zumo 660 vindt niet alle plaatsen (frankrijk)

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

zumo 660 vindt niet alle plaatsen (frankrijk)

Bericht door Joske »

Vanuit de zon in frankrijk :)

zoals de titel zegt: de zumo laat me geregeld in de steek. weet dat het nauw komt qua spelling, met name in het frans....maar sommige plaatsen herkend de nieuwste (2013) kaart niet. Zoals: de plaatsen "casteljau" & "st-martin d'ardeche". heel irritant. gelukkig heb ik op mn gsm een perfect alternatief dat werkelijk alles herkend...maar toch.
zou iemand eens kunnen kijken of ie de plaatsen wel vindt in de zumo 660?
die 2e plaats lukte uiteindelijk wel door op de kaart te gaan zoeken. Vind het wel jammer...hou het dan maar op de strom en Nl.
ben benieuwd.

gr
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: zumo 660 vindt niet alle plaatsen (frankrijk)

Bericht door Patman_66 »

Hé Joske,

Even e.e.a. uitgezocht en kwam op het volgende...
De 2013 kaart zoals jij dat aandraagt kent de 1e plaats niet zoals jij die vermeld, maar wel Casteljaloux (37 of 42) of Castell.
De 2e plaats moet je zo opzoeken: Saint-Martin-D'Ardèche.

SUCCESS :duim:

Groet,
Patrick
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: zumo 660 vindt niet alle plaatsen (frankrijk)

Bericht door Iron Horse »

Het werkt vaak beter door maar een deel van een plaats in te tikken. Tik je st-martin d'ardeche in dan vindt hij niks omdat de spelling niet klopt. Tik je alleen d'ardeche (moet je dat natuurijk wel goed gespeld hebben :o) ) in dan komt hij met 10 suggesties. Om te testen kun je dat ook in Mapsource of Basecamp doen aangezien die dezelfde kaarten gebruiken als op je Zumo.

Je kunt ook op een andere manier de fout ingaan zoals mij in het verleden in Parijs gebeurde. Door te denken dat je in de wereldstad Parijs iets zoekt tik je ijverig de straatnamen in die je zoekt. Maar hij vindt een groot deel niet omdat blijkt dat je daarvoor de namen van de voorsteden moet ingeven i.p.v Parijs. Dus St Denis of Courbevoie enzo. Dit terwijl ik in de veronderstelling was "gewoon" in Parijs te zoeken. Dat doe je daarna dus ook niet meer fout.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: zumo 660 vindt niet alle plaatsen (frankrijk)

Bericht door Joske »

En ja hoor! gelukt...dank! :duim:

heb overigens kaart 2013.10. is geloof ik wel de nieuwste...toch? bedankt...gebruik hem het liefst maar moet hem wel wat leren kennen. de oude vertrouwde gsm doet het altijd. ga het weer eens proberen. gr



edit: nee. de laatste versie is van aug 2010: kaart 2013.20

ter info :)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: zumo 660 vindt niet alle plaatsen (frankrijk)

Bericht door Hans Vaessen »

Klopt: plaatsnamen in Franrijk zijn vaak lastig te vinden. Komt doordat er weinig standaardisatie is in schrijfwijze. In het voorbeeld met Saint kom je bijvoorbeeld als varianten tegen saint-spatie, saint-streepje, st-spatie, st.-spatie, st-streepje etc etc. Zie je ook bij bijv avenue (av) en boulevard (blv, bld).
Daarnaast kent ook Frankrijk gemeentelijke herindelingen en is de plaatsnaam die in een gps gebruikt wordt veelal de 'nieuwe' naam, meestal een groter gebied. Terwijl men lokaal liever de naam van het 'gehucht' blijft hanteren.

Enkele tips:
- in mapsource: voer alleen het 'unieke' deel van de straatnaam in - dus zonder rue, avenue etc. Je ziet vanzelf een lijst met complete straatnamen. Alleen: die lijst bevat dan straatnamen over de hele wereld - kies je de 'verkeerde schrijfwijze' dan kan het zijn dat hij in jouw specifieke plaats zegt 'niets gevonden'. Kies dan een alternatieve schrijfwijze uit de lijst.
- in basecamp: zorg dat je globaal inzoomt op de regio waar je zoekt (dat weet je meestal wel) en vul alleen het unieke deel van de straatnaam in
- in het toestel: gebruik eventueel de postcode ipv de plaatsnaam

Heb je het adres in mapsource of basecamp gevonden dan weet je de schrijfwijze en kunt het op die manier in het toestel ook vinden - je kunt natuurlijk ook gewoon een waypoint maken.

Ook zie je steeds vaker dat men een gps-coordinaat op de website zet. Zeker bij campings 'in the middle of nowhere' erg handig (want: vaak geen adres). Alleen: er zijn allerlei schrijfwijzes voor zo'n coördinaat en dat kan het wel eens lastig maken.
Tip:
- je weet wel ongeveer waar die camping ligt: maar een waypoint in de buurt en vergelijk de schrijfwijze met de vermelding op de website: vaak hoef je alleen de laatste drie cijfers aan te passen en je hebt meteen de juiste schrijfwijze
- is er echter amper overeenkomst dan gebruikt men kennelijk een ander coördinaatstelsel: pas in de instellingen van Mapsource/basecamp het stelsel aan en vergelijk dat - net zolang tot het ongeveer met elkaar overeen komt
- heb je het coordinaat eenmaal vastgesteld: kijk dan even met google earth of de camping (of whatever) inderdaad gevonden wordt: da's dan vaak een vrolijk moment ;) Zeker als er op die plek ook streetview dekking is..

Mee eens: het kàn soms wat puzzelen zijn (en dan heb ik het nog niet over plaatsen in Oost-Europa ;)) maar als je op die manier goed voorbereid is dat, eenmaal ter plekke, een extra bevestiging van het nut van je gps.
Plaats reactie