Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ewout87
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21-08-2017, 22:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Bericht door Ewout87 »

Hi,
Ik heb m'n motor Suzuki dl1000 vstrom nu al een aantal jaren met plezier. Het meeste onderhoud kan ik zelf doen maar heb laatst toch maar even een grote beurt laten doen omdat ik er geen tijd voor had. Alles was in goede staat en de kleppen zijn weer goed afgesteld.

Nu rij ik alweer een tijdje en opeens uit t niets doet het blok heel raar tussen de 1000 en 3000toeren , hij slaat spontaan af en loopt soms op 1cylinder totdat de andere er weer bij komt. Dealer gevraagd die zegt dat er een probleem in de injectie unit zit, deze sluit de luchtinlaat kleppen niet meer en ze bewoog heel stroef, samen soepel gemaakt maar het probleem is nog niet weg.
De kleppen blijven in dezelfde positie staan ipv dat ze meebewegen met de gashendel.
De dealer zegt dat een compleet nieuwe injectie/lucht deel het probleem zal oplossen kost ruim 1000euro en dat vind ik hem niet meer waard, hebben jullie nog ideeën?
Zou het een sensor of iets anders kunnen zijn?

Zie filmpje https://youtu.be/wiYLKZ_v1Ps

Heb geen filmpje gemaakt toen die liep maar ook toen ik de motor starten blijft de klep in 1 positie staan (half open) en gaat die niet verder open of dicht als je goed gas geeft of hem een tijdje laat draaien.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Bericht door Calimero »

Ik weet niet van welk jaar jouw Strom is maar bij Boonstra Parts kwam ik een compleet 2e hands gasklephuis voor € 195,00 tegen https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... ep%20Huis/.
Scheelt alweer een slok op een borrel :?
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Bericht door F2ride2001 »

Wat vaker gebeurd is dat de stelmotor kapot trilt. En dan met name de elektrische aansluitingen.
Dit betekend dat de hele injectie afgebouwd moet worden. STVA losgenomen en gedemonteerd moet worden.
Daarna een kwestie van de stelmotor opnieuw vast solderen en fixeren middels PU lijm. Daarna nooit geen problemen meer.

Dit is een dingetje wat bij meer suzuki's voorkomt!

Lees anders even op : http://stva.bean-fw.net/

Is wel een hoop werk en vereist elektrisch inzicht, maar mateiraal kosten zijn nihil. :bye:

Normaal gesproken, als je de sleutel omdraait, hoor je de stelmotor ook even lopen. Is dit bij jouw het geval of niet?
TL1000 forever
Ewout87
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21-08-2017, 22:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Bericht door Ewout87 »

Bedankt voor de snelle reacties.

Helaas kun je bij de dl1000 niet bij de schroeven komen van de sensor waardoor ik genoodzaakt ben het hele huis los te maken.

Ik ga de oude gasklephuis deze week eens losmaken om te kijken of we wat door kunnen meten met de multimeter, heb electro achtergrond dus wat solderen moet wel lukken. Heb ook de pagina in de handleiding van de dl1000 gevonden met wat meet gegevens wat de normale waarden zouden zijn.
Ewout87
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21-08-2017, 22:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Bericht door Ewout87 »

Oude gasklephuis vergelijken met de bestelde nieuwe (tweedehands) gasklephuis. Nog bedankt Calimero. Ik zie helaas geen verschil en meet geen verschil met de multimeter.. Toch de handjes verder vies gemaakt en ze verwisselt. Ik moest de oude injectie/sproeiers van mijn oude af halen want de nieuwe bevatten er eentje zonder slangetje.

Nu draait de motor redelijk heb er een rondje mee gereden (ongv 65km).. totdat ik een flinke dot gas geef of toen ik een mooie bocht in de twee/drie wat extra gas wou maken begint de motor weer heel erg te bokken en lijkt die weer een aantal tellen op 1 cylinder of in ieder geval met half t vermogen te lopen.

Nog tips, ik zat zelf te denken aan brandstofpomp alleen is dat bij de dl1000 een pomp die niet makkelijk schoon te maken is heb ik begrepen. Heb hem al even getest en er komt een goede heldere straal uit maar zal toch kijken of dit iets kan zijn.

En zal de fora verder doorlezen voordat ik verdere vragen stel.

Thanks tot zo ver!
Ewout87
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21-08-2017, 22:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Dl1000 2004 luchtinlaat/injectie problemen

Bericht door Ewout87 »

Na verder onderzoek blijkt er een probleem te zitten in de boegiekabel van de bobine naar de voorste boegie. Als ik aan de boegiedop duw/draai dan gaat die weer netjes lopen. Ik heb een stukje van de boegiekabel af geknipt omdat hij niet goed (meer) vast zat op de plastic kap en nu loopt die goed totdat de motor warm is.
Wellicht toch niet voldoende afgeknipt of toch de bobine die het bij warmere temperaturen niet meer wil doen.
zekere voor het onzekere heb ik een nieuwe bobine besteld en nu zijn alle problemen opgelost, kunnen weer lekker toeren.
Mensen bedankt
Plaats reactie