wat te doen als je v-strom nog helemaal nieuw is.

Plaats reactie
Erik Hofstee

wat te doen als je v-strom nog helemaal nieuw is.

Bericht door Erik Hofstee »

Hallo.

Er schoot me net iets te binnen. Is het misschien een idee. (omdat alle mensen die net een V-strom hebben gekocht zich hier aanmelden) Om hier een stel tips neer te zetten hoe die mensen hun v-strom zo mooi mogelijk kunnen houden. En zo die mensen te informeren over dingen die wij in de loop van de kilometers geleerd hebben, omtrend het onderhoud. Ik doel dan met name op het voorkomen van roest, dit omdat de v-strom daar toch erg over-gevoelig voor is.

tips:
het voorste subframe: gaat roesten in het midden, en bij de ophanging van de koplampen en aan de onderkant boven de afdekplaat onder de koplampen. Meteen inspuiten met Tectiel super wax, of wd-40 of gewoon tectiel.

de benzine-tank: haal de tank van de motor af. spuit de hele onderkant in met een sterk roestwerend middel en alle opgelaste ophangpunten aan de tank goed inspuiten met roestwerend middel. die aan de binnenzijde van de tank, maar ook die aan de buitenzijde, die waar de zijkapjes op vast zitten. deze gaan op de lasnaden roesten als je er niks aan doet.

het klinkt misschien een beetje raar voor een "nieuwe" dat ie meteen de boel uit elkaar moet halen, maar ik denk dat hem/haar zo een hoop ellende bespaard blijft. bij mijn volgende fiets ga ik dat zeker wel doen. en ga niet meer afwachten.

ik heb vandaag ook maar eens de tank van de onderkant bekeken. na de beelden van Iron-Horse, was ik op het ergste voorbereid. dit omdat ik in de winter gewoon door de zooi rijd, was ik bang dat het bij mij nog veel erger zou zijn. gelukkig viel het erg mee, hier en daar een roestplekje, voornamelijk op die stomme ophangpunten. na een middagje bijweken met anti-roest zooi (dat spul dat roest omzet in iets anders)en ingespoten met tectiel kan ie er weer tegen. toch vind ik het teleurstellend hoe dun de lak aan de onderkant van de tank is zeg. maar nu is hij erg goed beschermd. ik dacht als iedereen met een nieuwe die dingen meteen goed inspuit het een hoop ellende bespaard.
vandaar dit stukje.

als jullie nog dingen toe te voegen hebben.....

misschien is het mogelijk een overzichtelijke lijst te maken met wat er gevoelig is voor roest, en hoe je ze het beste goed kan beschermen. met een korte beschrijving erbij hoe je het beste iets kan doen. en met welk middel.

het lijkt me leuk als jullie mee willen helpen.

groeten Erik
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat je de ernstigste problemen al hebt aangehaald. Maar vergeet de remschijven niet. De middenstukken kunnen er ook wat van. Verder is pekel ook een aardige boosdoener. Die slaat overal toe en kun je wel alles voor uit de kast halen.

Kortom lijkt deV-Strom geen fiets voor echt buitengebruik :roll: :lol: , Maar we maken er maar het beste van.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Alexander

Bericht door Alexander »

Hoi Eric ,

Bedankt voor je tips , voor het voorkomen van roetsvorming.
Ik denk wel dat er verschil is tussen het 2004 en 2005 model, qua aflevering van bepaalde delen van de Strom.

Zag afgelopen zaterdag naast een model 2004 te hebben gestaan diverse delen van de Strom die op een andere manier waren behandeld.
Waren dikker ingespoten met een zwarte coating.

Of heb ik het nu verkeerd en zijn er ook al meldingen van roest op 2005 modellen :?:

Groetjes ,
Alexander
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

geen idee of de 2005 modellen anders zijn. voor zover ik weet niet....maar wil je de roest afwachten of voor zijn?
Pink

Bericht door Pink »

Toen ik mijn Strom 2 dagen had is hij gestript en heb ik een spuitbus vaselinespray en WD40 leeg gespoten. Binnenkort even herhalen voor de winter. Ik heb nog geen roest gezien. Wassen doe ik zo min mogelijk. tot nu toe pas 1 keer gedaan. Laat hem maar lekker vet worden voor de winter.
Beta2

Bericht door Beta2 »

Hoi Erik,
Goeie tips en goed initiatief.
Ik zal zeer binnenkort het gereedschap er eens even bijpakken en je tips opvolgen. Wordt voor mij voor het eerst dat ik de boel uit elkaar haal dus ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen.

Van de winter gaat de brommer in ieder geval in de (bruine) tektyl.
adro

Bericht door adro »

Pink schreef:Toen ik mijn Strom 2 dagen had is hij gestript en heb ik een spuitbus vaselinespray en WD40 leeg gespoten. Binnenkort even herhalen voor de winter. Ik heb nog geen roest gezien. Wassen doe ik zo min mogelijk. tot nu toe pas 1 keer gedaan. Laat hem maar lekker vet worden voor de winter.
Voor de moeilijk bereikbare plekken WD 40 of vaselinespray gebruiken en de rest insmeren met ouderwetse vaseline uit een grote pot. Na een tijdje ziet het er niet meer uit maar het werkt wel goed tegen roest. De motor gewoon in de winter afspuiten met schoon water en in het voorjaar een dag besteden om die vette rotzooi er weer af te krijgen. Natuurlijk moet je die vette laag in de winter wel bijhouden.
Pink

Bericht door Pink »

adro schreef:
Pink schreef:Toen ik mijn Strom 2 dagen had is hij gestript en heb ik een spuitbus vaselinespray en WD40 leeg gespoten. Binnenkort even herhalen voor de winter. Ik heb nog geen roest gezien. Wassen doe ik zo min mogelijk. tot nu toe pas 1 keer gedaan. Laat hem maar lekker vet worden voor de winter.
Voor de moeilijk bereikbare plekken WD 40 of vaselinespray gebruiken en de rest insmeren met ouderwetse vaseline uit een grote pot. Na een tijdje ziet het er niet meer uit maar het werkt wel goed tegen roest. De motor gewoon in de winter afspuiten met schoon water en in het voorjaar een dag besteden om die vette rotzooi er weer af te krijgen. Natuurlijk moet je die vette laag in de winter wel bijhouden.
Waarom moet die vettigheid er weer af in het voorjaar? Straks gaat hij nog glimmen. Jak
MaxZeiler

Inspuiten met tectyl en winterklaar maken (zaterdag 22 okt?)

Bericht door MaxZeiler »

Heb ook een (bijna) nieuwe en weinig techniek gevoel. Goed idee om het meteen goed aan te pakken.

Kunnen we niet met een paar forummers zo'n winterbehandeling opzetten?

Ik heb een verwarmde garage naast het huis en samen schroeven is leuker (en veiliger in mijn geval...)

Soest is lekker centraal dacht ik.
Strommie

Bericht door Strommie »

MaxZeiler: een goed idee van je, om misschien gezamelijk met meerdere 'Strommers' de motor te behandelen.

Als zich nog iemand aanmeld, die kan demonstreren hoe je een tank makkelijk eraf- en weer erop krijgt (... heb het één keer gedaan, maar vond het een 'crime' in m'n ééntje -had gelijk mijn eerste krasje te pakken- :cry: ), dan wil ik mij graag aanmelden voor een 'winter-beurt' in jouw verwarmde garage in Soest :wink:

Ik wil graag (nog) een keer de tank eraf hebben, om dan de onderkant tank eens flink te tectyleren o.i.d.

8) Groet, Strommie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De tank gaat er het gemakkelijkst af wanneer je de beplating er helemaal afhaalt. Dat lijkt meer werk dan het is, want het overgrote deel zit vast met speciale nieten. (Daarvan druk je de middenpen in waarna je de niet eruit kunt halen. Om hem terug te plaatsen druk je de pen eerst weer geheel naar boven en na het herplaatsen druk je het pennetje weer naar binnen. Dit even voor diegene die geheel nieuw is en niet bekend met deze bevestigingsmethode.) Volgens het boekje zou je het ook zonder alle beplating te verwijderen moeten kunnen doen. Dus met alleen de zijkant en het bovenstukje. Maar dat werkt niet echt in de praktijk, net als het lichten van de tank zonder het verwijderen van de voorste bout. Nauwelijks werkruimte en idd grote kans op krassen. Dan verwijder je de bout onder het zadel. Daarmee komt ook de "steunplaat" los die bedoeld is voor het ondersteunen van de gelichtte tank. Licht de tank op en verwijder de benzineslangkoppeling. (Is een vacuumsysteem, dus er loopt echt geen benzine uit je tank. Hooguit een beetje uit het slangetje.) Maak de stekker van de benzinetank los. (Naast de benzineslang). En schroef de bout en moer aan de voorzijde bij het balhoofd los. En klaar is Kees.... of Rinus :lol: Maar dat wist je al, want jij hebt het al eens gedaan, toch?

Aardigheidje van de moderne techniek is dat je zonder dat de tank is gemonteerd en de stekker niet is gemonteerd, dat je de motor niet kunt starten.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 21-10-2005, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

Iron horse je vergeet het slangetje van de (hoe noem je dat ook al weer) de overloop van de tank.

als je hulp hebt met het verwijderen vd tank, dwz als iemand die zijkappen een beetje naar buiten trekt kan de tank er makkelijk af zonder de hele kuip te moeten demonteren. tenminste dat is mijn ervaring
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Erik Hofstee schreef:Iron horse je vergeet het slangetje van de (hoe noem je dat ook al weer) de overloop van de tank.

als je hulp hebt met het verwijderen vd tank, dwz als iemand die zijkappen een beetje naar buiten trekt kan de tank er makkelijk af zonder de hele kuip te moeten demonteren. tenminste dat is mijn ervaring
Dank voor de aanvulling. Idd als je hulp hebt, maar die is niet altijd ter plekke. Wat ook wel aardig is, is er klein beetje rekening mee te houden voor wat betreft de tankvulling. Met alleen de reserve er nog in tilt iets gemakkelijker dan met 22 liter.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
adro

Bericht door adro »

Iron Horse schreef: Dank voor de aanvulling. Idd als je hulp hebt, maar die is niet altijd ter plekke. Wat ook wel aardig is, is er klein beetje rekening mee te houden voor wat betreft de tankvulling. Met alleen de reserve er nog in tilt iets gemakkelijker dan met 22 liter.
Inderdaad
Je kunt beter de tank leeg hebben. Ik dacht een aantal weken geleden ook bij het verwijderen van de tank dat deze leeg was. Helaas had ik de motor in een moment van verstandsverbijstering afgetankt :oops: . Dan is de tank toch wat moeilijker te verwijderen.
MaxZeiler

Preventief winterklussen in Soest 6 of 12 nov

Bericht door MaxZeiler »

Hoi Strommie, I.H. Rob, Erik en Adro,

Nou, dat lijkt me een leuke groep - en voor wie er nog meer bij wil zijn in Soest.

Tank- en allemaal kapjes lichten en beetje preventief winterklussen.

Zullen we een datum afspreken? Wat denken jullie van zondag 6 november? Of liever zaterdag 12 november? Beetje fatsoenlijke tijd, 12.00u ofzo. Regel ik de erwtensoep.

Ik hoor wel!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik kan momenteel weinig verrichten met mijn rechter hand vanwege, naar ik hoop een tijdelijke, verlamming. Mogelijk dat die tegen die tijd weer een stukje beter is. Laat maar weten welke datum en hoogstwaarschijnlijk ben ik erbij. Met het werkplaatshandboek en het juiste gereedschap (heel belangrijk!) erbij komen we best een heel eind. En Strommie is sowieso ook een oude rot in het vak der sleutelaars, dus laten we de herfst maar eens leuk gaan benutten. Is eigenlijk zo al een spontane sleutelclub die Motomalibu al eens wilde opzetten. Dus Stephan join the club. Voor jou ook niet zo ver weg toch?

En anders kom ik wel alleen voor de erwtensoep, wel home made hoop ik, :P maar anders ook lekker hoor..... :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Re: Preventief winterklussen in Soest 6 of 12 nov

Bericht door Erik Hofstee »

MaxZeiler schreef:Hoi Strommie, I.H. Rob, Erik en Adro,

Nou, dat lijkt me een leuke groep - en voor wie er nog meer bij wil zijn in Soest.

Tank- en allemaal kapjes lichten en beetje preventief winterklussen.

Zullen we een datum afspreken? Wat denken jullie van zondag 6 november? Of liever zaterdag 12 november? Beetje fatsoenlijke tijd, 12.00u ofzo. Regel ik de erwtensoep.

Ik hoor wel!
ik wil je best helpen met winterklaar maken. De mijne is onder de kappen en onder de tank al klaar voor de zooi die de winter met zich meebrengt.
zaterdag 12 november ben ik waarschijnlijk zo brak als ik maar zijn kan, concertjes in Arnhem......dan ga ik geen motor rijden en zo.

Groeten Erik.
Strommie

Bericht door Strommie »

Lijkt mij een prima voorstel. 8)

De datum zondag 6 november 12.00 uur lijkt mij wel wat, alleen moet het (wat mij betreft) wel droog zijn.
Anders een 'herkansing' op zat. 12 nov. :?:

:oops: ...... is natuurlijk wél lastig voor 'de soep', maar in de week van 6 november moet toch wel duidelijk worden, wát voor een weer het gaat worden?!

Leuk, I.H., dat je van plan bent er hóe dan ook bij te zijn, met het W.P.-handboek, in je dan hopelijk, genezen hand/arm :wink:
V-rider

Bericht door V-rider »

Met mijn a-technische toestand lijkt het mij ook wel prettig om van de partij te zijn (indien mogelijk). Altijd handig om eens iets te zien van hoe het zou moeten.
Daarbij is het natuurlijk altijd leuk om mede v-strommers te ontmoeten.

Zover ik het nu kan beoordelen zijn er geen andere plannen, beide weekenden zijn vrij. Mits er nog plek voor 1 v-strommer is natuurlijk.

Groet,
Peter
Ikke

Bericht door Ikke »

Als er nòg een plaatsje vrij is, ben ik graag van de partij op zondag 6 november :P. Zaterdag 12 november ben ik verhinderd :( .
MaxZeiler

Winterklaarknutselzaterdag met snert, 12 november!

Bericht door MaxZeiler »

Hallo mensen,

Nou, dat wordt een grote pan soep geloof ik! Hartstikke mooi. Alleen blijkt zondag 6 november een beetje slecht uit te komen. Had al n afspraak met mijn vriendinnetje. Niet aan gedacht- zij wel...

Goede nieuws ik dat er zaterdag de 12e NIETS tussen kan komen. Zou het tof vinden als de techneuten dan ook kunnen. En alle V-Stromers die hun masjien net als de mijne een hecht winterdekje willen geven.

Hoorde een tip van "goed gereedschap". Behalve het nog maagdelijke boordsetje heb ik een verdwaalde combinatietang, een grote ijzerzaag en een zwaar goedkope rateltang.

Wil best wat aanschaffen- maar als het eenmalig is- dan een beetje zonde. Behalve die lange imbussleutels om de kappen los te draaien, die gebruik je volgens mij wel meer. Handig is dan ook om eigen gereedschap mee te nemen. Als je het vergeet heb ik ook n beginnetje...

Leuk jullie allen te zien op de 12e november. De garage heeft de standaardafmetingen, dus binnen met twee tegelijk aan de slag is vol genoeg vrees ik. Maar het garagepad biedt genoeg ruimte - mits droog kan daar ook "gewerkt" worden natuurlijk.

Waar ik aan zat te denken - als dit nu aanslaat, kunnen we (een weekje later) meteen wat handvatverwarming met elkaar er op knutselen?Collectief inkopen?

Tot snerts!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Zaterdagen zijn bij mij meestal al druk bezet. Ik zal eens kijken hoe het de 12de uitkomt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ikke

Bericht door Ikke »

Helaas, moet ik mijn beurt dan voorbij laten gaan :cry: :cry:
MaxZeiler

IKKE niet

Bericht door MaxZeiler »

Ja - jammer! Maar moest toch kiezen...
Plaats reactie