OBD II

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

OBD II

Bericht door F2ride2001 » ma 07 okt 2019, 07:45

Voor wie niet weet wat OBD is:

https://nl.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

De oudere (<2018) modellen hebben een Suzuki SDS aansluiting waarmee de computer uitgelezen kan worden. Middels module kun je dan allerlei zaken zoals fout codes etc lezen / insteller / wissel.
Denk hierbij aan :

https://www.healtech-electronics.com/products/obd/

Deze module heb ik zelf en werkt voor alle Suzuki's van 2003 t/m 2017 perfect. Aansluiten, sleutel omdraaien en je kunt alles uitlezen.

Tot mijn stomme verbazing werkte dit op mjn DL650 2018 NIET. Suzuki kent inmiddels SDSII. Deze communiceert op een andere manier. Dus de " oude" module SDS is niet te gebruiken voor de nieuwe modellen.

Inmiddels heb ik me erin verdiept en het blijft dat de motor fabrikanten door EU gedwongen zijn universeel OBD te implementeren. Dit bracht mij ertoe een poging te wagen mijn OBD II aparatuur aan te sluiten op de motor en eens kijken of ik het werkend krijg. Dat is gelukt :duim:

Volgens volgende aansluiting :

Afbeelding

Uiteindelijk zo'n kabel gemaakt:

Afbeelding

Als je zelf gaat knutselen: LET op dat je de draden goed aansluit. Bij foutief aansluiten kun je OF je OBD apparaat OF de ECU op blazen.... Vraag me niet hoe ik dat weet. O:-)

Je kunt nu met standaard OBDII apparaat je motor uitlezen en fouten resetten. Afhankelijk van hoe duur OBD II apparaat je kopt kun je ook zaken zoals ABS / ESP regelen.

Succes!
TL1000 forever

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: OBD II

Bericht door RedStrom » ma 07 okt 2019, 14:06

Hogere kunde. Ik weet niet eens wat voor kunde.

Ik heb een foutieve aanduiding op het display van mijn versnelling. Waarschijnlijk is de sensor onderin het blok stuk.
Weet jij toevallig of dit middels jou kabel uit te lezen en eventueel te resetten? Als je snapt wat ik bedoel.
Gaat om een 1000 uit 2014 met hele mooie handkapleds.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 85
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Locatie: Oosterhout

Re: OBD II

Bericht door JezusQuistus » ma 07 okt 2019, 14:14

Goed bezig hoor
Voor een 2002 model heb je dit denk ik nog niet hè?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Have a good time all the time

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: OBD II

Bericht door Iron Horse » ma 07 okt 2019, 15:27

Voor het schema moet je wel lid zijn van het Duitse V-Stromforum anders gaat het niet lukken. Dat is gewoon dezelfde OBD II die ik voor de auto gebruik neem ik aan. Alleen dus een aangepaste stekker maken. That's it? Heb wel geen V-Strom meer maar bij andere motorfietsen zal het dan ook wel lukken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: OBD II

Bericht door F2ride2001 » ma 07 okt 2019, 20:51

Ik heb afbeelding even extern gehost

Afbeelding

Je kunt dus gebruik maken van een standaard OBDII apparaat. Die zijn er al vanaf zo'n 30 euro.

Een werkende is bv de Autel AL319. Ik heb zelf een Autel MS509, deze is alweer wat jaartjes oud, maar werkte prima.

Werkt dus voor de 650 en 1000 vanaf 2017

Groetjes Marc

Voor wat betreft de versnellingschakelaar, resetten heeft niet veel zin. Vrijwel altijd gewoon de schakelaar vuil / versleten.


Marc
TL1000 forever

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: OBD II

Bericht door Iron Horse » ma 07 okt 2019, 21:07

Hier een AL519.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sufos
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 20 jan 2017, 23:57
Mijn motor is een: DL650 2007....KTM duke 620

Re: OBD II

Bericht door Sufos » di 08 okt 2019, 05:32

F2ride2001 schreef:
ma 07 okt 2019, 20:51


Je kunt dus gebruik maken van een standaard OBDII apparaat. Die zijn er al vanaf zo'n 30 euro.

Marc
Die van mij komt van Ali en de prijs was minder dan €3. Werkt perfect in combinatie met de app Torque. Afgelopen zomer in Frankrijk nog een eigenaar van een BMW ( auto ), heel blij gemaakt. Kon het allemaal niet geloven dat uitlezen en dat het zo makkelijk ging :D

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4470
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: OBD II

Bericht door RedStrom » di 08 okt 2019, 07:32

Kun je alleen lezen of ook ook schrijven met zo’n ding?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6607
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: OBD II

Bericht door Iron Horse » di 08 okt 2019, 09:46

Je kunt er de foutcodes mee resetten. Maar houd er rekening mee dat er dan vaak wel eerst weer een 100~150 kilometer (verschilt per voertuig) een leertraject voor de ecu gestart wordt voordat alles weer normaal is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sufos
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 20 jan 2017, 23:57
Mijn motor is een: DL650 2007....KTM duke 620

Re: OBD II

Bericht door Sufos » di 08 okt 2019, 10:17

Storingen uitlezen en resetten en daarnaast ook nog eens het uitlezen van realtime information.

Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: OBD II

Bericht door F2ride2001 » di 08 okt 2019, 14:40

Is een beetje afhankelijk van hoeveel modules de fabrikant heeft vrijgegeven voor control.
En is ook afhankelijk van hoeveel modules je OBD apparaat kan uitlezen / aansturen.

Zover ben ik nog niet gekomen om dit uit te proberen.........
TL1000 forever

Plaats reactie