Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lastig.

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lastig.

Bericht door Wullebolle »

Ik ben me nog steeds aan het afvragen of ik me al of niet een gps zou aanschaffen. Genre Zumo220, Tomtomrider (het hoger segment is overkill voor mij)

Momenteel doe ik nog alles op goede papieren kaarten met vooraf wat studie op goegelmaps/streetview
Het grote nadeel is dat je al rijdende ( of veel moet stoppen) moet kaartlezen en das verre van veilig, tot onmogelijk in een drukke vreemde omgeving.
Het grote voordeel van papier vind ik dat je in een oogopslag dankzij de veelheid aan symbolen op een kaart een perfecte route kan uitstippelen en met fluostift kan aanduiden, en zelfs tijdens een rit heel makkelijk de route supersnel kan wijzigen dankzij het overzicht van de kaart.

Kheb ondertussen al een miljard posts gelezen over al de mogelijke merken van gps en hoe routes te maken ... thuis vanachter de pc.
Maar wat ik nergens duidelijk lees, is hoe makkelijk het is om eens op reis, een verse route op de gps te plotten zonder dat je tyre/gmaps/mapsjors/motowhere ... bijhebt.

Op vakantie is het gewoon leuk om je tussen pot en wijnfles over een kaart te buigen om na wat discussie een fluolijn voor de volgende rit te tekenen.
Maar hoe makkelijk gaat dat op de gps? Een wat langere dagrit gaat toch al snel over een 50 tal kruisingen met richtingswijziging, en zelfs met auto-route berekening heb je toch al snel een 20tal punten nodig om begin en eindpunt aan elkaar te lijmen.

Op de papieren kaart doe je dit snel en makkelijk.
Hoe makkelijk gaat dit op de gps?
ttz: Vertrekkend van een fluolijn op papieren kaart, deze dan overbrengen op de gps zonder tussenkomst van een computer.

Welke fabrikant gaat nu eindelijk es een gps uitbrengen met 20cm scherm, waarop de Michelin kaarten staan en waar je routes op kan tekenen zoals je dat kan in googlemaps ...
Spooky Action At A Distance !
MacB

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door MacB »

Op de Zumo 550 kan het. Is het praktisch..... mmm nee om je route te verleggen naar een mooi stuk weg, geen probleem, "waarheen" "kijken op kaart" aanduiden en invoegen als via punt. Een route van 200km uitstippelen op deze manier over wegen die je zelf wil kiezen, begin ik echt niet aan of je moest je daar echt vervelen :D
Voordeel in onbekende streken is dat je in het wilde weg kan rijden en wil je terug naar huis/camping/etc., ga naar waypoint ..... en je bent zo op weg.
Buiten het niet meer verloren rijden nog een gigantisch voordeel vind ik dat je op voorhand ziet/kan inschatten, welk type bocht er op je af komt.
Ik ben echt wel pro gps en zou hem niet meer willen missen, als ik dan terug denk aan de roadbooks, is het zeker niet met heimwee. :wink:
Maar ik dwaal weer af, dus lastig zo een route maken.
Ed Jonkmans

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door Ed Jonkmans »

Ben het roerend eens met macB. Ik zou niet meer zonder gps willen rijden.
Maar om toeristische wegen te rijden zijn er dingen als ONROUTE . Je laat je op locatie door ONROUTE een mooie route uittekenen.
Alleen bij het opstarten de juiste kaart aanvinken (Onroute dus) een eindbestemming kiezen en laat de gps je maar een mooie (toeristische) route genereren.
Je kan natuurlijk op voorhand met Mapsource je reis voorbereiden, of je zou een pc-tje mee moeten nemen op vakantie...
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door Bozobin † »

Onderweg stippelen, het kan, gewoon op je papieren kaart een route maken en dan bepaalde punten in je gps opgeven.
Ik maak al jaren thuis de basisroute (tot 4-5000km) verdeel die in stukken van 2-300km en zet die in de gps.
Het komt regelmatig voor dat ik bepaalde stukken niet kan rijden wegens te zwaar offroad, geblokkeerd wegens werkzaamheden of gewoon een pak sneeuw op de weg.
Als het al te veel pokkeweer is wil ik ook nog wel eens gewoon naar de zon rijden om effe op te drogen.
Maar ik kan altijd weer terug naar de vooraf bepaalde route.

Vaak kom ik op weggetjes die ik met papieren kaarten nooit gevonden zou hebben omdat ze er gewoon niet als doorlopend uitzien.
Kaartrijden heb ik zat gedaan, maar het zoeken en op richtingborden letten om niet te verdwalen kan ik missen als kiespijn.
Ik neem tegenwoordig niet eens meer papieren kaarten mee, als ik ze onderweg toch nodig mocht hebben kan ik er altijd nog eentje kopen.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Beverstrom
Berichten: 125
Lid geworden op: za 11-06-2005, 19:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 k2
Woonplaats: beverwijk (broekpolder)

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door Beverstrom »

een onroute sd kaartje wat een uitvinding..........in de zumo 220. bestemming in toetsen
en rijden maar zoekt van zelf de mooiste route uit.

gr beverstrom (perr)
wees zuinig gepoetste kant boven houden
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door DesertStrom »

Vooropgesteld dat je een discussie over de route met een fles wijn en de gps op tafel wel kan vergeten. Zo'n schermpje is domweg te klein om met meerderen te bekijken. Dus heb ik er altijd nog een papieren kaart bij, da's ook makkelijker voor het totaal plaatje. Zou makkelijker zijn om het schermpje op een muur te kunnen projecteren ofzo.

Zoals ik het doe met de TomTom is een paar punten (hooguit een stuk of 5) programmeren en dan het apparaat zelf de route laten bepalen.
Kun je kiezen tussen verschillende soorten routes, snelste, kortste, snelwegen vermijden, kronkelwegen etc.. Afhankelijk van je instellingen krijg je dan de vraag voorlegd of je er wel of niet mee accoord gaat dat een deel van de berekende route een gedeelte "onverhard wegdek" bevat. Altijd leuk.

Ook kun je de route heel makkelijk gebieden laten vermijden, bv de optie kronkelwegen door hartje Parijs kan voor sommigen aantrekkelijk zijn, voor mij hoeft het niet dus dan zeg je tegen dat ding dat het gebied Parijs vermeden moet worden.
Mijn ervaring met TomTom is dat de optie "snelwegen vermijden" in de bergachtige gebieden zoals Spanje/Portugal/Frankrijk/Oostenrijk/Zwitserland al fantastische routes oplevert en aardig overeenkomen met de groene Michelin routes. Met bochtjes die in Nederland onder de categorie "straatje keren" vallen.

Tussentijds je route wijzigen is een peuleschil, secondenwerk. Ook als je, bewust, van je route afwijkt vanwege gesloten wegen o.i.d. is het geen probleem. Truus begint wel te sputteren dat het niet goed gaat, maar na een paar kilometer heeft ze het door en berekent ze de nieuwe route voor je.

Nog een tip: In steeds meer landen is/wordt het verboden om flitspalen in je gps te zetten. Bij mij heten die dingen dan geen flitspaal meer, maar BurgerKing. Uiteraard met bijbehorend icoontje. Dus bij iedere BurgerKing even op de snelheid letten.
Mieps

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door Mieps »

Idem als Bozobin... :!:

Met de 550 gaat dat best leuk... We nemen een kaart op schoot (we nemen met kamperen wat kaarten mee, geen laptop!), en tikken dit weer in de GPS in...

Maar... wat leuker is... gewoon straatjes, die je leuk lijken, inrijden, en dan halverwege de dag de GPS naar "huis" (of hotel/ tent) laten sturen... lekker binnendoor... hmm... heb er alweer zin in... :-)}
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Gps ... onderweg routes uitstippelen. Makkelijk of lasti

Bericht door Wullebolle »

Bedankt om te helpen denken.
In juni ga ik erop uit voor 14 dagen (Dordogne > Spaanse Pyrreneen > Camargue > Vercors > Franse Alpen), maar voorlopig nog the old fashioned way, met papieren kaart en duiveninstinct. 2 weken om uit te maken of ik het in de toekomst bij papier hou of toch maar een zumo aanschaf ....
Thanks ...
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie