Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Als de brandstofpomp niet functioneert zou je juist problemen ondervinden bij accelereren denk ik.
Ook de Hyperpro veren zijn de oorzaak niet, ze veren minder diep in dan de originele.
Heb je gesleuteld? Kijk even of de slangen goed aangesloten zijn of niet bekneld zitten.
Als het met volle tank niet gebeurd maar alleen met half volle tank lijkt het mij op een vuil brandstof filter.
Die kan aan de onderzijde vervuilen door met lege tank op stal te zetten.
Zeker met de E10 benzine, trekt vocht aan en vlokt.
Als je hard remt zal de brandstof naar voren gaan en dan heb je even geen benzine.
Ik tank altijd super, das beter, zeker als je tijdelijk weinig km maakt.
Kunt ook brandstof/ motor reiniger toevoegen paar keer per jaar en als je hem op stal zet toevoeging in VOLLE tank gooien.


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Weerman »

Jammer maar zoals je zelf eigenlijk al aangaf had je weinig hoop dat het probleem weg zou zijn.

Wat mij niet lekker zit is die foutcode op injector 1 is die terug zo snel het probleem zich voor doet? Ook lees ik nu dat bij volle tank het niet echt goed is.
Het zou toch niet zo zijn dat injector 1 blijft kleven want als je gas dicht doet stopt hij met benzine in spuiten en is dus dicht stel voor hij kleeft dan gaat hij te laat weer inspuiten waardoor hij op 1 cil zou moeten lopen gezien dit niet gaat slaat hij af, maar wat tank inhoud voor invloed heeft zie ik niet.
Ook zou je nog kunnen controleren of de lambdasonde goed werkt (een auto kan op niet goed werkende lambdasonde afslaan)

Zoals ik eerder aangaf zelf werk ik met auto’s maar deze storing door een brandstof pomp nog nooit meegemaakt, wel dat opbrengst niet voldoende was en dus inhoud bij vol vermogen.
Er is zeker geen mogelijkheid om tijdens het rijden de brandstof druk te kunnen monitoren?

Als je nu eens voor proef op de som tijdens het afremmen koppeling in trekt en niet afremt op de motor hoe gaat het dan?
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Bedankt voor je reactie ,

Ik ben inderdaad begonnen met het filter controleren , schoongespoeld en gecontroleerd met een pompje op een schroefmachine .

Benzine spoot er met grote kracht doorheen , toen is het probleem ook lange tijd weggeweest , zo'n 4000 km .

Alleen sloeg de motor af bij hard remmen en dan ook geen tussengas geven , zoals je zou doen bij een noodstop , als je normaal terugschakelt geef je automatisch iedere keer wat tussengas en dan slaat de motor niet af .

Toch een keer uit laten lezen maar dit gaf geen storing aan , toen een afspraak gemaakt om toch een keer de gaskleppen te synchroniseren , was nog nooit gebeurd , bij 70K .

Daarna is het eigenlijk alleen maar erger geworden , stilvallen bij gasgeven na eerst het gas dichtgedaan te hebben deed hij eerst nooit .

Ik denk dat dit toch toeval is , de motor loopt verder gewoon perfect , trekt ook vlot door naar 8000 tpm , ook met een kwart tankinhoud , daarom is het ook niet te verklaren als een specifieke oorzaak van de brandstofpomp.

Daarna heb ik ontdekt dat de EVAP slang niet aan de tank vastzat ( was ik vergeten bij 30K ) , dus 40K zonder die slang aangekoppeld gereden en nooit een probleem gehad , hier had ik mijn hoop op gevestigd maar maakt geen verschil.

Wat ik nu op de tekening van de brandstofpomp zie dat het bovenste gedeelte ook filter wordt genoemd , het onderste deel wordt strainer genoemd .

Weet iemand wat er in dit bovenste deel zit , kost ook los € 88 , dus is niet alleen een stuk plastic , dit zit bovenop de pomp en de klep .

Volgens de monteur is het absoluut de pomp maar kan ook geen verklaring geven waarom het probleem begint bij een halve tank en ik wil eigenlijk zeker weten dat het probleem voorbij is met een nieuwe brandstofpomp van € 586,75 !

Verder tank ik altijd Shell V-Power , en indien ander merk altijd 98 .

Gisteren weer uitgeprobeerd , problemen met tankinhoud van 8 liter , tijdje doorgereden , vol getankt , geen problemen !

Gisteren 12 liter uit de tank gepompt , ( anders moet ik zo lang rijden ) , ga vandaag met zo'n 7-8 liter met koude motor rijden en kijk wanneer het stilvallen begint en weer voltanken en kijken of het dan weer over is .

Het blijft voor mij onverklaarbaar dat bij een beetje meer druk , is volgens mij nooit meer dan 20 mb , een pompje wel werkt .

Wordt vervolgd !
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Neen , de foutcode F1 is al heel lang niet meer teruggekomen , geen enkele storing .

Toch wilde ik het zeker weten en heb toen een maand geleden de ECU uit laten lezen , storing stond uiteraard in het geheugen maar volgens monteur was het geen reden tot zorg.

Ga dat ook eens uitproberen , koppeling intrekken en niet op de motor afremmen .

Brandstofdruk aflezen tijdens rijden zou ideaal zijn , moet theoretisch mogelijk zijn .
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Weerman »

Kunnen wij met auto’s wel, is er niet ergens iets niet op de juiste manier gemonteerd of dat hij ergens valse lucht krijgt door dat er een slangetje of pakking poreus is wand als gas dicht is heb je natuurlijk een enorme onder druk voor gasklep (motor zijde).

Bij de brandstofpomp zie ik ook nog een klep 10 zitten welke functie heeft die?

Zie het al 10 is een drukregelaar.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Die klep gaat open wanneer de pomp 3 bar druk op de leiding heeft gepompt en dan stroomt de benzine terug de tank in en gaat weer open als de druk lager dan 3 bar wordt etc.

Dat heb ik ook aangekaart met de monteur maar kon volgens hem niet de oorzaak zijn omdat dat beetje meer druk bij een volle tank geen invloed kan hebben .

Waarom dat kleine beetje meer druk dan wel invloed kan hebben op de pomp kan hij ook niet verklaren .

Ik zit ook aan zoiets te denken van die onderdruk , omdat het stilvallen gebeurt bij het dichtdraaien van het gas voor enkele seconden , kort gasdicht heeft geen gevolgen.

Hoe je de lambdasonde controleren ?
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Weerman »

Bij begin ik weer auto’s kun je dit uitlezen met test kast actuele waardes je kunt het ook meten met multimeter moet dan schommelen tussen 1 en 0 volt ligt er aan wat voor sensor het is ook is mogelijk tussen 0 en 5 volt maar hij moet schommelen en moet reageren op gas geven en gas los laten.
Meestal zitten er 3 draadjes aan 1 voor verwarming 1 voor massa en 1 signaal draad ook kan de massa via het huis van de sensor lopen maar niet waarschijnlijk. Ook kan het zijn dat er geen verwarming op zit maar tegenwoordig bij ons altijd.

P.s zie dat v strom 4 draaden heeft 2 voor verwarming en 2 voor signaal/massa
Je moet hem natuurlijk in aangesloten toestand meten.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Calimero »

Ik heb ook mijn hoofd zitten breken over de oorzaak van dit probleem. Wat opvallend is is de combinatie half volle tank en hard remmen. Juist hierom heb ik ook gedacht aan de tankvlotter. Deze zou door het harde remmen in de 'leegstand' gedruk kunnen worden.
Wat dan weer niet klopt is dat dit volgens mij geen invloed heeft op de werking van de brandstofpomp of de ontsteking. :roll:
De vlotter geeft volgens mij alleen een signaal naar de brandstofmeter in het display. Wanneer het toch zo is dat bij een lege tank de brandstofpomp of de onsteking wordt uitgeschakeld zou dit toch een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Groeten,
Adri
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Net weer even een "testrit" gedaan .

Gisteren bij volle tank geen problemen ,nog zo'n 40km gereden.

Twee keer 6 liter uit de tank gepompt , dus vanmiddag met 6=7 liter , koude motor , weggereden en meteen al afslaan bij gewoon niet al te hard remmen .

Ook bij gasdicht en weer gasgeven valt hij twee tot drie seconden uit en slaat dan weer aan .

Koppeling in en gas dicht en uit laten drijven slaat de motor niet af .

Na een 40 km was ik het zat , wordt dan toch niet anders , volgetankt en weer 20 km gereden zonder problemen .

De brandstofmeter in de display werkt gewoon .
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Sorry, blijf toch stiekum denken aan brandstof filter.
Zelf ook meegemaakt, filter schoon gemaakt met perslucht en nog k.t.
Bleek dat er een soort plastic laagje in/ om het filter zat, met het oog nauwelijks waarneembaar en veroorzaakt door vergummen van brandstof en vuil.
Toen een stel gaten in filter gesneden en probleem opgelost.
Was een idee van Ab van Ginhoven bij Eurostar motoren, een super techneut en helaas niet meer onder ons.
De filters tegenwoordig zijn erg fijn mazig, i.v.m de injectie.
Daarna uiteraard een nieuw filter erin toen hij binnen was.
Een sonde kan het bijna niet zijn, die werkt of werkt niet en heeft geen effect op duiken bij remmen of tank inhoud.



Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Zorg wel dat je tank goed schoon is, eventueel de benzine in je auto gooien en vers tanken.
Anders zuig je zonder het filter de bagger door de injectors en ben je verder van huis letterlijk en figuurlijk.....
Gr, Hans.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Weerman »

Bijzondere van dit alles je moet dus echt afremmen op je motor om het probleem te krijgen, ik zou zeggen het heeft dan ook duidelijk te maken met vacuüm/benzine afschakeling lijkt me, en niet echt met je brandstofpomp anders zou hij met koppeling in ook af slaan toch.
In de tank of met de pomp wordt niets veranderd op dat moment dat je de koppeling in houdt met remmen.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Ik heb de benzine inderdaad iedere keer in de auto gegooid , die zit nu bijna vol !

Ik heb ook nog steeds dat idee van verstopt filter , van dat plastic laagje heb ik nooit gehoord maar ik geloof het meteen.

Toen het probleem vorig jaar begon , was met 68K eind september , toen de filter schoongewassen en goed gedroogd en toen was het probleem tot 72K eigenlijk alleen het afslaan bij hard remmen , toen toch uit laten lezen etc.

Bij het afstellen van de gaskleppen heb ik zelf de motor zover als mogelijk gedemonteerd zodat ze er gemakkelijk bij konden .

Toen heb ik ook weer de tank eraf gehaald ( vóór het synchroniseren ) en de filter geïnspecteerd en getest met een pompje aan schroefmachine .
De benzine ging vlot door de filter , maar verder niets meer aan schoongemaakt of zo .

Door dat gerommel met de brandstofpomp en tank omdraaien etc. zou het goed kunnen dat het filter toch weer iets dicht is gaan zitten met wat dan ook .

Wat betreft het drukverschil met een volle tank kan ik ook eerder geloven dat dat effect heeft op het filter .

Ik kan jouw trucje natuurlijk ook eens proberen , een los filter kost € 85 , dus is te overzien .

Wat waren bij jouw motor de symptomen voor je het filter hebt vervangen ?
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Als je remt gaat de brandstof naar voren en wordt niveau bij filter lager, met alleen de koppeling in niet.
Heeft met open tankdop gereden dus vacuüm kan het niet zijn
En mijn problemen waren exact dezelfde!!
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door Havado63 op zo 02-05-2021, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Weerman schreef: zo 02-05-2021, 15:50 Bijzondere van dit alles je moet dus echt afremmen op je motor om het probleem te krijgen, ik zou zeggen het heeft dan ook duidelijk te maken met vacuüm/benzine afschakeling lijkt me, en niet echt met je brandstofpomp anders zou hij met koppeling in ook af slaan toch.
In de tank of met de pomp wordt niets veranderd op dat moment dat je de koppeling in houdt met remmen.
Klopt ook weer helemaal !
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

@Havado
Was bij jou ook het verschil in volle en half volle tank duidelijk merkbaar ?
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Ik ga het nog sterker vertellen.
Als ik rechts een bocht in ging en remde (ik rem nogal stevig in bochten) begon het ding kuren krijgen.
Hij kreeg geen peut en het duurde een paar seconden na de bocht voor de brandstof pomp weer kon aan zuigen....
Erg fijn bij rotondes enzo.
Links geen probleem echter, tot de tank leger werd.
Dat was achteraf gezien logisch, het filter zat links....
Zegt natuurlijk niets over jouw probleem maar denk even de goedkoopste oplossing om te testen om je filter te vervangen.
En dat plastic laagje waar ik het over had, het was net ongegeharde siliconen kit maar heeeel dun en met oog niet direct waarneembaar.
Kunt ook met een speld vele kleine gaatjes prikken in de onderzijde van je filter om te testen.
Het ,,vreemde,, is dat je met volle tank geen last hebt en met minder peut wel.
Denk zelf dat het geen elektrisch of vacuüm probleem is want dan zou je het altijd moeten hebben.....
Maar ik ben geen monteur, ga slechts op (logisch) gevoel af.


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Dank voor je reactie , is precies zoals mijn ervaring , heb al zitten denken om het papier uit het filterhuis te pulken .

Al de rest van de pomp heel goed checken en goed opletten dat alles goed in elkaar zit.

Indien het probleem dan weg is een nieuw filter bestellen , zo niet wachten op mijn pompje uit China of in overleg met de dealer wat hij nog kan regelen samen met Suzuki Nederland.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Succes in de strijd, houd ons op de hoogte!!


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Weerman »

We blijven volgen, zo zie je maar allerlei oplossingen en ideeën met dit verhaal vind ik filter ook meer waarschijnlijk dan pomp zelf.
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Marc lw »

Ken je niet iemand die het zelfde type motor heeft als jij , en zou je de tank om kunnen wisselen om zo het een en ander uit te sluiten.

Verder zit ik te denken aan water in de tank,want als je de brandstofpomp er uit haalt heb je de tank ondersteboven en zou je het water niet zien
omdat dat zwaarder dan benzine is.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Ik ken eigenlijk niemand met eenzelfde motor , wel kom ik er wel eens tegen bij ritten met Motormaatje maar ik zou dat nooit aan iemand vragen .

Ik denk dat ik dat zelf ook niet zou doen , krijg je bijna altijd gedonder mee , als hij na een jaar een probleem krijgt met zijn motor ligt dat aan jou !

Water lijkt me zeer onwaarschijnlijk , altijd volgetankt weggezet , staat droog gestald , rijd weinig in regen .

Dat beetje water dat er misschien ooit in komt wordt ook wel meegenomen door de pomp en verwerkt .

Maar ik ga van de week de tank er weer afhalen en deze keer echt eens heel goed doorspoelen .
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Vandaag de tank er weer afgehaald , eerst nog even de opbrengst gemeten .

In 60 seconden , 20 x contact op Onn , is dus veel te weinig , moet in 60 seconden 1 liter zijn .

De druk op gevoel gemeten , lijkt wel 2 tot 3 bar , spuit er met geweld uit als je even de slang dichthoud , ga nog vragen of iemand in de familie of kennissenkring een drukmeter voor vloeistof heeft .

De benzinefilter lijkt ook wel erg verzadigd , heb een nieuwe besteld , € 60 valt mee , is er donderdag dus vrijdag alles weer in elkaar .

Ik ga vrijdag als de tank er weer op zit eerst die opbrengst meten , heb dan een goed vergelijk .

Bij het leegmaken van de tank in een opvangbak zat er toch wel vreemde troep onder in de opvangbak .

Weet iemand toevallig wat er het bovenste deel van de brandstofpomp zit ?

Het wordt ook filter genoemd op de onderdelensite , het is iets donkers en lijkt zwaar , je kunt er verder niet bij .

Je kunt er vrij makkelijk doorblazen en aanzuigen , staat nu in de kerosine .

Wordt vervolgd .
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Calimero »

Tank je E5 of E10 benzine? In E10 benzine zit biobrandstof wat wanneer de motor langer stil staat en er ook nog vocht bij kan komen (door bijvoorbeeld condens in de tank) kan zorgen voor een slijmerige bacteriegroei. Dit verstopt ook je filter.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Had ik ook al beschreven verder naar boven, hij tankt altijd super.
Maar misschien de vorige eigenaar E10 getankt?
E10 trekt inderdaad vocht aan en brandstof kan gaan vergummen met alle gevolgen vandien.
Maar het beste als je hem een tijd niet gebruikt om toevoeging in de peut te gooien en met volle tank wegzetten.
Zet hem met lager niveau weg kun je tevens roest boven het benzine niveau in je tank krijgen.
Roest delen en brandstof die gaat vergummen geeft een naar bezinksel die verstoppingen veroorzaakt!!



Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Ik ben eerste eigenaar , denk wel dat ik het eerste 1,5 jaar wel eens E10 heb getankt , toen is ook die aanduiding nog eens veranderd en vanaf toen altijd Shell V-Power.

Donderdag is het nieuwe filter binnen , dan vrijdag weer opbouwen.

Ik kan als eerste de opbrengst controleren , als dat een groot verschil is ( was nu veel te laag ) weet ik genoeg.

Ga morgen een drukmeter kopen ( € 10 , dus is te doen )

Als de druk dan ook 3 bar is , is volgens mij het probleem opgelost.

Anders wacht ik op mijn pompje uit China , komt volgende week.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Ik zie nu dat ik de opbrengst niet duidelijk heb beschreven !

Was een halve liter in 20 x contact aan , zal zo'n 60 seconden zijn .

Volgens het WHB moet de opbrengst 167 ml zijn per 10 seconden.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Gewoon tankie schoon, nieuw filtertje en ondervinden!
Oja vergeet niet te tanken


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Is inderdaad spannend , ik keek nog even in mijn tank !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Schoon genoeg lijkt mij

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Wel wat roest aan de tankdop !
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Zal wel in iedere tank zitten denk ik.
Daar is het mooie schone filtertje voor..

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Motormuus »

Dat is zeer zeer minimaal. Met je vinger. Mits je erbij zou kunnen. veeg je dat zo weg.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Davidhund
DL650 berijder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
Woonplaats: Doorwerth
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Davidhund »

Benieuwd of het inderdaad het filter was, of de injector, of nog iets anders...
Ik had vanmiddag ook de `F1` melding (na stevig remmen)
“Progress, not perfection…”
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Nou , eindelijk wat nieuws te vertellen .
Vanmiddag pas mijn benzinefilter opgehaald , zou gebeld worden maar om 17.45 uur toch zelf maar even gebeld , vorige week dinsdagmorgen besteld !

In elkaar gezet , even de opbrengst gecontroleerd , was 400 ml in vijf keer de contactsleutel omgedraaid te hebben , dus het dubbele van de opbrengst van voor het nieuwe filter .
Ook de druk was 3 bar .

Nog niet gereden , motor loopt goed , morgen wel even een testritje .

Het stilvallen van de motor bij afremmen denk ik nu wel te kunnen verklaren , bij het demonteren van de brandstofpomp vorige week zag ik dat de twee delen van de brandstofpomp niet goed in elkaar geklikt waren of losgeschoten tijdens het rijden .

Ik zag dit meteen toen ik de brandstofpomp in mijn hand had dus het lijkt me dat ik dat ook gezien moet hebben met het monteren ,maar 100% durf ik dat niet te zeggen .

De oorzaak was het iets te lomp uit elkaar halen van de delen , met een schroevendraaiertje heb ik die kunststof klipjes naar buiten gedrukt en geforceerd , dan komen ze niet strak genoeg meer terug bij het in elkaar drukken , waren een beetje lam .

Ik heb deze klipjes met de föhn warm gemaakt en zo zijn originele vorm weer teruggegeven , je hoorde de twee delen nu duidelijk in elkaar klikken .

Nu denk ik dat omdat het bovenste deel zo naar voren kon bewegen bij afremmen ( het achterste gedeelte was niet goed in elkaar geklikt) er wat ruimte bij de o-ring kwam bovenaan de pomp ( zie nr 2 bij de tekening van IronHorse ) en daardoor verlies je druk en krijgt je motor geen injectie.

Ik heb vorige week na demontage meteen een nieuw benzinefilter besteld en het nieuwe pompje van AliExpress was ook onderweg , maar ik bleef maar denken aan wat kan er nou eigenlijk zo'n verschil maken met halve of volle tank .

Ik kon eigenlijk alleen dit bedenken , als de tank half leeg is gaat het bovenste toch wel zware gedeelte van de brandstofpomp naar voren en als de tank vol is wordt hij tegengehouden door de brandstof .

Ik heb nu dus alleen het benzinefilter vervangen en ga het morgen zien .

Het pompje van AliExpress past trouwens wel precies , is toch een goed alternatief als je anders een nieuwe brandstofpomp van € 586,75 moet kopen .
Het pompje kost € 30 franco huis , helemaal uit China ( merk AR Power ) , weegt wel 30 gram minder dan de originele die erin zit , die is van Mitsubishi.

Dus morgen weet ik meer .
Laatst gewijzigd door JanF op wo 12-05-2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Calimero »

We wachten af in spanning :o
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Komt goed!

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Stekel
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 05-02-2020, 15:58
Mijn motor is een: Was een Suzuki V-strom DL 650 2011 Nu Burgman 400
Woonplaats: Hier aan de kust

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Stekel »

Staat er toevallig geen artikelnummer op het pompje van Mitsubishi?
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Hierbij een foto van de bovenkant het pompje .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Prijs zit ergens in, 30gr lichter zegt wel iets?
Zou eerst maar eens testen met originele pomp, ik heb het persoonlijk niet zo met die Chinese shit.
Ze kunnen tot in de perfectie kopiëren maar de materiaal keuze is vaak nogal dubieus.......tot nu toe.


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Ga straks rijden , heb nu alleen het filtertje vervangen en heb er veel vertrouwen in.
Opbrengst heel goed en 3 bar .
Zeker nu ik toch vrij zeker de oorzaak van het helemaal stilvallen heb ontdekt.

AR-Power maakt toch wel héél veel pompjes , ook voor veel modellen auto's.
Als het helemaal troep was zou er toch niemand meer iets van dat merk kopen ?
Ik kan me ook niet voorstellen dat het pompje van Mitsubishi niet ergens los te koop is , als dat dan € 100 zou kosten zou ik die ook kopen maar bij Suzuki bieden ze het pompje niet los aan , wat op zich ook vreemd is natuurlijk.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Tja, zelfs de naam kopiëren ze keurig.
Dat mag daar, zegt niet dat alles troep is, je weet het alleen nooit zeker.
Fijne rit!

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Neen , de foto is van het originele pompje , de brandstofpomp in de DL 650 is in zijn geheel van Mitsubishi .

Hier een foto van het Ali pompje en de onderkant van de brandstofpomp .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Vanmiddag een 80 km gereden , alles is perfect , neemt goed op , houd niet in na afremmen en weer gasgeven en ik kan hem met geen mogelijkheid af laten slaan hoe hard ik ook rem .
De tank ook bijna leeg gereden , er kon 20 liter bij .

Het is dus toch alleen dat benzinefilter geweest , zag er ook erg verzadigd uit en je kon er moeilijk doorblazen .

Door mijn fout bij het monteren en direct daarna het laten synchroniseren van de gaskleppen ga je allerlei verkeerde dingen bedenken , ook eerst nog die losse slang aan de tank van het EVAP systeem .

Ook heb ik toen wel vijf keer met halve tank gereden en weer afgetankt en weer benzine uit de tank gehaald enz. en iedere keer was het probleem weg bij een volle tank .

Bij dit raar fenomeen kon ook de monteur zich ook geen enkel mankement bedenken wat hier aan te linken was ,alleen dat het aan de brandstofpomp lag .

Uiteindelijk was dat ook zo maar dan alleen aan het filter , gelukkig heb ik toen niet meteen een nieuwe brandstofpomp besteld van € 586,75 !

Morgen een rit door de Ardennen , mocht er toch nog iets niet goed zijn merk ik het wel .

Voor de zelfsleutelaars , let goed op hoe iets in elkaar zit , doe het rustig aan ( mijn fout is dat ik meestal te gehaast ben bij dit soort dingen , als ik de kleppen stel controleer ik alles wel tien keer omdat ik weet als daar iets niet goed zit er veel kapot kan gaan en dan heb je niets verdient ) maar bij andere dingen ben ik wat nonchalanter .

Het staat nu mooi allemaal op het Forum , wellicht kan er iemand ooit zijn voordeel bij doen .

De volgers en tipgevers allen heel hartelijk bedankt voor het meedenken .
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Fijn dattie het weer doet, tis ff zoeken....
Forum is en blijft handig, de monteurs zijn er misschien minder blij mee maar het scheelt je weer een prijzig pompie.
Gr, Hans.



Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Calimero »

Het heeft wat tijd en hoofdbrekers gekost maar uiteindelijk rijdt hij weer top :duim:

En nu weer voor 100% genieten van je Strom :D :-)}
Groeten,
Adri
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Weerman »

Mooi dat het is opgelost, fijne kilometers verder.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Tulipan »

Gefeliciteerd met de oplossing :duim:
De zoekfunctie heeft weer een waardevolle bijdrage. :worship:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door JanF »

Gisteren 500 km gereden in de Ardennen , heerlijk om weer met een perfecte motor te rijden !
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Bericht door Havado63 »

Motor was al perfect, alleen filtertje dus niet.
Lekker knorren met dat ding!!


Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Plaats reactie