schakelprobleem V Strom 1000 2018

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Varadoremi
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 18:21
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V Strom

schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Varadoremi » zo 02 jun 2019, 22:46

Verleden jaar een nieuwe V-Strom XT 1000 gekocht. Al van bij het begin vond ik de V-Strom moeilijk schakelen. Elke schakelbeurt vraagt de nodige oplettendheid. Als ik hoog in toeren schakel is er geen probleem, maar zodra het toerental minder is (lees onder 4000 tpm) moet ik maar bang afwachten of ik wel genoeg kracht heb gezet of misschien net teveel. Soms verloopt alles ook heel erg soepel.
Met andere woorden: elke schakelbeurt is weer een verrassing.
Ik heb de pook al in allerlei standen gezet maar dat geeft geen merkbare verbetering. Ook ben ik al bij 2 verdelers geweest die mijn motor hebben getest en verklaren dat er niet meteen iets aan de hand is
'Een V-Strom schakelt nu eenmaal zo' of ''Het is natuurlijk geen 4 cylinder' is dan de uitleg.
Ps. Dit is mijn 13de motor (6 merken) en heb meer dan 500.000 km op de teller staan. (zowel met 1,2,3 en 4 cilinders)
Dit is de slechtst schakelende motor die ik ooit heb gehad en met de gegeven uitleg neem ik geen voldoening.

Nog iemand die deze problemen ervaart van deze voor de rest meer dan uitstekende motor?
Of kent iemand de truc om de V-Strom toch lekkerder te schakelen? (ik heb al gedacht om een kortere aftermarket schakelpook te installeren (als dit al bestaat??) want ik vind de originele te lang en dus ook de opwaartse lift te lang.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4403
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door RedStrom » ma 03 jun 2019, 00:25

Hij hoort gewoon goed te schakelen. Zeker een 2018 model.
Die van mij uit 2014 doet het ook prima, zelfs zonder koppeling zo af en toe. Denken aan mijn grote linkerteen is vaak al voldoende om te schakelen :)
Dat ie onder de 2500-3000 rpm wat minder loopt mag je aan dat die 2 halve liters wijten in V-vorm. Maar dat heeft niks met schakelen te maken.
Ik zou teruggaan naar waar je hem gekocht hebt en/of de importeur contacten. Je hebt 3 jaar garantie tenslotte.
Misschien is het de schakelassistent of slipperclutch die niet meewerkt.
En als je iemand weet die ook een 100 rijdt in de beurt, laat die eens rijden.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Weerman
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XTA L7 2017 (Geel)
Locatie: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Weerman » ma 03 jun 2019, 21:00

Ik heb geen 1000 maar een 650, deze schakelt super zowel op toeren als met weinig toeren hoef er nooit bij na te denken.
Terug naar evt naar een andere dealer wat die er van zegt.

Wim.

Varadoremi
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 18:21
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V Strom

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Varadoremi » ma 03 jun 2019, 22:14

Als je van 2 dealers hebt vernomen dat er niets abnormaals is te vinden, begin je aan jezelf te twijfelen. Maar zoals ik al zei; ik ben heel ervaren en ik voel wat ik voel (nooit eerder ervaren, ook niet bij mijn GS'en 1200 die toch ook niet meteen bekend staan als schakelwonders).
Ik herinner me ook dat ik bij mijn testrit dit helemaal niet heb ervaren.
Tja, dan nog maar eens een dealer opzoeken, maar wie?? Ben eerst bij Erckens geweest maar deze is gestopt met Suzuki en ben dan bij Suzuki Motoservice Mike geweest.

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 6960
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Eikie » ma 03 jun 2019, 22:42

Luc, ik weet niet waar je woont, maar Marc Hoegee is een serieuze gast met jaren ervaring in de racerij. Anders even bij Mike langs in Barneveld de Valkenier.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Daring Red Frank » di 04 jun 2019, 00:14

Ik heb een 1000 van 2017, model L8... maar geen schakelproblemen... gaat soepeltjes... en ik schakel heel veel.. rij constant achter een paar lesmotoren aan...

... dus er zou iets met jouw motor aan de hand moeten zijn..
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C4 + SC1 | Bridgestone Battlax A41 |

Toto844
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 04 nov 2018, 14:19
Mijn motor is een: V-strom 1000 2018

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Toto844 » di 04 jun 2019, 09:21

Ik heb ook een 1000 2018 nooit geen problemen gehad met het schakelen ja van 1 naar 2 gaan soms wat stroever maar bij welke motor is dat niet zo. Heb je dit in elke versnelling dan en alleen onder de 4000 toeren?

Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 16 nov 2018, 17:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XTREME
Locatie: Lanaken (Belgie)

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Dendrummer » di 04 jun 2019, 13:36

Bij Suzuki Dealer Jacqmaer in Bilzen zou je eens kunnen gaan vragen,die hebben een zeer goede monteur. :duim:

Greetz
Gerard

Hessel
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Hessel » di 04 jun 2019, 21:56

ik heb een 2015 strom 1000 gehad en die schakelde altijd wat hakerig van 1 naar 2 met name. de rest van de versnellingen gingen goed.
ik heb nu een 2019 strom 1000 en die schakelt boterzacht door alle versnellingen ...
jou 2018 is hetzelfde dus zou dit ook moeten doen....
komt de koppeling wel goed vrij? .....

Varadoremi
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 18:21
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V Strom

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Varadoremi » di 04 jun 2019, 23:19

Fantastisch om te vernemen dat jullie motor geweldig schakelt en ook fantastisch om te vernemen dat jullie zo massaal en hulpvaardig reageren. :worship: Nu ik weet dat mijn schakelprobleem eerder een uitzondering is, ga ik zeker nog eens bij een dealer langs.
Langs de andere kant blijft het vreemd dat reeds gecontacteerde dealers het probleem niet onderkennen.
Enig idee hoe de mecanieker in Bilzen heet?

Ik heb precies ook de indruk dat naargelang de motor warmer wordt het schakelen er niet beter op wordt. M.a.w. met een koude motor schakelt hij beter. Ook al tegenstrijdig, niet??

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2092
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Tulipan » di 04 jun 2019, 23:37

Al eens op een andere V Strom 1000 2018 gereden ?
Dan zou iedereen ( en jijzelf ) direct jouw probleem herkennen O:-)

My 2 cents
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Toto844
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 04 nov 2018, 14:19
Mijn motor is een: V-strom 1000 2018

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Toto844 » wo 05 jun 2019, 09:29

Als de motor warm is en dan slechter begint te schakelen is er zeker iets mis, lijkt me toch echt een versnellingsbakprobleem. Ik zou zeker nog eens bij een andere dealer langsgaan.

Varadoremi
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 18:21
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V Strom

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Varadoremi » wo 05 jun 2019, 22:37

Vandaag een dealer telefonisch gecontacteerd met de vraag of ik kan langs komen met het schakelprobleem dat ik kort heb geschetst.
Ongelofelijk maar waar maar deze dealer maakt er zich dadelijk vanaf met zijn antwoord dat de V-Strom al zo lang is doorontwikkeld dat er GEEN problemen kunnen zijn.
Het kan hoogstens zijn dat de pook in een andere positie moet gezet worden. (reeds geprobeerd)
Halo :shock: :shock: :shock: :shock:
Ja jongens; zo is het gemakkelijk om 3 jaar garantie te geven. :evil:
Ik mag evenwel begin volgende week langs komen zodat de mecanicien een proefrit kan maken. Ik zal er maar op ingaan alhoewel die vooringenomenheid me niet bevalt.

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2092
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Tulipan » wo 05 jun 2019, 23:34

heeft ie een demo, ga samen. Heen ene motor en terug ruilen Beste test
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Hessel
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Hessel » do 06 jun 2019, 20:14

geen problemen kunnen zijn is natuurlijk onzin.
dat valt samen met de uitspraak " die dingen mankeert nooit wat aan"
heel eerlijk, ik geloof wel dat in het geval van de strom 1000 er behoorlijke individuele verschillen zijn waar te nemen.
als ik kijk naar mijn eigen ervaring kan ik enkel stellen dat de oude minder goed schakelde maar mechanisch wel stiller was.
mijn huidige klappert er stationair lustig op los al vanaf dag 1....
ik denk een kwestie van ruime productie toleranties waarbij het dus een roulette wordt of je een "strakke" of minder "strakke " treft.
mijn huidige is echt luider als de vorige mechanisch tot op het niveau dat ik er 2x mee terug gegaan ben.
volgens de dealer normaal bij de nieuwe types en hij doet ook niks fout maar als het zoals vorige week echt heet is en je staat stationair te draaien bij een stoplicht kun je de koppelingkorf flink horen klapperen.
........nu al dus dat wordt nog wat straks als er nog meer speling op komt.....
volgens de legende worden ze er oud mee,ik ga het wel zien......

TT-Strom
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 1094
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 20:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000XTA L8
Locatie: Assen

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door TT-Strom » za 08 jun 2019, 17:58

Moet zeggen dat ik het wel herken.
Hiervoor 2x een 650 gereden en altijd boterzacht schakelen.
Heb nu een DL1000 L8 en die schakelt lang zo soepel niet. Denk erover om mee terug te gaan.

Wat valt mij op:
- van 1 naar 2 soms ratel (alsof tandwielen langs elkaar heen schuren) en hard klak geluid.
- van 3 naar 2 ook veel kracht zetten en hard klak geluid.

En ja, ik trek de koppeling goed in :-).

Als je toeren en snelheid maakt lijkt van 3-6 en 6-3 wel prima te schakelen.

Heb dit met de 650 nooit ervaren.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 6960
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Eikie » za 08 jun 2019, 18:23

@ Piet Zahut

Kom er eens in Marco.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Hessel
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Hessel » zo 09 jun 2019, 08:13

TT-Strom schreef:
za 08 jun 2019, 17:58
Moet zeggen dat ik het wel herken.
Hiervoor 2x een 650 gereden en altijd boterzacht schakelen.
Heb nu een DL1000 L8 en die schakelt lang zo soepel niet. Denk erover om mee terug te gaan.

Wat valt mij op:
- van 1 naar 2 soms ratel (alsof tandwielen langs elkaar heen schuren) en hard klak geluid.
- van 3 naar 2 ook veel kracht zetten en hard klak geluid.

En ja, ik trek de koppeling goed in :-).

Als je toeren en snelheid maakt lijkt van 3-6 en 6-3 wel prima te schakelen.

Heb dit met de 650 nooit ervaren.
ik zie dat je net als ik uit assen komt?
mischien kunnen we eens kijken en vergelijken?

TT-Strom
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 1094
Lid geworden op: vr 07 dec 2007, 20:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000XTA L8
Locatie: Assen

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door TT-Strom » ma 10 jun 2019, 17:34

Hey Hessel,

Zeker! Ik stuur je een pb.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.

Schepstrom
DL1000 berijder
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 14:26
Mijn motor is een: V-Strom DL1000A L6
Locatie: Bollenstreek

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Schepstrom » ma 10 jun 2019, 19:31

Ook ik ben ook terug geweest met mijn 1000 (L6) maar daar ging het over van 1 naar 2 schakelen (deed de 650 veel beter) maar die was goed ingereden. Moet zeggen met 18k op de teller dat de boel wel ingesleten is en heb ik het af en toe nog last van.
Dealer gaf aan dat het een Suzuki kwaal is en dat ik goed moest doortrappen naar 2, zelf heb ik een tijdje eerst naar neutraal geschakeld en van daaruit door naar 2 maar dat schiet niet op.
Hoop dat je testrit uitkomst bied.

Varadoremi
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 jun 2018, 18:21
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V Strom

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Varadoremi » ma 10 jun 2019, 22:27

Eureka ofwel hoe stom kan iets zijn.
Dit weekend de V-Strom een poetsbeurt gegeven en daarbij merkte ik dat er veel speling zat op de versnellingspook. Blijkt dat de bout waaraan de pook is bevestigd d.m.v. van een klipje LOS zat.
Door het vast draaien beweegt de pook eenduidiger en zit ik bij wijze van spreken niet meer te roeren in de rommelpot. :)
Niet dat de fiets nu meteen een schoolvoorbeeld van schakelkunst is geworden maar hier kan ik mee leven.

PS. Als je een geweldig schakelende fiets wilt hebben kan je evenzeer bij Suzuki terecht (met de GSXR 750).

En dat 2 fietsen inderdaad erg verschillend kunnen zijn heb ik gemerkt bij mijn 2 GS'en. De ene verbruikte geen olie terwijl de andere 1 liter per 5000 km nodig had. (Volkomen normaal zeggen ze bij BMW en dat begrijp ik eerder dan wanneer men zegt dat er NIETS mis kan.)

PS. Ik gebruik nooit de eerste versnelling. Vertrek altijd in 2. Is sneller, koppelrijke motor kan het best aan en het scheelt 1 schakelbeurt. Hoezee.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6561
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Iron Horse » ma 10 jun 2019, 23:13

Varadoremi schreef:
ma 10 jun 2019, 22:27
.... Blijkt dat de bout waaraan de pook is bevestigd d.m.v. van een klipje LOS zat.
Door het vast draaien beweegt de pook eenduidiger en zit ik bij wijze van spreken niet meer te roeren in de rommelpot. :) .....
Dat heeft natuurlijk niets te maken met het probleem van de TS.
Varadoremi schreef:
ma 10 jun 2019, 22:27
PS. Ik gebruik nooit de eerste versnelling. Vertrek altijd in 2. Is sneller, koppelrijke motor kan het best aan en het scheelt 1 schakelbeurt. Hoezee.
Complete onzin. Als die eerste versnelling niet zinvol was geweest had hij er nooit opgezeten. Als je op zo'n manier rijdt kun je misschien beter een Daf overwegen :roll: Hoef je ook niet op 2 wielen te rijden ......
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 6561
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Iron Horse » di 11 jun 2019, 08:59

Iron Horse schreef:
ma 10 jun 2019, 23:13
Dat heeft natuurlijk niets te maken met het probleem van de TS.
:frusty: :frusty: Dat is natuurlijk stom van mij aangezien het de TS zelf is. :schater:
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 6960
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Eikie » di 11 jun 2019, 18:05

DAF...koop een Africa Twin met DCT
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Hessel
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Hessel » di 11 jun 2019, 20:03

Varadoremi schreef:
ma 10 jun 2019, 22:27
Eureka ofwel hoe stom kan iets zijn.
Dit weekend de V-Strom een poetsbeurt gegeven en daarbij merkte ik dat er veel speling zat op de versnellingspook. Blijkt dat de bout waaraan de pook is bevestigd d.m.v. van een klipje LOS zat.
Door het vast draaien beweegt de pook eenduidiger en zit ik bij wijze van spreken niet meer te roeren in de rommelpot. :)
Niet dat de fiets nu meteen een schoolvoorbeeld van schakelkunst is geworden maar hier kan ik mee leven.

PS. Als je een geweldig schakelende fiets wilt hebben kan je evenzeer bij Suzuki terecht (met de GSXR 750).

En dat 2 fietsen inderdaad erg verschillend kunnen zijn heb ik gemerkt bij mijn 2 GS'en. De ene verbruikte geen olie terwijl de andere 1 liter per 5000 km nodig had. (Volkomen normaal zeggen ze bij BMW en dat begrijp ik eerder dan wanneer men zegt dat er NIETS mis kan.)

PS. Ik gebruik nooit de eerste versnelling. Vertrek altijd in 2. Is sneller, koppelrijke motor kan het best aan en het scheelt 1 schakelbeurt. Hoezee.
mooi dat de oplossing niet heel vervelend was.
het zijn een beetje agrarische bakken maar met wat gevoel en verstand toch wel goed te schakelen.

Droadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 17:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: schakelprobleem V Strom 1000 2018

Bericht door Droadje » di 11 jun 2019, 21:01

Wellicht zorgen dat de koppeling goed afgesteld staat maakt ook veel verschil. Vooral als je van die kortere handels monteert.

Plaats reactie