Tip: verlagen via de voorvork

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Diversion

Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Diversion »

Beste V-strommers,

Op de motorbeurs kreeg ik op de Suzuki stand een bruikbare tip voor niet al te lange V-strommers.
Ik ben zelf 1.80 m, heb voor mijn DL650 een verlaagd zadel gekocht en de achtervering al maximaal laten inzakken. Toch kreeg ik niet goed beide hakken tegelijkertijd aan de grond.
Het blijkt heel eenvoudig om de V-strom door zijn voorpoten te laten zakken. Als je dit maar een klein stukje doet, 1 à 1,5 cm, dan hoef je zelfs nog niets aan je jiffy of aan je middenbok te doen. Ik heb mijn brommer nu 1 cm laten zakken, en hij staat nu niet meer superscheef op de jiffy, maar gewoon normaal. Ook krijg ik hem nog gewoon op de middenbok.

Afbeelding

Ik had altijd begrepen dat je een dergelijke ingreep door de werkplaats moest laten doen en dat je jiffy en middenbok daarna te lang zouden zijn en ingekort moesten worden. Dat zal ook wel als je hem 3 cm of meer laat zakken, maar bij 1 cm gebeurt er nog helemaal nix op dat vlak. Voor mij (en voor mijn vrouw) is de brommer nu veel beter te hanteren.
Helemaal geweldig! :-)} :-)}

Susan was overigens helemaal weg van de Gladius (ziet er ook beter uit dan de nieuwe Diversion of de ER-6), dat wordt misschien nog een nieuwe investering :cry: . Kunnen we wel allebei op de brommer weg :-)}
Paul

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Paul »

Ik ken het fenomeen van het doorsteken van de voorpoten.

Wel wil ik je wijzen dat je om je motor te laten zakken meter een verlagingsset kan gebruiken dan het zachter zetten van de achterveer. Dit laatste heeft namelijk HEEL veel invloed op de rij-eigenschappen van de motorfiets!

Ook heeft het doorsteken van de voorpoten invloed op het stuurgedrag van de motorfiets, het is een wat technisch verhaal dat ik je zal besparen.
Het doorsteken van de voorpoten komt voort uit de racerij waarbij men op deze wijze een feller sturende motorfiets creeerd.

Een combinatie van beiden (de verlagingsset en het doorsteken) zou een mooie oplossing zijn echter dien het dan wel goed te gebeuren zodat de motorfiets niet voor of achter meer zakt.

Paul
Diversion

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Diversion »

Paul schreef: Wel wil ik je wijzen dat je om je motor te laten zakken meter een verlagingsset kan gebruiken dan het zachter zetten van de achterveer. Dit laatste heeft namelijk HEEL veel invloed op de rij-eigenschappen van de motorfiets!
Paul
Deze opmerking lijkt me geen hout te snijden. Iedere gebruiker kan heel simpel via een grote draaiknop de door hem of haar gewenste veervoorspanning instellen. Dit staat gewoon beschreven in de gebruikershandleiding, met de maximale uitslag naar boven en naar beneden. Ik kan me niet voorstellen dat als je dit, conform de manual, toepast, de rij-eigenschappen nadelig beïnvloed zouden worden! Dan zou de gebruikershandleiding niet kloppen.
Als bij-effect van het "slapper" instellen van de vering zakt de motor aan de achterkant, maar ik kan niet zeggen dat de rij-eigenschappen nou zoveel anders geworden zijn. Maar ja, alles went.

Als je een verlagingsset gebruikt, moet je dat volgens mij door de dealer laten doen, en je moet dan sowieso je jiffy laten inkorten en je middenbok weggooien. Het effect op de rij-eigenschappen lijkt me met deze ingreep veel groter, maar daar kunnen rijders die dit hebben laten doen misschien meer van zeggen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Iron Horse »

Het veranderen van je veerspanning met die knop heeft weldegelijk invloed op het rijgedrag. Het staat in de manual, maar dat wil niet zeggen dat het geen (nadelige) invloed op het rijgedrag kan hebben wanneer je hem "verkeerd" instelt. Als je maximale voorspanning instelt die voor 2 personen van elk 80 kilo met bagage is bedoeld en de motor vervolgens berijdt met één persoon van 60 kilo zonder bagage dan heb je echt een ander rijgedrag dan wanneer je met één persoon van 60 kilo met minimale voorspanning gaat rijden. Dat niet iedere berijder het als zodanig ervaart is wat anders, maar heeft wel invloed.

Een verlagingsset is het beste in evenwicht wanneer je ook de voorvork verder laat doorsteken. Je jiffy geeft dan wel een probleem, maar je zou je middenbok nog kunnen blijven gebruiken mits je sterk genoeg bent om hem over het dode punt door te trekken. De motoren die ik ermee heb gezien hadden nog gewoon de originele middenbok, alleen staat je achterwiel wat hoger van de grond. Om je voorvork met meer dan die ene cm te kunnen laten doorsteken heb je weer stuurverhogers. Wanneer je voorvork te veel doorsteekt kan ook je middenbok een probleem geven dat hij er vanaf duikt, maar dat is meestal op te lossen door de aanstootnokken af te vijlen waardoor de bok iets verder doordraait. (Afhankelijk van de constructie van de bok) Je kunt zo'n verlagingsset gemakkelijk zelf monteren, daar hoeft echt geen dealer bij te komen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door RvGS »

Iron Horse schreef: . . . Wanneer je voorvork te veel doorsteekt kan ook je middenbok een probleem geven dat hij er vanaf duikt, maar dat is meestal op te lossen door de aanstootnokken af te vijlen waardoor de bok iets verder doordraait. (Afhankelijk van de constructie van de bok) Je kunt zo'n verlagingsset gemakkelijk zelf monteren, daar hoeft echt geen dealer bij te komen . . .
Bijna alles is hierover vermeld maar het belangrijkste is vergeten:
Bij alle genoemde wijzigingen staat de gehele motor iets dichter bij de grond, de zgn. grondspeling, je kunt dus minder plat door de bocht!
Indien er een middenbok onderzit moet je hier mee oppassen aangezien (vaak) de linkerzijde van de middenbok iets meer uitsteekt is de grondspeling hier sneller "op" :!: (dit uit ervaring met een verlaagde kawa ER5 en ER6 waar zowel de voorvorkpoten als de achterschokdemperbevestiging aangepast zijn).

check Verlagingsset DL
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Iron Horse »

Dat is idd een vergeten, maar ozo belangrijk puntje, ik heb er geen ervaring mee, maar toch :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Diversion

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Diversion »

BlackstromNL schreef:Indien er een middenbok onderzit moet je hier mee oppassen aangezien (vaak) de linkerzijde van de middenbok iets meer uitsteekt is de grondspeling hier sneller "op" :!: (dit uit ervaring met een verlaagde kawa ER5 en ER6 waar zowel de voorvorkpoten als de achterschokdemperbevestiging aangepast zijn).
Dat is volgens mij idd de reden dat de middenbok eraf moet als je een verlagingsset monteert, bij een bocht naar links raakt al heel snel de stang waar je je voet op zet, de grond.
N.a.v. de opmerking van Iron Horse nog maar eens de manual erop nageslagen. Er wordt bij het afstellen van de vering (zowel voor als achter) alleen een hele algemene opmerking gemaakt over gewicht en ook snelheid (!) van de motor. Getallen worden zeker niet genoemd. Ik heb n.a.v. de opmerking de achtervering toch maar 1 positie omhoog gezet (naar 1 ipv 0). Morgen ga ik het merken!
Misschien is het zinnig om de voorkant nog iets verder te laten doorzakken (1,5 cm) en de achtervering weer in stand 2 (de standaard instelling) te zetten, zo knutselen we vrolijk verder aan onze hobby :D .
Ik verwacht dat als je voorkant verder dan 1,5 cm laat doorzakken, er wel consequenties voor de jiffy gaan optreden. De brommer blijft dan te rechtop staan. Daar wil ik graag wel voor waarschuwen!
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door PvdBogaard »

Had begrepen dat de grens van voorvorkzakken ligt bij 18mm. Ga je verder dan loop je het risico dat de veerweg geblokkeerd wordt bij extreme omstandigheden.
Het blijft dat de geometrie veranderd door deze aktie. De rechtuitstabiliteit offer je op voor een strakker stuurgedrag.
Heb ook net de vork met 5mm doorgeschoven. En de veervoorspanning verminderd. Als het weer beter wordt (en de stroefheid van de weg vergroot is) eens uitvoerig gaan proberen. Kan nu met mijn voeten beter bij de grond (alhoewel nog lang neit helemaal) Weet nu in iedergeval hoe makkelijk deze operatie is.
Stromtrooper

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Stromtrooper »

Volgens mij (maar wat weet ik er van haha) verander je met de "knop" de geometri van de motor.. dus hoger achter de steiler de voorvork.
Dus ben je zwaar, achterkant omhoog en de geomerti is weer juist (wat je dan ook zelf pretig vindt)

Als je dan voor de boel laat zakken, "moet" dat achter ook, maar je zit dan eerder bij de grond in een bocht!!??

In een motorblad (pro motor geloof ik) heeft het niks te maken met zachter of hardere vering (de knop dan)

Maar goed wat weet ik ervan!
Diversion

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Diversion »

PvdBogaard schreef:Had begrepen dat de grens van voorvorkzakken ligt bij 18mm. Ga je verder dan loop je het risico dat de veerweg geblokkeerd wordt bij extreme omstandigheden.
Zowel mijn dealer als de Suzuki-medewerker op de motorbeurs hadden over 3,5 cm (én over het feit dat dan de zaag in de jiffy moet). Je verandert verder nix aan de veerweg, het frame is alleen aan het bovenste deel van de voorvork gemonteerd en zit nog op vrij grote afstand van het onderste deel.
Ik ben het met Stromtrooper eens: ik heb met het draaien aan de knop van de achtervering geen enkele verandering in veergedrag kunnen waarnemen, alleen een hoogteverschil. Maar de manual heeft het toch over veervoorspanning.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Iron Horse »

Er zit ook nog een stelschroefje in je achterdemper, staat ook in het manual. En BTW voorspanning wil zeggen dat je die verhoogt of verlaagt, met andere woorden dat die stugger of slapper wordt, ook al is het misschien niet meteen voelbaar Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Remko »

Iron Horse schreef:Er zit ook nog een stelschroefje in je achterdemper, staat ook in het manual. En BTW voorspanning wil zeggen dat je die verhoogt of verlaagt, met andere woorden dat die stugger of slapper wordt, ook al is het misschien niet meteen voelbaar Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Voorspanning is voorspanning!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Iron Horse »

Yep, maar die hoeft niet dezelfde te zijn :mrgreen: je kan hoge en lage voorspanning hebben :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stromtrooper

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Stromtrooper »

Zal eens kijken of ik die "promotor" nog terug kan vinden waar dit in wordt besproken.
Of als iemand anders sneller weet te vinden!
Diversion

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Diversion »

Iron Horse schreef:Er zit ook nog een stelschroefje in je achterdemper, staat ook in het manual. En BTW voorspanning wil zeggen dat je die verhoogt of verlaagt, met andere woorden dat die stugger of slapper wordt, ook al is het misschien niet meteen voelbaar Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
Ik heb ook de manual er nog maar eens op nageslagen. Bij het verdraaien van de draaiknop heeft de manual het over het instellen van de voorspanning van de achtervering. Bij het draaien aan het stelschroefje gaat het over het afstellen van de dempingskracht van diezelfde achtervering. Weet iemand op het forum nog waar het over gaat :?: :?: :?:

Ik ben in elk geval de weg kwijt. Is er iemand op dit forum die een combinatie van beide zaken heeft toegepast? En waarom? En had de exercitie het gewenste effect?
Bij de voordemper is alleen de voorspanning in te stellen. Ik zie althans geen verhaaltje over stelschroeven. Heeft iemand wel eens de voorspanning van de voorvering aangepast? Wat was het effect?

Vragen, vragen...
Remko

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Remko »

Diversion schreef:
Ik ben in elk geval de weg kwijt. Is er iemand op dit forum die een combinatie van beide zaken heeft toegepast? En waarom? En had de exercitie het gewenste effect?
Bij de voordemper is alleen de voorspanning in te stellen. Ik zie althans geen verhaaltje over stelschroeven. Heeft iemand wel eens de voorspanning van de voorvering aangepast? Wat was het effect?

Vragen, vragen...
En ieder antwoord levert alleen maar een hoop discussie op!!!!


Ga een keer naar een veringsexpert, Bas van Wijk van Hyperpro bijvoorbeeld, en laat je daar goed voorlichten. Kan je aan je eigen brommertje zien wat het allemaal inhoudt, doet en wat de gevolgen voor het rij, stuur en remgedrag zijn!!


:D
Remko

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Remko »

Remko schreef:
Diversion schreef:
Ik ben in elk geval de weg kwijt. Is er iemand op dit forum die een combinatie van beide zaken heeft toegepast? En waarom? En had de exercitie het gewenste effect?
Bij de voordemper is alleen de voorspanning in te stellen. Ik zie althans geen verhaaltje over stelschroeven. Heeft iemand wel eens de voorspanning van de voorvering aangepast? Wat was het effect?

Vragen, vragen...
En ieder antwoord levert alleen maar een hoop discussie op!!!!


Ga een keer naar een veringsexpert, Bas van Wijk van Hyperpro* bijvoorbeeld, en laat je daar goed voorlichten. Kan je aan je eigen brommertje zien wat het allemaal inhoudt, doet en wat de gevolgen voor het rij, stuur en remgedrag zijn!!


:D

* en als je daar dan toch bent, geef die knul 350 euri in ruil voor echte vering!!!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Iron Horse »

Gelukkig heb ik niet alle wijsheid in pacht en leer ik nog dagelijks, dus misschien nog niet eens zo'n gek advies om er eens een expert over te raadplegen. Ik begin inmiddels ook een beetje de dingen door elkaar te halen. En dat komt niet door het begeleidende biertje,. :D Er heeft al eens een artikel op het forum gestaan waarin de invloed van zowel voor- als achterveerverstelling duidelijk werd gemaakt. Of het was een link er naartoe?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stromtrooper

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Stromtrooper »

Ik heb het stukje in de promotor gevonden en is niet eens zo heel erg oud.

Het staat in de promotor van nr 7 van september 2008.
Deze hebben jullie natuurlijk allemaal want er staat een duotest met oa de DL650 V-Strom en de Transalp :wink:

Kortom het is gecompliceerd en ook persoonlijk hoe je de afstelling doet.

In deze topic ging het volgens mij om het "verlagen" van de voorvork en dus een verandering van de geometrie.

Een stuk uit de promotor over de veervoorspanning:

"In de meeste instructieboekjes lees je dat de vering stugger wordt wanneer je de veervoorspanning verhoogt.
dat is complete onzin. Met de veervoorspannig pas je voornamelijk de geometrie en het stuurgedrag aan.
De schuine stand van de voorvork bepaalt voor een grootdeel het stuurgedrag.

Als er iemand achterop gaat zitten, of als je bagage meeneemt, dan zakt de motor in. Daardoor komt de voorvork minder stijl te staan
en gaat de motor moeilijker sturen.

Dat los je op door de voorveerspanning aan de achterkant te verhogen. In feite leg je hierdoor een soort blokje onder de veer waardoor
de achterkant van de motor omhoog komt. Aan de veerstijfheid verander je niets, je herstelt alleen de geometrie"

Mocht je de promotor nog hebben, lees maar eens, m.i. een goed stukje!!

Grt
Diversion

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Diversion »

Stromtrooper schreef:Ik heb het stukje in de promotor gevonden en is niet eens zo heel erg oud.

Het staat in de promotor van nr 7 van september 2008.
Deze hebben jullie natuurlijk allemaal want er staat een duotest met oa de DL650 V-Strom en de Transalp :wink:

Kortom het is gecompliceerd en ook persoonlijk hoe je de afstelling doet.

In deze topic ging het volgens mij om het "verlagen" van de voorvork en dus een verandering van de geometrie.

Een stuk uit de promotor over de veervoorspanning:

"In de meeste instructieboekjes lees je dat de vering stugger wordt wanneer je de veervoorspanning verhoogt.
dat is complete onzin. Met de veervoorspannig pas je voornamelijk de geometrie en het stuurgedrag aan.
De schuine stand van de voorvork bepaalt voor een grootdeel het stuurgedrag.

Als er iemand achterop gaat zitten, of als je bagage meeneemt, dan zakt de motor in. Daardoor komt de voorvork minder stijl te staan
en gaat de motor moeilijker sturen.

Dat los je op door de voorveerspanning aan de achterkant te verhogen. In feite leg je hierdoor een soort blokje onder de veer waardoor
de achterkant van de motor omhoog komt. Aan de veerstijfheid verander je niets, je herstelt alleen de geometrie"

Mocht je de promotor nog hebben, lees maar eens, m.i. een goed stukje!!
Grt
Het artikel is ook online te vinden: http://www.promotor.nl/published/prm/le ... ng.nl.html. Mogelijk moet je eerst inloggen met je ANWB lidmaatschapnummer.
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 171
Lid geworden op: za 21-02-2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Woonplaats: 't Stad

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Kwakkel-BE »

Diversion schreef:Het artikel is ook online te vinden: http://www.promotor.nl/published/prm/le ... ng.nl.html. Mogelijk moet je eerst inloggen met je ANWB lidmaatschapnummer.
Dat moet je inderdaad ja :)
Stromtrooper

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Stromtrooper »

Diversion schreef:
Het artikel is ook online te vinden: http://www.promotor.nl/published/prm/le ... ng.nl.html. Mogelijk moet je eerst inloggen met je ANWB lidmaatschapnummer.
Het is niet het stukje als uit het blad nr7 2008, maar komt op hetzelfde neer.

Hoewel ik het in het blad duidelijker vind (voor de leek dan)

(helaas, ivm publicatie rechten kan ik geen scan plaatsen :cry: )

Grt
Ruke

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Ruke »

Beste Strommers,

Veervoorspanning.
Het woord zegt het zelf. Het is de spanning die je op voorhand verhoogt op de veer.
Het gewicht van de motor rust op de veer. Hierbij wordt de veer een klein beetje ingedrukt en is de veer in principe al niet meer in rusttoestand. Als je de veer uit het omhulsel zou halen dan zal de veer zich totaal uitrekken en bevindt ze zich in een echte rusttoestand.
Als je nu door middel van de draaiknop de veer nog meer onder spanning brengt omdat je ze wat indrukt, dan zal dit de achterkant van de motor wat optillen. Het restant dat dan nog ter beschikking staat om te veren is kleiner geworden dan vooreerst. Het zal ook een grotere krachtinspanning vergen om de veer nog meer in te drukken omdat ze al wat meer op spanning is gebracht. De vering zal dus harder worden.
Dat is volgens mij mijn gedacht.

grts,
Ruke
Remko

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Remko »

Ruke schreef:Beste Strommers,

VeervoorDat is volgens mij mijn gedacht.

grts,
Ruke

En dat is dus niet goed gedacht.....


Je drukt je veer niet verder in, je schroeft je brommer wat verder omhoog, want aan het gewicht van je brommer verander je niets! Alleen verander je de negatieve veerweg wel!! Je rekt je demper namelijk een stukje uit!


ugh.



:D
FastLoe

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door FastLoe »

Ruke[/quote]


En dat is dus niet goed gedacht.....


Je drukt je veer niet verder in, je schroeft je brommer wat verder omhoog, want aan het gewicht van je brommer verander je niets! Alleen verander je de negatieve veerweg wel!! Je rekt je demper namelijk een stukje uit!


ugh.



:D[/quote]

Als je de veervoorspanning verhoogd, lijkt het of je je demper uitrekt, niets is minder waar, je demper kan niet voorbij z'n maximale uitslag. Als je motor onbelast op de wielen staat, zal echter de demper altijd een stukje ingedrukt zijn. Met het verhogen van de veervoorspanning, verhoog je de kracht van de veer en daarmee de kracht waarmee de motorfiets afgeveert wordt, waardoor de achterhand dus ook iets omhoog komt en het lijkt alsof je je demper uitrekt.
Dit werkt overigens alleen met progesieve vering, met lineare veren gaat dit spelletje niet op. Porgesieve veren hebben de eigenschap om per ingeveerde eenheid, progresief in kracht toe te nemen.
Voorbeeldje, om de 1e cm in te veren, kost dit mischien een kracht van zeg 50 kg, om weer een cm in te veren zou je met lineare veren, weer 50kg extra op de veer moeten zetten, met een progresieve veer wordt dit mischien wel 75 of 100 kg.
Wat voor effect heeft de veervoorspanning dan?
Stel je gaat op je brommertje zitten en de motorfiets zakt 1 cm in, ga er dan eens vanuit dat je de achterveer met 50kg belast hebt. Draai nu de veervoorspanning eens op. In eerste instantie komt de motorfiets aan de achterzijde ietsje hoger te staan en als je de veervoorspanning met 50kg verhoogd zou hebben weet je dat je met progesieve vering, die eerste cm dus al opgeofferd hebt.
Ga je dan dus weer zitten, zal de motorfiets geen cm, maar mischien een halve cm inzakken. De eerste cm met 50kg veerspanning is weg, die heb je met je veervoorspanning weggedraaid, voor de tweede cm moet je dus de achterveer met 75 of 100 kg belasten.
De veerspanning is de kracht die je nodig hebt om de veer een cm in te kunnen drukken, bij progesieve veren wordt dit meestal in een grafiek uitgezet omdat het per cm (of zelfs minder) kan varieren. De vaste veervoorspanning is de kracht waarmee de veer al is ingedrukt als de schokbreker z'n maximale uitslag heeft, helemaal uitgeveerd dus. Alle veren worden altijd al met een vaste veervoorspanning gemonteerd.
Bovendien kan je zelf de veervoorspanning verhogen door de veer via een stelmechanisme iets in te drukken, waardoor er dus een sterkere belasting nodig is om de veer verder in te drukken.
Lijkt ingewikkeld, maar valt reuze mee :D
MT motorfan

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door MT motorfan »

http://www.zacmotoren.nl/artikelen/vering%20basis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
FastLoe

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door FastLoe »

Hekaas wordt in bijgevoegd documentje alleen het effect van de voorveerspanning bij lineare veersystemen besproken eb hebben wij, zeker vorr wat betreft de ahtervering, te maken met een progresieve veer maar verder wel een duidelijk artikeltje.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Tip: verlagen via de voorvork

Bericht door Havado63 »

Een motorfiets moet in rust zijn en voor en achter dezelfde dempersnelheid hebben horizontaal gezien. Als je achter weinig voorveerspanning hebt en veel uitgaande demping en voor contra kun je lachen als je in een bocht door een kuil gaat, vliegles dus. Maar laat je eens voorlichten door experts, want iedere motorfiets en piloot heeft zo zijn eigen dingetjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Plaats reactie