Olieplug dl1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Hoi allen,

Weet iemand de spoed van een dl1000 2004 model? Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niets kunnen vinden.
Ik vind op internet m12x1,5 maar ook m12x1,25. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Iron Horse »

Ik zou zeggen pak even een bout M12 uit de gereedschapskist en probeer die. Waarschijnlijk gaat die niet passen omdat standaard een spoed van 1,5 is en voor een betere hechting op de motor een fijnere schroefdraad wordt toegepast. (Net als bij de meeste spiegels). Dan weet je dus dat het een 1,25 is. En met een schuifmaat kun je het ook even opmeten. Meet een x-aantal windingen (wel even tellen) en deel de uitkomst door het aantal windingen dat je hebt gemeten en je weet de spoed.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Dat gaat niet omdat de plug er nog in zit en ik een verloop voor een temperatuursensor zoek. Als ik hem opmeet dan kan ik niet meer rijden totdat ik de plug heb.
Na lang zoeken denk ik gevonden te hebben dat de draad m14x1,25 is. Deze heb ik besteld. Ik zal hier even terugkoppelen of dit de juiste is.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Iron Horse »

JohanG schreef: vr 25-10-2019, 08:11 Als ik hem opmeet dan kan ik niet meer rijden totdat ik de plug heb.
Sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Je draait de plug eruit, meet hem op, schrijft de gevonden waarde op en draait de plug er weer in. Wat mis ik als je zegt dat je niet kunt rijden omdat je hem even opmeet?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Banjer »

Iron Horse schreef: vr 25-10-2019, 09:12 Wat mis ik als je zegt dat je niet kunt rijden omdat je hem even opmeet?
Olie in het carter? 8)
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Precies :duim: Misschien was ik onvolledig maar ik bedoel dus de aftapplug.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 25-10-2019, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Eikie »

En je wil een sensor inbouwen IN de aftapplug ?

Is dit niet eenvoudiger : https://www.mlmparts.com/nl/olie-temper ... rseel.html
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Iron Horse »

Die zijn niet erg betrouwbaar als ze niet continu in de olie hangen. Ik heb er ook eentje gemonteerd gehad en die gaf nooit erg hoge temperaturen aan. 50 graden misschien. Ik denk dat hij direct in de olie gemeten wel een hogere temperatuur aangegeven had. Daarbij wil zo'n zichtbare temperatuurplug nog wel eens ongevraagd van eigenaar verwisselen. Ik had voor de zekerheid dan ook altijd de originele plug onder het zadel. Maar ze zullen wel een indicatie geven op het moment dat er iets fout is, maar ik ben bang dat het dan al te laat is. Als je er vanaf wilt laten hangen of je het gas kunt opentrekken dan heb je er weinig aan, want je gaat niet even langs je tank en je been naar benden zitten gluren welke temperatuur er aangegeven wordt, dan heb je misschien al ongewenst kennis gemaakt met je voorganger.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Eikie »

Deze zijn te bestellen met een lange pin die in het oliebsd komt. Die zou dan de juiste temperatuur op moeten geven.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Iron Horse »

Alleen past een lange niet in de V-Strom.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Ik wil inderdaad wat exacter de temp bijhouden die ik goed kan aflezen omdat ik het vermoeden heb dat hij in de 25 km naar mijn werk in de winter niet op temperatuur komt. En bij de module die ik heb gekocht kan ik ook meteen de buitentemperatuur zien wat een leuke extra is.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Zwabber »

Klinkt wel goed, vooral ook die buitentemperatuur er bij. Welke heb je eigenlijk besteld?
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Ik heb deze https://www.louis.nl/artikel/koso-multi ... r=10034785 besteld.
Helaas is hij er niet met voltmeter geïntegreerd, anders had ik die gekocht.
Ik heb hem nog niet binnen dus ik kan er verder nog niets over zeggen.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 28-10-2019, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieplug dl1000

Bericht door Eikie »

Heb je de beoordelingen gelezen Johan ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Ik heb ze gelezen en ben benieuwd wat ik er zelf van ga vinden. Veel negatieve, maar ook positieve beoordelingen. ik ken ook iemand anders die hem al een paar jaar gebruikt en erg tevreden is maar we zullen zien hoe hij bevalt.
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Olieplug dl1000

Bericht door JohanG »

Even een update over de temperatuursensor die inmiddels ongeveer 1600 km ingebouwd zit in weer en wind. Dit zijn mijn bevindingen tot nu.

Installeren van meter gaat erg eenvoudig als dit gelijk doet met een oliewissel. Ik heb de meter aan een hoekbeugeltje gemaakt onder de tellerunit (helaas past het heldere licht uit de meter niet zo mooi bij het zachte oranje licht van de tellers). De kabels hadden allemaal wel wat langer gemogen om een mooie route naar je carterpan te vinden.
Voordat ik de meter heb geïnstalleerd heb ik deze eerst getest in een pan water met een losse thermometer ter controle en de waarden kwamen netjes overeen. Daarna de meter geïnstalleerd op de positie van de aftapplug. Hiervoor had ik een m14x1,25 adapter nodig.
Na het indraaien van de sensor kun je deze door middel van een stekkerverbinding met de sensor verbinden. Ik vond de stekker een beetje fragiel overkomen en hij steek echt wel een beetje uit naar beneden waardoor offroad rijden minder praktisch wordt zonder de kabel te beschadigen. Omdat de stekkerverbinding de volle laag krijgt van het voorwiel als het wegdek nat is heb ik deze propvol met vaseline gesmeerd waarbij ik hoop dat deze het even volhoudt. Ook heb ik een tie-wrap ter versteviging om de stekker gedaan voor de zekerheid.
De buitenluchtsensor heb ik onder de tellerunit geplaatst waar hij rijwind krijgt.
Omdat de thermostaat niet helemaal fris meer was heb ik deze gelijk ook maar vervangen.

Qua metingen viel me meteen op dat de olietemperatuur lager was dan ik had verwacht. Olietemperatuur kwam niet boven 40 graden Celsius uit in de maand november en deze december. Vooral bij snelheden boven 80 keldert de temperatuur erg snel. Ik heb hierom de oliekoeler afgeschermd met een stuk plastic tussen de koeler en de koelerbescherming. Dit helpt wel een beetje en nu haal ik ongeveer 55-60 graden olietemperatuur bij constante snelheden rond 80 km. bij snelheiden rond 140 kmh wordt de olie wel weer warmer maar ik rijd normaal weinig snelweg dus dat is voor mij minder interessant
Ik heb het idee er in deze tijd van het jaar de olie nog te veel gekoeld wordt door middel van de waterkoeling. Dit denk ik vooral omdat wanneer het hard waait of wanneer ik meer snelheid maak de temperatuur meteen daalt. Misschien ga ik nog een deel van de waterradiateur afschermen om te testen wat dit doet met de olietemperatuur.
Bij lang stil staan loopt de olietemperatuur overigens wel op tot minimaal 80 graden.

De buitentemperatuursensor lijkt ook goed te werken als ik deze vergelijk met de sensor in mijn auto maar hiervoor moet je wel in beweging zijn. Bij een stoplicht zie je dat de temperatuur meteen oplopen, dit komt omdat de sensor te dicht bij warme delen van de motor zit. Ik heb nog geen betere plek kunnen vinden omdat de kabel erg kort is.

Al met al ben ik tot nu toe tevreden over de sensor.
Ik kan later nog wel wat foto's bijvoegen als hiervoor geïnteresseerden zijn.
Plaats reactie