Verlichting alleen aan met draaiende motor

draadjes, lampjes
Plaats reactie
richardvdm

Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door richardvdm »

Mijn DL1000 is voorzien van een spyball alarm. Wanneer je het contact uitzet gaat hij na een aantal seconden op de startblokkering. Wanneer je het contact niet uitzet, maar de dodemansknop gebruikt, blijven de lichten branden en kun je de accu leegtrekken. Weet iemand, hoe ik eea zo kan aanpassen dat de verlichting alleen brand bij draaiende motor?
Dgr

Bericht door Dgr »

Ben er ook wel benieuwd naar, of er al mensen zijn die de koplampen hebben aangepast zodat deze niet meer branden zodra het contact aan gaat.

Ik zie het namelijk als een belemmering voor de montage van xenon. Elke keer dat je het contact dan aanzet zou meteen de xenon opstarten, om dat vervolgens een paar seconden later nog een keer te mogen doen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de starters :?
Suuz

Bericht door Suuz »

Dat je lichten blijven branden als je de dodemansknop gebruikt is met opzet... dus ik vraag me af of je dat moet willen.
Gerard

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Gerard »

mijn verlichting gaat pas branden als er oliedruk is.
ik heb een relais tussen plus 12volt (achter kontaktslot) en de oliedrukschakelaar gezet.
als er geen druk is (motor loopt niet) is het relais ingeschakeld.
zodra de motor loopt valt relais af
ik heb de verlichting op het verbreek-kontakt aangesloten, dit wordt verbroken als het relais op is.
dus bij oliedruk verlichting aan.
Robbedoes

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Robbedoes »

Dus als 's nachts je motor afslaat dan gaat je licht ook uit. Ik weet niet of dat handig is......

Rob
Buzzin

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Buzzin »

Heb je dan wel verlichting als je in het donker langs de weg staat ofzo?
Ik moet er niet aan denken dat m'n strom donker blijft....maar om eerlijk te zijn...van mij hadden ze die lichtschakelaars op het stuur niet weg hoeven halen :) (op de 1000 zit er nog gewoon ruimte voor deze schakelaar....)
Dgr

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Dgr »

Buzzin schreef:Heb je dan wel verlichting als je in het donker langs de weg staat ofzo?
Ik moet er niet aan denken dat m'n strom donker blijft....
Je kan je parkeerlichtjes aanzetten dmv het contactslot, dan ben je in ieder geval niet compleet onzichtbaar.
Buzzin

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Buzzin »

Eh...ik bedoelde meer als je niet geparkeerd staat, want volgend mij moet voor parkeerlicht je stuur helemaal opzij. (ivm stuurslot)
Meer als je gewoon stil gaat staan en de motor afzet....nou ja, zal wel niet zo vaak voorkomen :)
M.A.D

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door M.A.D »

Buzzin schreef:maar om eerlijk te zijn...van mij hadden ze die lichtschakelaars op het stuur niet weg hoeven halen :) (op de 1000 zit er nog gewoon ruimte voor deze schakelaar....)
Ruimte voor een schakelaar ? , deze heb ik toch nodig voor mijn grootlicht zodat ik niet mijn wijsvinger hierop zou moeten houden ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door John007 »

Gerard schreef:mijn verlichting gaat pas branden als er oliedruk is.
ik heb een relais tussen plus 12volt (achter kontaktslot) en de oliedrukschakelaar gezet.
als er geen druk is (motor loopt niet) is het relais ingeschakeld.
zodra de motor loopt valt relais af
ik heb de verlichting op het verbreek-kontakt aangesloten, dit wordt verbroken als het relais op is.
dus bij oliedruk verlichting aan.
Hoi Gerard,

Slim bedacht wil ik ook gaan maken, kun je mij ook de kleuren van de draden die je moet aanpassen doorgeven??


Alvast bedankt,

Groet,

John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Patrick8888 »

Zou het, voor diegene die xenon hebben, beter zijn om een schakelaar in het circuit van je verlichting te zetten? Deze te monteren op je rechter stuurhelft. Dan kan je eerst de motor starten en daarna je verlichting aanzetten.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Spdfrk

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Spdfrk »

hallo ook ik heb heb een vraagje mbt het starten van de verlichting.

ik heb bixenon aangesloten op mijn accu .

nu heb ik ook een led achterlicht en daar is nog een stekker van over.(word maar 1 stekker gebruikt voor het led achterlicht)

op deze kabel vind ook een onderbreking plaats als je van contact naar starten gaat.(lamp gaat ook even aan en uit)
nu is mijn plan om vanaf dat punt een delay on relais er tussen te zetten
deze schakelend pas na een aantal seconde in (zelf in te stellen)

dus als ik de motor op contact zet zou hij bijvoorbeeld na 15 sec gaan branden

in theorie betekend dat dat als ik binnen 15 sec van contact naar start ga dat mijn lampen nog niet branden
omdat er een stroom onderbreking plaats vind en dus 15 sec na het starten de lampen automatisch aangaan.

volgens mij is dit veel makkelijker ipv de oliedruk schakeling
of zie ik iets over het hoofd???

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door John007 »

Je zou inderdaad een opkomend tijdrelais kunnen gebruiken, het is maar net wat je voorkeur heeft.
Persoonlijk vind ik een relais geschakeld over de oliedrukschakelaar ideaal.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Iron Horse »

De oplossing met het relais geschakeld over de oliedruk is een veel betere oplossing aangezien die niet vaste tijd afhankelijk is. Maar net zolang wacht tot er oliedruk is. Maakt dus niet uit of je na het aanzetten van je contact 10, 15, 30 seconden, 1 of 2 minuten wacht met starten. Met een tijdvertraagd relais zit je altijd met een ingestelde maximale tijd waarbinnen je moet handelen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Soesko »

Ik volg de informatie uitwisseling hierboven, maar eigenlijk kan ik 'm niet volgen. De v-strom heeft een goed werkend systeem. Contact aan betekent verlichting aan, contact uit betekent verlichting uit. Dan hebben ze er nog een slimmigheidje aan toegeveoegd. Als je start wordt de verlichting even kort onderbroken om zoveel mogelijk spanning te hebben voor het starten. In mijn ogen is dit alles bij elkaar een perfect werkend systeem. Waarom zou je hierin iets willen veranderen, met allerlei relais/schakelaartjes etc. Dat kan alleen maar storing geven en voegt (in mijn ogen) niets toe.
Spdfrk

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Spdfrk »

beste Soesko

ik heb het aangepast met een delay on relais
omdat ik xenon heb ingebouwd

Het nadeel is dat de xenon moet ontsteken en als daar dus elke keer een onderbreking in zit is dat
slecht voor de ballasten en lampjes

het relais heb ik ingesteld op een seconde of 5 dat betekend na contact aan duurt het 5 sec.
voor mijn xenon inschakeld.

ik kan dus rustig starten zonder onderbreking.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Soesko »

Op mijn GSXR zit ook Xenon, origineel vanaf de fabriek. Het systeem werkt precies hetzelfde als op de V-strom, dus contact aan is verlichting aan en omgekeerd. Je hoort heel even de verlichting wat zoemen. De motor is vier jaar oud en tot heden werkt het systeem perfect. Als het slecht zou zijn voor het systeem zou Suzuki het toch niet origineel zo maken, ten minste dat denk ik dan in al mijn naïviteit.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door John007 »

Soesko schreef:Ik volg de informatie uitwisseling hierboven, maar eigenlijk kan ik 'm niet volgen. De v-strom heeft een goed werkend systeem. Contact aan betekent verlichting aan, contact uit betekent verlichting uit. Dan hebben ze er nog een slimmigheidje aan toegeveoegd. Als je start wordt de verlichting even kort onderbroken om zoveel mogelijk spanning te hebben voor het starten. In mijn ogen is dit alles bij elkaar een perfect werkend systeem. Waarom zou je hierin iets willen veranderen, met allerlei relais/schakelaartjes etc. Dat kan alleen maar storing geven en voegt (in mijn ogen) niets toe.
In mijn ogen scheelt het je gewoon in de belasting van de accu, op contact zonder de aanpassing trek je al een kleine 10 ampere van je accu. Als je de motor dan langer op het contact laat staan, dan wordt de accu zwaarder belast.
Bovendien zijn er meerdere merken motoren die het ook geschakeld hebben uitgevoerd.
Als je een nieuwe accu hebt zul je het misschien niet zo gauw merken, maar als de accu ouder wordt dan wellicht wel.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Verlichting alleen aan met draaiende motor

Bericht door Redhead »

In het verleden is er door mij een schakeling gemaakt waarbij de oliedruk-schakelaar de bepalende factor, inderdaad zoals hier boven al is beschreven.
Echter om je licht aan te houden als de motor onderweg uitvalt c.q. er mee stopt tijdens het rijden, dient er een 2e relais (printrelais?) bij gezet te worden die het 1e relais vasthoud tot de contactsleutel wordt omgedraaid. (uit dus).
Op zich is mijn ervaring, gebruik een traag relais al 1e relais simpel 30Amp relais uit de autoshop.
Ook een diode over de spoel van het relais voorkomt (vertraagd) het inbranden van de contacten.

Als het goed is heb ik nog ergens een schema, ook staat er e.e.a op mijn (achterstallig) forum.
http://boetisa.nl/Xenon%20montage.html
Plaats reactie