Pagina 1 van 1

Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: za 11-07-2015, 23:37
door BIG Ad
Misschien heb ik het gemist hier op het forum. Wat? Een wijziging in het voorgeschreven onderhoudsschema.
Bij de 1000 beurt van mijn 650 L5 werd mij door de monteur verteld dat ik pas bij 12000 terug hoefde te komen. Omdat ik daar nog niet eerder van had gehoord (hier op het forum :o ) heb ik gevraagd of ik het goed had begrepen. Dat bleek zo te zijn en ook mijn onderhoudsboekje vermeldt 12000 als volgend dealer bezoek.
Later begreep ik van een andere monteur dat men bezig is de schema's te wijzigen.
Ik heb wel eens begrepen dat er diverse veelrijders zijn die de 6000 beurt maar onzin vinden en hem alleen laten uitvoeren voor de garantie. En zodra de garantieperiode voorbij is 'm dan ook overslaan. Blijkbaar (?) terecht in dit nieuwe schema.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere nieuwrijders (2015) te horen hebben gekregen wat betreft het onderhoudsschema.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: za 11-07-2015, 23:56
door Bruur
Ik heb dan geen 2015 motor maar hoorde het vorige week ook bij een motor zaak. De monteur vertelde mij ook dat de motor makkelijk om de 12000 kon ipv de 6000 (aangezien ik de 12000 km wel haal in een jaar). Terwijl het blok van de 2014 het zelfde is als de 2015 en de 2014 wel om de 6000 moet.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: zo 12-07-2015, 07:18
door Frank
Mijn 1000 L4 van 2014 heeft ook al een 12.000km interval qua onderhoud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: zo 12-07-2015, 09:06
door Stroompje
Niet meer dan logisch dat dit ook voor de 650 geldt........... deze aanpassing was weer een vinkje op de aankooplijst toen :arrow: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... 54#p146054" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Gewijzigd onderhoudsschema 650

Geplaatst: zo 12-07-2015, 12:19
door BIG Ad
@Bruur Dat bedoel ik eigenlijk: "iedereen" is het er over eens dat eens in de 12000 prima kan, maar voor de garantie wordt (werd) een 6000 schema voorgeschreven.

@Frank Bij de nieuwe 1000 is het misschien nooit anders geweest :?: (hoewel, als ik de link van Stroompje zie, weet ik dat niet zo zeker). Het gaat mij om de wijziging bij de 650.

@Stroompje In mijn L5 handleiding staat het ongewijzigde 6000 schema. En ik heb ook geen wijzigingsvel gekregen ondanks dat de motor bij dezelfde dealer vandaan komt.

Voor de "weinig"rijders maakt het overigens allemaal wat minder uit omdat het 12 maanden schema (minimaal 1 keer per jaar onderhoud) niet is gewijzigd.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: zo 12-07-2015, 13:19
door Emile
Ik kreeg bij de dealer te horen dat het nu 10.000 km is i.p.v. de 12.000 voor de v-strom 1000 L5

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: zo 12-07-2015, 20:05
door FidesNL
Ik vraag me wel af wie dan kan vertellen wanneer de officiële onderhoudsbeurten gedaan moeten worden ivm garantie.





Ik ben namelijk naar 2 garages geweest om mijn motor te kopen en bij de ene vertelde ze me dat het iedere 6.000km moet. En bij de andere iedere 12.000km.





Zou ik dan een email kunnen sturen naar de Nimag om precies op papier te krijgen wanneer het onderhoud gedaan moet worden met behoud van garantie?



Ik heb trouwens een 650 2015, ik weet niet wat voor code daar bij hoort ;p

Re: Gewijzigd onderhoudsschema 650

Geplaatst: zo 12-07-2015, 22:51
door BIG Ad
Ik ga er vanuit dat mijn dealer de juiste informatie heeft gegeven en dat ik op hen kan terugvallen voor eventuele garantiegevallen. Wat ik wel heb begrepen is dat men bezig is/was om de schema`s te veranderen. Daaruit heb ik opgemaakt dat de wijziging niet vanaf een bepaalde datum in is gegaan, maar langzamerhand wordt ingevoerd. Vandaar ook misschien de verschillen bij de 2 dealers.
Omdat ik de wijziging voor de 650 nog niet op het forum was tegengekomen (de vorige reacties betreffen geen 2015 650's) was ik benieuwd of het 12000 schema ook bij andere 650 rijders bekend was.
Ik neem wel aan dat Nimag uitsluitsel moet kunnen geven (weet "sprankelende" Peter misschien meer?)

L5 staat trouwens voor het modeljaar en dat kun je terugvinden op de achterkant van de bijgeleverde papieren handleiding (en als ik dit niet goed zeg zijn er diverse deskundigen op het forum die het zullen verbeteren :o) )

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: di 14-07-2015, 12:33
door FidesNL
Bericht van Suzuki:

Geachte heer Ritzen,



Hartelijk dank voor uw contactaanvraag van 13 juli jongstleden.



In antwoord op uw bericht, kan ik u informeren dat er voor de Suzuki V-Strom 650 tot en met bouwjaar 2014 een onderhoudsinterval geldt van 6.000 kilometer. Vanaf bouwjaar 2015 wordt er een onderhoudsinterval van 12.000 kilometer aangehouden.



Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,
Jill Ras


Suzuki klantenservice

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: di 14-07-2015, 12:55
door Bozo
FidesNL schreef:Bericht van Suzuki:

Geachte heer Ritzen,



Hartelijk dank voor uw contactaanvraag van 13 juli jongstleden.



In antwoord op uw bericht, kan ik u informeren dat er voor de Suzuki V-Strom 650 tot en met bouwjaar 2014 een onderhoudsinterval geldt van 6.000 kilometer. Vanaf bouwjaar 2015 wordt er een onderhoudsinterval van 12.000 kilometer aangehouden.



Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,
Jill Ras


Suzuki klantenservice
Vreemd, want aan het blok en de andere belangrijke onderdelen is volgens mij niets veranderd. Heb zelf een L4 650. Betekent dat ik bij 12000 km per jaar twee keer een beurt moet laten uitvoeren en model 2015 slecht een keer. Is ongeloofwaardig van Suzuki.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: di 14-07-2015, 13:24
door FidesNL
Dat dacht ikzelf ook, maar ik heb nu op 'papier' staan dat ik bij iedere 12.000km moet gaan. Dus ik kan hierop terugvallen als ze moeilijk zouden doen.

En misschien doen ze met modeljaar 2015 een test. Je kunt natuurlijk ook een email sturen naar de klantenservice van suzuki en vragen of ze kunnen uitleggen waarom er andere regels worden gehanteerd voor het 2015 model.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: di 14-07-2015, 13:49
door Bruur
Dealer gaf bij mij aan (650 l2) dat het gewoon om de 12000 km of 1 keer per jaar kon.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: vr 17-07-2015, 23:39
door Bozobin †
Zolang je maar regelmatig je oliepeil controleert. Mijn L0 krijgt ook maar 1x per jaar of om de 12kkm verse olie, maar hoog toeren rijden en zwaar belasten schroeft het olieverbruik flink op.
Normaal bijna niks, maar in de Alpen mag er na 2-3000 km wel een (ruim) half litertje bij.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: wo 16-09-2015, 20:02
door Weerman
Vandaag mijn nieuwe DL650 op gehaald achter op boekje staat L5 maar de onderhoud intervallen in het boekje staat gewoon nog 6000Km
en bij 12000Km weer enz.
Ook het Onderhoud/Garantie boekje staat 6000Km en 12000Km.
Wat raar motor is zeker weten een L5 gezien de remslangen van 08/2014 zijn dus het is niet een overjarige.
Wie weet hoe dit nu zit? voor de aankoop heb ik gevraagd of hij om de 12000Km een beurt moet hebben dit werd bevestigt nu boekje door gekeken
en er staat gewoon om de 6000Km.

Wim.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: do 17-09-2015, 09:38
door PDvD
Om de 6000 km je olie wisselen is ook onzin als je altijd lange afstanden rijdt. Echter als je alleen korte prutstukjes rijdt en de motor niet goed warm laat worden dan is een snelle oliewissel wel raadzaam.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: do 17-09-2015, 12:00
door Stroompje
Ik moest een Stickervel met de nieuwe tijdsintervallen plakken, over de onderhouds intervallen pagina in mijn boekje.
Ik denk dat je ervanuit kan gaan, dat wat je dealer zegt oké is :duim:

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: do 17-09-2015, 12:17
door BIG Ad
@Stroompje: Je was me net voor. Ik wilde iets soortgelijks melden.

@PDvD:
Ik had dit topic gestart speciaal voor nieuwe motoren waarbij je er verstandig aan doet om je aan de voorschriften te houden om je garantie aanspraken niet te verliezen. Er is denk ik op het forum al behoorlijk vaak opgemerkt dat de termijn technisch gezien wel wat opgerekt kan worden.
Wat betreft je opmerking over de korte stukjes.
Citaat (met tekstcorrectie) uit mijn Onderhouds- en garantieboekje:
Bij normaal gebruik van de motorfiets dient motorolie elke 6.000 km / bij de DL1000A elke 12.000 km ververst te worden, tenzij in de gebruikershandleiding een andere termijn wordt aangegeven. Rijdt u echter veelvuldig korte afstanden, dan adviseren wij u deze termijn te verkorten tot bijvoorbeeld elke 3.000 km of elke 6 maanden.

@Weerman Het kan dus zo zijn dat er nog een stickervel moet komen voor de Handleiding van de 650 L5.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: do 17-09-2015, 13:13
door Weerman
Dank u voor de uitleg ik zal er even naar vragen als ik de 1000km beurt laat inplannen dat er dan even een stikker
over de onderhouds schema komt.
Wat betreft korte stukjes enz is wel duidelijk.

Wim.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: ma 05-10-2015, 00:27
door Phony123
Een paar weken geleden bij de dealer onze dl 650xt opgehaald. Daar kreeg ik te horen dat het toch echt om de 6000km was...ik ben de discussie niet aangegaan ook omdat ik het toen nog niet zwart op wit had.
Maar dat heb ik inmiddels wel,,zie ook de bovenstaande berichten met een soortgelijk mailtje. Wat betreft de dealer heb ik mix feelings.....het lijkt mij dat ze tegen beter weten in het graag op 6000km houden. Tenminste die indruk heb ik.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: vr 13-11-2015, 16:20
door Emile
Had eerder van de dealer meegekregen dat het interval was gewijzigd van 12k naar 10k voor een 1000DL (2015). Zie post hierboven.
Nu is het bij mij zover en heb ik nogmaals nagevraagd of het niet echt 12k moet zijn ipv. 10k. En inderdaad, nadat ze het voor me hadden uitgezocht belde ze terug dat het 12k was.

Kan dus weer even 2000 km vooruit :-)

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: ma 15-05-2017, 07:07
door Damvanwb
Ik heb een DL650 van 2005, waarmee voornamelijk lange afstanden (minstens 35 à 40 km) per rit worden afgelegd. Wordt verder rustig mee gereden: op mijn woon-werkrit mag ik nergens harder dan 100 km/h. Kan ik er nu, als ik regelmatig de olie controleer, van uitgaan dat één beurtje in de 12000 km voldoende is? Garantie speelt voor mij geen rol meer, ik heb de motor al zes jaar. 12000 per jaar haal ik wel zo ongeveer de laatste tijd.

Vrgr,

Wim van Dam

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: ma 15-05-2017, 17:00
door Eikie
Hey Wim en welkom hier op het forum. Ik denk als je je even voorstelt er vast een reactie op je vraag komt b

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: ma 15-05-2017, 19:30
door RedStrom
Ja hoor Wim, dat kan wel.
10-12 k km per jaar met 1 beurt kan goed. Doen er genoeg hier.
Zo af en toe even de punten van de grote beurt volgen om de 2 jaar.
Boekje met schema heb je of kun je ergens downloaden.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: di 16-05-2017, 17:57
door Damvanwb
@RedStrom: bedankt voor je reactie. Ik ga inderdaad maar over op een interval van 10-12k, scheelt weer wat centjes.
@Eikie (René): ik heb me inmiddels voorgesteld, en ik ben vast nog wat grijzer dan jij.

Re: Gewijzigd onderhoudsschema

Geplaatst: di 16-05-2017, 18:39
door Eikie
Ha ha. Ouwe bok. Ook 4 jaar ouder en wijzer :schater:

Mijn L2 zou elke 6000km een beurtje moeten hebben maar sinds de garantie afgelopen is heb ik het opgeschroefd naar 10000km.