Navigatie / voedingvraag

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

Hallo, vraagje;

Op m`n dl650 zit een soort "mini sigarettenaansteker" aansluiting, zeer vermoedelijk van een gps setje van de vorige eigenaar.
Weet iemand zo van welk setje dit is? Ben namelijk een beetje aan het rondkijken en denk aan een Tomtom urban driver of een Garmin Zumo 220 ,
die Tomtom heeft sowieseo alleen tegen meerprijs een laadoptie (mount), dus die zal het niet zijn.

Thanks
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door John007 »

Hoi Joske,

Die stekkeraansluiting wordt wel de bmw stekker genoemd en is kleiner dan een "gewone" 12volts autoaansluiting.
Er zit meestal een dopje bij zodat je hem ook in een grote aansluiting kwijt kunt ( auto )
Is gewoon te koop bij iedere dealer, dus niet specifiek bij de bmw dealers.
Succes.


http://img69.imageshack.us/img69/6886/bmwmaleplug1.jpg

Onderstaande wordt speciaal door suzuki op de markt gebracht, is via de site te vinden.

http://img691.imageshack.us/img691/9797/web1c.jpg
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

aha, dank je.

Dus als ik het goed begrijp kan ik een verloopstukje kopen waardoor het een normale sigarettenaansteker aansluiting wordt?
Ga er even achteraan dan.

Thanks
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

Ps ...toch nog een aanvullende vraag, al is er al veel over geschreven :)

Ik bezit een oude Tomtom one voor in de auto, ik zit te twijfelen om een goedkope (max 250) navigatie te kopen OF deze geschikt te maken vd motor.
De Tomtom werkt top, ik heb de nieuwste kaarten en hij moet (als ik het kabeltje aanpas) op te laden zijn tijdens het rijden.
De nieuwe kan dit alleen met een speciale houder, dus dat is sowieso al een nadeel.
Ook wil ik de Tomtom kunnen gebruiken in de auto.

Bij motozoom (mag reclame :? ?) zag ik dit:

Afbeelding

Een waterdicht tasje voor de navigatie.

Zal dit kwaliteit zijn? Zou wel leuk zijn als hij droog blijft :)
Zeg e wel bij dat ik hem hooguit een paar keer per jaar gebruik.

De houder op die site kost 60,-, dat lijkt me vrij duur. het tasje maar 20,- dus een houdertje fabriceer ik eerst zelf wel.

Ook hebben ze een universele tas voor 50,- die zit met klittenband.

Afbeelding

Dan ben je in 1 keer klaar!? Het is maar voor een paar keer per jaar.



Iemand tips?
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Dyrck »

Nog even terugkomend op de vraag over de 12V. aansluiting:

Het is misschien handiger om die sigarettenplug aan je navi te vervangen door een 'BMW'-plug.
Die laatste is namelijk kleiner en neemt dus niet zoveel ruimte in beslag.
Verloopkabels zijn bij iedere automaterialenzaak wel te krijgen, of anders eenvoudig zelf te maken.
('k Heb zelfs voor het span een verloopkabel gemaakt met beide aansluitingen)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

ja, zoiets bedoel ik!

Dus even een extra tomtom autolader kopen en aan het uiteinde ipv de reguliere 12v stekker zo`n mini (bmw) en klaar.
Dan doe ik hem in een Givi tasje en ben ik voor 5 a 6 tientjes klaar.

Heb ook een aanbieding van 185,- voor een Tomtom rider, maar dan blijf ik ook zitten met een goedwekende (auto) tomtom,
denk dat dit de beste optie is, dank vd tip.

Die originele lader is apart gezekerd, dat heb ik dan niet. Of de vorige eigenaar moet die "bmw plug" al gezekerd hebben,
maar ja...kijk wel even

ps zijn er ook tomtom-bmw kabels dan?
Als ik hem zelf maak hoop ik wel da die draadjes een beetje stevig zijn, dan knutsel is wel iets in elkaar
Brambo.650

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Brambo.650 »

Hou er wel rekening mee dat bij een tomtom vaak de 12v naar 5v converter ook in de stekker zit. Als er aan de andere kant van de 12v plug een gewoon USB-stekkertje zit, is dit het geval. Bij een Zumo 550/660 is de kabelboom tot in de houder 12v en wordt deze daar geconverteerd naar 5v voor USB.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

Hallo, daar heb je wel een punt...

Zoals ik het nu zie is het een kabel die vanaf de accu naar het stuur loopt. Daar zit dus die bmw-aansluiting.
Ik moet m`n tomtom one via een grote 12volt stekker laden, welke inderdaad 5v als output geeft. Direct verbinden zonder omvormer is dus idd geen optie.
nu kan ik kiezen;

Of gewoon de tomtom via zo`n omvormplug (bmw naar regulier) aansluiten, maar dan zie je een enorme stekker.
OF een bmw stekkertje aan een kabel, met aan de andere kant een reguliere sigarettenaansteker aansluiting.
Die kan ik dan wegstoppen in het gps tasje, zo zie je het minste.

Zal denk ik op zoek moeten naar zo`n kabel of er één maken

Mbt het tasje zelf;
Bij de Halfords zag ik er één voor 20,- (inclusief houder) denk ik dat dit hem gaat worden.
Nu alleen dat kabelverhaal nog :)


UPDATE:

Kwam bij Conrad deze tegen:
Afbeelding

Bij de reviews staat dat het is voor bmw plug naar reguliere, dus ook dat is gevonden.
Alleen zal nu die bmw plu nat worden bij hevige reden, maar dat kan toch niet zo heel veel kwaad bij 12 volt????
Capri

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Capri »

Waarom vervang je de BMW / Hella contactdoos niet gewoon voor een normale stekkerdoos?
Bij Halfords verkopen ze zo'n contactdoos met rubber dopje die heel degelijk en waterdicht is.
Ze verkopen daar trouwens ook van die waterdichte tasjes met stuurhouder voor twee tientjes!
Voor die paar keer per jaar dat je hem gebruikt is dit een redelijk alternatief lijkt me?
Het is maar een tip.... Als er "motor" op staat kost alles ineens drie keer zoveel namelijk.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Silverstorm »

Capri schreef:Waarom vervang je de BMW / Hella contactdoos niet gewoon voor een normale stekkerdoos?
Zo denk ik er ook over.
Waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan. :worship:
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Wolga

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Wolga »

ik herken je punt dat je een goed werkende GPS ook op de motor wil gebruiken. Ik heb een combinatie van een smigsel en aquabox met mountbevestiging gemaakt op basis van eerdere ontdekkingen/ ervaringen op dit forum. Als de GPS op het stuur wordt bevestigd moet ik naar beneden kijken en nu valt mijn GPS in het verlengde van mijn kijkrichting. Bevalt mij goed en de aquabox is absoluut waterdicht.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door PDvD »

Waarom zet je niet gewoon een goede beugel met geïntegreerde lader op je motor. Hoef je het kabeltje maar 1 x aan te sluiten op je accu en loop je daarna niet met snoertjes, verloopstekkertjes etc.. te klootviolen. of denk ik nu te makkelijk. Bij mijn zumo zat er gewoon een beugel (2 zelfs) bij met een draad voor naar de accu.. zoiets moettoch ook verkrijgbaar zijn voor jouw gps?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Redhead »

Wil je toch 5V op je motor, kijk even bij http://www.mopama.eu
gr. Martin
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

Heb het goed gekregen...

Zag een verllopkabeltje van m`n acculader (optimate 3) naar een bmw plug, daarmee heb ik eea goed en veilig kunnen aansluiten!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

na al die tijd nog een aanvullende vraag;

Het is allemaal gelukt, de omvormer is gedemonteerd en ik heb eea met nieuw kabel zo gemaakt als ik wilde.

Afbeelding

De omvormer kan nu netjes in het genoemde GIVI tasje, terwijl de waterdichte sigarettenaansteker buiten het tasje z`n werk doet.

Nu de vraag;
De omvormer(printplaatje tomtom) heb ik omwikkeld met speciale (vulkaniserende) tape. Deze tape maakt de omvormer waterdicht.
Maakt het printplaatje niet teveel warmte? Ik zag namelijk een soort van spoeltje en een "koelribje" , die zijn nu 100% luchtdicht omwikkeld met tape.

In het tape-pakketje zit wel gewoon de standaard 2Amp zekering.

Of is dat met deze voltages en amperages nihil qua warmte? (output = 2a volgens de lader)

Thanks
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Navigatie / voedingvraag

Bericht door Joske »

zelf maar even getest....

Nadat de tomtom ca 4 uur heeft aangestaan (en geladen) bleef de lader 100% koel.
Lijkt dus geen probleem te zijn
Plaats reactie