Communicatie tussen navigatie en headset

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koekoek
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 03-03-2010, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT - 2022
Woonplaats: Sittard

Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door Koekoek »

Hallo,

Ik vraag mij af of het mogelijk is om de gesproken route instructies van de navigatie van de vooroprijder te ontvangen als 2e of 3e rijder.

Betere uitleg?: Wanneer degene die voorop rijdt navigatie heeft en op zijn scherm kijkt, kunnen de gesproken teksten (linksaf, rechtsaf) dan ontvangen worden door rijders (bestuurders) die achterop rijden? Ik lees overal wel dat Cardo Q2 tot 500m en G4 tot 1600m kan overbruggen onder ideale omstandigheden maar in dit geval zou de zendkracht van de navigatie toch juist heel sterk moeten zijn?? Doorgaans zit de navigatie op een motor niet verder dan 1m van de bestuurder af, zou de bleutooth dan niet ver reiken? Of moet je in dit geval altijd navigatie koppelen aan rijder 1 die het signaal (versterkt) doorzend aan rijder 2, die het signaal doorzend naar rijder 3? Wat dan te doen wanneer rijder 1 de tekst niet wilt horen?

Doel: Wanner maar 1 persoon in een groepje navigatie heeft kunnen de andere rijders de instructies toch horen en kunnen ze zicht voorbereiden om af te slaan. In het mooiste geval zouden ze zelfs voorop kunnen rijden zonder telkens spiegels in de gaten te houden of heel kort op elkaar te rijden. (jaja, ik weet 't met veel afslagen bij elkaar gaat dit ook niet lukken zonder scherm in onbekende omgeving maar 't is maar de ideale situatie geschetst)

Zelf heb ik (nog) geen navigatie of headset, vandaar dat ik niet zelf kan testen.

Graag hoor ik hoe jullie erover denken of hoe jullie ervaringen zijn.

Groeten,

'koekoek' - Frank
Tonmjk59

Re: Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door Tonmjk59 »

Koekoek,het signaal kan niet naar een 2e of3e rijder gestuurd worden. Dit heeft trouwens geen enkele zin, want als degene met de navigatie het signaal krijgt bv na 50 mtr rechts af en de afstand tot de volgende rijder is bv 500 mtr en er zitten bv nog 3 wegen naar rechts tussen en hij ziet de eerste rijder niet........ geheid dat hij te vroeg afslaat!
ton
Gebruikersavatar
Koekoek
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 03-03-2010, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT - 2022
Woonplaats: Sittard

Re: Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door Koekoek »

Hallo Ton,

Bedankt voor je reactie. In de praktijk zal het echter bijna nooit voorkomen dat er 500m tussen de beide rijders zit. bij een snelheid van 80 km/u heb ik al een 2sec. veiligheidsafstand van 44meter. Voor extra veiligheid houd je nog meer afstand maar ik denk niet 500meter. Ik heb nog nog nooit in een tourgroep gereden waarbij we onderling 500m afstand hielden (ook nooit gezien bij anderen trouwens).

Ik zou dit wel in de praktijk willen toepassen met de navigatierijder voorop rijdend en de geluidsontvanger volgend. Ton, jij geeft aan dat dit niet kan, weet je ook waarom dit niet gaat?? Of weten anderen dit?

Ik zou er graag wat extra uitleg bij hebben. Wellicht is het een beetje te manipuleren.

Groeten, Frank - koekoek
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door Patman_66 »

@koekoek:
Ik denk niet dat er een onbeperkt aantal apparaten gekoppeld kunnen worden aan 1 navigatie.
Daarbij ben je ook afhankelijk of dat navigatiesysteem 'multi channel' zijn audiosignaal kwijt kan.
En ga zo maar door.
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Tonmjk59

Re: Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door Tonmjk59 »

koekoek, wat patman zegt klopt helemaal.maar als je toch zo kort op de eerste man rijd en hem dus kunt zien waarom wil je dan de instructie s horen? Ik verkoop zelf de cardo systemen maar ik ken ook geen ander merk die jouw gevraagde optie levert. ton
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door Redhead »

Hoi, frank, ik snap goed welk voordeel er is, om te weten wat de voorrijder gaat doen. :mrgreen:

Een goed idee volgens mij, minder risico van achterop rijden bijvoorbeeld.
FastLoe

Re: Communicatie tussen navigatie en headset

Bericht door FastLoe »

Nou, op toerritjes waar ik wel eens voorrijder ben geweest zaten er wel eens tientallen kilometers tussen de verschillende rijders dus wel leuk voor de achterste rijder als tie weet waar die over een kwartiertje af moet slaan :schater:

Ik zelf heb in de auto altijd het stemmetje van de navigator aan staan. Op de motor heb ik hem bewust niet aan de helm gekoppeld, wil in alle rust kunnen rijden en als ik een afslag mis omdat ik ff niet oplette, dan rij ik met plezier een stukje om.

Ik koppel de helmset ook niet aan de set van een andere rijder, alleen aan de GSM, die dan lekker als MP3 speler fungeert.
Plaats reactie