Navigatie software vraag.

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Aldorean

Navigatie software vraag.

Bericht door Aldorean »

Goedenavond,


Vandaag heb ik voor het eerst mijn Zumo 660 gebruikt om een tourtochtje mee te rijden via de Onroute kaarten die ik ervoor had.

Nu heb ik van de 175 km lange tocht 60km gereden en ben daarna boos naar huis gegaan omdat die stomme Garmin me continu terug stuurde en ik maar bleef gehoorzamen.
Daarbij kwam ook nog eens dat ik niet snap hoe ik kan navigeren naar het beginpunt van de onroute route die ik had geselecteerd.

Dus , de Garmin deed de route op een rare manier steeds door de war gooien hoe kan dit ?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik ergens in Nederland een tourrit wil rijden die op mijn Onroute collectie zit ook meteen door de Garmin naar het beginpunt van die route kan worden genavigeert vanuit mijn huis adres ?

Ik heb nu deze track gereden http://gpstracks.nl/motorroutes-nederland.php?id=822 maar om bij het beginpunt in Scherpenzeel te komen heb ik maar een willekeurig adres in Scherpenzeel gegokt en ben ik op die manier naar het begin gekomen.
Het zou toch zo moeten zijn dat als ik die route aantik van JA DIE WIL IK dat de Garmin mij automatisch vanaf het punt waar ik NU ben naar het begin van de route navigeert of ben ik te verwend en doet deze verouderde techniek dat niet ?
Aldorean

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Aldorean »

daarbij komt nog een vraag namelijk : Hoe weet ik welke kant ik op moet ? Hoe weet ik wat de start en wat de finish kant is als de 2 punten OP elkaar gezet zijn ? Want misschien kan het zijn dat de garmin door de war was omdat ik misschien vanaf de finish kant ben begonnen met rijden ipv het begin !?

Daarbij hoorde ik ook die vrouw nooit vertellen waar ik heen moest.

Kan iemand mij misschien vertellen waar ik eventueel een cursus kan doen met iemand die het me ECHT laat zien en niet via youtube want daar word ik niet wijzer van omdat ik een praktijk man ben.

Ik moet straks 3 weken op dat ding vertrouwen in Noorwegen maar na 1 rit in Nederland is het vertrouwen in dat ding gezakt tot ver onder het 0 punt en had ik hem vanmiddag bij thuiskomst ook al bijna op marktplaats staan.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Frank »

Kijk even op het YouTube kanaal van Hans Vaasen.

Maar als je een route aanzet, dan vraagt de Garmin of je naar het beginpunt wilt. Zeg je dan ja, dan navigeert de Garmin je naar het beginpunt en begint dan automatisch met de route. Op je schermpje kun je zien, aan het witte pijltje, welke kant je op moet.

Qua geluid heb je hem misschien op gedempt staan of de bluetoothverbinding werkt niet goed.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Aldorean

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Aldorean »

Frank schreef:
Maar als je een route aanzet, dan vraagt de Garmin of je naar het beginpunt wilt. Zeg je dan ja, dan navigeert de Garmin je naar het beginpunt en begint dan automatisch met de route. Op je schermpje kun je zien, aan het witte pijltje, welke kant je op moet.
Die vraag heb ik nooit gehad :?

Ik ga naar : Waarheen -> extra -> OnRoute motorroutes 1.20 ->NL-Gelderland -> Rondje Hoge Veluwe -> Ga ! en dan zie ik dus die route wel op me kaart maar hij vraagt niets over of ik naar de route moet worden gebracht.

Daarbij kreeg ik toen ik vanmiddag een andere route wilde laden de tekst ( ongeveer ) : Kan route niet berekenen er is onvoldoende ruimte !? Wat is dat dan ?
Aldorean

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Aldorean »

Ok ben nog even gaat kloten met wat andere routes gewoon proberen maar inderdaad, als ik elke andere willekeurige route uit de OnRoute map wil rijden vraagt hij netjes of ik naar het beginpunt wil worden gebracht.

Het komt er dus op neer dat ik DE ENIGE Veluwe route heb geprobeerd waar die vraag niet word gesteld en daar dus een perfecte zondag volledig door in het water is gevallen.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Silverstorm »

Je hebt geen reden om kwaad te zijn op je garmin.Ik denk dat je hoognodig een cursus moet volgen of de dvd-cursus van mr gps moet bestellen.De route die jij gebruikt hebt is trouwens om te rijden met je garmin kaarten en niet met de onroute.
Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt maar voordat je je toestel de zee inkiepert zou ik toch maar eerst proberen het te begrijpen :lol:
Veel info vind je hier http://forum.gps.nl/
en http://www.mrgps.nl/
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Spurm »

Heb je meerdere kaarten aangevinkt? Heb t ook een keer gehad dat ik de cn kaart aan had staan en onroute... Dan doet tie het ook niet :)
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door RedStrom »

Aldorean heeft het over de onroute routes, niet over de onroute kaart.
Laatst gewijzigd door RedStrom op zo 07-04-2013, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Spurm »

Ik zeg al niks meer
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Joskestiller »

Het probleem met het beginpunt is omdat waarschijnlijk het begin en het eindpunt te dicht bij elkaar liggen. De Gps denkt dat je al op de route zit en zal je verder naar het eindpunt proberen te sturen. Je moet steeds zorgen dat het beginpunt een klein stukje weg ligt van de vertrekplaats. Op die manier zal de 660 je eerst naar het beginpunt leiden en vervolgens de route beginnen.
Het 'in de war gooien' van de route kan te maken hebben met de instellingen van je gps. Je moet het 'herberekenen' op 'uit' zetten!
Indien je tijdens het rijden van de route ergens om moet rijden kan je vervolgens een beetje uitzoomen en zelf kijken hoe je terug op de route geraakt. Indien er in de omleiding een viapunt is ingevoegd gaat de gps je anders steeds naar dat punt proberen te sturen.
Dit zijn mijn bevindingen. Ik heb eerst een cursus gevolgd en ook alle You Yube filmpjes van Hans bekeken.
Ondertussen kan ik er mee werken maar stuit af en toe ook nog op verrassingen.

Veel succes!
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Navigatie software vraag.

Bericht door Hans Vaessen »

Je haalt inderdaad twee zaken door elkaar: de onroute motorkaart en de 1100 route-SD. Die laatste bevat dus alleen routes, is geen kaart.

Het aardige van die SD is dat je altijd een hele hoop routes bij je hebt. Het onaardige is dat het vaak wat minder intuïtief werkt dan je zou willen. In jouw geval vermoed ik dat je niet de route hebt geactiveerd, maar alleen het startpunt. Vergelijk de uitleg op http://www.gps.nl/route_overzicht.html en http://www.gps.nl/motor_routes1.html . Het eerste is vooral bedoeld om te zien welke routes er in de buurt zijn, maar selecteert alleen het startpunt.

En inderdaad: als start en eindpunt dicht bij elkaar zijn kan het soms even puzzelen zijn te zien welke kant je moet. 50% kans dat je verkeerd gaat ;) Zie je snel genoeg: dan even de route opnieuw activeren.

Maar vrees net: vrijwel alle routes op de SD kun je ook van internet downloaden. En dan heb je ook de mogelijkheid de routes bijvoorbeeld aan te passen qua start en eindpunt.

Overweeg inderdaad een cursus te volgen of wellicht mijn (basecamp) cursus DVD aan te schaffen. Je bent niet de enige die een wat 'valse start' heeft met z'n toestel; en heel vaak is zo'n cursus net even de olie in de machine om er alsnog plezier (versus ergernis) van te gaan hebben.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 08-04-2013, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten.
Plaats reactie