510; hoe kaarten er op?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Hoe zet je kaarten op de 510?
Moet dat via MapSource of kopieer je die gewoon op je kaartje?
En hoe kies je die kaart dan in de 510?
Handleiding maakt me dat niet duidelijk.
Ik wil een microSD kaartje kopen van 4Gb. Groot genoeg?
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Inmiddels bijgeleerd :shock:
Met Garmin NL 'gesproken'. Hieronder. Medewerker is medewerker Garmin NL.
Mapsource overschrijft het gmapsupp.img bestand bij iedere keer dat je nieuwe kaarten op de SD zet.
Er kan maar 1 gmapsupp.img bestand op. Hoe zet je dan 2 (stukken van of hele) kaarten er op? Dat staat hieronder.

Genoemde gmapprom.img is het kaartbestand wat op je gps staat. Daarvan kun je (als er plek) is er wel meer hebben.
Die worden niet overschreven. Ze kunnen ook gmapprom1.img oid heten. Als er het maar met gmapprom begint.
Je kunt ook een gmapsupp.img van je SD hernoemen naar gmapprom.img (of gmapprom01.img) en op je GPS zetten.
Op de SD werken geen gmapprom.img bestanden. Alleen gmapsupp.img bestanden. Andere kun je wel op je kaartje zetten, maar je GPS doet er niets mee.
Zo kun je meerdere fiets, motor, wandel en Garmin kaarten naast elkaar gebruiken

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jan Willem; 19 september 2010 23:43
Ik heb een Nuvi510 met Benelux kaarten. Heb via Mapsource een motorkaart op SD gezet. De Nuvi is veel te klein voor een update naar geheel Europa, dus dat moet op de SD kaart. Dan wordt mijn bestaande motorkaart overschreven. Ik kan kaartdelen selecteren van beide kaarten en die dan op SD zetten met Mapsource. Maar hoe zie ik dan in de Nuvi. Als 1 kaart of kan ik dan wel de motorkaart als Europakaart apart selecteren? De motorkaart op de Nuvi en de Beneluxkaart wegdoen gaat niet. Nuvi is te klein voor die kaart. Graag uw hulp
======
medewerker;citeer 20 september 2010 11:11
De oplossing hiervoor is, om Mapsource 2x op de computer te openen, beide met verschillend kaartmateriaal.
Op het moment dat u kaartmateriaal geselecteerd heeft, treft u links in het tabblad kaarten de geselecteerde kaarten. Deze kunt u met de toetsen ctrl + A allemaal selecteren, men met de rechter muis knop kopieren. Daarna selecteert u in de kaartdelen van de andere Mapsource, en treft u wederom de geselecteerde kaartdelen, u gaat daar met de muis staan en met plakken wederom met de rechtermuisknop het andere kaartmateriaal. Daarna heeft 2 verschillende kaarten in 1 kolom, en kunt u deze exporteren naar u toestel en of sdkaartje.

met vriendelijke groet, het Garmin (Nederland) team
=======
Jan Willem; citeer 20 september 2010 11:46
Je kunt ook in 1 Mapsource eerste de ene kaart kiezen, dan wat selecteren end an de andere kaart. Wat je dan selecteert komt er gewoon bij in de kolom. Waar het omgaat is hoe de Nuvi dit ziet na het kopieren van Mapsource naar Nuvi. Als 2 kaarten of, ... . Het gaat deels namelijk over hetzelfde gebied. En de OnRoute motorkaart ziet er anders uit dan de Garmin kaarten. Nu met de kleinere Benelux kaart op de Nuvi en de OnRoute op SD kan ik 1 van beide kiezen. Wanneer ik de upgrade naar Europa doe moet dat de SD vanwege de grootte. De OnRoute past ook alleen op de SD. En op de SD past maar 1 gmapsupp.img bestand. Iets anders werkt niet. Lastig met meerdere kaarten.
1/ Dus hoe ziet Nuvi de 2 kaarten die ik dan in 1 keer op SD zet met Mapsource?

Alternatief zou zijn de OnRoute kaart zo klein te maken/selecteren dat deze op de Nuvi zelf past. Dan kan Europa op de SD.
2/ Welke bestanden moet ik dan van de Nuvi verwijderen, en welke absoluut niet?
Dan kopieer ik OnRoute gmapsupp.img van SD naar Nuvi en hernoem naar gmapprom.img.
Maar vooral ook eerste vraag beantwoorden aub. BVD.
=======
medewerker; citeer 20 september 2010 15:13
De onroute motorkaart en de City Navigator kunt zoals boven vermeldt als 1 gmapsupp.img bestand versturen naar het sdkaartje.
In de Nuvi worden deze als twee kaarten gezien.
U kunt bij de instellingen/kaart/kaartinfo de kaart apart van elkaar selecteren.
Ons advies het kaartmateriaal vanuit Mapsource versturen naar het sdkaartje.
met vriendelijke groet, het Garmin (Nederland) team
=======
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
FastLoe

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door FastLoe »

Pfoeh, ingewikkeld allemaal.
Een beetje puzzelen en een 2GB kaartje, niet groter en het originele kaartmateriaal, de onroute motokaart, maar waarom zou je en heel europa kan er op.
En dan is er ook nog ruimte over.

Alleen niet op de legale manier dus kan ik het hier natuurlijk niet uitleggen. :(
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Ingewikkeld? Valt best mee.
Heb inmiddels Nuvi en SD kaart en MapSource voorzien van de kaarten die ik wilde. Werkt goed. 8)
Originele kaart + update staat op Nuvi. De rest op SD.
Ik heb wel meer nodig dan 2GB voor de rest, maar kaartje is 4GB, dus ook nog ruimte over.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door Iron Horse »

Misschien nog een tip die je ooit van pas kan komen. De mijne was ineens zonder aanwijsbare oorzaak zo traag dat een berekening wel 30 minuten of langer duurde en vaak niet eens beëindigd werd. Toen wat vragen gesteld via het gps forum en er toen achter gekomen dat je een harde reset kunt doen (had ik ook naar gevraagd). Dit doe je door bij een uitgeschakeld apparaat een vinger in de rechter onderhoek van het touchscreen gedrukt te houden en dan de Nüvi aan te zetten. Je krijgt dan een vraag of je het zeker weet dat je wilt teruggaan naar de fabrieksinstellingen en daarna staat alles weer origineel en moet je wel weer je eigen voorkeuren instellen. Werkt perfect maar je moet het even weten. BTW, kaarten downloaden stelt inderdaad weinig voor.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Dat had ik ergens gelezen maar was het kwijt.
Goed dat je de tip even hier noemt. Raken we het nooit meer kwijt.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

FastLoe schreef:Pfoeh, ingewikkeld allemaal.
Een beetje puzzelen en een 2GB kaartje, niet groter en het originele kaartmateriaal, de onroute motokaart, maar waarom zou je en heel europa kan er op.
En dan is er ook nog ruimte over.

Alleen niet op de legale manier dus kan ik het hier natuurlijk niet uitleggen. :(
Ik heb 2,8Gb voor Europa2011.20+OnRoute Benelux+DACH op SD (met MapSource gedaan) en 585Mb op de Nuvi.
Niet dat ik er ooit allemaal kom, maar plek zat op de SD
Alleen mis ik een stuk rechtsboven Polen bij Kaliningrad.
Nooit beseft dat daar nog een Russische enclave zat. Weer wat geleerd. :wink:
Steuntje bijna klaar, nu de voeding nog (alhoewel de Nuvi zeker 6,5 uur zonder kan). Leuke Markermeer route uit Motoplus. Bijna weekend. :-)}
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door Iron Horse »

De Nüvi heb ik weleens zonder voeding uitgeprobeerd, maar meer dan 3.5 uur zat er niet in. Nu gebruik ik hem niet echt intensief, dus het kan misschien aan de lading liggen, maar ik geef toch maar de voorkeur aan een vaste voeding. Alhoewel ik die voor m'n Pegaso ook nog moet ontvangen (nalevering) en installeren. Ik vind het scherm in de zon echter een rampending, maar dat is meestal ook de conclusie bij testuitslagen. Maar ach verder isie waterdicht en schokvast en dat is eigenlijk het belangrijkste ding op de motor voor mij.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Iron Horse schreef:De Nüvi heb ik weleens zonder voeding uitgeprobeerd, maar meer dan 3.5 uur zat er niet in. Nu gebruik ik hem niet echt intensief, dus het kan misschien aan de lading liggen, maar ik geef toch maar de voorkeur aan een vaste voeding. Alhoewel ik die voor m'n Pegaso ook nog moet ontvangen (nalevering) en installeren. Ik vind het scherm in de zon echter een rampending, maar dat is meestal ook de conclusie bij testuitslagen. Maar ach verder isie waterdicht en schokvast en dat is eigenlijk het belangrijkste ding op de motor voor mij.
Schijnt dat de beeldschermsterkte veel uitmaakt op het verbruik. Ik heb niet meer dan 50% gehad. Maar vaste voeding is beter. Welke heb je?
Dan kan die hoger en geeft beter beeld in de zon.
Ik begreep van een Zumo gberuiker dat die ook last van de zon. Misschien wel minder, maar toch.
Misschien maak ik nog een mooi zonnekapje. Kan altijd nog. :bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
FastLoe

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door FastLoe »

Ik rij altijd met het schermpje op volle sterkte, ongeveer een uurtje of 3 op het accuutje. Da's dan alleen als ik te lui ben om de voeding in te prikken. Normaal gesproken rij ik altijd met de voeding aangesloten
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Je hebt zo'n dashboard aansluiting.
Met je ervaring: zou je dat weer doen (of zou je de vaste voeding nemen), en waar zou je hem plaatsen ivm vocht/regen/bereikbaarheid/...?
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
FastLoe

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door FastLoe »

Zonder meer de 12v sigaretenaansteker plug gebruiken. Voordeel is dat ik dan evt ook makkelijk andere accesoires aan kan sluiten (telefoon opladen bijvoorbeeld) en het is makkelijk los te koppelen. Met een vaste aansluiting blijft er altijd een snoertje / aansluiting achter op je motorfiets. Je moet maar afwachten hoe dat de elementen doorstaat als dat er langer opzit.
Ook in geval van kabelbreuk, ik heb altijd een USB kabeltje voor de labtop <-> Garmin bij me en een USB oplaadplug, die ook in de sigarettenaanstekerplug past bij me. Die oplaadplug heb ik toch nodig om de foon op te laden maar dient dan tevens als back-up voor het Garmin snoertje.

Mijn 12v plug zit nu vlak bij het stuur, niet een hele slimme plek, die gaat nog verhuizen. Op deze locatie wil er toch wel wat regenwater in komen. Niet zoveel dat het kortsluiting veroorzaakt maar na verloop van tijd krijg je toch wat corrosie, heb ik gemerkt.

Ik gebruik deze zelfde plug nu zo'n 3 jaar en zie dat er toch wat aanslag binnenin zit. Ook wil het contact wel eens verbroken worden, waarschijnlijk door de aanslag dus wil ik een nieuwe op een wat droger plekje plaatsen. Denk ietsje hoger zodat de plug niet direct in de regen zit
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: 510; hoe kaarten er op?

Bericht door RedStrom »

Mooie uitvoerige reactie. Dank je.
Ik ga je advies opvolgen. Net als met de Nuvi510.
Eens kijken voor een plekje rechts van het midden vlak bij de meters.
Of mischien aan de onderkant bovenin de kuip.
Dan dat autooplaadsnoer even mooi wegwerken, en :-)} :-)}

Ik heb mijn steuntje (eerste concept) gisteren getest. Niet 100%, maar al wel goed genoeg.
Staat in Smigsel topic.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie