Weekendje Dolomieten op de Strom

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door PDvD »

Ieder jaar plannen we met een groepje vrienden een motortrip naar de Dolomieten. Meestal gaat deze trip door het weer niet door en belanden we elders waar de zon wel schijnt.
In het verleden was het 1 dag heen, 2 dagen daar en weer in 1 dag terug. Dit jaar besloten we om in 1 dag heen te rijden , daar 2 dagen te spelen in de bergen en dan in 2 dagen weer terug te rijden.
Mijn deelname aan deze trip hing dit jaar aan een zijden draadje. Mijn V-Strom, waar ik al geruime tijd niet op gereden had, vertoonde plots ernstige kuren. Ten eerste wilde deze totaal niet meer starten. Dit loste ik simpelweg op door een nieuwe accu te plaatsen. De laatste keer dat ik er op reed hield de Strom in bij de 170 km/uur en begon dan te horten en te stoten. Ik had het idee dat dit aan de oude benzine lag en gooide een flesje injectiecleaner door de brandstof heen en vulde de tank af. Echter na een flink aantal kilometers werd het probleem alleen maar erger. Mijn knipperlichten deden het niet meer en begonnen allen tegelijk flauw te branden bij het aanzetten van de motor. Mijn koplamp en teller deden het helemaal niet meer en zette ik mijn richtingaanwijzer uit dan was het enige wat begon te knipperen mijn gehele dashboard. Ik werd op het v-strom forum er op gewezen dat dit een aardeprobleem zou kunnen zijn en dus zat er niets anders op dan de kabelboom af te speuren naar de fout.

Afbeelding


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Welke ik dus uiteindelijk ook vond, maar daarvoor moest de Strom wel heel ver uit elkaar gehaald worden.

Afbeelding

Afbeelding

Een roestige aardedraad in een stekker was het probleem. Remreiniger, wd40 en contactspray tezamen dezen hun werd en de Strom liep weer als een zonnetje. Om net iets lekkerder te rijden werd er ook nog even een nieuwe achterband gemonteerd en de Strom was klaar voor vertrek.

Dag 1: Woensdag 25 september 2019
Om 5 uur gaat mijn wekker af, ik spring onder de douche, eet een bak yoghurt en drink een bak koffie, trek mijn motorpak aan en wandel naar Twan toe die om de hoek woont. Hier had ik de Strom de avond ervoor al weg gezet zodat deze droog en beschermd stond. Basje was er al en met z’n drieën vertrokken we na een bak koffie en een worstenbroodje rond een uur of 6. Bij de eerste pomp na Eindhoven hadden we met Loek afgesproken die vanaf daar aan zou haken. Al snel hadden we in de gaten dat we al aan de late kant vertrokken waren. Wat een pispokkedrukte op de Nederlandse wegen zeg. Eindhoven was helemaal een ramp. En het was nog niet eens 7 uur! De kilometers die volgden waren saaie snelwegkilometers door Duitsland heen. Geluk hier is dat alles, ondanks dat het af en toe regende en er af en toe een kleine file stond door de vele Baustelle, toch goed opschoot. Voordeel van de Duitse snelwegen is ook dat je aan de Snelweg zelf gewoon een goede hap eten kunt krijgen. In mijn geval dus een Curryurst mit Pommes.

Afbeelding

Bij Oy-Mittelberg verlieten we de snelweg. De voorspelling was dat het zou zeiken van de regen in Oostenrijk. Dat had het ook zeker gedaan want de wegen waren drijfnat, maar regenen dat deed het niet (meer).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een mooi stuk binnendoor kwamen we aan bij het eerste pasje van de dag, de Hahntennjoch. Dit was een mooi alternatief voor de Fernpass welke we nu inmiddels wel vaak genoeg gezien hadden en slechts een kwartiertje langer rijden zou zijn. Achteraf gezien ook zeer de moeite waard want dit was echt een veel leukere pas dan de Fernpass om te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

In het plaatsje Oetz gooiden we onze tanks nog een keer vol voor het laatste gedeelte van de tocht van vandaag en reden we het pasje op naar Ochsengarten en Kühtai. Deze had ik ooit eerder gereden maar ik kon me niet herinneren dat deze pas zo mooi was. Her en der lag er wel een koe op de weg dus het was even uitkijken geblazen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na dit gave pasje was het weer tijd om meters te gaan maken. In Matrei am Brenner schoten we de Brennerpass op om zo in de stromende regen (welke los kwam na het passeren van de Italiaanse grens) naar Brixen te rijden.
In het Goldenes Kreuz Hotel was natuurlijk plek voor ons. De motoren werden in de garage gezet en na opgefrist te zijn wandelden we het stadje in om een goede hap eten, en enkele biertjes, naar binnen te werken.

Afbeelding

Hierna volgden in het hotel ook nog enkele biertjes welke werden afgetopt met wat glaasjes Limoncello.

Dag 2: Donderdag 26 september 2019
De ontbijtzaal van het hotel stamt nog uit ver vervlogen tijden. Het ontbijt is hier ook al jaren hetzelfde. Maar ach… het is voedzaam en het vult. De koffie is er sterk en komt standaard met aan kan hete opgeschuimde melk om er cappuccino van te maken. Wij drinken ‘m gewoon zwart.

Afbeelding

Vandaag staat een tochtje door de Noordelijke Dolomieten in de planning. Het eerste pasje is de Passo die Erbe. Een redelijk priegelpasje maar wel erg mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens volgt de ene na de andere pas elkaar op. Het asfalt is echter niet echt van fatsoenlijke kwaliteit maar dat mag de pret in dit motorwalhalla niet drukken. Na een aantal mooie pasjes is het tijd voor lunch. En wat eet je dan… inderdaad… een pizza. Echter een van een andere vorm dan ik gewend was.

Afbeelding

Afbeelding

Na de lunch volgen er nog enkele andere hoogtepuntjes waarvan de Falzarego en de St. Lucia toch wel de mooiste waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Na nog enkele andere mooie pasjes was het weer tijd om richting Brixen te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Dit laatste stuk is altijd een kronkelstuk door een bos wat nooit echt opschiet. En als er dan ook nog eens een bus voor je neus rijd dan schiet het helemaal niet op. Het allerlaatste stukje van de dag was de SP29. Dit is werkelijkwaar een waar racecircuit. Jammer dat er ook gewoon verkeer rijdt maar deze bochten… wow!!!
We zijn nog op tijd terug om nog even een terrasje te pakken en Brixen zelf. ’s Avonds eten we in een restaurantje een goede schnitzel met een bijbehorend lokaal biertje. In het hotel gaan we nog even verder met de Limoncello en rollen redelijk op tijd ons bedje in.

Dag 3: Vrijdag 27 september 2019
Na eenzelfde ontbijtje in het hotel beginnen we aan onze 2e dagrit door de Dolomieten heen. Het eerste gedeelte van de route gaat over de SS12 welke goed opschiet. Bij Klausen pakken we de weg naar Ortisei en Wolkenstein. Eenmaal op de top van de eerste berg stoppen we voor een bak koffie en een glas cola.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via de Pordoi gaan we omlaag en vervolgen de ietwat snellere weg naar Agordo.

Afbeelding

Ook hierna volgen weer enkele zeer mooie en rustige pasjes. Met als een van de hoogtepunten de Passo di Rollo. Een zeer afwisselende pas met heel veel gooi en smijtwerk. Bovenop is het redelijk fris en bewolkt. Ook is hier pas een ware orkaan overgekomen. 90% van de bomen op de top zijn omgewaaid. We drinken nog een bakkie, op het terras staat een zeer mooie oude Vespa, en we rijden de pas weer af het volgende dal in.

Afbeelding

Na nog een erg mooi stuk scheurasfalt komen we weer aan bij de SS12 richting Brixen. Op dit moment van de dag is het er erg druk en tussen de auto’s door rijden dat gaat hier niet goed lukken. Net voor we in Brixen zijn gooien we de tanks nog even vol zodat we morgen met een volle tank weer kunnen beginnen aan de terugreis.
Eenmaal opgefrist en omgekleed in Brixen vinden we een erg leuk speciaalbier-cafeetje. Ik bestel een lichtere Session IPA welke bijzonder goed smaakte!

Afbeelding

We besluiten bij een Italiaans restaurantje te gaan eten aangezien ik nog geen ronde Pizza op heb. Op vrijdag was de specialiteit de pizza met verse vis samen met een glas Dunkel van Erdinger. Ik bestelde deze en de smaak was geweldig…

Afbeelding

Afbeelding

Echter… niet veel later op het eerste terrasje begon ik geheel in te kakken. Ik kreeg geen slok bier meer naar binnen en besloot om een uur of 9 al naar het hotel te gaan. De rest wekte mij rond de klok van 4 toen ze met genoeg biertjes op de hotelkamer weer inkwamen.

Dag 4: Zaterdag 28 september 2019
Na het ontbijt werd het hotel afgerekend en schoten we de snelweg op richten Bolzano. Eenmaal in Bolzano pakten we de SS38 naar Merano op weg naar de Stelvio. Echter tot aan de afslag naar de Stelvio, vele tientallen kilometers verder, was het filerijden geblazen. Hier konden we gelukkig wel steeds langs de file afrijden maar echt leuk was het niet. 3 uur na vertrek uit Brixen kwamen we pas aan onder bij Stelvio.

Afbeelding

Al snel was ik erachter dat ik de Stelvio vele malen leuker vond om omlaag te rijden dan omhoog. Omhoog heb je namelijk nul zicht op hetgeen er aan komt uit de bochten van boven. Gelukkig was het rustig, maar als je halverwege de apex op een tegenligger stuit is dit toch niet echt prettig.
Bovenop de Stelvio aten we een heerlijk broodje worst en genoten van het uitzicht.

Afbeelding

Hierna volgden de Umbraillpass, de Ofenpass en de Fluelapass. Deze laatste was echt de mooiste van de drie. Na al dit moois was he tijd om naar het noorden door te schieten. Mijn eerdere route wilde nog een stuk door Zwitserland gaan maar aangezien de rest de dag erna de snelweg weer op wilde schieten reden we vanuit Davoz en Vaduz in Lichtenstein naar Lindau in Duitsland. Hier was geen enkel betaalbaar hotel te vinden in verband met een Oktoberfest dat er in de buurt was. Na even zoeken hadden we 70 kilometer noordelijker een hotel gevonden in Memmingen aan de snelweg welke de rest de dag erna wilde nemen.
Het Allgäuhotel in Memmingen was zeker prima met zeer nette kamers en een vriendelijke receptie. Er kon echter niet gegeten worden. De receptioniste stuurde ons naar een Italiaans restaurant verderop op het industrieterrein. Het restaurant bleek zich te bevinden in een lelijke kantoorflat. Ik kon me niet voorstellen dat er zich in dit pand een fatsoenlijk restaurant bevond. Na eenmaal de trap genomen te hebben naar de derde etage stonden we nu plots niet meer in een lelijke oude Duitse flat maar in een echt Italiaans restaurant welke zelfs was aangekleed met een mooie Vespa. De pasta die ik bestelde smaakte goed en in plaats van bier besteld eik deze keer maar een colaatje bij het eten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg naar het hotel wandelden we nog langs een Mac voor een ijsje. Net voor het hotel zat nog een designbureau wat niet echt nagedacht had over zijn naamgeving.

Afbeelding

Eenmaal in het hotel was het gelijk tijd om te gaan slapen.

Dag 5: Zondag 29 september 2019
Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijtje was het tijd om weer te gaan rijden. De rest wilde zsm over de snelweg naar huis en ik wilde nog even van het mooie weer in Zuid Duitsland genieten. In de buurt van Nederland zou het pispokkeweer gaan worden, echter of ik hier nu vroeger of later op de dag in zou belanden zou mij niet echt uitmaken.
Vanuit Memmingen reed ik in Noordelijke richting naar Steinheim en daarna naar Berheim om daar de tank van de Strom even af te vullen. De lucht was strakblauw en het was superrustig op de weg. Ik nam de 312 (wow wat een asfalt en wat een mooie weg) naar Reutlingen welke geweldig goed opschoot. Vanuit Reutlingen reed in naar Schloss Lichtenstein. Ooit was ik hier al eens onder door gereden maar nu volgde ik de bordjes naar boven. Ik parkeerde Strom op de parking bij het Schloss, betaalde de 2 euro entree en wandelde even door de tuin heen om zo het goede uitzicht op het Schloss en het onderliggende dal te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Na Lichtenstein zette ik mijn GPS op binnendoor naar Karlsruhe. Iets hiervoor zou ik wel stoppen om dan alsnog de snelweg op te schieten. Als toetje van de dag, voor ik de snelweg op ging, reed ik nog door het Wurmtal. Heerlijke bochten, heerlijk asfalt in een mooie groene omgeving.

Afbeelding

Op buienradar had ik gezien dat ten oosten van Nederland ook buien in Duitsland hingen. Echter de buien rondom Luxemburg liet deze app niet zien… grrrr… Ik dacht dat het daar dus droog zou zijn. Vanuit Karslruhe reed ik richting Mannheim en weer richting Trier om daarna België in te schieten. Stromende regen… Baustelle waardoor ik afslagen niet kon nemen, kilometers extra en een bijna lege tank die ik gelukkig bij een afrit in een dorp kon vullen… en daarna wederom 300 kilometer tot aan huis in de regen… Maar de mooie kilometers van de ochtend hadden dit slechte weer van te voren al goed gemaakt!
5 dagen plezier en een goede 2700 km verder staat de Strom weer veilig op stal zonder ook maar 1 krimp gegeven te hebben!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Eikie »

Lekker leesvoer 👍. Al met al toch een mooi reisje.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Heppie »

Mooi verslag en foto’s 👍🍺
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Calimero »

Mooie reisverslag met leuke foto's :duim:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Aad900 »

Een heerlijk verslag Pim. Dit zijn toch de leuke ritjes :duim:

Ik zie dat ze de motor op de Colle. S.Lucia inmiddels vervangen hebben.

Deze stond er in 2010

Afbeelding
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Iron Horse »

Al zou ik een Vespa Ciao (of Piaggio Ciao) niet direct een motor meer willen noemen. Enige is dat hij uit vervlogen tijden is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dascher
Berichten: 48
Lid geworden op: di 09-04-2019, 05:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2005

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Dascher »

Mooie reis 👍
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door Tulipan »

Hoorde het filmpje op de luidsprekers, de tafel trilde :D
Mooie rit en mooie plaatjes erbij.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door PDvD »

Leovince hè ;) En de dB killers zitten er nog in anders is het echt koppijn na een rit.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
OldsoxBurt
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 01-09-2019, 22:19
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650

Re: Weekendje Dolomieten op de Strom

Bericht door OldsoxBurt »

Leuk verslag met foto's zeg.... Als je nu nog niet in de stemming raakt om er op uit te trekken weet ik het niet :-)}
Plaats reactie