TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Frank »

Er werd mij op het ZuiderStromtreffen verweten dat ik zei dat TomTom niet echt meer meedoet in de motornavigatie,
maar hierbij dan nóg een reden om GEEN TomTom te kopen!
TomTom verkoopt politie rijgegevens

Toegevoegd: woensdag 27 apr 2011, 09:17

De politie gebruikt gegevens van TomTom-gebruikers om te bepalen waar snelheidscontroles moeten worden gehouden. Het zijn anonieme gegevens, zegt TomTom.

Wie thuis zijn navigatiesysteem aan de computer koppelt om bijvoorbeeld wegenkaarten te delen met anderen, krijgt de vraag of TomTom de opgeslagen gegevens mag gebruiken. Zo krijgt het bedrijf bijvoorbeeld een overzicht van de plekken waar veel mensen te hard rijden.

Met het doorgeven van die gegevens aan de politie heeft de automobilist ook voordelen, zegt TomTom. Er kan ook worden gekeken waar de maximumsnelheid kan worden verhoogd.

Kwartaalcijfers
TomTom kwam vandaag met de cijfers over het eerste kwartaal. Die zijn slechter dan verwacht.

De winst nam wel toe, maar de omzet daalde met 1 procent naar 265 miljoen euro. De winst steeg van 3 miljoen in het eerste kwartaal van 2010 naar 11 miljoen euro.

TomTom verwacht dit jaar minder navigatiesystemen te verkopen. Eerder rekende het bedrijf voor 2011 nog op een vergelijkbare omzet als in 2010. De verkoop van losse navigatieapparaten daalt onder meer door de opkomst van smartphones.

Vooral in de Verenigde Staten vallen de resultaten tegen.

bron: nos.nl
Gelukkig gaat het niet zo heel erg goed met TomTom... :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door PDvD »

Had het al op diverse sites gelezen... Ben erg blij met mijn Zumo 550, en nu komt TomTom er dus helemaal nooit meer in.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Frank »

TomTom is zich al aan het indekken, die zien natuurlijk een paar rechtzaken over privacy aankomen:

Ondewerp: Wat TomTom werkelijk doet met uw gegevens.

Beste ....

Als u een TomTom gebruikt, vragen wij u of wij reistijdeninformatie mogen verzamelen. Een grote meerderheid van onze klanten geeft ons hiervoor akkoord. We gebruiken deze gegevens om onze producten te verbeteren. Zo maken wij op basis van deze gegevens accurate file-informatie, zodat wij u zo snel mogelijk op uw bestemming kunnen krijgen. We kunnen ook afleiden of ergens nieuwe wegen zijn aangelegd en onze kaarten snel aanpassen. Betrouwbare reistijdeninformatie is bovendien onmisbaar voor goede routebegeleiding.

We stellen deze reistijdeninformatie ook beschikbaar aan gemeenten en provincies. Zo kunnen ze zien hoe en waar files ontstaan en kunnen ze gerichte maatregelen nemen die de verkeersdoorstroming bevorderen en onze wegen veiliger maken. Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren. Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.

Dit is wat we met uw gegevens doen en hoe we omgaan met uw privacy:
  • We vragen u om toestemming om reistijdeninformatie te verzamelen. U kunt deze toestemming verlenen en ook weer intrekken.
  • Als u een LIVE-apparaat gebruikt, ontvangt u verkeersinformatie in realtime en draagt u automatisch bij aan het genereren van verkeersinformatie door op anonieme wijze snelheid en positie naar onze servers te sturen.
  • Alle verkeersdata die wij ontvangen is anoniem en op geen enkele wijze terug te voeren naar een apparaat of gebruiker. Niet door ons en niet door de politie.
  • We gebruiken de informatie om u de snelste beschikbare route te geven en u waar mogelijk langs de files te leiden.
  • We werken samen met wegbeheerders over de hele wereld waarbij we verkeersinformatie inzetten voor het verbeteren van de doorstroming en het veiliger maken van de wegen.
Als u overigens wilt weten waar de laatste flitscamera's zich bevinden, ga dan naar TomTom HOME om uw apparaat gratis van de laatste flitscameralocaties te voorzien.

Met vriendelijke groet,



Harold Goddijn
CEO TomTom
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door FastLoe »

Hmmmm, gratis updates op de flitslocaties waar de Garmin rijders die die gegevens niet hebben allemaal worden geflitst.
Weer een extra reden om een extra TomTommetje erbij te kopen :bye:
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Frank »

Hahaha.. wie zei dat ook alweer.. "elk nadeel heb ze voordeel". Iedereen moet zelf weten wat ie koopt, maar ik hoef die rommel niet meer... (Bedankt nog, Heleen!)

edit: graag gedaan Frank.......alleen maar :worship: en TT Home gebruik ik niet... :mrgreen: :bye:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door FastLoe »

Reactie van Tom himself.......

We stellen deze reistijdeninformatie ook beschikbaar aan gemeenten en provincies. Zo kunnen ze zien hoe en waar files ontstaan en kunnen ze gerichte maatregelen nemen die de verkeersdoorstroming bevorderen en onze wegen veiliger maken. Gisteren is gebleken dat de verkeersinformatie die wij verstrekken ook is gebruikt door de politie om te kijken waar vaak te hard wordt gereden en op die plekken gericht op snelheid te controleren. Wij hebben dit soort gebruik niet voorzien en veel van onze klanten zijn er ook niet gelukkig mee. We zullen daarom bepalingen opnemen in onze licentievoorwaarden om dit type gebruik in de toekomst te voorkomen.

Dus....van verkopen was geen sprake, meer oneigenlijk gebruik door de lange arm der wet, die niks beters te doen heeft en dus bovendien nog te lui is om het zelf te doen ook.
Snap niet dat die agentjes nog in blauw op straat durven komen, bruin zou ze beter staan.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Frank »

Beschikbaar stellen betekent niet dat ze het gratis ter beschikking stellen... daar geloof ik niks van..

Maar die reactie van TomTom op het nieuwsbericht is toch dat ze doorhebben dat ze hartstikke fout zijn geweest.. verkocht of niet.. ze gaan niet voor niks hun voorwaarden aanpassen...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door FastLoe »

Frank schreef:Beschikbaar stellen betekent niet dat ze het gratis ter beschikking stellen... daar geloof ik niks van..

Maar die reactie van TomTom op het nieuwsbericht is toch dat ze doorhebben dat ze hartstikke fout zijn geweest.. verkocht of niet.. ze gaan niet voor niks hun voorwaarden aanpassen...
Nou, ik geloof best dat ze die gegevens aan gemeenten en provinciale staten hebben verkocht. Dat die die gegevens verder doorgeven aan de pliesie, tja, daar kan je op wachten natuurlijk.
Die lui zijn ook lui en in plaats van weggetjes aan te passen aan de reële situatie, laten ze liever de pliesie een beetje lasergunnen, brengt meer op en kost minder.
Al met al een schofterig gedrag, maar dan voornamelijk van de Nederlandse staat.
Dat Tom z'n voorwaarden aan gaat passen betekend waarschjnlijk dat de gegevens niet doorverkocht of doorgegeven mogen worden. Tja, wie gaat dat dan weer controleren.
Ik betaal al genoeg contributie voor de vereniging der Nederlanden, 't wordt nou toch eens een keertje tijd dat ik er iets fatsoenlijks voor terug krijg.
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door ABo »

Ik heb ook een TT, zo'n "oude TTR1". Werkt nog steeds :) .
Maar ik vraag me af of TomTom de enige is die dit soort gegevens doorverkoopt.
Staat er niets iets leuks in de kleine lettertjes bij Garmin?
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Frank »

Nou, bij mijn weten, stuur je met je Garmin of via Mapsource geen tracks of gegevens naar Garmin.
Dat doe je met je TT via TomTom Home dus wel, onder het mom van statistieken....
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door FastLoe »

Als je dat zelf wilt wel.
Bij Garmin ligt dat ietsje anders:

Deze informatie wordt verder nog verrijkt met Floating Car Data. In de gehele Benelux worden zo'n 100.000 voertuigen anoniem gevolgd via GPS signalen om te bekijken hoe de verkeersdoorstroming op een bepaald gebied verloopt.

Tja....en hoe zet je dat dan uit??
Leville

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Leville »

Natuurlijk moet er een degelijk verkeers- en infrastructuurbeleid zijn. Los daarvan vind ik het goed dat de politie probeert gerichte controles uit te voeren op de plaatsen waar het nodig is. En dat de politie dus een efficiente manier zoekt om aan de benodigde gegevens te komen. Het gaat ook om geaggregeerde data (iedereen op een hoop), wat meteen oo betekent dat de bron van de gegevens anoniem blijft. Dus de politie, of iemand anders kan er buiten het beoogde doel niet gek veel mee doen. Dus op zich is daar niks mis mee.
Als gewone Windows en iPhone gebruiker geef je tegenwoordig veel meer prijs, zonder er al te veel benul van te hebben. En die informatie is zeker niet altijd anoniem.
FastLoe

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door FastLoe »

Tja, wat is annonimiteit tegenwoordig nog waard.
Bovendien gaat het hier niet om individuele gegevens maar, om bewegingen van de massa.
Staat echter wel los van het feit dat als ik, op één of andere manier ergens, bewust of onbewust, aan mee werk, ik daar in de eerste plaats van op de hoogte gebracht zou willen worden en ten tweede toch het recht heb om van medewerking af te zien.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Tulipan »

Och wat zal ik zeggen....

Je moet je tegenwoordig een beetje indekken voor dit soort dingen want er zijn dagelijks voorbeelden hiervan:

Een greepje O:-)

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/20/iph ... ocatie-op/

http://www.computeridee.nl/nieuws/smart ... -gebruiker

http://www.automatiseringgids.nl/techno ... ivacy.aspx

http://www.draadloos.nu/post/Google-sla ... en-op.aspx

http://tweakers.mobi/nieuws/73936



Indekken is bijvoorbeeld:

http://eu.ixquick.com/ned/aboutixquick/

https://www.torproject.org/

Maar wat is privecy tegenwoordig nog he ?
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Tulipan »

Vanmorgen heeft Tomtom al laten weten de informatieverstrekking te stoppen :oops:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Tulipan »

En nu liggenn alle gegevens van 77 miljoen gebruikers van Playstation weer op straat :shock:

http://welingelichtekringen.nl/12747-de ... raakt.html
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Frank »

Ok, da's gekraakt en gestolen. Dat is heel wat anders dan TomTom die bewust gegevens verkoopt aan derden. Dat zou Sony niet doen.. (denk ik)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Leville

Re: TomTom verkoopt politie rijgegevens!

Bericht door Leville »

FastLoe schreef:...ik daar in de eerste plaats van op de hoogte gebracht zou willen worden en ten tweede toch het recht heb om van medewerking af te zien.

Staat doorgaans netjes cryptisch omschreven in de EULA (end-user license agreement). Je weet wel, dat ding van 80 pagina's kleine lettertjes waarmee je je akkoord verklaart.

Van medewerking afzien heet dan: niet gebruik maken van de diensten.

Trouwens, wist je al dat je MS software en Xbox'en en Playstations niet echt koopt, maar enkel het recht koopt om ze te gebruiken?
Plaats reactie