Ketting

Plaats reactie
Baitrebel

Ketting

Bericht door Baitrebel »

Ik heb veel kettingen versleten op de Trans alp door de lange veerweg en zodra ik iemand achterop had gehad, was mijn ketting naar de knoppe. Wat is jullie ervaring met de ketting van een 650, ik rij meest snelweg en voor motor begrippen erg behoudend. Kan ik er een 30000 mee doen? Smeren uiteraard elke 500.
Bandit

Bericht door Bandit »

Of je met de ketting van je Strom 650 30.000 km kan doen lijkt mij twijfelachtig,maar om de levensduur van de ketting op mijn fiets te verlengen kreeg ik de tip van de dealer om de ketting niet te strak te zetten, dus eerder meer speling dan is opgegeven in de handleiding van Suzuki.
Daarnaast heb ik de achtervering ""vrij strak"staan. daarmee voorkom je natuurlijk ook dat de ketting aan het "einde"van zijn lengte belast wordt.
Ik heb de ketting nu bijna 16.000 km in gebruik, maar kan nog geen noemenswaardige speling bemerken. :D

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als ik zoveel kilometers maakte als jij, dan zou ik er een Pro-oiler opzetten. (Of iets soortgelijks.) Die verlengt, mits goed afgesteld, de levensduur wel 2 tot 3 keer. (Zegt men.) Niet goedkoop maar indien goed afgesteld schijnt het perfect te werken en de kosten ervan verdien je snel terug.

@ Bandit,
Een slappe ketting ketting kan nooit goed zijn. Daardoor wordt de vrije slag tussen vrijlopen en weer belasten te groot en krijgt de ketting elke keer op z'n donder als die aantrekt. Daarmee slijt hij misschien niet zichtbaar maar de schakels rekken wel op, dus uiteindelijk schiet je er niets mee op. Het gevolg is dat je onderstaande situatie eerder bereik. Daarbij komt dat ik het persoonlijk ook erg kl*te vind rijden. Bij mij staat ie het liefst net iets boven de minimale speling, dan reageert de motor het meest direct.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 04-11-2005, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
P2U

Bericht door P2U »

mijn Strom heeft ei zo na 27000km en de ketting begint nu stilaan bescheiden sporen van slijtage te vertonen. Ik smeer ze wel na elke rit en ALTIJD na een regenrit. Ook al is die rit slechts 50km lang. En ik kan niet echt zeggen dat ik een rustig rijder ben
Korsan

Bericht door Korsan »

Mijn ketting is vervangen bij ongeveer 34000 km. Was nog niet eens in zeer slechte staat. Moet wel zeggen dat ik nooit paasagier of bagage heb gehad.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Vraag blijft dan ook nog; vervang ik alleen de ketting of wordt het een volledige ketting en tandwielenset. Wanneer je alleen de ketting vervangt dan is die totaal niet ingelopen op de tandwielen. Dat geeft afwijking in de schakelafstand ten opzichte van de vertanding van de kettingwielen, met als gevolg dat de trekkracht niet over alle tanden wordt verdeeld en de ketting weer versneld slijt. Je moet dus eigenlijk altijd de complete set vervangen en nooit alleen de ketting of alleen de kettingwielen. Of het moet zijn dat de kettingset nog weinig heeft gedraaid en er om een andere reden een vervanging plaatsvindt
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Re: Ketting

Bericht door Erik Hofstee »

Baitrebel schreef: Kan ik er een 30000 mee doen? Smeren uiteraard elke 500.
nee is mijn antwoord...bij 20.000km was die originele van mijn dl650 helemaal op.....en smeren elke 500 is gewoon goed. maar het maakt nogal een verschil hoe je optrekt en zo, hoe lang je ketting mee gaat. ik vervang altijd de hele set, tandwielen en ketting. ze lopen inderdaad op elkaar in. de huidige set zit er nu zo,n 16000km op, en ziet er nog goed uit. DID ketting en JT tandwielen. ook het regelmatig goed schoonmaken van je ketting is een zeer goed idee, vergeet dan ook niet het kapje wat voor je voorste tandwiel zit eraf te halen en er achter schoon te maken, want daar hoopt zich erg veel afgeslingerd vet op, en loopt je schone ketting nog door de gore zooi.

groet Erik
Laatst gewijzigd door Erik Hofstee op ma 07-11-2005, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Toontje

Bericht door Toontje »

Van de DL1000 was bekend dat in ieder geval het eerste type (K2 en 3) een slechte originele ketting had meegekregen. Mijn eerste (en dus ook enige 8) ) ketting was al na 12000 km naar de filistijnen. En dat nadat ik op 4 GSX1100F-fen en 2 RF900's toch pas na zo'n 40000 km de kettingset moest vervangen.
Ik weet niet hoe de originele DL650-ketting is, maar met een beetje fatsoenlijk onderhoud moeten de kms, die hierboven door anderen worden aangegeven, toch haalbaar zijn.

Tips:
- Vervang bij de 18000-km-beurt het voorste kettingwiel. Dit maakt meer toeren en slijt dus sneller.
- Gebruik altijd originele Suzuki-kettingwielen.
- Gebruik nooit een originele Suzuki-ketting.
- Als de 3 assen (voorste kettingwiel, draaipunt achtervork en achteras) in 1 lijn staan, mag de ketting nog niet strak staan.
- Smeer de ketting zo gauw het "chroom" van de rollen door het vet begint te schijnen.
- Gebruik S-100 kettingvet.

Zo kwam ik aan 40000 km per kettingset.
Laatst gewijzigd door Toontje op za 05-11-2005, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Chroom???????? Chroom is slechts een deklaagje dat die belasting echt niet aankan. Je zult wel bedoelen dat je de schakels of eigenlijk de rollers ziet schitteren o.i.d.. Die zijn niet verchroomd maar van een of andere hardstalen legering. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

P2U schreef:mijn Strom heeft ei zo na 27000km en de ketting begint nu stilaan bescheiden sporen van slijtage te vertonen. Ik smeer ze wel na elke rit en ALTIJD na een regenrit. Ook al is die rit slechts 50km lang. En ik kan niet echt zeggen dat ik een rustig rijder ben
Nee, dat kun je wel zeggen wanneer je zo kort met je banden doet als jij. Maar goed, wat maakt het uit als je er lol aan beleeft. (om maar effe off-topic te gaan :roll: )
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Met scottoiler heeft mijn vorige ketting het zo'n 34.000 kilometer volgehouden. Toen waren de tandwielen aan gort. Heb toen een nieuwe kettingset laten monteren.

Gerrit
wr450

Bericht door wr450 »

Pappen en nathouden is mijn devies...
Als je geen middenbok hebt is het lastig smeren...maak dan een klein "pootje"waarmee je de fiets op z'n jiffy (aan de ene kant) en op dat pootje aan de andere kant,waarmee je het A.wiel iets van de grond hebt....kwassie smeren met lithiumvet is het goedkoopst...een spuitbussie het handigst.
The V

Bericht door The V »

Ben nu aan een nieuw setje toe. Nog net geen 18000 km. Breng 'm volgende week weg. Laat dan gelijk vakkundig het voedingskabeltje van mijn TTR monteren, middenbok plaatsen. Daarna gelijk de OSCO erop zetten.
Dutchchef

Bericht door Dutchchef »

The V schreef: middenbok plaatsen.
Zelf doen??
http://members.lycos.nl/suzukivstrom/hoe_te_doen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vdude

Bericht door Vdude »

Ben zelf sinds jaar en dag een grote Pro-Oiler fan, ik heb hem van mijn oude ZZR afgehaald om over te zetten op m'n V-S.

ff wat stats:
Ik reed altijd zo'n 30.000km met een ketting (soms zelfs maar 25K)
elke week smeren, elke maand spannen. kettingspray : S-100.

Drie jaar geleden het smeersysteem gemonteerd, wat meteen opviel was dat je niet meer hoefde te spannen, althans nauwelijks: om de 10.000 km, dus zeg maar: bij een nieuwe achterband!

Bij 27.000 km was m'n voortandwiel versleten (bij Pro-Oiler waarschuwen ze hiervoor, dus tijdig controleren) dus voorTW vervangen.
bij 51.000 waren zowel vóór als achtertandwiel aan vervanging toe.
Dus beide tandwielen vervangen. De ketting heb ik nagemeten, die was nog GOED !
Ik heb de ZZR vóór de winter verkocht, met een ketting die meer dan 80.000 km gelopen heeft.
Nu begrijp je ook dat ik die PO niet erbij verkocht heb.

Ik verwacht niet dat ik evenlang met een ketting doe op een V-strom (Twins schijnen wat erger te zijn voor een ketting) maar toch.... rij ik nooit meer zonder.

Ik bedoel, nooit meer ketting-onderhoud, 't is toch te mooi om waar te zijn?
Plaats reactie