Dimlicht verkeerd afgesteld??

draadjes, lampjes
Plaats reactie
BluejackBerrie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 07-09-2021, 21:14
Mijn motor is een: V strom DL650 XT 2021
Woonplaats: Ermelo

Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door BluejackBerrie »

20210907_204641.jpg
20210907_204819.jpg
Goedenavond iedereen.

Tijdens mijn eerste nachtelijk rit naar huis (kwam van het werk af)
Had ik moeite met de hoeveel lichtopbrengst van het dimlicht. Deze gaf maar zo'n kleine 10 meter lichtopbrengst. Aangezien ik toch op donkere wegen rijd. Soms geen verlichting of nauwelijks.
De dag daarna moest ik voor de 1000 km beurt naar de dealer.
Bij de dealer gelijk aangegeven dat ik de lichtopbrengst maar matig vond en het idee had dat de koplamp beter afgesteld moest worden. De dealer gaf toen aan dat de koplamp met afleveren goed afgesteld was. Maar dat led verlichting de oplossing was. Voor zowel de lengte van de straal als de breedte van de straal. Alles klonk als een mooi verhaal en daarom maar gelijk led in laten zetten.
De avond na de 1000 km beurt ging ik weer laat in de nacht naar huis en had ik voor de lengte van de straal het idee dat het iets verlengd was maar nog niet veel, ik meet zo'n 13 meter. Breedte van de straal was prachtig kon de berm nu goed zien etc.
Aangezien ik in een omgeving rijd waar veel wild zit (denk aan zwijnen en edelherten) vind ik mijn verlichting super belangrijk, wil ik immers die beesten op tijd zien.

Zoals jullie kunnen zien op de foto's heb ik een muurtest gedaan. Nu schrok ik toch best erg want ik ben 5 meter naar achter gerold en zak zo'n 25 cm met mijn verlichting. Dit is toch helemaal niet goed of zie ik dit verkeerd? Want ik lees overal: elke meter naar achter is 1 cm droppen van je verlichting?

Wat is jullie mening/advies hierover?
Ervaren jullie dit ook of totaal niet?

Ps gaat om v strom 650 xt uit 2021.

Met vriendelijke groet
Berrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door Zwabber »

Dat is inderdaad wel heel erg veel verloop. Normaal gesproken heb je plm. 5 tot 10 cm verloop op 10 meter (meten als je er op zit)
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
BluejackBerrie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 07-09-2021, 21:14
Mijn motor is een: V strom DL650 XT 2021
Woonplaats: Ermelo

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door BluejackBerrie »

Heey zwabber,

Vergeten te melden.
Tijdens het meten en foto's maken zat ik er inderdaad op.
Mij lijkt het ook veel te veel verloop. Maar zat ook op een ander forum en daar waren nog al meningen verdeeld over oorzaak en waar het zicht aan lag etc.
Maar hier zijn over het algemeen v strommers lijkt mij🤣 dus misschien erkennen meer mensen dit oid.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door Zwabber »

Gewoon hoger zetten die lamp (hou voor de zekerheid de afstel afstand 10 mtr. aan) en dan kijken of het je bevalt. Als automobilisten gaan seinen, dan weet je dat ze je niet groeten, maar dat je de lamp te hoog hebt afgesteld :mrgreen:
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door Calimero »

Ik zou inderdaad de lamp wat hoger stellen.

Het verloop dat je gemeten hebt hoeft trouwens niet het werkelijke verloop te zijn. Zo te zien heb je je verlichting in je achtertuin gecontroleerd. De meeste tuinen liggen niet waterpas maar lopen wat af naar achteren (naar een steegje) om bij regen de boel niet via je achterdeur binnen te krijgen.
Hierdoor zal het verloop dat je meet op je muur ook wat groter zijn dan in werkelijkheid.

Stel je lamp in kleine stapjes wat hoger af en kijk dan proefondervindelijk of hij hoog genoeg en niet te hoog staat.
Groeten,
Adri
BluejackBerrie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 07-09-2021, 21:14
Mijn motor is een: V strom DL650 XT 2021
Woonplaats: Ermelo

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door BluejackBerrie »

Hoi Calimero,

Dank je voor jou reactie.
De afschot in de tuin is niet mega, maar wel net genoeg.
Maar door het afschot is de lamp bij de 5 meter zelf nog hoger. Want theoretisch is mijn achterwiel lager dan mijn voorwiel dus brengt ie de lichtstreep nog hoger.
Maar praktijk begint het afschot al bij de achterdeur dus denkt dat het elkaar wel aardig opheft.

Maar bedankt voor het meedenken. Alles helpt😉
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door TT-Strom »

Hoi Berrie,

Welke Led lamp (merk/type) heeft de dealer geinstalleerd?
Ik zie nl. een erg mooie afsnijding die ikzelf niet heb met de led lamp die in mijn brommer zit.
Zoek al een tijdje naar de juiste.

En verder: gewoon wat hoger afstellen en het piep-systeem hanteren. Ofwel: zodra tegenliggers gaan seinen staat ie te hoog :-).

Ben benieuwd!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Johnp
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 MO
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door Johnp »

Ik volg. Wil ook mijn huidige lampen vervangen voor Led en ben benieuwd welke je hebt geplaatst.

Mvg John :bye:
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door Piet Zahut »

Meet de hoogte van het midden van je lamp (de lamp zelf, niet de reflector) op en zet een krijtstreep op de muur waar je tegenaan staat met je voorband. Ga nu 5 meter naar achteren en dan moet het licht op de muur 5 cm zijn gezakt. Simpel zelf te doen en als er 1 op de 20 auto's je een knippertje geeft dat je lamp misschien te hoog staat dan ben je uitstekend zichtbaar!
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door TT-Strom »

"Welke Led lamp (merk/type) heeft de dealer geinstalleerd?"

Berrie?
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door De Graaf van Salland »

25 cm over 5 meter is een daling van 5% (want 5 mtr. = 500 cm en 25 / 500 = 0,05 oftewel 5%).
Dat is inderdaad iets meer dan het zou moeten zijn.
Uit m'n hoofd hoort het 3% te zijn.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
BluejackBerrie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 07-09-2021, 21:14
Mijn motor is een: V strom DL650 XT 2021
Woonplaats: Ermelo

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door BluejackBerrie »

Beetje late reactie.
Gelukkig kreeg ik een pb'tje met een reminder. Wat mij weer activeert mbt forum.

Ik ben bij de dealer geweest
Dealer heeft hun methode laten zien:
Zij hebben een stuk ductape op de muur geplakt, op oog hoogte van de gemiddelde automobilist. Dan kijken ze of de lamp niet te veel in de "ogen" schijnt, met optrekken en gewoon stilstaan etc.

Als je op die manier er weer naar kijkt dan, kon de koplamp niet echt veel hoger afgesteld worden. Dus hebben we het zo gelaten.

Ik ben een beetje aan het rond kijken voor verstralers met een 2 standen schakelaar. Zodat je verschillende modische hebt.
BluejackBerrie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 07-09-2021, 21:14
Mijn motor is een: V strom DL650 XT 2021
Woonplaats: Ermelo

Re: Dimlicht verkeerd afgesteld??

Bericht door BluejackBerrie »

TT-Strom schreef:"Welke Led lamp (merk/type) heeft de dealer geinstalleerd?"

Berrie?
https://www.ledperf.nl/ledlampenset-voo ... 35268.html

Volgens mij waren het deze lampen. Vandaag nog even bij de dealer langs gegaan voor andere vragen. Hij noemde een ander merk iets van "claw dt" maar gaf aan dat die zo goed als niet op internet was te vinden. Maar deze lampen er sterk op lijken. Maar volgens dealer was "claw dt" net iets beter. Hun zweren bij dat merk.
Ik kan alleen maar beamen dat het super goed licht geeft en mooi beeld geeft en ook een brede straal heeft, waardoor je de berm ook goed ziet.


Verstuurd vanaf mijn SM-N981B met Tapatalk

Plaats reactie