Trillingen uit het blok hallo

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Bob »

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een stukje gereden met mijn V-Strom 650 uit 2004. Nog 2.500km en ze hoort bij de club van 100.000km. Het was een heerlijke rit maar het viel me op dat de motor ongeveer 100-200 minder toeren draaide bij stationair dan normaal. Niet heel storend maar viel wel op. Wat wel storend is zijn trillingen die ik voel tijdens accelereren. Het trillen lijkt samen te hangen met het toerental. Tot 5.000 valt het niet zo op maar daarboven wel een vanaf 8.500 toeren is het echt niet leuk meer.
Wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Iron Horse »

Je stationair toerental kun je gemakkelijk zelf even bijstellen met het schroefje aan de linkerzijde.
stationairschroef.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 113
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Woonplaats: Oosterhout

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door JezusQuistus »

Als er verder niks veranderd is aan je motor dan lijkt me het bijstellen van je stationair toerental met dat schroefje alleen een tijdelijke oplossing.
Is het alleen toerental gerelateerd of is het alleen bij hoge snelheden?
Je zou haast zeggen dat de ophangpunten los zitten oid.


Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Have a good time all the time
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Zwabber »

Er is, zoals ik het lees, wel meer aan de hand dan alleen even het stationair gedrag bijstellen middels het schroefje.
Mijn gevoel neigt naar het afstellen/synchroniseren van de carburateurs gasklephuizen.
Op het forum is hier wel wat over te lezen evenals over het zelf afstellen;
Het onderwerp
viewtopic.php?t=1059

De handleiding
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/PD ... leBody.pdf
Laatst gewijzigd door Zwabber op vr 22-05-2020, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Iron Horse »

Voor de goede orde, ik wil niet zeggen dat je alleen met het stationair afstellen het probleem oplost. Er zal wel iets anders de oorzaak van die trilling zijn.

En BTW een V-Strom heeft geen carburateurs maar een injectie motor :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Zwabber »

Je hebt helemaal gelijk :oops: , het moeten gasklephuizen zijn en geen carburateurs. Heb mijn bericht snel aangepast. Thanks :duim:
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Bob »

Bedankt voor de vele snelle reacties. Het stationair bijstellen is inderdaad niet de issue. Draait nu bijna precies 1.000 toeren bij stationair. Wat mij zorgen baart is dat dit spontaan langzamer is geworden en dat het blok in de hogere toeren erg trilt. Ik heb op hogere snelheid (en toeren) de koppeling in geknepen en toen was de trilling weg. Het lijkt me dus echt in het blok en/of versnellingsbak te zitten. Zal de blokbouten eens langslopen van het weekend. Na bijna een ton kan er natuurlijk van alles gebeurd zijn.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Weerman »

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd/afgesteld bougies vervangen en gaskleppen afgesteld?
Ik denk deze richten op al met al zou ik de beurt gelijk doen of zelf doen kan ook voor dat er meer stuk gaat dan je zou willen succes.

Wim.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Tulipan »

Mijn partner vond de motor prettig trillen bij 5000 toeren.
Na het afstellen van de kleppen was de trilling en wazige glimlach verdwenen :cry:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 113
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Woonplaats: Oosterhout

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door JezusQuistus »

Hahahaha lekker hoor

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 24-05-2020, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Have a good time all the time
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Zwabber »

Maffe Tulipan :schater: :schater:
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Tulipan »

Hoezo, wilde alleen aangeven dat kleppen stellen grote gevolgen kan hebben :mrgreen:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Bob »

Weerman schreef: za 23-05-2020, 19:35 Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd/afgesteld bougies vervangen en gaskleppen afgesteld?
Ik denk deze richten op al met al zou ik de beurt gelijk doen of zelf doen kan ook voor dat er meer stuk gaat dan je zou willen succes.

Wim.
Hoi Wim, de kleppen zijn nog geen 10.000km geleden gesteld bij MotoPort Almere. Bougies (iridium) nog geen 20.000km oud. Alleen het afstellen van de gaskleppen heb ik nog bij gedaan / laten doen. Misschien toch de moeite om van die meters te kopen en eens te proberen.
Heb me alleen laten vertellen dat dit bij open gas niet echt verschil maakt. Dit zou alleen het stationair kunnen verbeteren?
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Weerman »

Bij kleppen stellen hoordt afstellen van gaskleppen ook tenminste dat is mijn idee, op toeren maakt het inderdaad niet veel verschil of het moet wel heel erg verkeerd staan.

Maar hopen dat het niet iets ergs is het kan natuurlijk ook in aandrijflijn zitten ketting, rubbers tussen tandwiel en wiel enz.
Succes er mee zou ik zeggen.

Bougies moeten bij mijn motor om de 12000km vervangen ze liggen hier net op tafel om te worden gemonteerd maar dit zijn geen iridium.

Wim.
Hannes
Berichten: 223
Lid geworden op: di 01-01-2019, 16:16
Mijn motor is een: DL650 XTA 2019

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Hannes »

Tulipan schreef: za 23-05-2020, 22:50 Mijn partner vond de motor prettig trillen bij 5000 toeren.
Na het afstellen van de kleppen was de trilling en wazige glimlach verdwenen :cry:
Dat wordt dan een BMW boxertje....
Heinkel 175cc; BMW R60-5; BMW R60-7; Suzuki DR400; Kawasaki Z750; Yamaha Diversion 900; V-Strom 650 XTA
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Bob »

Inmiddels de blokbouten gecontroleerd en deze zitten keurig vast. Van het weekend toch maar de bougies vervangen, was toch bezig met een beurtje. Vandaag weer 300km gereden en het overmatig trillen is nu weg. Zal misschien toch aan de bougies en verouderde olie gelegen hebben (?)
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Trillingen uit het blok hallo

Bericht door Weerman »

:duim: Nu weer lekker :-)}

Wim.
Plaats reactie