Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
B-Strom

Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Hallo Strommers,

Gisteravond ontdekte ik dat mijn motor (DL1000 K8) niet alleen sinds de laatste 1000km onregelmatig loopt onder de 3000 toeren, maar ook dat na een koude start na 3 minuten stationair (tot 1500 toeren) de bocht van de voorste cilinder rood gloeiend is! De bocht van de achterste cilinder is gewoon warm. De motor heeft er nu 27000km op zitten en kleppen zijn net gesteld+synchronisatie gaskleppen+luchtfilter+bougies vervangen. Dat onregelmatige lopen en de aan-uit reaktie van het gashendel is pas sinds kort opgetreden, zo'n maand geleden een beetje en gaande weg steeds meer. Ik dacht eerst aan de bekende eigennaardigheden van de DL1000, maar de 15000 km die ik ervoor heb gereden had ik eigenlijk helemaal geen last van onregelmatig lopen. Ik had al op het forum gekeken en iets gezien over kapotte bobines, maar dat gaf rood gloeiend dempers op na de katalysator. Bij mij is de bocht direkt tegen de cilinder rood gloeiend.
Heeft iemand een idee of hetzelfde soort verschijnsel meegemaakt?
Ik vraag me af of ik er nog mee naar de dealer (20km) kan rijden zonder extra schade aan de motor te veroorzaken.

Met sportieve motorgroet uit Leiderdorp.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Wullebolle »

Nog niet meegemaakt.
Zo te lezen lijkt het of de voorste op een heel arm mengsel loopt waardoor ie heet aanloopt. Te lang TE heet = inwendige schade.
Ik zou eerst bellen naar de dealer voor info, en er niet mee rijden, ook niet meer starten.
Het is ontstaan vlak na het kleppenstellen & afregel onderhoud. Mischien is daar iets in fout gelopen.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Redhead »

De storing is daar waar de monteur is geweest.

Een in de praktijk veel voorkomende probleem.
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Bedankt voor de reakties.
Het onderhoud is al 2500km geleden gedaan en het onregelmatige lopen was al begonnen voor die tijd en is in eerste instantie niet verergert.
Het onregelmatige lopen is pas deze week veel erger geworden.
Heb een afspraak gemaakt bij mijn dealer Hans van Wijk in Zoetermeer.
Motorgroet uit Leiderdorp
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door OllieX »

Ik zou in eerste instantie ook denken aan een probleem met de kleppen van de betreffende cilinder. Mocht er een klep door (een verkeerde afstelling? ) niet helemaal sluiten dan verbrand die en de hitte kan niet meer afgevoerd worden. Ik kan me haast niet voorstellen dat een monteur dat zou doen. En bovendien begon die voor die tijd al onregelmatig te lopen. Dus zoals Wullebolle al opperde, een veel te arm mengsel, dan wordt die inderdaad loeiheet! Ik hoop dat het snel duidelijk en opgelost wordt. Ik zou er zelf niet verder mee rijden.
Laat je weten, hoe het afloopt?

Groet.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door PDvD »

Dealer bellen en als je alles zeker wil weten contact op nemen met Hoegee!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Update
De motor is teruggeweest naar de dealer, die heeft de afstelling nogmaals gecontroleerd en gesynchroniseerd.
Het rijden deed mijn Strom beter dan de motor uit de winkel vlgs van Wijk en de uitlaatbocht temperatuur "was niet anders" dan bij deze vergeleken motor. De rood gloeiende uitlaatbocht hadden ze niet geconstateerd?? Gisteren nogeens gereden en een filmpje gemaakt. Blijkt die gloeiende uitlaatbocht binnen 2 minuten te zien als je de motor na de koude start 1500-2000omw/min onbelast laat draaien. Maar ook na een uur rijden, rustig binnendoor niet hardere dan 80 tot 100km/u, bleek bij thuiskomst rond 21.30u (en buiten temp van 15 C) na afstappen bij stationair draaiende motor de bocht ook al rood gloeiend te staan. De uitlaat vd achterste cilinder heb ik nog nooit rood gloeiend gezien, terwijl die eigenlijk heter wordt door minder koeling vd rijwind.
Kortom het probleem is nog niet opgelost.
Morgen rij ik nog een keer bij de dealer langs om die rode bocht te showen, zal de bocht temp nog eens gemeten worden.
Ook heb ik Hoegee en Nimag een mail gestuurd en dit verhaal voorgelegd.
Ik denk aan 3 mogelijke oorzaken: 1. arm mengsel in voorste cilinder (alleen laten de 2000 km "oude" bougies dat nog niet zien aan de kleur(beide bougies zien er nagenoeg hetzelfde uit koffiebruine rand en heel licht gekleurde midden elektrode), maar misschien kan dat nog niet na ongeveer 300km rijden met dit probleem) 2. te late ontsteking in voorste cilinder, zodat een deel in de uitlaat verbrand. 3. te strak gestelde uitlaat klep, maar vlgs van Wijk maakte ze daar niet zulke fouten.
Wordt vervolgd.
Groet van een wat verdrietige V-Strommer
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door OllieX »

Hoi B-Strom,

Dat is een heel vervelende zaak! Als een van de cilinders te arm staat zouden je bougie elektrode zowat wit moeten zijn. Volgens mij verkleuren bougies vrij snel. Ik hoop toch dat het niet een verkeerd afgestelde klep is. Hopelijk kom je er toch snel uit. Sterkte hiermee. Wordt dus vervolgd.....
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Wullebolle »

De maps kunnen worden ingesteld per cylinder en per derde-gasstand.
Kan dus best dat ie op die voorste cylinder in de het laagste gasstandderde veeeel te arm staat, en in het middengebied goed staat. Als je hebt gereden boven de pakweg 3000 rpm gaan je bougies er idd normaal uitzien.

Een foute klep? als ie al zoo fout staat, dat de uitlaat licht geeft bij stationair draaien, dan zou je wel e/a moeten horen nee?
Mij lijkt het dat je dealer een foute afstelling heeft gedaan.

Heb je een yoshibox powercomander of andere electronisch mappingsdingske zitten?

Niet mee rijden, en wachten op antwoord van Hoegee.
Spooky Action At A Distance !
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Er zit geen powercommander of zoiets op. De vorige eigenaar heeft na de eerste 3500km de motor naar Nimag gestuurd om aanpassing te doen in het motormanagement. Hij had toen wat last van het bekende DL1000 probleem. Na de afstelling door Nimag liep de motor goed. Toen ik de motor kocht met km stand 10500 tot en met de 24500km liep de motor goed. Nu loopt de motor niet echt slecht na de laatste handelingen vd dealer, maar de gloeiend hete uitlaat voor is gebleven en het koelwater wordt sneller heter (3 blokjes op dashb) dan voorheen. De dealer had het over omloopluchtschroeven en synchroniseren, afstellen van de computer kon hij niet. Als de cilinders apart van elkaar geregeld worden dan zou idd bijvoorbeeld alleen onder de 3000 omw het mengsel veel te arm kunnen zijn. Het gekke is dat de dealer alleen de kleppen heeft gesteld en de gaskleppen heeft gesynchroniseerd. Zou het kunnen zijn dat een stekker of draadbreuk de boosdoener kan zijn. Na de werkzaamheden door de dealer was er geen koelvloeistof meer in het exp vat en was een draad van de remlichtschakelaar achter provisorisch aan elkaar gesoldeerd en slecht afgetaped. Ik heb dat toen direkt verholpen. Zal eens met een scherp oog zoeken naar andere beschadigde draden van computer/inspuiting.
Wordt vervolgd.
Met motorgroet uit Leiderdorp.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door OllieX »

Kan het dan niet een koelprobleem zijn? Vreemd dat er in het expansievat geen koelvloeistof meer zat. Verwarrend. Dat de motor sneller opwarmt, kan natuurlijk wel kloppen als je motor te heet wordt. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je dashboard niet een te hoge temperatuur aangeeft. Ik ben erg benieuwd naar wat de oorzaak kan zijn.Hier moeten wat profs aan te pas komen.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door John007 »

OllieX schreef:Kan het dan niet een koelprobleem zijn? Vreemd dat er in het expansievat geen koelvloeistof meer zat. Verwarrend. Dat de motor sneller opwarmt, kan natuurlijk wel kloppen als je motor te heet wordt. Maar ik begrijp uit je verhaal dat je dashboard niet een te hoge temperatuur aangeeft. Ik ben erg benieuwd naar wat de oorzaak kan zijn.Hier moeten wat profs aan te pas komen.
Ik kan het over het hoofd lezen maar ik kan niets terugvinden van een leeg expansievat.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door OllieX »

Het staat er toch echt hoor,(exp vat).
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door John007 »

OllieX schreef:Het staat er toch echt hoor,(exp vat).
Ja ik zie het nu ook :oops:

Als het exp. tankje ineens leeg is dan zou het zo maar kunnen dat je een lekke koppakking hebt.
Vooral als er witte rook uit de uitlaat komt en als de motor onregelmatig loopt heb je daar grote kans op.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Dat lege exp.vat was na het kleppen stellen bij de dealer, vlgs mij moet de radiator weggehaald worden om dit te kunnen doen. Waarschijnlijk een slordigheid. Wat me wel opviel na het bijvullen heeft de motor een aantal malen vloeistof gelekt uit een van de slangetjes onder het blok. Aan de dunne slang hing een druppel. Ik weet niet of dat koelvloeistof was omdat vlgs mij de dikke slang naar het expansie vat loopt voor de overloop. Had aanvankelijk wel iets te veel vloeistof bijgevuld, maar heb dat later er weer uit gehaald. Weet iemand waar die dunne slang naar toe gaat, dacht naar een dekseltje op het motorblok aan de zijkant. Ik denk overigens niet dat het om een koelprobleem gaat, want die uitlaatbocht is al binnen 2 minuten na de koude start roodgloeiend als je de motor op 1500 tot 2000 toeren houdt. Ik heb er een filmpje van gemaakt dat te zien is op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ZqBjL4bybY0.
Ik heb een reaktie van Nimag gehad en het voorstel is om de motor bij de dealer nogmaals te controler samen met iemand van Nimag.
Het is wel pech hebben met dat mooie weer van afgelopen week kon ik niet rijden, zonde want die V-strom rijd zo lekker.
Hopelijk brengt het volgende garagebezoek wel de oplossing.
Ik hou jullie op de hoogte, wordt vervolgd.
Met sportieve motorgroet uit Leiderdorp.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Silverstorm »

En jou dealer ziet dus deze gloeiende uitlaatbocht niet!Je kunt hem misschien eens het filmpje doorsturen maar ik ging alleszins naar een andere dealer.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door OllieX »

Allemachtig! Ik heb het filmpje gezien, dat is wel heel heftig!
En je hebt gelijk, dat kan geen koelprobleem zijn, da's duidelijk.
We wachten af.
Fred

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Fred »

Dit lijkt meer op een uitlaat van een straaljager, Volgens mij is het een uitlaatklep die niet goed sluit en de verbranding gedeeltelijk plaats heeft in de uitlaat.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Peterzeeland »

Ik sluit me aan bij Fred.

Vraag is of klep dan al verbrand is..... dure kopwerkzaamheden..... :(
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door John007 »

Mooi rood is niet lelijk maar dit is niet normaal.
Ben benieuwd naar de oorzaak ervan.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Remko

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Remko »

Niet meer starten dat ding, je hebt nu waarschijnlijk al genoeg schade aan de kop.
Laat de dealer dit oplossen. Het lijkt erop dat de kleppen niet goed gesteld zijn of dat de timing van de nokkenas verkeerd is teruggezet.
De dealer kan wel roepen dat hij dat soort fouten niet maakt, maar je uitlaat bocht bewijst het tegendeel!!

8)
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door PDvD »

Dit ziet e rniet goed uit.
Even iets anders over koeling, ik zie namelijk dat je je oliekoeler hebt afgedekt, dit gaat ook ten koste van je koeling (maar dat is rijdende... ).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Ed Jonkmans

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Ed Jonkmans »

Miljaar... Als sigaren-of sigarettenaansteker kan dit wel tellen....
Hopelijk krijg je je Strom met weinig kosten weer gezond!
Grtz
Ed
MacB

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door MacB »

Inderdaad straf, maar wat ik me nu tegelijkertijd bedenk ...... ik heb daar nog nooit naar gekeken dus moest de mijne rood worden, ik zou dat niet weten??
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Joskestiller »

MacB schreef:Inderdaad straf, maar wat ik me nu tegelijkertijd bedenk ...... ik heb daar nog nooit naar gekeken dus moest de mijne rood worden, ik zou dat niet weten??
Dat zie je wel aan de kleur van de uitlaatbocht. Wanneer die zo heet wordt gestookt treedt er een verkleuring op die ook nog na afkoeling zichtbaar blijft.
Honi soit qui mal y pense!!
Remko

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Remko »

En wat is de stand van zaken met de hele hete uitlaatbocht??

:shock:
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

De motor gaat donderdag naar de dealer voor nader onderzoek en er komt ook iemand van Nimag kijken.
Ben benieuwd, zal jullie op de hoogte houden.
Met vriendelijke motorgroet.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Stroom2 »

Heb het artikel gelezen en het filmpje gezien, ik zou hier niet meer mee 'durven' rijden. Ben geen monteur of zo, maar dit lijkt me ...niet goe...
De uitlating dat zij de computer niet kunnen afstellen lijkt me vreemd, daar elke 'beetje dealer' tegenwoordig toch dergelijke apparatuur in huis heeft , zeker gezien de vele computer gestuurde zaken aan de tegenwoordige motoren.

Daar komt de uitspraak nog bij dat men bij Van Wijk 'zulke fouten niet maken'.....M.a.w. Als er iets is, ligt dat niet aan ons ..... maar aan wie dan wel .
Lijkt wel of men zich op voorhand al aan het indekken is voor iets wat mogelijk komen gaat. Schept geen vertrouwen moet ik je zeggen.

"Geen vloeistof in het exp. vat ?? ook al zoiets dat me niet aan zou staan. Vergeten?? ik meende gelezen te hebben dat men daar geen fouten maakten.

Vwb de slangetjes is er eentje die vanaf het expansie vat komt net onder de vuldop. Dit is voor als er een te hoge druk in het 'gesloten' koelsysteem zou ontstaan, dan kan dat daar weg. Het andere zit aan de zijkant en is volgens mij iets van een ontluchting van de waterpomp.

Ben benieuwd hoe het afloopt en goed dat er iemand van de Nimag mee komt kijken als men aan de gang gaat om het probleem te zoeken. Zou zelf namelijk weinig vertrouwen hebben in deze... Men had er namelijk toch al weer naar gekeken en vonden het toch allemaal normaal ?

In ieder geval hopen dat het enigszins meevalt en dat men de oorzaak weet te vinden zodat het opgelost kan worden.

Succes en we lezen de uitkomst binnenkort........ .
Groeten Barry/Stroom2.
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door V-TWim »

En, al nieuws?
Only dead fish go with the flow.
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Hallo Strommers,
Nog geen nieuws, ik verwacht dat de motor deze week naar de dealer gaat.
Ik kwam er van het weekend achter dat de DL1000 een PAIR systeem heeft om het CO gehalte in de uitlaatgassen te verminderen. Het schijnt dat er lucht in de uitlaat wordt toegelaten middels een elektrisch geregelde klep en slangen va het luchtfiter. Naast de bougie zit op beide cilinderkoppen een zgn reed-valve, dit is een membraan klepje die lucht slechts in 1 richting doorlaat. Volgens het werkplaatshandboek zou er weinig of geen onderhoud aan nodig zijn. De elektrische klep heb ik getest en het blijkt dat de klep wel hoorbaar sluit met spanning op de klepdraden, maar dat deze niet volledig afsluit. Er is wel een duidelijk verschil in weerstand tussen open en dicht. Zal dit eveneens doorgeven aan de dealer.
Wordt vervolgd.
Remko

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Remko »

En?? Hoe zit het met het vervolg??
Al wat wijzer geworden?
Fred

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Fred »

Remko schreef:En?? Hoe zit het met het vervolg??
Al wat wijzer geworden?
Ik ben ook zoals Remko heel curieuzeneus. (= vlaams voor heel erg nieuwsgierig)
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Hallo Strommers,
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest die samen met de man van Nimag gekeken heeft naar de uitlaatbocht en tevens met een infraroodmeter de temperatuur gecontroleerd heeft. En geloof het of niet, maar 178 C bij stationair draaien en na een paar rondjes rijden op het industrie terrein in Zoetermeer 210 C. Dus conclusie: "niets aan de hand vlgs dealer en Nimag". De motor werd nog wel even snel wat rijker gezet met het kastje van Nimag en ik moet zeggen de motor reed daarna wel wat beter. Thuis echter weer wel een rood gloeiende uitlaatbocht in de schuur bij wegzetten van de motor. Bij het contact afzetten bleef de motor ook nu weer enige tijd doorlopen. Dit gebeurde ook onder het oog van de Nimag, maar die vond dat niet van belang?
Dat doorlopen van de motor gebeurd alleen als die heet is (3 blokjes op meter). Ik heb het filmpje nog laten zien en tijdens het gesprek de rood gloeiende uitlaatbocht aangehaald, maar de stelling was "we constateren nu geen gloeiende bocht, dus er is geen probleem". Nou daar sta je dan met een motor die meestal wel erg heet wordt bij stationair draaien of manoevreren.

Op 5 oktober bij Hoegee geweest, zelfde verhaal verteld en filmpje laten zien.
Op de bank werd de voorste uitlaatbocht inderdaad weer rood gloeiend bij stationair draaien 1200omw/min na 3 minuten, maar dat komt wel meer voor bij sommige motoren vlgs Marc Hoegee. Dit zou geen kwaad kunnen. Op mijn opmerking over de veel sneller hogere koelwater temperatuur bij langzaam rijden of stationair draaien kreeg ik te horen dat een oudere motor (dit is een motor van 2008 en met 28000km) altijd wel minder koeling krijgt na verloop van tijd door vervuiling van de radiateur bijvoorbeeld. Met het feit dat de hogere koelwater temperatuur samen gaat met het verschijnsel van de plotseling rood gloeiende uitlaatbocht kon hij niets. Dat blijft voor mij dus toch nog steeds een onopgelost raadsel.
Op de testbank heeft Marc de motor weer iets rijker gezet (dat is dan nu al de 3e keer dat die rijker gezet is) en het vermogen is nu gemeten op 95.7pk@7649toeren en 100.7Nm@4321toeren, hetgeen op zich goede waarden zijn :D . De oude waarden waren 94.6pk@7856 en 100.5Nm@4246.
Bij de terug rit (185km)over alleen binnenwegen via Tiel liep de motor wel goed, snel oppakken al bij lage toeren en goed accelereren. Echter de laatse 50km begon de motor steeds meer te bokken en in de buurt van Woerde vloog ik bijna over het stuur toen de snelheid iets zakte van 3000 naar 2500 in de 5e versnelling. Dit gebeurde daarna nog tweemaal, zo erg bokken heeft mijn motor nog nooit gedaan in de afgelopen 18000km die ik ermee gereden heb.

Na thuiskomst ben ik s' middags nog even gaan rijden en dat bokken bleef, totdat ik een stuk snelweg nam en boven 4000 toeren ging rijden. Toen liep de motor super :D , als een naaimachine en stevige acceleren bij een draai aan het gashendel, heel vlot van 140 naar 190km/u. Daarna was het bokken weer een stuk minder op de binnenweg.
Samenvatting motor gedrag: bij acceleren en constante snelheid loopt de motor goed, maar als het gas iets(niet helemaal!) wordt teruggedraaid om bijvoorbeeld de snelheid iets te laten zakken achter een voorgande auto, dan begint de motor te bokken en dat bokken is nu erger dan ooit tevoren.

Heb dit natuurlijk gemeld bij Marc en die zei dat vervuiling het probleem kan zijn, die ontstaat wanneer langdurig in het lage toerengebied wordt gereden beneden 3500 omw/min. Nu rijd ik op binnenwegen altijd tussen 2500 en 3000 toeren en lijkt het erop dat met het rijker zetten van de motor deze ook sneller en meer vervuild bij rustig rijden. Misschien ook wel omdat de motor het nu toelaat om soms tot 2000 toeren te gaan in 3e of 4e of 5e versnelling waardoor temperatuur van de bougies ook zakt wat weer vervuiling tot gevolg kan hebben. Het brandstof verbruik is ook flink gestegen met zo'n 15 tot 20%. Heb afgesproken om het even aan te zien en mijn rijgedrag iets aan te passen om te zien of dat verbetering geeft. Anders zal Marc het mengsel weer wat terug zetten.

Al met al zit ik toch nog met die roodgloeiende bocht (alleen de voorste!) wat me niet lekker zit. :x
Misschien kunnen ander DL1000 rijders eens kijken als ze de motor 2 minuten stationair laten lopen op 1400 omwentelingen of dan de uitlaatbocht rood gloeiend wordt.

Ik ga zelf nog eens aan de slag om alle stekkers van de sensoren te controleren.

Wordt vervolgd. :-)}
Ed Jonkmans

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Ed Jonkmans »

Man, man,.... eigenlijk sta je dus nog even ver? Niets opgelost of uitgeklaard....
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Wullebolle »

Laat je probleem es los op vstrom.info en stromtrooper.com en evt het duitse stromforum.
Wie weet zitten daar techneuten die iets dergelijks al hebben meegemaakt.
Kheb zelf die forums vluchtig doorkeken maar kon niet direct iets vinden.
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Leville »

Gok: Is er geen probleem det de kleppen van de voorste cilinder en de aansturing ervan?
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Bozobin † »

Leville schreef:Gok: Is er geen probleem det de kleppen van de voorste cilinder en de aansturing ervan?
Nog even een wilde gok : Ik heb zoiets ooit met een auto gehad en daar bleek 1 cilinder niet meer mee te doen, dus de benzine uit die cilinder verbrandde in de uitlaat.
Misschien eens compressie meten ? Lijkt mij dat een lekke uitlaatklep zomaar hetzelfde effect kan geven.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Bedankt voor de tips.
De klepspeling en nokkenas timing van de voorste cilinder staat op mijn to do lijstje.
Alleen verwacht ik niet dat dat het probleem is, want de motor loopt heel netjes stationair en levert 96 pk aan het achterwiel (=ongeveer 106 pk aan de krukas). Als er een lekke klep zou zijn dan zou dit niet mogelijk zijn.
Vlgs mij ontstaat die hoge temperatuur alleen in het toerengebied onder 2000 in 1e en 2e versnelling, dan loopt na verloop van tijd ook de temperatuur op.
Maar als je gewoon aan het rijden bent lijkt alles OK :-)} .
Ik ben er wel achter dat de motor nu onderin te rijk staat afgesteld na het Hoegee bezoek(motor is inmiddels at 3x rijker gezet, door de eerste eigenaar, door Nimag en vorige week door Hoegee). Bij snelweg rijden loopt de motor heel goed boven 3000 omw/min. :mrgreen: Als er dan op binnenwegen gereden gaat worden gaat dat in eerste instantie ook goed, maar na 30 tot 50 km gaat het bokken bij deels gasafsluiten weer terug komen :( . Om dat weer kwijt te raken moet de motor eerst weer boven de 4000 toeren gereden worden. Tevens blijkt bij controle van de bougies dat er vooral op de bougie van de voorste cilinder meer roet zit dan op die van de achterste cilinder. Dit vervuilen was voor de Hoegee aanpassing veel minder aanwezig. Op dit moment zit er een nieuw Delo luchtfilter in, die ga ik eerst vervangen voor een origineel filter. Daarna naar Hoegee om de motor onderin weer wat armer te zetten.

Wordt vervolgd.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door OllieX »

Héééél frustrerend verhaal. Als ik het zo lees blijf ik er toch bij dat er iets niet klopt! Ik begrijp niet dat NImag het ook allemaal "normaal" vindt. Ik vind dat geen beste reclame voor Suzuki eerlijk gezegd.
Dat de motor doorloopt na uitzetten contact komt omdat hij veel te heet wordt, de motor gaat gewoon dieselen. Zelfontbranding dus door de grote hitte. En dat verhaal dat een oudere motor wat minder koelt (28000 km Notabene!) vind ik toch ook echt niet aannemelijk, gezien het zeer snelle heet worden. Het feit dat de bougie wat zwarter is kan inderdaad komen doordat hij nu te rijk zou staan. Het lijkt er op dat men de oorzaak niet vinden kan. Dat bokken lijkt me ook te komen door nadieselen, dus toch echt te heet volgens mij! Zitten er wel de juiste bougies in? Nou ja daar zal ook wel naar gekeken zijn. Ik probeer ook maar mee te denken. Compressie meten kan inderdaad geen kwaad, wat Bozobin voorstelt, misschien geeft dat nog informatie.Vervelend verhaal, ik hoop nog steeds dat het opgelost gaat worden.
Leville

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Leville »

Laat je nokkenas en je klepaansturing (duwer, tuimelaar) maar eens nakijken. Volgens mij is er iets niet 100% meer, waardoor je uitlaatklep niet correct functioneert bij een bepaald toerental. In lage toeren bokt een 1000 sowieso al wat meer, en dat kan maken dat het probleem enkel dan optreedt. Ik denk dan aan speling die minder opvalt naarmate de snelheid toeneemt en de nokkenas zich bvb. stabiliseert door de rotatiesnelheid.

Als het effectief zoiets is, dan zou ik de boel zo snel mogelijk laten open gooien, vooraleer de boel opeens helemaal in de prut draait.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Bozobin † »

Ik kan me zo maar voorstellen dat vebranding van benzine in de uitlaat ook de cat gaat be-invloeden en deze dan weer je mapping.
Ik blijf het gevoel houden dat je het in de kleppen moet zoeken. Lekke uitlaatklep, klepgeleiders, klepspeling.
Geen olieverbruik wat via de cilinders naar buiten gaat ?

We blijven brainstrommen :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Fred

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Fred »

Bozobin schreef:Ik kan me zo maar voorstellen dat vebranding van benzine in de uitlaat ook de cat gaat be-invloeden en deze dan weer je mapping.
Ik blijf het gevoel houden dat je het in de kleppen moet zoeken. Lekke uitlaatklep, klepgeleiders, klepspeling.
Geen olieverbruik wat via de cilinders naar buiten gaat ?

We blijven brainstrommen :-).
Ik sluit me hier nog altijd bij aan, de miserie is begonnen na het stellen van de kleppen.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Martien_1000 »

Ik zou het in eerste instantie toch ook in de klepspeling/-timing zoeken. Het stellen van de kleppen bij een 1000 is behoorlijk arbeidsintensief, en een foutje is snel gemaakt, vooral met de timing.

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=5&t=4361

Maar als ik de gegevens van de rollenbank zie, kan er hiermee niet zo heel veel fout zijn, maar het probleem zit dan ook bij lage toerentallen.
Een DL die op 1 cilinder loopt (b.v. een defecte bobine) krijgt ook een roodgloeiende uitlaatbocht. Is er toch niets mis (plakken) met de injector van de voorste cilinder, waardoor een te arm mengsel ontstaat bij lage toerentallen. Dit verklaart dan ook het nadieselen.
Misschien eerst eens een injectiesysteemreiniger bij de brandstof doen, dit kan wel schelen.

Succes,
Martien
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Silverstorm »

Ik dacht dat die Hoegee zo een bekwame garagist was en hij krijgt het zelfs niet opgelost blijkbaar,althans voorlopig toch niet.Vind dit toch maar vreemd,als de dealers het niet kunnen oplossen wie moet het dan wel doen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Leville

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Leville »

Silverstorm schreef:Ik dacht dat die Hoegee zo een bekwame garagist was en hij krijgt het zelfs niet opgelost blijkbaar,althans voorlopig toch niet.Vind dit toch maar vreemd,als de dealers het niet kunnen oplossen wie moet het dan wel doen.
Goeie opmerking. Maar kunnen <> willen <> tijd hebben of maken. Wat effectief het geval is, laat ik in het midden. Maar je opmerking snijdt hout. (Nimag komt zeker belabberd uit het verhaal.)
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Martien_1000 schreef:Ik zou het in eerste instantie toch ook in de klepspeling/-timing zoeken. Het stellen van de kleppen bij een 1000 is behoorlijk arbeidsintensief, en een foutje is snel gemaakt, vooral met de timing.

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=5&t=4361

Maar als ik de gegevens van de rollenbank zie, kan er hiermee niet zo heel veel fout zijn, maar het probleem zit dan ook bij lage toerentallen.
Een DL die op 1 cilinder loopt (b.v. een defecte bobine) krijgt ook een roodgloeiende uitlaatbocht. Is er toch niets mis (plakken) met de injector van de voorste cilinder, waardoor een te arm mengsel ontstaat bij lage toerentallen. Dit verklaart dan ook het nadieselen.
Misschien eerst eens een injectiesysteemreiniger bij de brandstof doen, dit kan wel schelen.

Succes,
Martien
Martien,
Ik ga volgende week zelf de klepspeling en nokkenas timing van de voorste cilinder controleren. In ieder geval bedankt voor de link naar jouw uitleg voor deze werkzaamheden. Wat betreft de injector reiniger, ik heb al een flesje Moto Power 1 van Forte aan de tank toegevoegd en sindsdien al 3 tanken leeg gereden zonder merkbaar resultaat. Alles wijst eigenlijk richting nokkenastiming, maar omdat dat veel werk is is hier niet als eerste naar gekeken.
In het werkplaatshandboek las ik dat de radiator er niet af hoeft zoals jij aangeeft in jouw verslag, maar dat deze opgebonden zou kunnen worden. Klopt dat? Heb je een nieuwe klepdeksel pakking nodig of kun je de oude nogmaals gebruiken?
Groet,
B-Strom
Leville

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Leville »

B-Strom schreef:...Heb je een nieuwe klepdeksel pakking nodig of kun je de oude nogmaals gebruiken?...
O, je bedoelt de joint de culasse? ;)
Bij auto's moet je die vaak compleet vervangen wegens kans op lekken. Geen idee hoe het bij moto's zit. Is niet de grote kost.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door Martien_1000 »

B-Strom,

Dat zul je zelf even moeten proberen, maar ik geef je weinig kans. Misschien kun je de timing zo wel controleren, maar niet aanpassen.
Als er door de dealer een nieuwe pakking geplaatst is, zou ik er niet weer een nieuwe inzetten. Deze pakkingen zijn van rubber, en kunnen wel wat hebben.
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door V-TWim »

Misschien heb ik er over heen gelezen maar wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen? Kan het gewoon een defecte bougie zijn? Die bijv bij een hoger toerental weer fatsoenlijk gaat vonken?
Only dead fish go with the flow.
B-Strom

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Bericht door B-Strom »

Update
De bougies heb ik nu tot 3 x toe vervangen zonder resultaat. Wel was de set bougies (3000km oud) na de Hoegee afstelling erg zwart geworden ook op de centrale electrode. Dat lijkt wel op een te rijk mengsel nu. Kan ook wel want het benzine verbruik is na Hoegee's aanpassing gestegen van 1:19 naar 1:15 bij zelfde rijstijl. Dit is ruim 20% meer verbruik. :evil:
Ondertussen heb ik de nokkenas timing gecontroleerd van de voorste cilinder en die was OK. :shock:
De uitlaatklepspeling stond op 0.20 tot 0.25 mm wat binnen de spec's ligt, dus eigenlijk ook OK. :?
Voor de zekerheid heb ik de speling verhoogd naar 0.30 mm voor beide uitlaatkleppen.
Er is ook weer een nieuw luchtfilter ingegaan, nu dus wel een standaard Suzuki filter :oops: en het koelsysteem inclusief radiator heb ik gespoeld en daarna met nieuwe koelvloeistof gevuld. Na ongeveer 5 min stationair(1200owm/min) draaien stond toch de voorste bocht helaas weer rood gloeiend.
Ik ontdekte echter dat met een paar kleine gasstootjes (toerental tot 3000-3500) de rode kleur even wegtrok, maar die komt bij stationait draaien weer terug. Het lijkt erop dat het mengsel toch wel heel erg arm staat bij stationair draaien van de voorste cilinder, want de achterste vertoont geen enkele verkleuring (ziet er nog steeds uit als nieuw).
Weet iemand of dat stationair mengsel kan worden bijgesteld? Vroeger kon dat met een CO-stelschroef aan de carburateur.
Zaterdag ga ik terug naar Hoegee om de afstelling weer terug te zetten, omdat de motor niet echt beter loopt (meer bnokken bij gas deels afsluiten onder 3200) maar wel veel meer verbruikt.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie