Gloeiend hete achterremschijf

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Guust »

Sinds ruim een jaar ervaar ik dat de achterremschijf van mijn DL650 behoorlijk warm wordt, ondanks ik deze haast enkel gebruik om de DL te stabiliseren daar ik meestal op de motor rem. Het rempompje en de dichtingen werden reeds vervangen.
Vorige week (na een ritje van 200km) voelde ik nog eens aan de remschijf en deze was GLOEIEND heet! Bij wijze van test eens met remreiniger op de schijf gespoten en dit droogde meteen op. Daarna op de remblokken gespoten en het product begon meteen te pruttelen en te koken!
Dit lijkt mij niet meer normaal.
Iemand een idee om dit te voorkomen/op te lossen?
Ben ik toe aan een volledig nieuwe remklauw?

Mvg,
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Cplegt »

Aan je remklauw zelf kan buiten de keerring en stofring om niet veel kapot gaan. Als ook de rempomp vervangen is kun je dit ook uitsluiten.
Blijft de hevel zelf over, deze kan stroef gaan en daardoor blijven vastzitten na het bedienen van de rem.
Los halen is simpel, voetsteun er af, borgpinnetje uit de remstang, dan kan het asje er uit en haal je de voetsteun met remhevel er zo af.
Ding op de werkbank, borgring los, heveltje er af, spie schoonmaken met een staalborsel/schuurpapier/scotschbride. Aan de binnenkant van je remhevel t zelfde. Lik vet er tussen en weer monteren in omgekeerde volgorde.
Gr. Chiel
Evberkel

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Evberkel »

De glijpennen van de remklauw kunnen ook vast zitten. Misschien dat de klauw daardoor niet vrij genoeg komt na remmen en aanloopt. Stinkt de rem als je gereden hebt?
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Guust »

Thanks voor de snelle reacties!

De rem stinkt niet na/bij het remmen.
Het is een probleem dat ik vroeger ook al eens had, maar dat nu extreem terug blijkt te komen.
(het was wel een hele tijd geleden dat ik het nog eens gechecked had)

Slepen doet ie niet echt op de paddock na de rit. Dat was vroeger wel het geval, dan ging ie soms maar voor 3/4 rond.
Temeer vandaar dat ik het vreemd vind. Je kon er echt wel een ei op bakken!

Ik probeer alvast jullie suggesties eens...

Grtz,
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Soesko »

De remklauw vervangen als hij verder goed werkt en ook direct weer vrij loopt na lossen van de rem is geen oplossing. Waarschijnlijk zit je probleem ergens anders, maar probeer maar eens uit te vissen waar. Naast de genoemde opties nog de volgende mogelijkheden:
-Zit je wiel er recht in en zit de verankeringsplaat van de rem goed in de bevestiging op de vork?
-Druk je tijdens het rijden niet per ongeluk en onbewust tegen het rempedaal?

Overigens, let een beetje op bij het plaatselijk 'afkoelen' van de schijf, bijvoorbeeld door er remreiniger tegen te spuiten. Daardoor zou hij krom kunnen trekken. Meestal zal het meevallen, maar je zou net degene zijn bij wie het gebeurt.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Iron Horse »

Kijk je remblokken ook eens na op verglazing. Als ze te heet worden dan treedt er ook vaak verglazing op. Dit kun je trouwens gewoon met schuurpapier weg schuren. Mogelijk dat het te heet worden te maken heeft met verkeerde remblokken?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Ballie »

Loopt de rem helemaal niet aan? Of hoor je 'm met een interval toch steeds even slepen?

In dat laatste geval zou de remschijf krom kunnen zijn. Kan 'ie 't ook behoorlijk warm van krijgen...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Oussie »

Ontluchten.. oude remvloeistof?

Kan niet heel veel aan mankeren. Remklauw demonteren en schoonmaken.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Gloeiend hete achterremschijf

Bericht door Sanscorp »

Er kan inderdaad weinig mankeren aan een remklauw, maar er kan ook genoeg mis zijn.

Aanlopen of heet worden heeft vaak met een vastzitten klauw te maken. of een verstopping in het systeem of zelfs een rotte remslang (kan intern een flapje ontstaan die werkt als een klep, kan wel druk opbouwen maar niet loslaten. als je alles gecontroleerd en gangbaar gemaakt hebt, kan je de stroomsnelheid van de leidingen controleren met een potje en een timer. dit is heel grof want onder druk werkt het wel iets anders.

Persoonlijk vind ik remmenreiniger geen goede testmethode, dst verdampt namelijk waar je bij staat.

Zelf doe ik het altijd met een beetje spuug, als je niet te ordinair wil doen werkt een druppeltje water ook. als dit sist of kookt dan is de schijf te heet.

Dit moet je uiteraard testen zonder je rem te gebruiken.

Remklauw (met name glijpennen) schoonmaken met een scotchbrite (groene variant) en licht invetten met kopervet doet vaak al wonderen.

Anders rem cupje er uit drukken (weg van de motor doen, remvloeistof bijt al je lak weg!) en deze polijsten met chroompoets werkt ook prima.
daarna goed schoonmaken en evt. de keerringen en stofkap vervangen en je hebt je klauw gereviseerd ;)

Nieuwe dot 5.1 er in, ontluchten en gaan met die banaan!
Plaats reactie