26.OOOkm en ketting is helemaal op

Frame, vering, ketting etc
Ed Jonkmans

26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

Ondanks een Scott-oiler met dualinjector blijkt de ketting na onze laatste reis finaal naar de haaien.
Voor ons vertrek was de ketting nog in prima staat, die laatste 3.000km zijn er te veel aan geweest.
26.000 km hield ze het uit, aan een kant zijn zelfs de O-ringen bijna allemaal verdwenen. De ketting stond heel strak gespannen en de schakels waren vastgelopen.
De Scott-oiler werkte zeker naar behoren want de achterkant en velg zagen er weer lief uit (dus vuil, met veel olie).
Zegt dat nu iets over de Scott-oiler of over de ketting die er af-fabriek opligt?
Of toch maar weer met een spuitbus in de aanslag verder rijden?
Bij een vorige motor (ZZR1100 met Scott-oiler) deed ik heel wat meer km's met een kettingset en zo'n motor sleurt toch veel harder aan de ketting.
3 Kettingsets voor 100.000km om precies te zijn.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Tulipan »

Je schrijft " Voor ons vertrek was de ketting nog in prima staat "
Kan het zijn dat je duo hebt gereden en de ketting daardoor te strak is komen te staan ?
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Wullebolle »

26000 lijkt me toch heel goed voor een 1000.
De mijne was al na 18k versleten. tandwielen nog goed maar ketting ten einde gerokken en harde schakels.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door PDvD »

Erg netjes nog hoor. Mijn originele ketting ging 45.000 mee (maar dat kwam denk ik meer door een erg saaie rijstijl van de vorige eigenaar). Op mijn ZZR 600 ging mijn ketting meestal 20.000 mee en dan was deze ook echt op (ondanks goed smeren). Ligt er net aan hoe en waar je rijdt.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stroom2 »

Lijkt me een prima en geen verkeerde afstand voor een ketting.....zeker als het om de 'originele' ketting gaat.
Tja...........Stroompje klaagde over wat kabaal bij het wegrijden van haar DL 1000, leek de ketting....Bij controle leek dit dan ook de boosdoener te zijn. (ketting bij het nog niet 'warm' gereden te zijn en een(1) of mogelijk enkele 'strakke' schakels bleken de oorzaak).
Eens even opgezocht en de originele ketting was na 17.500 km aan de beurt. Vervolgens een goede ketting laten monteren.
Deze is nu na 35000 aan zijn eind en dat allemaal zonder scottoiler en toch ook meerdere seizoenen in allerhande viezigheid gereden.
(winterse omstandigheden--scotland-- en nederland niet te vergeten.) Een goede ketting spray en een tandenborstel doen het ook.
Tegen de tijd dat de 80.000 in zicht komt gaan we weer aan een nieuwe ketting denken.
Nu wederom een X ring laten monteren.......ietsjes duurder, maar dan heb je ook een ketting en niet zo'n "fiets" ketting zoals er bij aflevering op zit.
Groeten Barry/Stroom2.
Ed Jonkmans

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

@Tulipan: Ik rij 99% met duo. Ik controleer de kettingspanning regelmatig.
Enfin voor €189 is de Strom weer goed voor minstens 25.000km. De dealer heeft nu een set van DID gemonteerd.
De Scott-oiler is losgekoppeld en ik heb een klein busje S100-kettingspray in de topkoffer. De achterkant van de Strom zal zo wel properder blijven.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door V-Stoom »

Ed Jonkmans schreef:@Tulipan: Ik rij 99% met duo. Ik controleer de kettingspanning regelmatig.
Enfin voor €189 is de Strom weer goed voor minstens 25.000km. De dealer heeft nu een set van DID gemonteerd.
De Scott-oiler is losgekoppeld en ik heb een klein busje S100-kettingspray in de topkoffer. De achterkant van de Strom zal zo wel properder blijven.
Grtz
Ed
Was dat inclusief montage? (dan is dat netjes)

Groet, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
Ed Jonkmans

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

Ja, ja, gemonteerd; en ook nog wat koelvloeistof bijgevuld (100ml.maar da's te verwaarlozen hè); het kapje rond het voortandwiel gezuiverd( Scott-oiler smeerde er vlot op los); en
de Scott-oiler afgekoppeld; anderhalf werkuur.
Grtz
Ed
Laatst gewijzigd door Gast op ma 08-08-2011, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Soesko »

De originele Suzuki kettingen willen nog wel eens van bedenkelijke kwaliteit zijn. Ik heb er in ieder geval wisselende ervaringen mee, met als dieptepunt 13.000 km bij de Bandit van mijn vrouw en als voorlopig hoogtepunt 35.000 km voor een RF900. Onlangs bij 30.000 km mijn ketting laten vervangen van mijn gixxer en dat was ook niet slecht.
26.000 km voor een ketting van een DL1000 vind ik persoonlijk niet verkeerd. Een tweecilinder trekt namelijk wat meer aan de ketting waardoor die hoger belast wordt. De slijtage van een ketting kan zeker op het laatst erg snel gaan, van nog redelijk goed tot helemaal versleten. De ketting vervangen door een D.I.D. is een verstandige keuze, want dat zijn goede kettingen.
Jokapo

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Jokapo »

Heb mn Kettinkje er nu bijna een 32000 km op zitten en die doet het nog prima :-) mede dankzij mn pro-oiler
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door OllieX »

Mijn vorige fiets, SV650, had een Scottoiler. Toen ik deze verkocht had hij 30000 km gelopen en de ketting was in prima staat.Normaal gesproken denk ik dat je met een goed afgestelde Scottoiler veel en veel langer met een ketting kan. Toch was ook de ketting van de Bandit van mijn vriendin na 13000 al op! Zonder Scottoiler, maar de dealer had wel gezegd dat de eerste montage op Suzuki's kwalitatief niet zo goed waren.
Al met al vind ik het voor een 1000 een acceptabele waarde, maar met Scottoiler zou die langer geleefd moeten hebben denk ik.
Fred

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Fred »

Over de slijtage van een ketting zijn al menige boeken volgeschreven op forums. Het is allemaal zeer persoonlijk en afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Rij je in alle weersomstandigheden of alleen bij mooi weer, gebruik je een automatisch smeersysteem of niet, doe je aan regelatig onderhoud of niet (ketting om het half jaar uitwassen met petroleum od en terug invetten, heb je een rustige of losse pols aan het gashendel. Deze zaken hebben allemaal invloed op de levensduur van een ketting. Vergelijken op een forum zoals hier is dus moeilijk en afhankelijk van heel wat factoren.
Het is inderdaad zo dat er een paar merken van kettingen zijn die kwalitatief erboven uitsteken (DID, REGINA, ....vul aan), waarmede de levensduur inderdaad zal verlengd worden.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Joskestiller »

Dag Ed,

Ik had ook verwacht dat met een scott-oiler de ketting wat langer zou meegaan. Zelf zit ik nu aan 34.000km (met scott-oiler) en mijn ketting en tandwielen zien er nog redelijk goed uit. Met mijn Bandit 1200 heb ik heel de boel moeten vervangen op 30.000 (zonder smeersysteem) en mijn rijhouding is zeker niet kalmer op de V-strom.

Waarschijnlijk heb je gewoon een "slechte" fabrieksketting gehad!
Om hiervoor je scott-oiler af te koppelen en terug met gewone smering te rijden is misschien niet de juiste keuze.

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Ed Jonkmans

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

Ja, Joske, wat doe je eraan... versleten is versleten... , en dan komt er een nieuw setje op,
zo simpel is dat (Goed voor Fons.). Ik had alleen verwacht dat ik er, met een Scott-oiler met dualinjector, die rijkelijk afgesteld staat zeker wat langer mee zou doen. Helaas......
ps. de Scott-oiler is niet alleen afgekoppeld: hij ligt samen met dualinjector, lube-tube en alle bijbehorende leidinkjes netjes in een doos in de kast..... netjes gesmeerd :frusty:
Grtz
Ed
woonwerkbuffel

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door woonwerkbuffel »

mijn ketting is onlangs na 33.000 KM vervangen. Was weinig van over en maakte spannende geluiden. Ik spuit 'm in na een dagje rijden van zo'n 180 KM. Heb er ook een scot oiler opzitten, maar die gebruik ik niet meer. inspuiten is makkelijker en volgens mij beter.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Jomme Dox »

denk ik ook. die scott oiler toestanden is alleen maar olieverspilling en geld weggooien voor de aankoop.

ik spuit om de 500 km, en zie na 27.500 km moet de ketting vervangen worden, omdat ik er zelf niks van ken om bij te stellen en omdat ik maandag op reis vertrek. Anders mocht ze gerust nog een 1.500 km blijven hangen volgens de dealer.

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door V-Stoom »

Net mijn (originele) ketting laten controleren en die staat er, ondanks mijn redelijk flotte rijstijl, nog prima bij. De teller staat nu op ruim 33.000 km en er kunnen nog zeker wat kilometertjes bij. Het geheim? smeren, smeren en nog eens smeren. Iedere tankbeurt (ong 350 km) weer. Vet en een tandeborstel. Goedkoop en geen geklieder met een spuitbus waarmee je de helft náást de ketting spuit i.p.v. er op :wink:

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Joskestiller »

V-Stoom schreef:Net mijn (originele) ketting laten controleren en die staat er, ondanks mijn redelijk flotte rijstijl, nog prima bij. De teller staat nu op ruim 33.000 km en er kunnen nog zeker wat kilometertjes bij. Het geheim? smeren, smeren en nog eens smeren. Iedere tankbeurt (ong 350 km) weer. Vet en een tandeborstel. Goedkoop en geen geklieder met een spuitbus waarmee je de helft náást de ketting spuit i.p.v. er op :wink:

Groet, Allard.
Dag Allard,

Gewoon uit interesse... welk vet gebruikt je daarvoor?
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door V-Stoom »

Hallo Joske,

Ik smeer al jaren mijn kettingen met een pot universel vet van "DUCKHAMS Grease Keenol" dat extreem goed beschermd bij regen en pekel. Helaas is het spul volgens mij niet meer te krijgen en wat in dit geval een goede vervanger zou zijn weet ik (nog) niet omdat mijn pot nog halfvol is. Ik denk dat ik die pot over een jaar of 10 wel leeg heb en dan moet ik maar eens op zoek. Veel heb je hier natuurlijk niet aan maar ik denk dat iedere goede pot kettingvet de levensduur van je ketting zal kunnen verlengen mits je vaak smeert.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Ed Jonkmans

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

@Joskestiller
Motul verkoopt kettingvet in een tube met aan de opening een borstel om de ketting in te wrijven. Kostprijs bij Hein Gericke: €7.90
De tube ziet er uit als een tube met tandpasta. Of het goed werkt zou ik niet weten.... Misschien heeft iemand er ervaring mee?
Grtz
Ed
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

Rij woon/werk verkeer in alle soorten weer type (behalve als het glad is)

Ik smeer de ketting in met vet en een mini bokkepoot.... soms om de 1500km soms na 1000 en met veel regen rijden een keer extra maar soms vergeet ik het ook wel eens en dan denk ik oja laat ik er weer eens vet op mikken :oops:
Schoonmaken van een ketting doe ik niet en met de 1e fabrieksketting heb ik 24000 gedaan.
De kettingspanning hou ik wel redelijk goed in de gaten, want mi slijt het daar toch wel het meeste van (of dat zit tussen mijn oren)

Dus??!! voor mij geen systeempjes
en na elk ritje smeren :schater: dan ben je echt paranoia

Oja nu kan ik uit ervaring vertelen dat mensen die zeggen dat ze al 35, 40k met een ketting doen vaak niet weten dat ie al versleten is..
het is wel mogelijk dat wil ik niet beweren.. maar het grote gros zit er naast..

Doe zelf maar eens een testje....
zet je motor op de middenbok (als je die hebt natuurlijk)
haal de ketting onder op en neer en zie hoeveel spelling je hebt.
draai het achterwiel een stukje door en doe dat nog eens..
doe dit rondom en als je een strakker punt tegenkomt.... nou...... dan is ie op!

Verder eens met Fred........hier is al zoveel over geschreven/sproken.... maar dit is mijn ervaring, kost ietsje meer, maar geen paranoide geklieder, gewoon regelmatig doen tussen de 500 en 1000 kilometer ofzo...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Iron Horse »

Ik heb niet zulke ervaringen aangezien ik relatief weinig met de motor rij. Maar ik lees nergens de positieve ervaringen van de o zo simpele en oer Nederlandse OSCO. Ik vind het echt de toepassing voor simpel je ketting onderhouden. Geen toestanden en even aan het knopje trekken wanneer jij dat wilt. Keuze van de oliesoort is weliswaar een discussiepunt, indien je niet de originele olie wilt aanschaffen, maar dat even terzijde. Ik neem aan, maar heb er nog geen keihard bewijs voor, afgezien wat dan elders geschreven wordt, dat het de levensduur van de ketting toch aanzienlijk moet verlengen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Why

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Why »

Ik blijf mij verbazen over het feit dat Suzuki aangeeft dat je gewone motorolie moet gebruiken en geen Vet, smeer of welke spuitbus dan ook en dat 90% van de mensen hier dat advies gewoon naast zich neer legt.

Ik heb nu zo OSCO op m'n strom zitten en daar zit nu kettingzaagolie in. Ik kon geen motorolie krijgen die dun genoeg was (bij de huidige temperaturen) om door de OSCO heen te stromen. Ook hebben de vorige eigenaars alle soorten olie en vet (inclusief titanium vet???) door elkaar gebruikt. Ketting schoonmaken had men ook nog nooit van gehoord volgens mij, dus de ketting was zwart met een witte titanium vet laag er onder.
Ik heb deze set dus als verloren beschouwd en daarom de goedkope kettingzaag handel gepakt. En we zien wel waar het schip gaat stranden. (staat 20.000km op de teller dus gok ik dat dit de originele ketting is.

Maar de volgende set gaat gewoon krijgen wat de fabrikant dan wel leverancier voorschrijft. dit ingeval met garantie

En strakke schakels is niet altijd een teken van verslijten volgens mij. Anders zouden er heel veel kettingen in de industrie al bij installatie versleten zijn.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Cplegt »

Ooit heb ik een osco aangeschaft, die heeft het welgeteld 6000 vakantie kilometers volgehouden, waarna het slangetje losraakte en ergens verdween op ik vermoed de stelvio pas ... en zon slangetje kun je natuurlijk niet ergens anders vinden/kopen.
Vervolgens overgestapt op een pot krohn lithiumvet 1kg voor iets van 7pleuro's en een oude tandenborstel. Werkt mijn inziens perfect, en mocht ik nog zon slangetje vinden, dan verkoop ik de osco.
Betreft het schoonmaken van de ketting .... ik heb een 5literbus ontvetter, die goed werkt en een hogedrukspuit.
Ketting inspuiten met ontvetter, vervolgens de motor laten draaien op de middenbok, in de versnelling en dan afspuiten met de hogedrukspuit totdat ie weer mooi blinkt.
En dan weer goed insmeren met vet.
Hoelang je ketting het er mee volhoud kan ik niet zeggen, mijn vorige motor kreeg een nieuwe ketting toen ik em kocht en die zag er 12000km later nog goed uit ... tot dat ik de motor totaal los reed :?
Gr. Chiel
Fred

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Fred »

Zal het nog eens herhalen hoe je een ketting best schoonmaakt. Een bakje met petroleum (volkomen onschadelijk voor de ketting of de O ringen) eronder en een verfborstel, nu maar soppen, borstelen. Resultaat : een brandschone ketting, die daarna natuurlijk na het drogen (preslucht) opnieuw moet inspuiten, vetten of wat dan ook. Zoveel te vettiger, zoveel te prettiger. :lol:
Ed Jonkmans

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

@Stromtrooper: doe dit rondom en als je een strakker punt tegenkomt.... nou...... dan is ie op!
Heeft elke ketting geen strakker punt? Ook een nieuwe. Als je je ketting spant dan ga je ze toch ook stellen wanneer je ketting (onder de achterbrug dus, want erboven zal moeilijk zijn want verscholen achter de kettingkast ) op haar kortst staat.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door RvGS »

Nadat het blik leeg was (+/-100K km 600gr blik met bokkepoot gesmeerd) een tijdje spuitbus gebruikt, maar is niet handig als je lang onderweg bent.

Met Osco ligt de ketting er nu 22K km onder, rij redelijk veel off-road, en het einde zit er aan te komen.
Ben tevreden met Osco.
Cplegt schreef:. . .en zon slangetje kun je natuurlijk niet ergens anders vinden/kopen. . .
Mail even naar de distributeur http://www.tech-line.nl/index2.html, met een beetje geluk sturen ze die wel op.

Zoniet dan bij één of ander tuincentrum op de vijver afdeling of bij de bouwmarkt, die hebben ook wel siliconenslangen van 5 of 6 mm Ø.
De lengte kan ik wel voor je opmeten indien nodig.
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Cplegt »

RvGS schreef: Mail even naar de distributeur http://www.tech-line.nl/index2.html, met een beetje geluk sturen ze die wel op.

Zoniet dan bij één of ander tuincentrum op de vijver afdeling of bij de bouwmarkt, die hebben ook wel siliconenslangen van 5 of 6 mm Ø.
De lengte kan ik wel voor je opmeten indien nodig.
de tuincentra's en vijverspecialisten ben ik al langsgeweest en daar hadden ze niet iets wat er op leek.
Ik denk dat ik der maar eens een emailtje aan waag. Bedankt voor de tip :D
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door DesertStrom »

Cplegt schreef:de tuincentra's en vijverspecialisten ben ik al langsgeweest en daar hadden ze niet iets wat er op leek.
Ik denk dat ik der maar eens een emailtje aan waag. Bedankt voor de tip :D
De dierenspeciaalzaak die ook in aquarium-toestanden doet zou dat moeten hebben, kost ongeveer 2 euro/meter.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Cplegt »

ze hebben wel slangen, alleen niet de juiste diameter ... vandaar dat het nog niet gelukt is om een passende slang te vinden.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ebrostrom »

Cplegt schreef:ze hebben wel slangen, alleen niet de juiste diameter ... vandaar dat het nog niet gelukt is om een passende slang te vinden.
Chiel,
Ik heb voor de zomer op t forum n osco gekocht. Het slangetje heb ik direct verwijderd en ben op zoek gegaan naar n nieuwe. T was idd lastig zoeken maar via Google kwam ik met 'pvc slang' o.a. uit bij WILDKAMP. Toevallig bij ons in de gemeente n vestiging. Het is n soort v bouwmarkt / boerenbond.
Ze hadden heel veel soorten slangen. Kijk hiervoor maar even op hun site. Ik heb uiteindelijk n 4/2 mm pvc vloeistof slangetje v 2m gekocht en was hiervoor (mind you!!) € 0,50 kwijt!!!! Werkt prima.
Ik zal nog eens zoeken. Volgens mij was er nog iets over. Weet niet zeker of ik t heb bewaard.

Voor resultaten en discussie over mijn osco en slangetje zie: mijn osco

Succes met zoeken naar slangetje.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door V-Stoom »

Stromtrooper schreef:Rij woon/werk verkeer in alle soorten weer type (behalve als het glad is)

Ik smeer de ketting in met vet en een mini bokkepoot.... soms om de 1500km soms na 1000 en met veel regen rijden een keer extra maar soms vergeet ik het ook wel eens en dan denk ik oja laat ik er weer eens vet op mikken :oops:
Schoonmaken van een ketting doe ik niet en met de 1e fabrieksketting heb ik 24000 gedaan.
De kettingspanning hou ik wel redelijk goed in de gaten, want mi slijt het daar toch wel het meeste van (of dat zit tussen mijn oren)

Dus??!! voor mij geen systeempjes
en na elk ritje smeren :schater: dan ben je echt paranoia

Oja nu kan ik uit ervaring vertelen dat mensen die zeggen dat ze al 35, 40k met een ketting doen vaak niet weten dat ie al versleten is..
het is wel mogelijk dat wil ik niet beweren.. maar het grote gros zit er naast..

Doe zelf maar eens een testje....
zet je motor op de middenbok (als je die hebt natuurlijk)
haal de ketting onder op en neer en zie hoeveel spelling je hebt.
draai het achterwiel een stukje door en doe dat nog eens..
doe dit rondom en als je een strakker punt tegenkomt.... nou...... dan is ie op!

Verder eens met Fred........hier is al zoveel over geschreven/sproken.... maar dit is mijn ervaring, kost ietsje meer, maar geen paranoide geklieder, gewoon regelmatig doen tussen de 500 en 1000 kilometer ofzo...

Nou, dan ben ik lekker paranoia maar van 24.000 km ben ik niet onder de indruk (alhoewel 1000 vs 650 ook wel verschil zal maken). Overigens is de ketting als door jou beschreven gecontroleerd........... 33.000 km and still going. Ha, Paranoia :schater: Ik ben het overigens wel met jou eens dat het op spanning houden van de ketting de levensduur verlengt.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

V-Stoom schreef:
Stromtrooper schreef:Rij woon/werk verkeer in alle soorten weer type (behalve als het glad is)

Ik smeer de ketting in met vet en een mini bokkepoot.... soms om de 1500km soms na 1000 en met veel regen rijden een keer extra maar soms vergeet ik het ook wel eens en dan denk ik oja laat ik er weer eens vet op mikken :oops:
Schoonmaken van een ketting doe ik niet en met de 1e fabrieksketting heb ik 24000 gedaan.
De kettingspanning hou ik wel redelijk goed in de gaten, want mi slijt het daar toch wel het meeste van (of dat zit tussen mijn oren)

Dus??!! voor mij geen systeempjes
en na elk ritje smeren :schater: dan ben je echt paranoia

Oja nu kan ik uit ervaring vertelen dat mensen die zeggen dat ze al 35, 40k met een ketting doen vaak niet weten dat ie al versleten is..
het is wel mogelijk dat wil ik niet beweren.. maar het grote gros zit er naast..

Doe zelf maar eens een testje....
zet je motor op de middenbok (als je die hebt natuurlijk)
haal de ketting onder op en neer en zie hoeveel spelling je hebt.
draai het achterwiel een stukje door en doe dat nog eens..
doe dit rondom en als je een strakker punt tegenkomt.... nou...... dan is ie op!

Verder eens met Fred........hier is al zoveel over geschreven/sproken.... maar dit is mijn ervaring, kost ietsje meer, maar geen paranoide geklieder, gewoon regelmatig doen tussen de 500 en 1000 kilometer ofzo...

Nou, dan ben ik lekker paranoia maar van 24.000 km ben ik niet onder de indruk (alhoewel 1000 vs 650 ook wel verschil zal maken). Overigens is de ketting als door jou beschreven gecontroleerd........... 33.000 km and still going. Ha, Paranoia :schater: Ik ben het overigens wel met jou eens dat het op spanning houden van de ketting de levensduur verlengt.

Groet, Allard.
Ah joh paranoide of niet... extra smeren (lees veel) kan geen kwaad en idd 24000 is ook niet spannend.
Je bent wel even wezen controleren... :worship: mooie stand.

Algemeen even dan.
Kijk, je kan rustig met zo'n ketting 45000 km rijden... op het gemiddelde van het strakste en slapste punt afstellen en gaan..... leuk voor je blok!! ik zeg doen!! het zingt jouw tijd met de Strom wel uit!!
(en als je te lang met een te strak punt rijd dan kost je dat je bak en heb je letterlijk en figuurlijk de hoofdprijs! nu klink ik paranoide :schater: )
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door OllieX »

Bij al mijn motorfietsen die ik gehad heb ontdekte ik al gauw een strakker punt. Als ik de ketting afstel doe ik dat altijd als ik het strakste punt voel in het midden van de ketting aan de onderkant. Op dat punt stel ik de correcte speling in. De rest van de ketting staat dan iets"losser". Nooit problemen mee gehad. Om te kijken of je ketting op is doe je er beter aan de ketting onder in het midden omhoog te duwen(strak dus) en tegelijkertijd te kijken of en hoeveel je de ketting van het midden van het achtertandwiel op kunt lichten (met je andere hand).Is dat met gemak 3 tot 4 mm, dan zou ik over vervanging gaan nadenken. :)
Ed Jonkmans

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Ed Jonkmans »

Dat is ook mijn mening. Als je bij een correct gespannen ketting de ketting in het midden van het achtertandwiel een heel eind kunt wegtrekken van het tandwiel, dan is de ketting aan vervanging toe.
(En dan vervang ik niet alleen de ketting, maar de ganse set: dus ketting + tandwielen).
Grtz
Ed
Leville

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Leville »

Ole, dit weekend vastgesteld dat de originele ketting aan vervanging toe is. Ze heeft er een kleine 18.000km op zitten.
Leville

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Leville »

.
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

Leville schreef:Ole, dit weekend vastgesteld dat de originele ketting aan vervanging toe is. Ze heeft er een kleine 18.000km op zitten.
Uit nieuwsgierigheid dan... hoe heb je dat vastgesteld dan?
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

OllieX schreef:Bij al mijn motorfietsen die ik gehad heb ontdekte ik al gauw een strakker punt. Als ik de ketting afstel doe ik dat altijd als ik het strakste punt voel in het midden van de ketting aan de onderkant. Op dat punt stel ik de correcte speling in. De rest van de ketting staat dan iets"losser". Nooit problemen mee gehad. Om te kijken of je ketting op is doe je er beter aan de ketting onder in het midden omhoog te duwen(strak dus) en tegelijkertijd te kijken of en hoeveel je de ketting van het midden van het achtertandwiel op kunt lichten (met je andere hand).Is dat met gemak 3 tot 4 mm, dan zou ik over vervanging gaan nadenken. :)
Is ook geen waterdichte test.
Het kan dat je snel een beetje strakker punt hebt...... maar probeer een ketting met een behoorlijk strak punt maar eens af te stellen... en je check dan eens het slapste punt... nou reken maar dat klappert als de hel..en je kan mij niet wijs maken dat dat goed is.
Trouwens dat strake punt is niet je slijtage...dat is de rest van je ketting (daardoor je hele ketting).......en idd natuurlijk niet alleen je ketting vervangen.
Leville

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Leville »

Stromtrooper schreef:
Leville schreef:Ole, dit weekend vastgesteld dat de originele ketting aan vervanging toe is. Ze heeft er een kleine 18.000km op zitten.
Uit nieuwsgierigheid dan... hoe heb je dat vastgesteld dan?
Iemand uit de racerij heeft het eigenlijk getest: ketting midden onderaan op en neer bewegen. Achterwiel wat verder laten draaien en weer midden onderaan op en neer bewegen. Enkele keren herhalen. Als er een groot verschil is tussen de verschillende plaatsen, heb je prijs.
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

TADA!!!! rest my case!!!
Laatst gewijzigd door Stroompje op di 10-01-2012, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bij een directe reactie is een Quote onnodig!
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door OllieX »

Rest nog niet mijn Case!
Als er zo'n enorm groot verschil zit tussen het strakke en minder strakke deel, dan is er geen goed onderhoud gepleegd. Als je een deel van je ketting niet goed hebt gesmeerd kun je net zo goed de hele ketting niet smeren. Je weet wel: "een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel"
Het is niet zo zwart-wit .
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Wullebolle »

Zo'n vaart zal het wel niet lopen zeker? Anders stonden alle motorforums vol met horror stories over gebroken kettingen. Not !
Je moet al echt de dumbass uithangen om dat risico reeel te lopen. Veel te slappe of veel te strakke ketting, compleet verroest en gortdroog, achterwiel schuin, fout geklonken, maandagexemplaar, ...
Maar een schakeltje die wat hakerig is ... ? naaaa. Gezond is het niet echt, maar om nu direct maar te vrezen dat de schakels je om de oren gaan vliegen? Je gaat veel eerder last hebben van hakerig en schokkerig rijgedrag, en van gestegen verbruik (een ketting pakt veel vermogen weg, een niet gesmeerdeof geroeste des te meer).

De vraag die je moet stellen is: HOE hoekig zijn die schakels, en hoe hard zitten ze vast? Enkel hoekig op het slappe deel van de ketting, ofook hoekig als ze over het tandwiellopen. Pas dan kun je oordelen of het ding om zeep is of niet
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door V-Stoom »

Wullebolle schreef:Zo'n vaart zal het wel niet lopen zeker? Anders stonden alle motorforums vol met horror stories over gebroken kettingen. Not !
Je moet al echt de dumbass uithangen om dat risico reeel te lopen.
Duuuuu, Helaas komt een gebroken ketting nog wel eens voor en dat loopt niet altijd lekker af. Heel eerlijk gezecht zou ik bij de combinatie van vastzittende schakels en ongelijke ruimte op de ketting het vervangen van de ketting en tandwielen zeer sterk overwegen. Ik zou het risico van een gebroken ketting niet willen lopen en echt gezond voor de versnellingsbak is het ook niet. Ik zou zeggen: nieuwe ketting en in het vervolg beter smeren. Zie het maar als leergeld.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

OllieX schreef:Rest nog niet mijn Case!
Als er zo'n enorm groot verschil zit tussen het strakke en minder strakke deel, dan is er geen goed onderhoud gepleegd. Als je een deel van je ketting niet goed hebt gesmeerd kun je net zo goed de hele ketting niet smeren. Je weet wel: "een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel"
Het is niet zo zwart-wit .
Wel nee man!........ trek maar eens een wheelie ga daarna je ketting maar eens nameten..... al sopt ie van het vet.....ergens is ie een stukkie langer...
nu doen we dat natuurlijk allemaal niet... maar het verschil tussen, noem het, fel rijden en tuffen is ook behoud van je ketting.
dus levensduur van je ketting gaat niet alleen over hoe goed je um wel niet invet.

ik rijd door weer een wind.. incl pekel... veel stoppen en optrekken, tja doe je er bijv ook wat korter mee... so be it!

Jongens, gewoon lekker blijven vetten waar je je goed bij voelt..... ik heb ook door gereden met een ketting met strakke en slappe punten... gaat best maar als afstellen niet echt meer lukt...en dat merk je echt wel als je bezig bent..... weg ermee.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Wullebolle »

V-Stoom schreef:...

Duuuuu, Helaas komt een gebroken ketting nog wel eens voor en dat loopt niet altijd lekker af. Heel eerlijk gezecht zou ik bij de combinatie van vastzittende schakels en ongelijke ruimte op de ketting het vervangen van de ketting en tandwielen zeer sterk overwegen. Ik zou het risico van een gebroken ketting niet willen lopen en echt gezond voor de versnellingsbak is het ook niet. Ik zou zeggen: nieuwe ketting en in het vervolg beter smeren. Zie het maar als leergeld.

Groet, Allard.
Of je het risico wil lopen of niet, zegt niets over de kans dat de ketting breekt.
Ik denk -kan fout zijn- dat een ketting met een hoekig schakeltje (wanneer is em trouwens 'hoekig'?) je niet direct om de oren gaat vliegen.
Dat je je ketting moet verzorgen is nogal wiedes. Het is beter voor de levensduur van ketting en tandwielen, je bak gaat langer mee, je rijdt rustiger, het verbruik is lager, het lawaai is minder, enz ... Dat een half afgesleten tandwiel, of een superslappe ketting de kans op het aflopen of overslaan van de ketting vergroot is ook nogal wiedes, en dat is heel gevaarlijk. Dat een te hard gespannen ketting je bak aan gort trekt en de kans op breken drastisch vergroot, daar hoeft ook geen tekening bij. Maar dat je ketting reeele kans op breken heeft bij een hard schakeltje als al de rest ok is, geloof ik geen fluit van. Harde schakels zeggen wel iets over hoe je je ketting onderhoudt, over zijn leeftijd, over zijn slijtage. En het zal wel regelmatig voorkomen dat bij het opduiken van harde schakels je de set moet vervangen, niet direct vanwege de hardere schakels, maar gewoon omdat ie opgebruikt uitgerokken en versleten is. Mijn vorige ketting was helemaal op aan 18kkm, had op het laatst meer en meer last van hardere schakels en was aan het eind van zijn spanmogelijkheden. Vervangen dus, niet vanwege de schakels (die waren eruit te masseren met kettingreiniger motorolie en vet), maar omdat ie niet meer gespannen kon worden.

Polleke?
Wie heeft ooit -gelijk op welke motor- ooit een gebroken ketting meegemaakt, en wat was de oorzaak?
Spooky Action At A Distance !
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door OllieX »

Stromtrooper schreef:
OllieX schreef:Rest nog niet mijn Case!
Als er zo'n enorm groot verschil zit tussen het strakke en minder strakke deel, dan is er geen goed onderhoud gepleegd. Als je een deel van je ketting niet goed hebt gesmeerd kun je net zo goed de hele ketting niet smeren. Je weet wel: "een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel"
Het is niet zo zwart-wit .
Wel nee man!........ trek maar eens een wheelie ga daarna je ketting maar eens nameten..... al sopt ie van het vet.....ergens is ie een stukkie langer...
nu doen we dat natuurlijk allemaal niet... maar het verschil tussen, noem het, fel rijden en tuffen is ook behoud van je ketting.
dus levensduur van je ketting gaat niet alleen over hoe goed je um wel niet invet.

ik rijd door weer een wind.. incl pekel... veel stoppen en optrekken, tja doe je er bijv ook wat korter mee... so be it!

Jongens, gewoon lekker blijven vetten waar je je goed bij voelt..... ik heb ook door gereden met een ketting met strakke en slappe punten... gaat best maar als afstellen niet echt meer lukt...en dat merk je echt wel als je bezig bent..... weg ermee.
Ik zie niet in waarom ik mijn ketting na een wheelie zou nameten.
Blijkbaar zitten we niet op een lijn wat de mailtjes betreft.....so be it!

Even on topic, ik vind 26000 km niet slecht voor een ketting.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Hunter6 »

Wullebolle schreef:
V-Stoom schreef: Polleke?
Wie heeft ooit -gelijk op welke motor- ooit een gebroken ketting meegemaakt, en wat was de oorzaak?
Hiero :bye:
Op een Suzuki SV 650 tijdens 3 daags tripje naar de eifel.
Ketting had iets meer dan 25.000 km gelopen en werd elke 500 km gesmeerd met kettingvet.
Achteraf bekeken kondigde het probleem zich voor die tijd al aan. Bij rijden met lagere snelheden (zeg <- 80 km/h) voelde, en hoorde je een klein mechanisch tikje via de voetsteunen. De frequentie was ongeveer gelijk aan de omloopsnelheid van de ketting.
20 km voor dat we het hotel aan de moesel bereikten knapte de ketting bij een snelheid van zo'n 50 km/h. Gelukkig niet meteen in tweeën, maar één sluitplaat ging doormidden. Hierdoor verder geen schade gehad maar de motor kon niet verder en we moesten op zoek naar een ketting, en dat was niet eenvoudig.

De Duitse merkdealers hebben nauwelijks onderdelen op voorraad (ook geen banden trouwens), diverse dealers afgebeld maar niemand had een geschikte ketting.
Uiteindelijk in een klein dorpje een kleine rommelige motorzaak gevonden die de ketting wel op voorraad had.
We mochten gereedschap meenemen naar de motor om de ketting daar te kunnen repareren. Heel netjes van die man.

Oorzaak? waarschijnlijk toch te lang gereden met de ketting (was de eerste ketting af fabriek) en de signalen niet goed geinterpreteerd.
Stromtrooper

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Stromtrooper »

OllieX schreef:
Stromtrooper schreef:
OllieX schreef:Rest nog niet mijn Case!
Als er zo'n enorm groot verschil zit tussen het strakke en minder strakke deel, dan is er geen goed onderhoud gepleegd. Als je een deel van je ketting niet goed hebt gesmeerd kun je net zo goed de hele ketting niet smeren. Je weet wel: "een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel"
Het is niet zo zwart-wit .
Wel nee man!........ trek maar eens een wheelie ga daarna je ketting maar eens nameten..... al sopt ie van het vet.....ergens is ie een stukkie langer...
nu doen we dat natuurlijk allemaal niet... maar het verschil tussen, noem het, fel rijden en tuffen is ook behoud van je ketting.
dus levensduur van je ketting gaat niet alleen over hoe goed je um wel niet invet.

ik rijd door weer een wind.. incl pekel... veel stoppen en optrekken, tja doe je er bijv ook wat korter mee... so be it!

Jongens, gewoon lekker blijven vetten waar je je goed bij voelt..... ik heb ook door gereden met een ketting met strakke en slappe punten... gaat best maar als afstellen niet echt meer lukt...en dat merk je echt wel als je bezig bent..... weg ermee.
Ik zie niet in waarom ik mijn ketting na een wheelie zou nameten.
Blijkbaar zitten we niet op een lijn wat de mailtjes betreft.....so be it!

Even on topic, ik vind 26000 km niet slecht voor een ketting.
Je leest wat je wilt lezen maar ik bedoelde het hypothetisch.

Jouw stand punt "Als er zo'n enorm groot verschil zit tussen het strakke en minder strakke deel, dan is er geen goed onderhoud gepleegd" is natuurlijk kul, maar dat gaf je zelf al aan in het feit dat het niet zo zwart wit is :o)

En idd 26000 km is vrij normaal (bij mij dan)
Fred

Re: 26.OOOkm en ketting is helemaal op

Bericht door Fred »

Fred schreef:Over de slijtage van een ketting zijn al menige boeken volgeschreven op forums. Het is allemaal zeer persoonlijk en afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Rij je in alle weersomstandigheden of alleen bij mooi weer, gebruik je een automatisch smeersysteem of niet, doe je aan regelatig onderhoud of niet (ketting om het half jaar uitwassen met petroleum od en terug invetten, heb je een rustige of losse pols aan het gashendel. Deze zaken hebben allemaal invloed op de levensduur van een ketting. Vergelijken op een forum zoals hier is dus moeilijk en afhankelijk van heel wat factoren.
Het is inderdaad zo dat er een paar merken van kettingen zijn die kwalitatief erboven uitsteken (DID, REGINA, ....vul aan), waarmede de levensduur inderdaad zal verlengd worden.
Plaats reactie