Boren in nieuw stuur?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD »

In het standaard V-strom stuur zitten 2 gaatjes . Deze zijn voor de bedieningselementen die aan het stuur hangen (verlichting etc...).
Mijn stuur was door mijn schuiver een tikje krom komen te staan en ik heb dus een nieuw exemplaar gekocht. Echter hier zitten geen gaatjes in. Hoe hebben andere strommers dit gedaan? gaatjes geboord in hun nieuwe stuur of de aanhangsels op een andere manier bevestigd en het pinnetje verwijdert wat in deze gaatjes gaat?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Cplegt »

Destijds om de zelfde reden een LSL stuur gekocht. Hier gewoon 2 nieuwe gaatjes in geboord. Kan t beste met een kolomboormachiene. Goed inklemmen zodat t stuur niet verdraaid.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Eikie »

Geen idee wat voor stuur je gekocht hebt maar als het een stuur van verchroomd staal is zou ik geen gaatjes boren Pim. Het dunne chroomlaagje geeft bescherming tegen roest. Wanneer je eigenhandig gaat boren dan beschadig je de bescherming en zal er bij de gaten roest gaan vormen. Dat geeft na verloop van tijd een zwak punt en maakt het er niet veiliger op.

Een nieuw stuur voorzien van gaten heeft een chroombad gehad en daarmee zijn de gaten beschermd tegen roestvorming.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD »

Is een dik aluminiumstuur van ABM met een veel kleinere binnendiameter dan standaard (dus ook speciale ABM stuurgewichtjes).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Eikie »

Dan de tip van Chiel volgen :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Cplegt »

Hier ook een alu LSL met dikkere binnendiameter. Heb de standaard strom stuurgewichten aangepast zodat deze er gewoon op passen. Voor het boren het gaatje goed aanslaan met een centerpons.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD »

Stalen nagel in mijn geval bij gebrek aan centerpons ;) moet ook goed gaan in alu.

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Iron Horse »

Sommige fabrikanten leveren daarvoor mallen om de gaten op je juiste manier/plek te boren, ik weet alleen even niet meer welke. Maar anders gewoon handmatig. En met een goede centerpunt durf ik het gat ook nog wel met een handboor te maken. Maar ik heb een kolomboormachine dus dat zou niet nodig zijn in mijn geval.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Iron Horse »

Eikie schreef:Geen idee wat voor stuur je gekocht hebt maar als het een stuur van verchroomd staal is zou ik geen gaatjes boren Pim. Het dunne chroomlaagje geeft bescherming tegen roest. Wanneer je eigenhandig gaat boren dan beschadig je de bescherming en zal er bij de gaten roest gaan vormen. Dat geeft na verloop van tijd een zwak punt en maakt het er niet veiliger op.

Een nieuw stuur voorzien van gaten heeft een chroombad gehad en daarmee zijn de gaten beschermd tegen roestvorming.
Dit is wel lichtelijk overdreven. Het zal wel op den duur gaan roesten, maar dat moet dan wel heel lang het geval zijn wil je stuur dusdanig verzwakken dat het gevaar gaat opleveren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door De Graaf van Salland »

Cplegt schreef:?.......... Voor het boren het gaatje goed aanslaan met een centerpons.
Vlak stukje vijlen en dan een putje er in slaan. Dan glijdt je boor nooit weg:
Afbeelding

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Motormuus »

Iron Horse schreef:
Eikie schreef:Geen idee wat voor stuur je gekocht hebt maar als het een stuur van verchroomd staal is zou ik geen gaatjes boren Pim. Het dunne chroomlaagje geeft bescherming tegen roest. Wanneer je eigenhandig gaat boren dan beschadig je de bescherming en zal er bij de gaten roest gaan vormen. Dat geeft na verloop van tijd een zwak punt en maakt het er niet veiliger op.

Een nieuw stuur voorzien van gaten heeft een chroombad gehad en daarmee zijn de gaten beschermd tegen roestvorming.
Dit is wel lichtelijk overdreven. Het zal wel op den duur gaan roesten, maar dat moet dan wel heel lang het geval zijn wil je stuur dusdanig verzwakken dat het gevaar gaat opleveren.
Precies. Lijkt mij ook overdreven. En anders met een lakstiftje of iets dergelijks een beetje verf in het gat aanbrengen.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD »

Zoals ik al zei, de mijne is van alu. Als centerpunt een spijker gebruikt en daarna het gatje geboord. Stuur is zo dik dat het niet eens in de binnenkern uit kwam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie