Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Barbera

Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Beste techneuten en V-Strom kenners,

Ik zit met een dilemma. Mijn DL1000 uit 2005 valt nu regelmatig uit, maar alleen na het rijden van lange afstanden en bij het terugschakelen en daarbij teruggaan naar de stationairloop. (Bijvoorbeeld 75 kilometer probleemloos op de snelweg gereden en onderaan de afrit houdt hij er mee op.) Verder loopt mijn V-Strom probleemloos. Starten na het uitvallen gaat moeizaam, maar als de motor een tijdje gestaan heeft, wil hij wel weer probleemloos starten en lopen. Op kortere afstanden (lees: 40 kilometer) heb ik dit probleem nog nooit gehad.
Zelf kan ik niet echt sleutelen dus ik ben voornamelijk op zoek naar een goed adres (in de regio Utrecht) waar ik mijn Strom kan brengen en waar ze verstand van deze motor hebben. Daarnaast zijn suggesties wat het probleem zou kunnen zijn van harte welkom, dat scheelt me misschien een paar uurtjes arbeidsloon bij de betreffende motorzaak.
Bedankt alvast voor jullie reacties!

:bye: Groetjes, Barbera
Leville

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Leville »

Adres kan ik niet geven, maar wel een hint:

Zuigt je tank niet vacuum? Lees: Is de afvoer/ventilatieopening van je tank niet verstopt?
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Zuigt je tank niet vacuum? Lees: Is de afvoer/ventilatieopening van je tank niet verstopt?

Heb het probleem een tijd geleden ook bij een benzinestation gehad. Hij viel uit bij het oprijden van het benzinestation, maar na het tanken wilde hij ook niet starten. Ik neem aan dat als het een vacuumprobleem is, dat dit direct verholpen zou moeten zijn als de tankdop open gaat? Zo niet: zou je me kunnen vertellen waar die opening dan zit, dan kan ik daar op zijn minst even naar kijken. :)

:-)} Thanks!! Barbera
Graafie68

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Graafie68 »

Toevallig een tanktas op je tank, kan ook de beluchting verstoren.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Wullebolle »

Het kan ook een oververhitte spanningsregelaar zijn ... slecht design werk van zuzuki
Na een korte tijd afkoelen is hij dan weer in orde en kan er gestart worden.

Dat stilvallen kan ook als het stationair toerental bij warme motor te laag is. Zou toch 1200 a 1300 moeten zijn bij warm gereden motor.
Kijk dat es eerst na.
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Leville »

Barbera schreef:Heb het probleem een tijd geleden ook bij een benzinestation gehad. Hij viel uit bij het oprijden van het benzinestation, maar na het tanken wilde hij ook niet starten. Ik neem aan dat als het een vacuumprobleem is, dat dit direct verholpen zou moeten zijn als de tankdop open gaat?


Normaal wel, ja. Toch na even doorstarten.
Barbera schreef:Zo niet: zou je me kunnen vertellen waar die opening dan zit, dan kan ik daar op zijn minst even naar kijken. :)
Zou zelf even moeten zoeken. Darm komt ergens uit aan de rechterzijde van het frame, voor je voetensteun/rempedaal.
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Graafie68 schreef:Toevallig een tanktas op je tank, kan ook de beluchting verstoren.
Geen tanktas op de tank. Ben verslaafd aan mijn rugzak! :D Dus de tanktas kunnen we uitsluiten.
Wullebolle schreef:Het kan ook een oververhitte spanningsregelaar zijn ... slecht design werk van zuzuki
Na een korte tijd afkoelen is hij dan weer in orde en kan er gestart worden.

Dat stilvallen kan ook als het stationair toerental bij warme motor te laag is. Zou toch 1200 a 1300 moeten zijn bij warm gereden motor.
Kijk dat es eerst na.
Heb begrepen dat de spanningsregelaar een probleem is van de wat jongere Suzuki's? Klopt dit? Die van mij is uit 2005. De motor loopt keurig rond de 12 à 1300 toeren stationair.
Leville schreef: Zou zelf even moeten zoeken. Darm komt ergens uit aan de rechterzijde van het frame, voor je voetensteun/rempedaal.
Dat ga ik zo dan in ieder geval even doen. Ga toch een stukje rijden. :-)}
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Update:

De motor gaat volgende week dinsdag naar Hoegee. Ik zal dan verslag uitbrengen van het resultaat! :)

Groetjes, Barbera
:-)}
RobD

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door RobD »

En wat heeft Hoegee kunnen doen ?
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

RobD schreef:En wat heeft Hoegee kunnen doen ?
De motor logeert momenteel voor langere tijd bij Hoegee en mag daar eens rustig zijn zonden overdenken.

Hij is in eerste instantie op de testbank geweest waarbij hij gelukkig bij Hoegee ook constant afsloeg. Altijd prettig als het probleem zich ook voordoet op het moment dat jij het wil. Afstelling van de injectie aangepast en de motor weer meegenomen. Helaas liep mijn motor met de nieuwe afstelling niet lekker meer. Nog een paar keer op en neer gereden om te finetunen, maar de motor loopt niet naar mijn zin. Vorige week de motor dus weer weggebracht en daar laten staan zodat ze de tijd hebben om eens rustig te zoeken naar een mogelijke oorzaak.

De aanpassing van het lucht-brandstofmengsel lijkt het probleem van het uitvallen wel te kunnen verhelpen of juist op te kunnen roepen. Wellicht dat er een sensor van slag raakt bij hogere temperaturen?

Wordt vervolgd............. :-)}
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door PDvD »

Mijne valt heel af en toe uit. na lekker gereden te hebben wil hij heel af en toe eens afslaan, gewoon uit het niets en dan bij erg lage snelheden... heb al een afspraak staan bij Hogee voor donderdag om de afstelling te controleren ( na montage van iridium boegies en k&N filtertje). Daarnaast zuipt de mijne behoorlijk 1 op 14.. dus een keer op de bank kan nooit kwaad.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Graafie68

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Graafie68 »

heeft hij dat laatste niet van zijn baasje overgenomen O:-)
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door PDvD »

Zou een mogelijkheid kunnen zijn ja...
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door PDvD »

Als de jouwe een zwarte was (vstrom.nl sticker achterop) dan was het hoognodig je luchtfilter te vervangen. Zelden zo'n vies ding gezien! (kom net bij Hoegee vandaan)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Graafie68

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Graafie68 »

en ??? zijn jullie van het drank, uh is je strom van zijn drankprobleem af :wink:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door PDvD »

Ik weet het nog niet... wel mee gereden, rijdt een stuk lekkerder maar het verbruik na de eerste tankbeuert zal het uitwijzen hè...

Zit nu op 96,4 achterwielpk's 98,2 Nm's op het achterwiel. Best wel netjes al zeg ik het zelf.

Afbeelding
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

PDvD schreef:Als de jouwe een zwarte was (vstrom.nl sticker achterop) dan was het hoognodig je luchtfilter te vervangen. Zelden zo'n vies ding gezien! (kom net bij Hoegee vandaan)
Goed om te horen dat jouw motor een stuk prettiger rijdt nu. Bij mij was het tegenovergestelde het geval. Mijn motor is als het goed is nog steeds donkerblauw, tenzij er dingen gebeurd zijn waar ik niks vanaf weet! Hi hi! Filter was dus niet van mijn brommer. Hij staat overigens nog steeds bij Hoegee dus ik ben heel benieuwd hoe of wat..................

:bye: Barbera
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door PDvD »

Dan was het niet de jouwe die ik zag staan.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

:D :D :D Joepie! Eindelijk mijn motor weer! Wat een gemis 2 en een halve week!

Omdat de motor met zijn nieuwe afstelling alleen maar beroerder is gaan lopen i.p.v. beter hebben ze bij Hoegee mijn motor eens goed onder handen genomen.

Wat blijkt:
- Degene die het laatst het luchtfilter heeft vervangen is even vergeten het afdichtrubber over te zetten met alle gevolgen van dien. (Zand, insecten en alle andere denkbare rotzooi in mijn filter! Heel fijn!!)
- De bougies hadden hun beste tijd gehad.
- De uitlaatkleppen stonden verkeerd en zijn opnieuw afgesteld.
- Gasklephuis is schoongemaakt.

En dat terwijl ik mijn motor iedere 6.000 km braaf naar de garage breng. (ander adres dan Hoegee, maar dat moge duidelijk zijn)

Op basis van bovenstaande werkzaamheden is de motor wederom helemaal afgesteld (op de welbekende testbank) en dat vindt hij dit keer een stuk prettiger!

De terugweg was in ieder geval weer aangenaam verrassend. Moet nog iets meer kilometers maken om tot een finaal oordeel te komen, maar het ziet er goed uit! :-)}
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Hallo allemaal!

Hierbij even een update! Helaas bleek de storing nog steeds niet verholpen te zijn. Enige tijd geleden heeft hij me wederom laten staan. Het grote nadeel is, dat de storing inconsequent is, wat het zoeken lastig maakt. Het lijkt er nu toch echt op dat er een sensor niet helemaal fris is.

Motor wederom naar Hoegee gebracht. Dit keer heeft de monteur 'm mee gehad, zodat hij de storing zelf ook kon ervaren! Bij de eerste rit gelijk Bingo!
Het vermoeden is dat de Map sensor problemen geeft. Deze wordt nu vervangen en dan maar bidden!

Wordt vervolgd! :bye:
Stromtrooper

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Stromtrooper »

Wat zuipt, hoest, heeft geen rem en stop ermee als ie geen zin meer heeft? :o)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Wullebolle »

Stromtrooper schreef:Wat zuipt, hoest, heeft geen rem en stop ermee als ie geen zin meer heeft? :o)
Herman Brusselmans op zen Buell?
Spooky Action At A Distance !
Whisper

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Whisper »

Barbera schreef:Hallo allemaal!

Hierbij even een update! Helaas bleek de storing nog steeds niet verholpen te zijn. Enige tijd geleden heeft hij me wederom laten staan. Het grote nadeel is, dat de storing inconsequent is, wat het zoeken lastig maakt. Het lijkt er nu toch echt op dat er een sensor niet helemaal fris is.

Motor wederom naar Hoegee gebracht. Dit keer heeft de monteur 'm mee gehad, zodat hij de storing zelf ook kon ervaren! Bij de eerste rit gelijk Bingo!
Het vermoeden is dat de Map sensor problemen geeft. Deze wordt nu vervangen en dan maar bidden!

Wordt vervolgd! :bye:
ik wil me er niet te veel mee bemoeien omdat ik erg weinig tijd heb voor 't forum atm, maar met een kapotte MAP sensor doet hij het gewoon nog, trek hem er maar is tussen uit.

er zijn maar een paar sensoren die 'nodig' zijn om de motor te laten draaien, Pickup coil (krukas sensor), en nokkenas sensor, omdonder sensor(tip-over sensor) en de, die altijd vergeten word, jiffy schakelaar.

Ik ben super benieuwd wat het antwoord is.

Edit:
er zit geen powercommander op of zo? die willen ook wel nare storingen geven.
Succes! :bye:

Edit2:
valt hij echt plots uit, of gaat hij eerst op 1 cilinder lopen en daarna valt hij uit?
wij hebben een keer een TP-sensor stuk gehad bij een dl650, motor rijdt perfect, maar na een tijdje ging hij op 1cilinder lopen(voor 10sec) en daarna viel hij uit
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Whisper schreef: maar met een kapotte MAP sensor doet hij het gewoon nog, trek hem er maar is tussen uit.
Dat hebben ze bij Hoegee ook gedaan en zodra ze de MAP sensor afkoppelen geeft hij exact dezelfde storing als onderweg.

Bij deze storing valt de motor ineens weg bij het inknijpen van de koppeling (dus daar waar hij stationair behoort te lopen). Kan daarna wel met moeite gestart worden en het toerental fladdert dan alle kanten op. De laatste keer ben ik thuis gekomen door overal gas bij te geven om 'm lopend te houden, maar dat is niet altijd even makkelijk i.c.m. remmen.

Ik neem je suggesties zeker mee en houd je via het forum op de hoogte van de stand van zaken. Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Groeten, Barbera
Alwin

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Alwin »

beste barbera,
ik ben zelf ook in het bezit van een dl 1000,en verhip met dezelfde storing als de jouwe.
ik ben zelf monteur en heb inderdaad datgene gedaan wat jij eerder hebt laten doen.
bougie's,filter reinigen,kleppenstellen.
maar mijn vraag is nu na het vervangen van de map sensor heb je daarna nog de storing gehad?
groeten alwin
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Hoi Alwin,

Het zag er even naar uit dat motor het weer goed deed. Maar helaas........afgelopen donderdag 2 x 165 km gereden en op de terugweg ging het mis. Wel starten na het tanken, maar gelijk weer afslaan (dus vol gas van het benzinestation afgereden). 120 Km verderop in de file deed hij het weer perfect en eenmaal weer van de snelweg af is hij weer afgeslagen. Dus ook tijdens 1 rit is de storing niet consequent. Heel irritant! Dat maakt het zoeken niet makkelijker! :(
Het is in ieder geval zeker dat het een elektronische storing is en dat het een sensor is die tijdelijk het brandstofmengsel in de war stuurt. De vraag is alleen welke.
Ik hoop 'm binnenkort weer naar Giessen te kunnen brengen, want helaas kan ik hier zelf ook niks mee. (Aan mijn oldtimer kan ik het meeste zelf maken.)
Mocht jij wat vinden in de tussentijd dan hoor ik dat ook graag.

Groeten, Barbera
Alwin

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Alwin »

hoi barbera,
mmm nie zo mooi om te horen.
slaat jouw motor ook af zoals de mijne met een beetje "rustig"rijden en dan voor een bocht?
als je het gas terug draait,voor of tijdens een bocht?
mijn v strom slaat dan echt af.dan bedoel ik hij smoort niet zoals je zonder benzine komt te staan.
klinkt dit jouw bekend in de oren?
groeten alwin
Barbera

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Barbera »

Hoi Alwin,

Bij mijn V-strom is het echt de stationairloop waar het probleem in zit. Dus geen problemen in of voor de bochten. Mijn motor slaat pas af als ik de koppeling erbij moet pakken.
Eind dit jaar gaat hij weer naar Giessen. Tot die tijd blijf ik er even zo mee rijden.

Groeten, Barbera
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 01-10-2012, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Thiwoe

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Thiwoe »

Dag Barbara en Alwin,

ik heb precies hetzelfde probleem als jullie. Ik was daarom benieuwd of er al een oplossing gevonden was?

De motor valt bij mij vooral uit als ik een passagier achterop heb. Na 60 km. en een regelmatige snelheid (constant 80, 100 of 120) valt hij uit als ik de koppeling indruk. In een enkel geval begint hij daarvoor al te stotteren. Ik heb het idee dat het ook gebeurd als het vochtig is. Het F1 lampje gaat dan branden en de motor valt uit bij het koppelen. Als ik hem opnieuw start is het eerst weer even over, daarna komt het terug. Goed gas houden tijdens het koppelen is dan de enige manier om thuis te komen. Vrienden van mij zien soms een dikke walm uit de uitlaat komen als ik flink gas geef.

Ik heb de motor recent nog een grote beurt laten geven. kleppen stellen, bougies en filters vervangen en laten synchroniseren. Het probleem is er niet mee opgelost. Wat hebben jullie er aan gedaan?

Groet Theo
Thijsvdvl
Berichten: 39
Lid geworden op: do 12-07-2012, 20:12
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 XTA '17
Woonplaats: Hapert

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Thijsvdvl »

Barbera haar profiel bestaat niet meer en Alwin is al bijna een jaar niet meer online geweest. Ik verwacht dat ze niet zo snel een antwoord zullen geven.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door RedStrom »

Ik zie net het dit topic en lees de titel.
Ik dacht meteen dat doet mijn 650 ook. Uitvallen na lange afstanden.
Vergeten te tanken :mrgreen:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Thiwoe

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Thiwoe »

Jammer, ik hoop echt even een oplossing te vinden. Denk dat ik maar even een nieuw topic begin. Zonder brandstof kom je nergens Redstrom!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Uranus40
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 24-03-2017, 18:26
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Uranus40 »

Ik heb verdorie hetzelfde probleem...
Iemand al een oplossing voor dit vervelende euvel ?
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Uitvallen DL1000 alleen op lange afstanden

Bericht door Piet Zahut »

Wat wel eens voor wil komen is dat de TPS (Throttle Position Sensor) blijft 'plakken' waardoor deze verkeerde waardes doorstuurt. Ik had dat met mijn 2005 1000 wel eens als ik lang op een constante snelheid reed. Vervangen ervan is natuurlijk de beste optie maar als je langs de kant van de A28 staat is dat geen optie..... Wat je dan kan doen: Als de motor is afgeslagen zet dan het contact uit (sleutel om) en daarna weer aan. Geef een keer of 5 van gas dich naar helemaal gas open en weer terug. Contact weer uit en aan en starten maar. Als het de TPS is dan kan het probleem (tijdelijk) weg zijn. Vervangen moet je waarschijnlijk alsnog maar je kunt weer verder. Probeer maar eens.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Plaats reactie