Ratelend geluid

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Dwarf

Ratelend geluid

Bericht door Dwarf »

Ik heb een nieuwe dl 650 en heb nu de eerste 1000 km achter de rug (en het eerste onderhoud). Ik heb weinig of geen ervaring met andere motoren (enkel mijn vorige (Transalp). Wat me opvalt is een licht ratelend geluid bij het optrekken, neemt af naarmate de motor warm wordt, duidelijker wanneer een duorijder meerijdt en de motor dus meer kracht moet leveren. Ik vermoed dat dit het normale geluid is van de Suzuki (is me bij de transalp nooit opgevallen) want de testmotor waarmee ik een proefrit deed had een identiek geluid. Toch even vragen ...
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ratelend geluid

Bericht door Eikie »

Dag Jan, ik rijd ook het nieuwe model maar het ratelen is mij nog niet opgevallen.
Kun je misschien aangeven waar (je denkt) dat het geluid vandaan komt?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Ratelend geluid

Bericht door TT-Strom »

Een ratel geluid komt mij ook niet bekend voor.

Wel hoor je bij langzaam rijden de ketting op het voortandwiel iets, maar bij hogere snelheden is dit weg.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Leville

Re: Ratelend geluid

Bericht door Leville »

Het blok zelf maakt wel een beetje een metaalachtig geluid. Zou het dat kunnen zijn wat je hoort?
Dwarf

Re: Ratelend geluid

Bericht door Dwarf »

Dat zou best kunnen, ik hoor het alleen niet als hij vrij draait, maar enkel bij het optrekken, maar ik vermoed dat dit normale geluid van de motor is.
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Ratelend geluid

Bericht door Ballie »

Staat je ketting misschien te slap?
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Ratelend geluid

Bericht door Kristof »

De mijne (ondertussen al de 2de vstrom) heeft het ook; is de motor zelf, als ik het goed heb tussen de 2500rpm en +/- 4500rpm, daarboven hoor je het niet.
Dat geluid hoort bij een V-Strom :-)}
Dwarf

Re: Ratelend geluid

Bericht door Dwarf »

Dat klopt, bij hogere toeren hoor ik het niet, dan ben ik gerustgesteld, bedankt voor de reacties.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Ratelend geluid

Bericht door Soesko »

Dwarf schreef:Ik heb een nieuwe dl 650 en heb nu de eerste 1000 km achter de rug (en het eerste onderhoud). Ik heb weinig of geen ervaring met andere motoren (enkel mijn vorige (Transalp). Wat me opvalt is een licht ratelend geluid bij het optrekken, neemt af naarmate de motor warm wordt, duidelijker wanneer een duorijder meerijdt en de motor dus meer kracht moet leveren. Ik vermoed dat dit het normale geluid is van de Suzuki (is me bij de transalp nooit opgevallen) want de testmotor waarmee ik een proefrit deed had een identiek geluid. Toch even vragen ...
Het is een Suzuki, die horen te ratelen en rammelen. Dat is de charme van het merk. Het zegt verder niets over de betrouwbaarheid, want die is wel in orde. Ik kan me voorstellen dat het je, als je van een Honda afkomt, wel opvalt.
Plaats reactie