Remvloeistof wel of niet elke 2 jaar vrvangen? Open deur?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Remvloeistof wel of niet elke 2 jaar vrvangen? Open deur?
Dit is wel weer voor de doe-het-zelvers. Maar toch even in de groep gegooid. De belangrijkse reden voor het vervangen van de remvloeistof is de verzadiging met water en het daardoor slechtere remgedrag. Maar die verzadiging is ook weer afhankelijk van de soort stalling.
Wat is jullie ervaring met betrekking tot de vloeistofwissel van de remmen? Wie voor "safe" gaat, doet natuurlijk elke 2 jaar een wissel, maar is het een echte noodzaak? Ik zie het simpelweg als een discussiepunt waar meer wetenswaardigheden uit kunnen voortkomen. Dus laat maar weten..... Ik kies in ieder geval voor die 2-jaarlijkse wissel. met de zekerheid vandien
Wat is jullie ervaring met betrekking tot de vloeistofwissel van de remmen? Wie voor "safe" gaat, doet natuurlijk elke 2 jaar een wissel, maar is het een echte noodzaak? Ik zie het simpelweg als een discussiepunt waar meer wetenswaardigheden uit kunnen voortkomen. Dus laat maar weten..... Ik kies in ieder geval voor die 2-jaarlijkse wissel. met de zekerheid vandien
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 12-09-2005, 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Je hebt gelijk , het is een fout woordgebruik dat er jaren geleden is ingeslopen. Verder gebruiken veel klanten van mij die bewoording wanneer ze het goedje met afgewerkte olie mengen voor verbranding in daarvoor gebouwde kachels.
Bewoording aangepast in bovenstaand bericht.
Elk jaar is idd ook niet verkeerd. Zoals je al aangeeft, voor de kosten hoef je het niet te laten en erg veel werk is het ook niet echt.
Bewoording aangepast in bovenstaand bericht.
Elk jaar is idd ook niet verkeerd. Zoals je al aangeeft, voor de kosten hoef je het niet te laten en erg veel werk is het ook niet echt.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
remvloeistof is hygroscopisch. Dit betekend dat water aangetrokken wordt. De vloestof met water heeft een lager kookpunt en is samendrukbaar. (door de aanwezige lucht)
Je remmen functioneren dus aanzienlijk minder.
Hoevaak?
Deze vraag is afhankelijk van de soort vloeistof die erin zit.
De oude DOT-3 vloeistof en waarschijnlijk de DOT-4 vloeistof ook wel, kunnen naar mijn mening wel 2 jaar blijven zitten.
Maar zoals eerder gemeld kost het spul maar enkele Euro's, dus mijn voorkeur heeft ieder jaar.
Ik heb thuis DOT 5.1 staan, de nieuwste technology. Een hoogwaardig product van Motul. Het kookpunt is enorm hoog, wat tot gevolg heeft dat deze vloeistof sneller oud wordt. Maximaal 1 jaar. Beter nog is het vervangen na 6 maanden.
De vloestof wordt door bijna iedereen in de racerij gebruikt, omdat ze daar last hebben van kokende remvloeistof, iets wat ik 1x heb mogen meemaken en nooit meer hoop te ervaren. (je remhendel gaat gewoon tegen het handvat zonder vertraging van de machine, bij mij was dit in de Eifel op een dalende bochtige weg op mijn destijds Suzuki DR650S)
Vaak gaat kokende/hete remvloeistof verder dan alleen maar verbranden. (dat gebeurd er namelijk)
Je remleidingen hebben veel geleden na afloop van dit soort acties.
(er komen blazen bij de nippels op, vergelijkbaar met het beginnen van opblazen van een balon)
vervangen is dus geen overbodige luxe, omdat het kookpunt met water drastisch lager is, veiligheid eerst !
Je remmen functioneren dus aanzienlijk minder.
Hoevaak?
Deze vraag is afhankelijk van de soort vloeistof die erin zit.
De oude DOT-3 vloeistof en waarschijnlijk de DOT-4 vloeistof ook wel, kunnen naar mijn mening wel 2 jaar blijven zitten.
Maar zoals eerder gemeld kost het spul maar enkele Euro's, dus mijn voorkeur heeft ieder jaar.
Ik heb thuis DOT 5.1 staan, de nieuwste technology. Een hoogwaardig product van Motul. Het kookpunt is enorm hoog, wat tot gevolg heeft dat deze vloeistof sneller oud wordt. Maximaal 1 jaar. Beter nog is het vervangen na 6 maanden.
De vloestof wordt door bijna iedereen in de racerij gebruikt, omdat ze daar last hebben van kokende remvloeistof, iets wat ik 1x heb mogen meemaken en nooit meer hoop te ervaren. (je remhendel gaat gewoon tegen het handvat zonder vertraging van de machine, bij mij was dit in de Eifel op een dalende bochtige weg op mijn destijds Suzuki DR650S)
Vaak gaat kokende/hete remvloeistof verder dan alleen maar verbranden. (dat gebeurd er namelijk)
Je remleidingen hebben veel geleden na afloop van dit soort acties.
(er komen blazen bij de nippels op, vergelijkbaar met het beginnen van opblazen van een balon)
vervangen is dus geen overbodige luxe, omdat het kookpunt met water drastisch lager is, veiligheid eerst !
remvloeistof
Hallo Scottie,
De genoemde DOT 5.1 is dat de vloeistof op siliconen-basis ?
Let dan wel op dat je remsysteem daar misschien niet helemaal goed op reageerd .
De nu gebruikelijke remvloeistof is wateropnemend ( hygroscopisch ) deze silicone gebaseerde vloeistof is dat niet !!
Door condens en minimale luchtlekkage komt er toch iets vocht in het remsysteem , dit vocht word niet meer door de remvloeistof opgenomen.
Vocht blijft dus ergens in een dood hoekje liggen en als dat bij metalen delen is kun je dus corosie problemen krijgen .
Groetenz , Ton.
De genoemde DOT 5.1 is dat de vloeistof op siliconen-basis ?
Let dan wel op dat je remsysteem daar misschien niet helemaal goed op reageerd .
De nu gebruikelijke remvloeistof is wateropnemend ( hygroscopisch ) deze silicone gebaseerde vloeistof is dat niet !!
Door condens en minimale luchtlekkage komt er toch iets vocht in het remsysteem , dit vocht word niet meer door de remvloeistof opgenomen.
Vocht blijft dus ergens in een dood hoekje liggen en als dat bij metalen delen is kun je dus corosie problemen krijgen .
Groetenz , Ton.
Re: remvloeistof
Super V Strom 650 schreef:Hallo Scottie,
De genoemde DOT 5.1 is dat de vloeistof op siliconen-basis ?
Let dan wel op dat je remsysteem daar misschien niet helemaal goed op reageerd .
De nu gebruikelijke remvloeistof is wateropnemend ( hygroscopisch ) deze silicone gebaseerde vloeistof is dat niet !!
Door condens en minimale luchtlekkage komt er toch iets vocht in het remsysteem , dit vocht word niet meer door de remvloeistof opgenomen.
Vocht blijft dus ergens in een dood hoekje liggen en als dat bij metalen delen is kun je dus corosie problemen krijgen .
Groetenz , Ton.
Nope,
Dot 5 of 5.0 is op sileconen basis. 5.1 is gewoon de opvolger voor 4.0
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Wanneer je geen of weinig ervaring hebt dan zou ik me niet wagen aan het vervangen van remvloeistoffen. Je speelt wel met je leven! Verkeerde ontluchting en je rijdt je mogelijk te pletter.
Wil je ervaring(en) opdoen, dan moet je ergens een plaatslijke sleutelclub zien te vinden, maar wees allert voor zaken als remmen. Het kan meestal maar 1 keer fout gaan.
Wil je als doe-het-zelver gaan sleutelen aan je motor dan zul je ten eerste een gedegen basiskennis van verbrandingsmotoren en algemene techniek moeten hebben. Verder moet je de beschikking hebben over een basis gereedschapsset die toereikend is voor je motor.
En een (gedownload) werkplaatshandboek is een must om alle kennis ter hand te hebben. Succes met je pogingen m.b.t. doe-het-zelven, maar weet dat er hier op dit forum een heel team "klaar staat" met parate kennis. Keep in touch!
A.s weekend; 25ste marktplaats Safe-Rotterdam.
Wil je ervaring(en) opdoen, dan moet je ergens een plaatslijke sleutelclub zien te vinden, maar wees allert voor zaken als remmen. Het kan meestal maar 1 keer fout gaan.
Wil je als doe-het-zelver gaan sleutelen aan je motor dan zul je ten eerste een gedegen basiskennis van verbrandingsmotoren en algemene techniek moeten hebben. Verder moet je de beschikking hebben over een basis gereedschapsset die toereikend is voor je motor.
En een (gedownload) werkplaatshandboek is een must om alle kennis ter hand te hebben. Succes met je pogingen m.b.t. doe-het-zelven, maar weet dat er hier op dit forum een heel team "klaar staat" met parate kennis. Keep in touch!
A.s weekend; 25ste marktplaats Safe-Rotterdam.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.