Hyperpro veren (laten) monteren

Frame, vering, ketting etc
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Motormuus »

Nieuwe banden doen veel? Wat hebben nieuwe banden met vering te maken? Maar als het voor jouw gevoel nu beter is prima. Over een paar 1000km.heb je weer hetzelfde.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Eerste 600km staan er op, en ja het zou kunnen dat hij straks weer wat minder goed gaat op deze banden dat is afwachten,
kwa vering lees ik van janF, Ik vind de vooral de voorkant erg stug , ik heb alle testen gedaan en gemeten zoals de zakking etc.
De "zak" voor is 30 mm , precies volgens de beschrijving .

Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten gezien ik wel van wat minder stugge vering hou vooral over klinker weggetjes.

Wim.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Zijn er hier nog volgers met een V-Strom 650 uit 2017 die ook Hyperpro veren hebben gemonteerd ?

Na zo'n 900 km wennen blijf ik vinden dat de voorkant erg stug is , ik voel het aan mijn polsen en rug .

De voorvork is niet in te drukken met de hand op de tank en buddysit , alleen de achterkant veert dan een beetje in .

Om de voorvork in beweging te krijgen moet je er echt met behoorlijk gewicht op gaan drukken , dit lijk mij toch echt niet goed .

Ik ben gisteren langs de motorzaak geweest om er naar te laten kijken maar hij vond de voorvork niet te stug .

Alle waardes van de statische sag kloppen , sturen is ook allemaal perfekt maar als je op de snelweg rijd lijkt het alsof de voorvork niet inveert en "huppelt" de motor ( kan geen andere beschrijving geven) .

Als de motor op de jiffy staat kun je de motor makkelijk bewegen en zie je de voorvork makkelijk op en neer gaan maar zodra de motor los staat en hij in de veren zakt lijkt het alsof hij vast zit , met rem ingeknepen en beide handen aan het stuur kun je uiteraard de motor goed indrukken .

Ik heb wel nieuwe keerringen geplaatst , geen SKF , dus met SKF dat zou misschien nog iets kunnen verbeteren .

Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst een bevestiging of er iets mis is of dat mijn bevinding normaal is voor Hyperpro veren .

Zoals ik eerder al gezegd heb als je naar het filmpje kijkt van Hyperpro kijkt drukt iemand met een hand op tank en de andere hand op de buddysit en danst de motor mooi gelijk op en neer !

Grt Jan
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

Heb je een topkoffer ?
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Ik heb geen topkoffer , waarom vraag je dat ?
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Misschien Hyperpro zelf eens bellen en na vraag doen.

Wim.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

Topkoffer heeft een effect bij hogere snelheden.
Maar even Hyperpro bellen is een goed idee :duim:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Controle of kering kleeft of poten te zwaar gaan, als je op zadel gaat zitten moet zowel voor als achter veren iets in zakken als je van zadel afgaat moet hij ongeveer weer net zover uit de veren komen als dat hij was, ook als je hem zelf uit de veren trekt moet hij weer terug zakken naar de zelfde positie.
Je moet de poten ook niet onder spanning monteren dus wiel as vast meende 65Nm een paar keer in veren en daarna borg boutje vast draaien en poten laten zitten waar ze zitten dus niet tegen wiel aan drukken.
Niet te veel olie er in en olie er in gedaan wat bij setje hoort.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar denk als ik met één hand op tank en 1 op zadel druk dat ook ik mijn motor niet in de veren druk, denk eerder een deuk in de tank te drukken.

Door progressieve veer moet het volgens mij zo zijn dat het eerst stuk in veren makkelijk gaat waardoor kleine oneffenheden van de weg worden weggewerkt en wiel beter contact houd met weg, hoeveel verder je in veert hoeveel te moeilijker dit gaat (met remmen b.v.)
Volgens mij zit er verschil in voor veren van voor 2017 en vanaf 2017 als ik dit goed heb zeker weten doe ik dat niet heb nu geen tijd om dit te controleren op de site van hyperpro.

Misschien was dit allemaal bekend maar goed Ik dacht Wie weet.

Wim.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Bedankt Wim voor je reactie , montage zoals je beschrijft van het wiel heb ik precies zo uitgevoerd.
Ik breng altijd losse wielen weg voor nieuwe banden dus meerdere malen wiel gemonteerd .

Ik heb ook een digitaal werkplaatshandboek dus kan alles opzoeken .

Wat dat kleven betreft , zoals ik al gezegd heb , de SKF keerringen zouden iets kunnen verbeteren .

Als ik de motor van de jiffy rechtop zet zakt de motor iets in , als ik er dan op ga zitten zakt de voorvork wel zo'n 10 - 15 mm in maar als ik dan weer van de motor afstap komt hij niet meer terug , als ik er dan weer op ga zitten zakt hij ook niet meer in .

Dit zal dan de kleef zijn .
En vanaf deze stand is de voorvork nauwelijks met de hand in te drukken , zeker niet vanaf de tank , met twee handen links en rechts op de valbeugels lukt het wel .

Ik ga volgende week dinsdag of woensdag als het droog is wel even naan Werkendam maar ik denk dat zij ook zeker over de SKF keerringen zullen beginnen.
Die moeten er dan ook nog maar in !

Zou jij toch nog even willen proberen Wim om met één of twee handen op de tank te drukken en dan te kijken of jouw motor wel inveert ?

Grt. Jan
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

En hoe is de achtervering afgesteld.
Als deze zwak staat gaat heeft dat effect op de voorvork.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

De achtervering heb ik ook volgens de statische sag afgesteld ( twee ringen zichtbaar) voor de Hyperpro veer had ik de instelling altijd op zijn zwakst staan , alleen op vakantie met zijkoffers en roltas stelde ik de voorspanning op twee ringen .

Afgelopen woensdag ben ik na een dag rijden langs de motorzaak gereden waar ik de Hyperpro veren had besteld en die ook mijn veer op de achterdemper heeft gemonteerd.

Hij heeft ook een stukje gereden en de achterveer nog een ring strakker gesteld , wat ik eigenlijk gek vond maar ik probeer het gewoon.
Ik stelde daarop voor om dan de uitgaande demping maar op het strakst te zetten en dat was hij met me eens .
Hij vond de voorvork niet echt stug .
Daarna heb ik niet meer gereden .

Als je rijdt door een bochtig traject , zoals vorig week in de Eifel , is de motor eigenlijk perfect .
Maar op de snelweg , die eigenlijk altijd vrij vlak zijn en je rijdt constant recht is het net of de voorvork over geen enkele kleine oneffenheid inveert.

Het is dan net alsof je motor 'huppelt" , ik kan het niet anders uitleggen.
Ik voel ook veel meer pijn in mijn polsen en knieën en rug dan eerst , ik heb op deze motor 55K gereden .
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Zwabber »

Terug naar de oude situatie dan toch? Hyperpro er af en terug naar wat wel lekker reed.
Of de Hyperpro zodanig instellen, zoals jij het lekker vindt en niet zoals het boekje het voorschrijft.

Trouwens, ik weet niet of het bij deze set kan, maar zitten je veren er wel op de goede manier in en niet per ongeluk "upside down"?
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Veren zitten met progressieve gedeelte boven , volgens de handleiding .

De standaard veren zitten met het progressieve deel beneden , daarom uitdrukkelijk gevraagd .

Maar dat maakt volgens mij absoluut geen verschil , een veer veert het eerste in waar hij de minste weerstand heeft , of dat nu
boven of onder zit .

Ik ga eerst volgende week naar Hyperpro Werkendam maar het zou nu al een geruststelling zijn als meerdere mensen dezelfde ervaring hebben .
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Zwabber »

Weet je het zeker?
Als ik de handleiding op zoek staat er dit beschreven;

Plaats de HYPERPRO veer in de voorvork.
Controleer het label voor de montage richting, meestal wordt het progressieve gedeelte naar boven gemonteerd* (zie afbeelding).
Soms is de veer voorzien van een sticker die de richting aangeeft; verwijder de sticker voor montage.
Plaats de ring(en) en de voorspanbus, indien aanwezig, in de oorspronkelijke volgorde*.
* (tenzij er een opmerking over op het label staat)
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

JanF schreef: vr 05-06-2020, 12:25
Als ik de motor van de jiffy rechtop zet zakt de motor iets in , als ik er dan op ga zitten zakt de voorvork wel zo'n 10 - 15 mm in maar als ik dan weer van de motor afstap komt hij niet meer terug , als ik er dan weer op ga zitten zakt hij ook niet meer in .

Dit zal dan de kleef zijn .
En vanaf deze stand is de voorvork nauwelijks met de hand in te drukken , zeker niet vanaf de tank , met twee handen links en rechts op de valbeugels lukt het wel .

Zou jij toch nog even willen proberen Wim om met één of twee handen op de tank te drukken en dan te kijken of jouw motor wel inveert ?

Grt. Jan
Als jij op je motor gaat zitten en hij zakt wel in en als je er weer af gaat dat hij niet weer terug gaat dat klopt niet!!
hierdoor ga je elke kleine hobbeltje op de weg voelen zoals jij zelf al aan geeft.

Ik heb met 1 hand midden op het stuur gedrukt maar krijg moeilijk de veer in ook met 2 handen het stuur vast pakken zonder voor rem in te knijpen krijg ik hem lastig in de veren, als ik voorrem gebruik krijg ik hem met 2 handen aan het stuur gemakkelijk in en uitgeveerd (ben 106KG en 1,98).

Gebruik je ook een Fork Brace las hier laatst dat iemand die er op had zitten en bij hyperpro veren heeft laten monteren dat die er niet op moest ivm evt klemmen van de keeringen en ook staat er op het forum ergens iemand die dus een heel vreemd gedrag kreeg met zijn motor omdat inderdaad de keringen/poten werden geklemd.

Zelf heb ik die er wel op gezien het een groot verschil is met of zonder Fork Brace bij mij werkt het goed ondanks dat ik ze al 2 keer heb over gebouwd en dus eigenlijk ook nog voor een V-strom van 2012-2017 is.

Wim.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Iron Horse »

De richting van de veren maakt geen bal uit. Zoals je al zei, de veer veert het eerste in op het deel met de minste weerstand. Ik kan me niet herinneren dat ik problemen had met in- en uitveren. (In de huidige heb ik ze niet zitten). Wat misschien ook nog kan is dat de voorpoten toch niet goed in elkaar gezet zijn. En kan de olie z'n weg wel goed vinden? Als dat niet kan veert er ook niks meer. Als ik het goed heb zit er bij de Hyperpro de olie bij, dus aan de olie zelf ligt het dan niet. Misschien gewoon die voorpoten weer even uit elkaar schroeven en opnieuw in elkaar zetten. Dan weet je eigenlijk al voor je de poten weer inbouwt of alles goed werkt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Als er iets niet goed zou zitten heb je wel een ander probleem , of hij veert helemaal niet of rare geluiden .

De voorvork van de 650 2017 is vrij eenvoudig en kun je amper verkeerd in elkaar zetten , olie ook precies 17 cm van boven met vork zo ver mogelijk naar beneden , had precies genoeg aan één liter die bijgevoegd is . ( is wel 15 dik terwijl ik veel lees over 10 dik )
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 05-06-2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Weerman schreef: vr 05-06-2020, 16:08
JanF schreef: vr 05-06-2020, 12:25

Als jij op je motor gaat zitten en hij zakt wel in en als je er weer af gaat dat hij niet weer terug gaat dat klopt niet!!
hierdoor ga je elke kleine hobbeltje op de weg voelen zoals jij zelf al aan geeft.

Ik heb met 1 hand midden op het stuur gedrukt maar krijg moeilijk de veer in ook met 2 handen het stuur vast pakken zonder voor rem in te knijpen krijg ik hem lastig in de veren, als ik voorrem gebruik krijg ik hem met 2 handen aan het stuur gemakkelijk in en uitgeveerd (ben 106KG en 1,98).

Gebruik je ook een Fork Brace las hier laatst dat iemand die er op had zitten en bij hyperpro veren heeft laten monteren dat die er niet op moest ivm evt klemmen van de keeringen en ook staat er op het forum ergens iemand die dus een heel vreemd gedrag kreeg met zijn motor omdat inderdaad de keringen/poten werden geklemd.

Zelf heb ik die er wel op gezien het een groot verschil is met of zonder Fork Brace bij mij werkt het goed ondanks dat ik ze al 2 keer heb over gebouwd en dus eigenlijk ook nog voor een V-strom van 2012-2017 is.

Wim.
Dat eerste vind ik dus ook .

Verder ben ik wel iets meer gerustgesteld dat jij ook moeilijk met je handen de vork ingedrukt krijgt en inderdaad met de voorrem erbij gaat het wel , ook als je lopend tegen een muur aanrijd veert hij ook gewoon in .



Over de forkbrace heb ik ook gelezen maar die heb ik er niet op zitten , zit ik inderdaad ook nog aan te denken.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Zwabber »

Als alles goed gegaan is, dan moet je het toch in de afstelling zoeken en afstellen zoals JIJ het fijn vindt, of terug naar je oude setting zonder hyperpro.

Maar als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik rustig van vooraf beginnen. Dus alles loshalen, opnieuw monteren, vullen en afstellen om voor de volle 200% overtuigd te zijn dat ik niet toch iets fout had gedaan.
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Vandaag bij Hyperpro Werkendam langs geweest , motor uitvoerig gecontroleerd en alles is perfect .

Het probleem dat de voorvork niet terugkomt (vanaf erop gaan zitten en weer gaan staan ) is te wijten aan kleef van de nieuwe keerringen.

De keerringen moeten nog wat inlopen , dan zal de kleef ook verdwijnen .

De desbetreffende man ( ik weet zijn naam niet ) kon mijn motor makkelijk met één hand op de tank induwen !

Hij zij wel dat mijn achterveer veel te strak stond en heeft die weer iets terug gedraaid , nu is één ring zichtbaar.

Ik ben nu weer gerustgesteld en het is natuurlijk ook even wennen .

De motor stuurt wel strakker en het duiken bij remmen is minder , dus al met al zijn de Hyperproveren toch zeker een verbetering .

Grt Jan
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Weerman »

Mooi dat je laat weten hoe het is afgelopen.

Wim.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Zwabber »

:duim:
En nu genieten van die geweldige investering :-)}
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Tulipan »

Ook de acterveer mag maar 3 cm inveren als je gaat zitten.
Dus eerst meten en dan pas ringen tellen
Nog beter; slagen tellen van de stelschroef Daar heb ik een merkje op gemaakt.
Hoe beter in balans hoe beter :-)}
Als mijn partner meegaat,gaat de veer 1 slag strakker.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Buck
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11-07-2019, 22:07
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Buck »

hoe bevalt de hyperpro inmiddels? Ik overweeg een streetbox te plaatsen, hoewel ik nog maar 10.000km heb op de teller. Vooral omdat we vaker met 2 rijden...
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Calimero »

Ik kan hier gaan roepen dat het verschil met de originele vering groot is, maar dat zul je zelf wel ervaren wanneer je een streetbox aanschaft. :mrgreen:

Let wel op dat de streetbox de standaard achterschokbreker heeft. Je kunt de veervoorspanning wel verstellen, alleen gaat dit niet hydraulisch zoals nu standaard op je motor zit. Wellicht had je het zelf al gezien maar er zijn diverse opties voor je achterschokbreker verkrijgbaar waaronder de Hydraulic Preload Adjuster. opties Hyperpro schokbreker

Mijn Hyperpro achterschokbreker heeft zowel de Hydraulic Preload Adjuster als de Length Adjustment waarmee de motor standaard op de ideale hoogte ingesteld is zonder de veervoorspanning in te hoeven draaien. Het voordeel daarvan is dat wanneer je met passagier en eventueel bagage gaat rijden je de volledige veervoorspanning nog kunt gebruiken om je motor op de juiste hoogte te brengen.
Het is een extra investering, maar zeker wanneer je veel met passagier rijdt is dat het dubbel en dwars waard. :-)}
Groeten,
Adri
Buck
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11-07-2019, 22:07
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Buck »

thanks voor de tip, ik ga eens navragen of die op de streetbox als optie mogelijk zijn... grts
Den1000t
Berichten: 51
Lid geworden op: do 21-12-2017, 21:21
Mijn motor is een: Suzuki vstrom 650 (2019)
Woonplaats: Huldenberg

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Den1000t »

Ik heb sinds gisteren op mijn vstrom 650 (2019)hyperpro veren laten steken vooraan en achteraan alleen een paarse veer van hun. Man wat een verschil. Geen schokken meer in het stuur op slecht wegdek. Alsof alle wegen bijna biljard vlak zijn en dit alles voor de 260.20€ aanschafprijs.
Bij nat wegdek sta ik sneller stil als ik vol in de remmen ga. Had dit beter al direct laten plaatsen toen ik hem aankocht want op heel slecht wegdek voldoet die originele voorvering niet naar mijn gevoel...

Heel tevreden dus



Grts
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Zwabber »

en alweer een tevreden Hypro vering berijder. Ik begin echt jaloers te worden :D
In ieder geval weet ik nu al wel wat mijn volgende investering gaat worden.
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Motormuus »

Ik hbe op mijn motor ook hyperpro. Voor eten keerringen en achter de 461 schokbreker laat plaatsen. Herken wat hier gezegd word meer rust in de motor en het duiken is weg. Blijft veel beter op lijn en stuiterweggetjes zijn veel leuker geworden.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door F2ride2001 »

Zwabber schreef: do 02-07-2020, 22:53 en alweer een tevreden Hypro vering berijder. Ik begin echt jaloers te worden :D
In ieder geval weet ik nu al wel wat mijn volgende investering gaat worden.
Investering in vering heb je 100x meer aan dan datzelfde geld aan uitlaat uitgeven, geloof me.
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Zwabber »

Het enige wat ik "uitlaat" is mijn honden :mrgreen:
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door RedStrom »

Zwabber, en Hyperpro?
Een gevalletje contradictio in terminis :P
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door JanF »

Voor het geval iemand dit verhaal nog eens leest ,

omdat er één keerring toch weer iets lekte na 13000 km moest ik de keerringen toch weer vernieuwen .

Ik heb toen gelijk de SKF keerringen besteld en afgelopen woensdag gemonteerd .

Gisteren een stukje gereden en het viel me meteen al op over de drempels rijden , het eerste stukje inveren is veel soepeler , je voelt het meteen aan je polsen , ook als je de drempel afrijdt voel je dat hij lekker soepel inveert .

Ook als ik op de motor ga zitten en de voorvork inveert komt die ook weer terug als ik mijn gewicht van de motor haal , een heel duidelijk verschil met hoe ik het eerder beschreven heb .

Deze keerringen zien er ook veel degelijker uit , dubbel werkend ipv. enkel , het rubber voelt soepeler aan in je vingers . De oude waren van het merk Ariete .

Ik heb spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan , ik heb van het begin van de montage van de Hyperproveren al geschreven dat ik de voorvork erg stug vond , vooral dat eerste stukje indrukken ging erg stug , op de snelweg leek het of de voorvork over kleine oneffenheden helemaal niet inveerde en de motor als het ware "huppelde" .

Voor de duidelijkheid moet ik er wel bijzeggen dat ik toch de 10W er in heb gedaan ipv. de 15W die Hyperpro erbij leverde .

Ik heb zelf het idee dat het grote verschil van de SKF keerringen komt .

Dus voor de zelfsleutelaars , zorg bij vervanging van de keerringen voor goede kwaliteit , origineel van Suzuki zal ook wel goed zijn .
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Motormuus »

Orgineel suzuki is ook prut. Die maken dat niet zelf maar kopen daar ook bij een groothandel. Tegen de laagste prijs. Die groene leerlingen die hyperpro gebruikt zijn degene die de minste frictie veroorzaken. Ik heb voor en achter hyperpro inclusief de 461 schokbreker. Merk duidelijk verschil. Komendjaar gaat mijn enduro ook naar hyperpro. Dan staan alle 4 de motoren op hyperpro.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Calimero »

Ben altijd zo blij met de berichten van onze Zeeuwse Positivo betreffende het merk Suzuki. :duim:

Gelukkig heeft Motormuus als ex-V-Strom rijder geen last meer van de inferieure kwaliteit van dat merk :schater:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door Motormuus »

Ik. Heb nog 2 suzuki's in de schuur staan hoor. Naast de kawa en de Honda. .
Overigens geen enkel merk is perfect. Ze hebben allemaal wel wat. De 1 roesten de spaken. De ander. Slechte bedrading, kleppen die afbreken waardoor je 2 haar oude motor compleet in de soep ligt

Wat ze allegemeen is. Zijn Banden en vering. Daar word door alle fabrikanten gewoon dik op bezuinigd.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Hyperpro veren (laten) monteren

Bericht door F2ride2001 »

Voor wat betreft budget fietsen heb je gelijk.

Voor wat betreft mijn nieuwe DL1050 moet ik zeggen dat Suzuki toch echt zijn best gedaan heeft een evenwichtige vering neer te zetten.
Ook voor deze grote zware Hollander :mrgreen: En ik kan echt wel een stukkie sturen O:-)
TL1000 forever
Plaats reactie