Octaangehalte

Alles over het motorisch gedeelte van de strom

Welk octaangehalte tanken jullie ?

98
39
23%
95
128
74%
nog lager misschien in duitsland
6
3%
 
Totaal aantal stemmen: 173

Stoffeltje

Octaangehalte

Bericht door Stoffeltje »

Beste strommers

Ik begon dit weekend met een andere strommer te vergelijken welk octaangehalte best te tanken. Nu blijkt in mijn kring dat iedereen er een eigen mening op nahoudt wat betreft welk soort benzine te tanken ?

Is 98 beter voor de motor ?
Is 95 zuiniger ?
Heeft superplus 98 nog andere toevoegingen ?


2 toffe dingen die niet samengaan dus... :shock:

wat zijn jullie ervaringen ?
Laatst gewijzigd door Stoffeltje op ma 23-04-2007, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoffeltje

Bericht door Stoffeltje »

Dit is n artikeltje dat ik al heb gevonden op motornet.be 8)


Als je in onze contreien aan de pomp komt om je rijdier van verse brandstof te voorzien, heb je de keuze uit tenminste twee benzinekwaliteiten. Je kunt namelijk kiezen tussen benzine met een octaangehalte van 95 of 98. Ondanks het feit dat de meeste moderne motoren volgens de fabrikanten op benzine met 95 octaan dienen te rijden, zien we echter nog veel motorrijders voor de 98 octaanbenzine kiezen. Onbegrijpelijk, want die is nog steeds een beetje duurder dan de 95 octaanbenzine. Ervan uitgaande dat hun keuze bepaald wordt door een minder gedegen kennis van de materie, besloten we om die zaak voor eens en altijd op te helderen. Tenslotte maken vele kleintjes een groot verschil in de portefeuille en verdienen we ze allemaal niet zo gemakkelijk.



Laat ons beginnen bij het begin en uitleggen wat de term "octaan" nu eigenlijk betekent. Wanneer de ruwe aardolie in de raffinaderijen verwerkt wordt tot ondermeer benzine, hebben ze daar, afhankelijk van de zuiveringsprocedures, de mogelijkheid om verschillende stoffen te produceren. Zowel heptaan als octaan bevinden zich onder die stoffen en beiden worden gebruikt om benzine te produceren. Indien een brandstofproducent vermeldt dat zijn benzine een octaangehalte heeft van 95, dan wil dat zeggen dat die benzine is samengesteld uit ondermeer een verhouding van 95 delen octaan op 5 delen heptaan. Omdat octaan een zeer goede weerstand heeft tegen hoge verdichtingen en heptaan juist niet, is die samenstelling heel belangrijk. Om het belang van het gebruik van een benzine met het juiste octaangehalte te kunnen begrijpen, moeten we nu onze aandacht even richten op de werking van die motor.

Elke motor heeft een door de fabrikant bepaalde compressieverhouding. Dat is de mate waarin het verse brandstofmengsel wordt samengeperst, vooraleer het door de ontsteking tot ontploffing wordt gebracht. Tenminste, als de kwaliteit van die brandstof hoog genoeg is; want benzinedampen hebben nu eenmaal de onhebbelijke gewoonte om, wanneer ze worden samengeperst, spontaan te ontbranden. Deze ongecontroleerde verbranding noemt men ook wel pingelen of detoneren. Wanneer dit verschijnsel zich voordoet loopt de motor niet alleen heel onregelmatig en inefficiënt, maar brengt zichzelf ook meer schade toe dan normaal het geval is. De zuigers van de motor kunnen zelfs gaan smelten of breken onder het geweld van de ongebreidelde klappen die ze te verwerken krijgen; wat natuurlijk niet gezond is voor de levensduur van onze motor. Als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor verdicht worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist. Hoger gecomprimeerde motoren, vereisen soms wel een benzine met een hoger octaangehalte. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken is ook de vorm van de verbrandingskamers, het ontstekingstijdstip en de temperatuur waarbij de motor opereert heel belangrijk bij het bepalen van het te gebruiken octaangehalte. Zelf uitdokteren met welke benzinesoort we dienen te rijden is dus zo goed als onmogelijk en enkel weggelegd voor tuners die héél goed weten waarmee ze bezig zijn.

De conclusie waartoe we via deze ingewikkelde uitleg zijn gekomen is dat het nutteloos is om met een benzine te rijden die een hoger octaangehalte heeft dan door de fabrikant is voorgeschreven. Je maakt het rijden enkel duurder, terwijl dat helemaal niet nodig is. Een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal hem namelijk niet sneller en beter laten lopen, tenzij je motor opgevoerd werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft gekregen. Met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is echter ten zeerste af te raden. Dan maak je kans dat de motor de benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien. Mensen die ooit door landen zijn gereden waar er nog brandstof worden aangeboden met bijvoorbeeld 87 octaan en deze brandstof verkeerdelijk hebben gebruikt weten daarvan mee te spreken. Net als in geldzaken mag je dus in dit geval stellen dat "te veel" nooit kwaad kan maar dat "te weinig" schadelijk is voor je gemoedstoestand. Met "genoeg" heb je nooit problemen en dat is een hele geruststelling want dan weet je perfect waar je je aan moet houden. Ja, ’t leven is in feite héél simpel, tenminste als je de regels kent…
Berie

Bericht door Berie »

ik tank altijd 95, is het goedkoopste ;-)
voor de rest, geen idee wat al dan niet beter is voor de motor, de ene zegt zus, de andere zo ...
Strommax

Bericht door Strommax »

Ik tankte altijd 95, maar sinds ik de K&N filter heb laten steken, ben ik overgeschakeld naar 98. Met 95oct, bij het dicht draaien van de gashendel, ging ik vooruit met horten en stoten, en sinds ik 98oct tank niet meer 8)
Stoffeltje

Bericht door Stoffeltje »

Strommax schreef:Ik tankte altijd 95, maar sinds ik de K&N filter heb laten steken, ben ik overgeschakeld naar 98. Met 95oct, bij het dicht draaien van de gashendel, ging ik vooruit met horten en stoten, en sinds ik 98oct tank niet meer 8)
Wat doet die K&N filter dan ? :oops:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Suzuki schrijft octaangehalte 95 voor en alles wat hoger
is, is zonde van je geld.
De V-strom gaat er geen millimeter beter door rijden als
je octaan 98 of zelfs 100 tankt.

Bokken door montage van een K&N Filter betekent gewoon
dat je de ecu opnieuw moet laten afstellen .

Voor de rest ben ik op het hele forum nog niemand tegen gekomen
die z'n v-strom dermate getuned heeft dat een overstap naar een
hoger octaangehalte noodzakelijk is.

Veel mensen denken nog steeds dat duurder beter is maar in het
geval van duurdere benzine vanwege het octaangetal is het gewoon
geld weggooien.
Stoffeltje

Bericht door Stoffeltje »

blackstrom schreef:Suzuki schrijft octaangehalte 95 voor en alles wat hoger
is, is zonde van je geld.
De V-strom gaat er geen millimeter beter door rijden als
je octaan 98 of zelfs 100 tankt.

Bokken door montage van een K&N Filter betekent gewoon
dat je de ecu opnieuw moet laten afstellen .

Voor de rest ben ik op het hele forum nog niemand tegen gekomen
die z'n v-strom dermate getuned heeft dat een overstap naar een
hoger octaangehalte noodzakelijk is.

Veel mensen denken nog steeds dat duurder beter is maar in het
geval van duurdere benzine vanwege het octaangetal is het gewoon
geld weggooien.

dacht zelfs dat suzuki maar 91 octaan gehalte voorschrijft volgens handleiding. (K6)
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Bericht door RvGS »

Stoffeltje schreef:dacht zelfs dat suzuki maar 91 octaan gehalte voorschrijft volgens handleiding. (K6)
Deze, 91 ron, kun je bij onze oosterburen nog tanken en daar rijdt de strom zonder problemen op (is mijn ervaring) :lol: !
Groet, Robert |
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Ook mijn DL1000 K5 mag volgens het instructie boekje 91 octaan benzine hebben.
Ik tank het echter zelden aangezien mijn vriendin's Fazer 95 octaan moet hebben. Twee keer tanken is mij te omslachtig (in Duitsland dan hé)
snarf

Bericht door snarf »

Gewoon 95. Je wordt er niks wijzer van, alleen armer ;)

off-topic: Let trouwens op bij K&N filters. De fabrikant zal het niet toegeven, maar naast meer lucht laten ze ook meer vuil door. Heel extreem: in de cross sport gebruiken ze geen K&N filters en dat heeft een reden. Daar werk je met schuimfilters die met filterolie zijn behandeld. Houden vuil uitstekend tegen en toch een goede luchtdoorlating.
Strommax

Bericht door Strommax »

blackstrom schreef: Veel mensen denken nog steeds dat duurder beter is maar in het
geval van duurdere benzine vanwege het octaangetal is het gewoon
geld weggooien.
In dit geval is dat je reinste zever in pakskes zoals wij vlamingen plegen te zegen :roll: . Het is niet omdat 98oct duurder is dat ik deze absoluut wil tanken, geloof me :shock: De feiten zijn er gewoon, mijn motor rijdt merkelijk beter en dat is toch de bedoeling niet :?: Trouwens wat is duurder, ik weet niet hoe de prijzen zich verhouden in Nederland, maar bij ons is het verschil tss 95 en 98 momenteel zeer miniem, zodanig dat dit mij op jaarbasis 150€ meer zal kosten = 1 keer te hard rijden :wink:

@Stoffel: een K&N geeft gewoon meer luchtdoorlaat en meer lucht = betere motorprestatie, en een iets doffere roffel. En dat indianen verhaal dat er meer vuil doorkomt blijft ook circuleren. Door mijn extenda fenda (verlengd voorspatbord) wordt dit grotendeels tegengehouden :D Je zult dit zondag zelf kunnen zien tijdens ons ritje :lol: 8)
Strommax

Bericht door Strommax »

snarf schreef:Gewoon 95. Je wordt er niks wijzer van, alleen armer ;)

off-topic: Let trouwens op bij K&N filters. De fabrikant zal het niet toegeven, maar naast meer lucht laten ze ook meer vuil door. Heel extreem: in de cross sport gebruiken ze geen K&N filters en dat heeft een reden. Daar werk je met schuimfilters die met filterolie zijn behandeld. Houden vuil uitstekend tegen en toch een goede luchtdoorlating.
Tuurlijk heeft dat een reden, die filters worden na iedere race vervangen, daar hebben ze geen behoefte aan onderhoudsvrije filters zoals de K&N, want de fabriek betaald toch :lol: :lol:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Strommax schreef: In dit geval is dat je reinste zever in pakskes zoals wij vlamingen plegen te zegen :roll: . Het is niet omdat 98oct duurder is dat ik deze absoluut wil tanken, geloof me :shock: De feiten zijn er gewoon, mijn motor rijdt merkelijk beter en dat is toch de bedoeling niet :?:
Als je V-strom er beter op rijdt dan zou ik het zeker niet nalaten
98oct te tanken, maar nodig is het niet.
Geef 1x EUR 100,00 uit om je ECU te laten afstellen naar de
nieuwe waarden die het K&N Filter veroorzaakt en hij rijdt op
95oct net zo goed als op 98oct.
Ben je meteen ook af van de dip die het horten en stoten veroorzaakt rond de 3.000 tpm. :wink:
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Hier in Nederland kan ik niet lager dan 95 tanken. Ik weet wel dat ik Denemarken een keer 92 moest tanken (er was nier anders), en dat is ook direct de zuinigste tank die ik ooit gereden heb (Ik ben natuurlijk een Ollander 8) ).

Waar ik normaal rond 1 op 22 (4,5L/100km) rijd (en echt niet zo rustig dat ik in slaap val), kon die tankbeurt met rond 1 op 28 (3,6L/100km) door. Ik heb twee keer nagerekend, maar kom toch niet echt anders uit.

Ik denk dat de aangeraden 91ron iets te maken heeft met de uitstoot normen van tegenwoordig. Daar waar het schoon moet zal zuinig meestal volgen: hoe minder brandstof je verbrandt, hoe minder afvalstoffen er uit de pijp komen. Volgens mij moet bij de typekeuring door de RDW ook altijd de bezine worden gebruikt die door de fabrikant wordt aangeraden.

Daar waar je meer vermogen wilt, kan een hoger octaan gehalte een iets grotere klap geven per cyclus maar, zoals eerder al opgemerkt, moet je dan wel de hele afstelling van de motor hierop aanpassen.

Leo
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Backdraught schreef:Hier in Nederland kan ik niet lager dan 95 tanken. Ik weet wel dat ik Denemarken een keer 92 moest tanken (er was nier anders), en dat is ook direct de zuinigste tank die ik ooit gereden heb (Ik ben natuurlijk een Ollander 8) ).
Heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn vorige bandit. In duitsland bij een no-name pomp de goedkoopste benzine getankt (denk dat het zelfs 86 octaan was ofzo): 450 km met een bakje :shock: :shock: :shock:

Op de terugweg in Luxemburg Shell V-Power getankt (100 octaan geloof ik) 250km :shock: :shock: :shock:
Dos Nijntjes

Bericht door Dos Nijntjes »

Bij mijn vorige motor (Thundercat) had ik bij temperaturen onder de 6 graden wel eens last van bevriezing van de carburateur. Een manier om dit te omzeilen was om euro98 i.p.v. euro95 te tanken gedurende de wintermaanden.

Met injectie heb je geen last van dit probleem en kan ik de goedkopere euro95 blijven tanken :) .

Als het verbruik bij een lager octaangehalte zuiniger is, dan vraag je je toch af waarom je dat niet in Nederland kan tanken. Zal wel komen doordat een zuiniger verbruik minder geld in de schatkist brengt :cry:

Alles voor het milieu,........ tenzij het geld kost :wink:
snarf

Bericht door snarf »

Strommax schreef:Tuurlijk heeft dat een reden, die filters worden na iedere race vervangen, daar hebben ze geen behoefte aan onderhoudsvrije filters zoals de K&N, want de fabriek betaald toch :lol: :lol:
Euh... Filters moeten toch eerst in de olie gezet worden en je kan heel simpel een schuimfilter reinigen. De kits daarvoor kan je in elke cross-zaak kopen en bestaan uit 2 emmers: één om te reinigen en de ander om het filter te olieën.

Maar wellicht is het maar een indianen verhaal en hardnekkig gerucht. Toch zie ik het overgrote deel van crossers werken met Twinair filters e.d. en niet met K&N.
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Bericht door ABo »

.Ehhhhh ECU??
Blackstrom wá's dah voor een ding :?:
Motormanagement?

Ik heb zelf ook een K&N er op zitten, maar ik vond dat zij bij stapvoets en gaskraan dicht hortte en stootte. Ook bij gas dicht en daarna weer open ook zo'n schokkerig gevoel. :cry: Mijn gemiddeld verbruik lag goed boven de 1:20. :)
Ze hebben haar in het ondergebied wat rijker afgesteld en ik moet zeggen dat ze daarna bijna vlekkeloos reed :) , alleen het verbruik ging naar 1:15.... :cry:
Toch voruige week maar even laten terugzetten, maar het schokken en stoten is weer terug
:cry:

Denk dat ik toch maar eens 98 ga proberen.....
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Backdraught

Bericht door Backdraught »

ahhhhh.... nie over een lettertje struikelen jongens... :roll:

Volgens het werkplaatshandboek zijn ECU en ECM afkortingen voor hetzelfde ding: Engine Controll Unit resp. Engine Controle Module. Volgens pagina 7 van het boekwerk is ECM de nieuwe term en ECU een oude term die door Suzuki zelf niet meer gebruikt zou worden.

Ik neem aan dat vrijwel alle techneuten, ongeacht hun vooruitstrevendheid in technische zaken, veelal de oude term zullen gebruiken.

Leo
Vongole

Bericht door Vongole »

Verbruik is bij 91 inderdaad lager dan bij 95.

Normaal rond 1:15 met octaangehalye van 91, 1:18
Marten

Oktaangetal

Bericht door Marten »

Interessant hoe mensen kans zien een totaal afwijkend benzineverbruik te meten met benzines die alleen in klopvastheid (= bestrijding van pingelen) van elkaar verschillen. Het oktaangetal zegt echt niets over de energie hoeveelheid per liter dure brandstof.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

De hoeveelheid lucht die door een K&N filter doorgelaten wordt heeft absoluut niets met de compressieverhouding (en dus het octaangehalte) te maken.

Met meer lucht per sec. wordt het gas/ lucht-mengsel beïnvloed, vandaar dat bij sommige motoren de sproeiers groter moeten/ mogen worden en er dus meer vermogen uit een motorblok geperst kan worden.
Hierop is ook de combinatie van een Dynojet stage III-kit gebaseerd: een K&N -filter + grotere sproeiers.
Een injectiefiets zoals de VStrom zou het 'benzinegebrek' (of luchtoverschot als je wilt) bij een K&N-filter eigenlijk zelf moeten compenseren, maar daarvoor moet ie dan wel geprogrameerd zijn (en ik verwacht dat ie dat niet is i.v.m emissie-eisen).
Vandaar de tips om de ECU te herprogrameren bij het plaatsen van een K&N-filter.

Pas op het moment dat je compressieverhouding hoger wordt is het mischien nodig om een hoger octaangehalte te gebruiken i.v.m de klopvastheid van de benzine (zie bovenstaand artikel).
Zelfs bij mijn FJ1200 die een hoge-compressie big borekit (1220 CC Wiseco's) heeft, is RON98 niet nodig (Compressieverhouding 1:11), hij heeft zelfs in Duitsland een keer een paar honderd km. op RON92 gelopen zonder problemen.

RON98 of zelf RON100 tanken is totaal zinloos op de VStrom, maar als je je geroepen voelt om sponsor te zijn van de aandeelhouders van Shel, BP en consorten, ga je gang ;-)


NB. door o.a. bovenstaande toepassingen heb ik 148 pk uit mijn FJ1200 gehaald i.p.v. 125 Pk terwijl d'r gewone RON95 benzine in gaat.
Laatst gewijzigd door Dyrck op di 22-01-2008, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Remko

Bericht door Remko »

Eigenlijk is het grappig om te lezen dat mensen zonder enige technische achtergrond of opleiding allemaal een mening hebben!! En dat bedoel ik niet vervelend!


Ga er nu eens van uit dat er goed betaalde ingenieurs jarenlang hebben gestudeerd om die blokje en injectiesystemen te verzinnen. Daarbij worden ze behoorlijk gehinderd door allerhande milieu eisen en dergelijke.

Ze hebben een boring en slag voor de cilinders gekozen en om aan een bepaalde compressie verhouding te komen ook nog wat ruimte bovenin vrijgelaten......

Dan hebben ze ook nog rekening gehouden met het verkrijgbare gassap en komen dan op een hartstikke leuk blokje uit.


Dan komen we bij de mijnheren en de mevrouwen die benzine borduren. Die weten dat er diverse soorten verbrandings motoren van het type Otto, Diesel en Wankel zijn en dat ze geschikte benzine moeten leveren voor die motorblokjes.

De calorische inhoud van alle benzine's ontlopen elkaar niet veel. Dat houdt dus in dat een liter Ron 95 net zoveel warmte levert als een liter Ron 98.

De motorblokjes van onze brommers doen maar 1 ding en dat is warmte omzetten in iets wat we kunnen gebruiken om het achterwiel te laten draaien.

Als ik met Ron 95 net zoveel warmte kan produceren als met Ron 98 of Ron 92, dan mag het gebruik dus niet gaan verschillen.....

Veel factoren zijn van invloed op op het verbruik van een brommert. Het merk benzine kan enig verschil uitmaken, benzine uit een andere partij en /of raffinaderij kan ook verschil maken. Benzine die anders gedoped is maakt ook verschil en zo kan ik nog even door gaan.

Maar een liter benzine is een liter benzine en daar valt X energie uit te peuteren. Niet meer, maar ook niet minder. Als je benzine verbruik verandert door benzine met een andere octaan gehalte te tanken, dan ligt dat aan andere factoren.

Dus!!!



:D :D :D :D :D :D
Willystrom

Bericht door Willystrom »

Hear Hear :!: :!: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Remko schreef:Ga er nu eens van uit dat er goed betaalde ingenieurs jarenlang hebben gestudeerd om die blokje en injectiesystemen te verzinnen. Daarbij worden ze behoorlijk gehinderd door allerhande milieu eisen en dergelijke.
Helemaal mee eens!

Kleine aanvulling:
Die heren en dames ingenieurs moeten ook rekening houden dat zo'n blokje -tig duizend kilometer moet kunnen draaien onder de meest vreselijke omstandigheden (stof, slechte benzine, sukkels die niet warmdraaien, strenge emissie-eisen, enz).
Daarbij bouwen ze natuurlijk een heleboel veiligheidsmarges in om claims te voorkomen.
Er daar kunnen we gebruik van maken door een blok te tunen:
Grote cylinderboring, hogere zuigers, flowen van een kop, een betere afstelling van de carbs/ injectie, enz.
Bij het tunen op een dynojetbank valt zo al vaak een hoop winst te behalen door de carbs/ injectie af te stellen op een optimale verbranding i.p.v. een zo laag mogelijke CO-emissie (voorbeeld: de dip die de DL100 heeft).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Backdraught

Bericht door Backdraught »

ok... als iedereen denkt het te weten, dan kan ik mijn on-technische zoekkunsten er ook nog wel bij gooien:

Als ik de boeken er op nalees zou de motor voor de V-strom gemaakt zijn voor RON92, niet voor de hogere RON-getallen die we in dit deel van de wereld aanhouden. Hogere RON-waarden geven aan dat een bezine moeilijker tot ontbranden te brengen is, en geeft geen indicatie van de colorische waarde, dit is eerder al volledig terecht opgemerkt. De vertraagde ontsteking betekent alleen wel dat het moment van ontsteken van de motor iets anders moet zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van de verbranding in de cylinder. Het heeft geen zin als de verbranding pas goed op gang komt als de zuiger al weer een heel stuk op weg is naar beneden.

(zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid - vooral de laatste regel. Onze ECM heeft geen pingel-herkenning is mijn vermoeden)

Hogere ron-waarden zou moeten betekenen dat de ontsteking iets vroeger moet plaats vinden. Als onze motor dus gebouwd zou zijn voor RON92 en we voeden die RON95, dan krijg je vermogensverlies en vervuiling extra door een te late verbranding. Het gebruik van RON92 zou de timing van de ECM weer laten kloppen met de snelheid van ontbranden.

Ik heb niet de indruk dat Suzuki alle motoren voor Nederland voorziet van andere software in de ECM. Nimag als importeur doet Überhaubt niets buiten het doorsturen van het krat waarin onze maatjes worden aangevoerd. Ook onze dealers zijn niet standaard toegerust op het aanpassen van de ECM. En zo kom je op specialisten als Hoegee die dit soort zaken voor ons inregelt. Ik kan mij dus wel degelijk voorstellen dat verbruik wordt beïnvloed door RON-waarden

(Let the discussion begin anew :D :D :twisted: )
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Prachtige verklaring, maar je vergeet 1 ding, en dat is dat klopvastheid betrekking heeft op de (voorkoming van) zelfonbranding. Iets dat bij diesels een belangrijke factor is, maar bij benzinemotoren regelt de ontsteking d.m.v. de bougie(s) en het daarbij behorende ontstekingstijdstip de ontbranding. Het ontstekingsmoment zal dus altijd hetzelfde zijn zolang de minimale RON waarde wordt gebruikt. Zolang er dus geen sprake is van pingelen zal het RON getal geen invloed hebben op het verbruik aangezien dat alleen voorkomt dat er ongewenste vooronsteking of zelfontbranding is. Het heeft dus geen invloed op de energetische waarde van de benzine en dus ook niet op het verbruik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Bericht door Remko »

Iron Horse schreef: Het heeft dus geen invloed op de energetische waarde van de benzine en dus ook niet op het verbruik.



Het zou iets verschil kunnen maken in de snelheid van het vlamfront, maar dat geeft geen enorme verbruiksverschillen.


:D :D :D :D :D :D
Fred

Bericht door Fred »

Jongens toch, stop met leuteren.
Dit is helemaal niet van invloed op een DL.
Ik heb al met alles gereden wat betreft het octaangehalte en merk helemaal geen verschil, alleen in de portefeuille.
Als ik de 91 van Duitsland hier kon verkrijgen reed ik er altijd op, dan kon ik een pint meer drinken (alhoewel daar laat ik het toch niet voor) :lol:
Remko

Bericht door Remko »

fred schreef:Jongens toch, stop met leuteren.
Dit is helemaal niet van invloed op een DL.
Ik heb al met alles gereden wat betreft het octaangehalte en merk helemaal geen verschil, alleen in de portefeuille.
Als ik de 91 van Duitsland hier kon verkrijgen reed ik er altijd op, dan kon ik een pint meer drinken (alhoewel daar laat ik het toch niet voor) :lol:

Is natuurlijk ook een mogelijkheid!!!!



En dat van dat pintje extra is nog wel het allergrootste voordeel!!

Kunnen we het niet over de klopvastheid van bier gaan hebben en dan eventueel het gemiddelde verbruik???



:D :D :D :D :D :D :D
V-Tom 650

Bericht door V-Tom 650 »

Remko schreef:Kunnen we het niet over de klopvastheid van bier gaan hebben en dan eventueel het gemiddelde verbruik???
Ja, nu Heineken Alken-Maes heeft overgenomen is hierrond geen zekerheid meer. Het octaangehalte van deze bieren zou wel eens stevig kunnen zakken, wat ongetwijfeld een sterke daling van mijn verbruik tot gevolg kan hebben.
Fred

Bericht door Fred »

V-Tom 650 schreef:
Remko schreef:Kunnen we het niet over de klopvastheid van bier gaan hebben en dan eventueel het gemiddelde verbruik???
Ja, nu Heineken Alken-Maes heeft overgenomen is hierrond geen zekerheid meer. Het octaangehalte van deze bieren zou wel eens stevig kunnen zakken, wat ongetwijfeld een sterke daling van mijn verbruik tot gevolg kan hebben.
Dan drinken we toch gewoon Duvel zekers :lol: hips :lol: :lol:
Vongole

Bericht door Vongole »

Zou het misschien zo kunnen zijn dat we het verschil in verbruik tussen 91 en 95 niet kunnen verklaren maar het wel degelijk zo is. Ik heb het nu 2 maal geprobeerd en ben beide keren uitgekomen op een verbruik van 1:18 op mijn DL1000 (tegen 1:15 bij octaan 95).
Verder heb ik nog nooit 1:18 gehaald, dit kan toch geen toeval meer zijn...

Ik zou zeggen probeer het eens voordat allerlei mensen elkaar voor ondeskundige gaan uitmaken.
Meten = weten zou ik willen zeggen.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Zo, ik zal mij ook even de discussie mengen. :!:

Verbruik van een interne verbrandingsmotor heeft ook voor een groot deel te maken met het moment van ontsteking. Gaat men eerder ontsteken, dan zal de maximale verbrandingsdruk in de cilinder hoger liggen. Een hogere verbrandingsdruk, betekent meer vermogen uit dezelfde druppel brandstof.

Met het octaangehalte van de benzine wordt inderdaad de klopvastheid (lees: gevoeligheid om spontaan te ontsteken, zonder hulp van een bougie) bepaald. Hoe lager het octaan getal, des te eerder de brandstof zal ontsteken.
Maar ook: hoe lager het octaan getal, hoe sneller de brandstof in zijn geheel verbrand. En die verbrandingsnelheid is bepalend voor de maximale verbrandingsdruk (piekdruk), en dus vermogen.
Je hebt dus in feite minder brandstof nodig voor hetzelfde vermogen.

Het zal dus kloppen dat een RON91 zuiniger zal rijden als bijv RON 98.
Echter, zodra de motor zwaar belast wordt (bijv. als je de Stelvio oprijdt in z'n 4 zonder te schakelen), dan nemen de inwendige temperaturen ook toe, waardoor het gevaar van spontane zelfontbranding toeneemt.

Spontane zelfontbranding wordt ook wel pingelen (knocking) genoemd, en is uiterst schadelijk voor je motorblok

Het octaangehalte heeft ook inderdaad met de compressie verhouding te maken. Hoe hoger de compressieverhouding, des te hoger de eindcompressrietemperaturen zullen zijn. Hogere temperaturen leid weer tot gevaar van zelfontbranding->pingelen->motor stuk

MotoGP racers rijden volgens mij zelfs rond met een 110RON. Dit omdat deze blokken een hoge eindcompressie hebben.

Dus iedereen heeft wel een punt in deze topic (inclusief het biertje :P )
FastLoe

Re: Octaangehalte

Bericht door FastLoe »

Tja, het bljft een lastig onderwerp. Ik heb een redelijke hoeveelheid ervaring op het gebied van raffinaderijen en kwaliteitsperikkelen rond brandstoffen (25 jaar). Even een paar zaken op een rijtje
Het octaangehalte staat egenwoordig (de laatste 20 jaar) voor de klopvastheid, dwz de zelfontbranding van een brandstof bij een bepaalde druk en temp
Als de temp goed onder controlle te houden is, kan je met een hoge compressie verhouding, lagere Ron's gebruiken
Hogere Ron's, wil niet altijd zeggen, zuiniger, of beter. Soms worden er, niet ontbrandbare additiefs toegevoegd, om de klopvasheid te vergroten, deze hebben geen enkele callorische waarden en ondanks het hogere Ron getal, zorgen ze voor een hoger verbruik. Dit omdat deze additieven ervoor zorgen dat er per liter, minder brandbaar spul in je cilinders terecht komt
Ga ervan uit dat de laagste Ron, waarbij je motortje nog lekker loopt, gewoon altijd de meest economische is. Heb je problemen met lage Ron waaren, pingelen, niet lekker lopen met een warme motor bij lagere toerentallen, dan kan je tijdeijk hogere Ron's tanken.
Let wel, tijdelijk, dat er iets aan het motormanagment veranderd dient te worden, ontstekingstijdstip, mengverhouding o.i.d. is dan duidelijk.
Normaal gesproken wordt een blokje onder extreme omstandigheden getest en geloof mij, als de fabrikant zegt dat Ron 95, geen probleem is, dan hoort dat geen probleem te zijn.
Is dat wel een probleem, kan je kiezen tussen de hoger octaan brandstoffen of een goede beurt bij de dealer. Bij een serieus kilometrage per jaar zijn de kosten over het algemeen gelijk. In het eerste geval, zou je er wel vanuit mogen gaan dat je met een juist afgesteld motorblok de weg op gaat, in het tweede geval doe je aan symptoonbestrijding.
Aan jou de keus, maar de pobleempjes van een verkeerd (getuned) afgesteld blok, compenseren met een duurdere brandstof met (vaak) een lagere callorische waarde, lijkt mij niet het optimum
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Octaangehalte

Bericht door Hunter6 »

Ook is het zo dat in Nederland benzine een bepaald percentage chemische stoffen moet bevatten (ik weet niet hoeveel), en dat komt het verbruik ook niet ten goede.
Wie wel eens getankt heeft in Zwitserland (en dan hetzelfde octaangehalte dan normaliter) kan het opgevallen zijn dat het verbruik daar behoorlijk lager ligt. Het percentage chemische toevoegingen is daar lager.
FastLoe

Re: Octaangehalte

Bericht door FastLoe »

Hunter6 schreef:Ook is het zo dat in Nederland benzine een bepaald percentage chemische stoffen moet bevatten (ik weet niet hoeveel), en dat komt het verbruik ook niet ten goede.
Wie wel eens getankt heeft in Zwitserland (en dan hetzelfde octaangehalte dan normaliter) kan het opgevallen zijn dat het verbruik daar behoorlijk lager ligt. Het percentage chemische toevoegingen is daar lager.
Moet ik helaas een beetje tegenspreken. Welliswaar is het zo dat ik in Frankrijk ook duidelijk meer kilometers op mijn GSX af kon leggen dan hier in Nederland maar dat heeft te maken met je vakantie gevoel, je rijdt rustiger, niet bepaald zachter maar in Nederland, op de wegen waar je bekend bent, ben je meer geneigd een wat "oneconomische" rijstijl :? aan te houden.
De brandstofkwailiteiten tussen de verschillende Europese landen scheelt niet echt. Vergeet niet dat de benzine die je in Duitsland, België, Zwitserland of waar dan ook tankt, helemeel niet in het desbetreffende land geproduceerd hoeft te worden. Esso heeft bijvoorbeeld een heleboel tankstations in Duitsland, echter geen raffinaderij. Wel in België en Nederland. Grote kans dat de benzine voor dat land dus uit 1 van de twee Benelux landen komt.
Het is echter niet zo dat ze, speciaal voor bepaalde landen chemicaliën toevoegen of weglaten. Wel bestaat er een duidelijk verschil in brandstofsamenstellingen, die zijn dan vaak seizoen gebonden.
Brandstof voor in de zomer, bevat een groter deel "langere" koolwaterstoffen dan in de winter, wanneer er juist meer "kortere" koolwaterstoffen bijgemengd worden.
Met langere koolwaterstoffen leg je nou eenmaal meer kilometers per liter af dus, behalve een vakantie rijstijl, kan ook de zomerspecificatie van de gebruikte brandstof, tesamen met de luchtvochtigheid, een belangrijke rol spelen in het verbruik.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re:

Bericht door Wullebolle »

Strommax schreef:
blackstrom schreef: Veel mensen denken nog steeds dat duurder beter is maar in het
geval van duurdere benzine vanwege het octaangetal is het gewoon
geld weggooien.
In dit geval is dat je reinste zever in pakskes zoals wij vlamingen plegen te zegen :roll: . Het is niet omdat 98oct duurder is dat ik deze absoluut wil tanken, geloof me :shock: De feiten zijn er gewoon, mijn motor rijdt merkelijk beter en dat is toch de bedoeling niet :?: Trouwens wat is duurder, ik weet niet hoe de prijzen zich verhouden in Nederland, maar bij ons is het verschil tss 95 en 98 momenteel zeer miniem, zodanig dat dit mij op jaarbasis 150€ meer zal kosten = 1 keer te hard rijden :wink:
Ik heb krek dezelfde ervaring.
Na nu ongeveer 150 keer bij hetzelfde tankstation te hebben getankt gedurende de afgelopen 5 jaar, experimenterend met 95 en 98, moet ik OOK zeggen dat mijn motor (toen was het een diversion900) ondanks zen lage compressie van 10, net dat ietske vlotter draaide bij lage toeren (warme motor) op 98 dan op 95. Niets wereldschokkends, niet genoeg om te kiezen voor 98, maar wel genoeg om op te merken.
Op de DL1000 heb ik nog niet genoeg km-ers om iets zinnig over 95/98 dilemma te zeggen.
Spooky Action At A Distance !
KL Voranje

Re: Octaangehalte

Bericht door KL Voranje »

Met alle voors en tegens op dit topic, maakt wel/niet uit of 91/95/98 RON , K&N ja/nee, etc etc
Ook bij mij/ons, en de enige wetenschap is de kmteller en de nota :!: , zodra in Duitsland tanken, ARAL 91 erin of equivalent.
En ze lopen zuiniger! :P . Ze zijn: een VS1400(carb's) FZS600 Fazer(carb's) en de KLV(insp).
Hoe?????????Waarom?????????Waardoor???????
Zal me worst zijn.
Het rijdt goed, het gaat niet stuk en uiteindelijk is het minder duur.
Garoetn
Roland
Jokapo

Re: Octaangehalte

Bericht door Jokapo »

Nu een 5 keer getankt sinds 5 mei 2500 kilometer op de teller en kom uit op een 1 op 22,68 als minst zuinig en 1 op 24,41 op zijn zuinigst.

Iedere keer is er Shell Euro'95 Fuell Save gegaan.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door Frank »

Kun je dan nu een test doen, door 5 keer V-Power te tanken? Volgens mij rij je dan nog zuiniger. Ik doe het al een tijdje en heb het gevoel dat ik echt zuiniger rijd op V-Power...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Jokapo

Re: Octaangehalte

Bericht door Jokapo »

ik denk eraan dit te gaan proberen.

Echter denk ik dat ik misschien wel zuiniger ga rijden en iets meer kracht uit het blok zal krijgen het niet rendabel is als je de prijs per liter Euro98 afzet tegen de kilometers meer die je er eventueel mee rijdt.
Fred

Re: Octaangehalte

Bericht door Fred »

Den 91 is in Duitschland ook al minder en minder te vinden...pffff en voor de non believers....met 91 octaan rijd ik 98 octaan nog los....rara waar ligt het dan aan? O:-)
Robert_vd_B

Re: Octaangehalte

Bericht door Robert_vd_B »

Frank schreef:Kun je dan nu een test doen, door 5 keer V-Power te tanken? Volgens mij rij je dan nog zuiniger. Ik doe het al een tijdje en heb het gevoel dat ik echt zuiniger rijd op V-Power...
Ik rijd eigenlijk altijd op Shell Fuel Save 95 en haal een gemiddeld verbruik van 1:20 (gemengde ritten, stad, provinciaal en snelweg).
Brommert start altijd en loopt mooi rond. V-Power lijkt mij zonde van het geld.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Tank altijd 95 bezine maar voeg dopje Sonnema berenburger toe, helpt geen zak maar ruikt erg lekker

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Octaangehalte

Bericht door Aad900 »

Jij verwent jouw Strom :o)
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Gaat echter wel ten koste van de rechtuit stabiliteit.....

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Octaangehalte

Bericht door Aad900 »

:schater: :schater:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Octaangehalte

Bericht door Bacchus »

Mijn monteur van de motor, maar ook die van de auto (2 verschillende personen) zijn geen fan van de E10. En gezien ik kort bij de Belgische grens woon tank ik over het algemeen even 98 in België. Die is nog altijd een stukje goedkoper dan de 95/E10 hier in Nederland.

Maar merk ik verschil in kracht of verbruik tussen de 95 en de 98? Euh nee.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door Frank »

Als Suzuki zegt dat het geen probleem is om E10 te tanken, zal het toch geen probleem zijn?
(Er zit zelfs een stickertje met E10 op mijn tank)

Het is hier nog niet te krijgen, maar op vakantie tank ik altijd E10 waar mogelijk...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Plaats reactie