Accu volledig leeg?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Leendert

Accu volledig leeg?

Bericht door Leendert »

Graag jullie technische opinie gevraagd over het volgende:

Gistermorgen naar mijn werk gereden (89 km), niets aan de hand. Aankomst 7.30
Bij vertrek (16.00 uur) Vstrom 650 K6 op contact, helemaal niets. Zelfs startrelais schakelde niet.
Accu is 3,5 maand oud.

Wegenwacht-monteur kon de motor weer starten middels starthulp en na een paar mnuten meette hij 12,6 - 12,8 V laadstroom, hetgeen aan de lage kant is. Voor de zekerheid de zekering van de verlichting vóór verwijderd en doorgereden naar de dealer (80 km), geen problemen. De monteur aldaar heeft de laadstroom weer gemeten en kwam uit op een waarde rond de 14,5 V, ruim voldoende dus. Ook vanmorgen geen enkel probleem meer met starten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik per ongeluk bij het op het stuurslot zetten van de motor de sleutel te ver heb doorgedraaid en de parkeerverlichting heb ingeschakeld?
Maar kan in die uren de accu volledig leeg raken door 2 stadslichtjes?
En als dat zo is, als je de motor dan op contact zet, zelfs het startrelais niet meer reageert??
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Accu volledig leeg?

Bericht door Wullebolle »

Een 14AH accu, kan 10uur 1.4A leveren vooraleer het voltage op de cellen zodanig is gezakt (tot ~10volt) dat je relais geen kik meer geven.
Onder een bepaald voltage (geen idee wat dat is bij een vstrom, maar kan best 10.5volt zijn) reageert je electronica en je relais niet eens meer.

2 parkeerlampjes + 1 achterlicht (die brandt ook in parkeerstand toch ?) = 2x4Watt + 5watt = 13watt
13 watt, 9 uur lang = 120watt. Aan 12 volt = 10AH. Dat zal zeker het accuvoltage laten inzakken tot 10.5.

Een volledig geladen accu zou dan nog net voldoende reserve moeten hebben om nog te kunnen starten, of ook weer net niet. Grens geval.
Das dan het lastige van een motor zonder knop om de lichten uit te schakelen. Als je accu kantje boord is, en je zet het contact aan dan zijn de 2*55watt koplampen al voldoende om het accuvoltage tot onder de drempelwaarde te laten inzakken.

Heb je nog verbruikers zitten? Alarm? Gps? Dingen die rechtsreeks op de accu zijn aangesloten, daardoor constant onder spanning staan en voor sluipverbruik zorgen?

Dus: JA je accu kan TE leeg raken door de parkeerlichtjes een dag te laten branden.
Spooky Action At A Distance !
Suzie

Re: Accu volledig leeg?

Bericht door Suzie »

Misschien een Gipro versnellingsindicator aangesloten?

Deze vraagt ook bij volledig uitgeschakelde motor stroom. Een kameraad van me trok hiermee z'n accu leeg.
Jokapo

Re: Accu volledig leeg?

Bericht door Jokapo »

ik heb de gipro er ook op zitten op een normale manier aangesloten en mijn motoot staat met gemak een week of meer stil en start dan nog gewoon
Leendert

Re: Accu volledig leeg?

Bericht door Leendert »

Als aanvulling op jullie opmerkingen: ik heb verder geen enkel stukje electronica extra aangesloten, ook geen navigatie o.i.d.
Eektrisch is de motor geheel standaard.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Accu volledig leeg?

Bericht door V-Stoom »

Heel bijzonder.Ik heb nl een vergelijkbaar verhaal. Zet de motor in de schuur. Haal netjes de sleutel eruit. Kom de volgende dag weer bij de motor en..... zo dood als een pier. Accu gemeten, nagenoeg leeg. Via startkabels weer gestart. later dit probleem nooit weer gehad. Oorzaak? geen idee. Ook bij het uitlezen niets tegengekomen. Heel bijzonder. spooky hé.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Plaats reactie