRK52N/Tankpad/12V plug/Migsel/Middenbok/Radiator+oil cooler guard/Oxford Touring handvatverwarming/Forkbrace