Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Mr.BR

Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Mr.BR »

Beste leden,

Ik ben nogal onzeker als het gaat om updates op mijn Zumo 550 van Garmin te installeren. Ik heb al een tijdje de life-update thuis liggen, maar durf er eigenlijk niet aan te beginnen. Mij is verteld bij WayPoint in Leek, dat het best wel wat vergt van jezelf. Dan zakt bij mij het lood in de schoenen en ben dus bang, dat als ik iets verkeerd doe, alles niet meer naar behoren werkt.

Wat nu?

Ik ben benieuwd, of er een strommer in mijn omgeving (Leeuwarden) woont, die zegt, geen probleem, ik wil je wel helpen.

Groet van Anton
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Jomme Dox »

Ik doe geen updates op mijn Zumo.

Het sop is de kolen niet waard. Gevaar is wel dat ik inderdaad wel eens verkeerd zal rijden, but who cares ?

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Graafie68

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Graafie68 »

ja over het algemeen veranderd er niet zo heel veel.
maar uh ga eens over de snel weg en dan via eindhoven !!!
kortom als je life time update heb genomen, maak er dan gebruik van.

nou ben ik ook niet zo'n ster met de zumo, maar ik neem aan dat je hem wel heb aangemeld op je pc ???
en mapsource heb geinstalleerd, zo ja dan is het ergste al gebeurt en zou updaten redelijk eenvoudig moeten zijn.
volgens mij kan je automatisch laten zoeken of er updates zijn voor jou toestel.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door PDvD »

gewoon doen, inloggen op de website en de stappen gewoon volgen. Zorg er wel voro dat er geen overige meuk op de vaste schijf van je zumo staat want dan kan het zijnd at er te weinig ruimte meer is voor het kaartmateriaal. Oftewel eerst even goed alles doorspitten op mp3 files, fotos etc...

Misschien dat een modje dit topic naar het onderdeel gps kan verhuizen, daar hoort het imho meer thuis (en heb je ook meer kans op antwoorden en hulp)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Stroompje »

PDvD schreef:...................
Misschien dat een modje dit topic naar het onderdeel gps kan verhuizen, daar hoort het imho meer thuis (en heb je ook meer kans op antwoorden en hulp)
Modje heeft haar werk gedaan..... :arrow: verplaatst :!: :bye:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Jomme schreef: Gevaar is wel dat ik inderdaad wel eens verkeerd zal rijden, but who cares ?

J.
Diegene die al 700km achter je aan rijden :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Jomme Dox »

Rhino VStrom schreef:
Jomme schreef: Gevaar is wel dat ik inderdaad wel eens verkeerd zal rijden, but who cares ?

J.
Diegene die al 700km achter je aan rijden :schater:

Awel, ik heb dat eens meegemaakt in Olland - in zo'n Veluwe tocht of zoiets. Die Ollandse voorrijder had ook een probleemke met zijne Zumo. :mrgreen: We konden er achteraf wel mee lachen... 8)

Toen ik dit jaar in Ierland was heb ik ook meegemaakt dat mijn Zumo niet meer wist waar hij was. Ik had namelijk ingetikt dat ik van Dun Loughaire naar Galway wou, maar wist ik veel dat er pas een nieuwe autosnelweg was aangelegd waar ik op verzeild was geraakt. De Zumo wist niet meer waar hij was, en heeft zo'n 100 km niks anders gedaan dan herrekenen, herrekenen,.... Het was ook grappig te zien dat de roze streep, die de route aangeeft, soms bovenaan te zien was, dan weer links of rechts van het scherm, dan weer niet.....
Maar ik ben er geraakt. En vlugger dan wat de Zumo had berekend. Dat zijn de charmes van een onbekend avontuur hé.

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Mr.BR

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Mr.BR »

Eerst dank voor het verplaatsen.
Gaafie, geen pc en geen mapsource, maar mac en roadtrip. Natuurlijk staat dat erop.
Niet updaten is geen optie, er veranderd van dag tot dag heel erg veel. Bij Eindhoven is zeker erg veel veranderd.

Ik ben geen durfal en technisch op dit vlak al helemaal niet. Zoek dan toch iemand uit de buurt, die hier of daar de boel wil opstarten.
Zoals er ook wordt gezegd, gewoon eraan beginnen, dat is het 'm nu net. Onbegrijpelijk misschien? Zou kunnen.
Ben natuurlijk wel blij met alle oplossingen die aangedragen worden en daarvoor ook dank.

Groet Anton
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Chopperbiker »

Roadtrip ondersteund niet de laatste OSX-Leopard-versies, vandaar dat Garmin BaseCamp wordt aanbevolen als 'de vervanger' voor Mapsource.
Kan dus zijn dat Roadtrip struikelt op een nieuwe appel. Zelf heb ik probleemloos BaseCamp op m'n IMAC draaien, met Onroute. Onroute voorziet wel in twee kaartsoorten (Windows en OSX) en dat op 1 DVD!

Het wordt tijd dat Garmin Apple serieus gaat nemen. Waar blijven de OSX-DVD-kaarten? En wanneer wordt de kaart-installatie dusdanig vereenvoudigd dat gebruikers hier niet instinctief voor terugdeinzen.
Prachtige apparaten maken ze maar een setje nieuwe kaarten op je Zumo en op de computer installeren, blijft gegarandeerd een avondje vloeken. :frusty:

Ach, niets is zaligmakend. TomTom heeft ook zo z'n problemen met updates, dan krijg je de melding dat de schijfruimte onvoldoende is... :schater:

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Mr.BR

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Mr.BR »

Ja en dat avondje vloeken en tieren, daar zie ik enorm tegen op. Een held op sokken of klompen, is dan mijn beste titel.
Bij die waypoints praten ze erg gemakkelijk en krijg de indruk, dat ze je liever iets verkopen. Heb je iets bij hun gekocht, dan is het ga er maar eens lekker voor zitten. Kom je er niet uit, zijn ze niet thuis of hebben ze het te druk, terwijl er soms geen kop in de toko is te vinden.
Wat Garmin zelf betreft, eigenlijk hetzelfde verhaal.

Anton
Gebruikersavatar
Blije meid!
EX- V-Strom berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: za 21-11-2009, 22:56
Mijn motor is een: Triumph Tiger 1050 ABS

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Blije meid! »

Hai,

ook ik heb hetzelfde probleem: de combi Apple/Zumo 660/ik is geen goede en werkt niet (en dat ligt niet aan de computer of aan de gps, maar aan mij)! Is het een idee om op een middagje in de winter bij elkaar te komen met iemand die al wel ervaring heeft met een Apple en gps om samen te kijken hoe we het allemaal draaiend kunnen krijgen? Helpdesk bellen en internet afspeuren: check: allemaal gedaan maar nog niet veel wijzer geworden. Ik heb wel een 'redder in nood': de buurman die me wel kan helpen, maar hij heeft geen Apple en ik wil het zelf kunnen.

Dus: misschien is er iemand die het allemaal WEL weet en ons kan en wil helpen?
:bye:
Claudia
doe eens aardig: daar knap je van op! Afbeelding
Mr.BR

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Mr.BR »

Dag Claudia,

Jouw idee vind ik (super)goed, dit zou de oplossing (kunnen) zijn. Alleen nu de persoon nog die ons kan helpen. Ook ben ik blij te vernemen, dat ik niet de enige ben. Mag ik vragen wat je woonplaats is? Dat we niet een probleem gaan krijgen met onderlinge afstanden. Hoewel als alles gelukt is, afstand geen bezwaar zal zijn.
Overigens mijn excuus voor de iets verlate reactie.

Groet Anton
Leeuwarden
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door RvGS »

Nog niet alle kaarten zijn Mac compatibel, maar wel steeds meer. Het kan dus voorkomen dat je een kaart tegenkomt die geconverteerd moet worden, en dan ontkom je niet aan Windows.

Misschien hebben jullie hier iets aan:
Garmin schreef: MapConverter for Windows software version 2.1.1 as of February 18, 2010

Link at Garmin

Changes made from version 2.0.1 to 2.1.1:
* Detect Mac-compatible products and inform user that a conversion is not necessary.
* Fixed an issue where MapConverter would crash if the 'My Documents' folder could not be accessed.
* Fixed an issue with the conversion of US Topo 24K Central v3.
* Removed compression feature which caused problems for some users.
* Added enhanced map security features.

Notes:
* MapConverter converts maps and unlock codes on your Windows PC to the Macintosh format.
* View instructions on migrating Garmin map products from Windows to the Mac here. (PDF file- 245KB)
* Please send issues to Application.Support@garmin.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;.
* Download and install the MapInstall/MapManager package to your Mac to complete the migration.


Mocht je nog tijd over hebben kun je eens een kijkje gaan nemen in het :arrow: Speciale MAC gedeelte op het waypoint-forum.

Suc6 :-)}
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Chopperbiker »

Vanmiddag ben ik er eens goed voor gaan zitten. Alle moed verzameld en op het ergste voorbereid maar het viel achteraf allemaal best mee.

Ik heb een Windows Vista laptop met daarop Mapsource en een IMac met BaseCamp.
Op de laptop heb ik Mapsource en de ontgrendelde kaarten van CN2008, CN2009 en OnRoute staan. Op de IMac heb ik alleen Onroute draaien, hoog tijd om de CityNavigator kaarten te converteren en ook op de Mac te laten spelen.

Dus op de Windows laptop eerst maar MapConverter gedownload en geïnstalleerd. Dit programma zet Windows-CN-kaarten om naar kaarten op MAC-formaat.
Na het starten van MapConverter werd CN2008 al automatisch gezien en na het zelf aanmaken van een apart mapje, werd de CityNavigator 2008-kaart omgezet en in de nieuwe map gezet.
Hierna heb ik alle data die in de nieuwe map stond, op een DVD gebrand.

Daarna op de IMac GarminMapmanager opgestart en het DVD-tje erin gestopt. Hij herkende het schijfje gelijk, "installeer", en klaar was Kees.

MapConverter gaf aan dat CN2009 al het MAC-formaat heeft en dat converteren niet nodig was. Dus de map op de laptop opgezocht waar alle files van CN2009 stonden en deze inhoud ook op een apart DVD gebrand. Schijfje daarna in de Mac, installeren en hup alles klaar.

In BaseCamp kan ik nu bij "Kaarten" in de bovenste balk, kiezen welke ontgrendelde kaarten ik wil gebruiken; CN2008, CN2009 of OnRoute.
Op m'n Zumo gebruik ik afhankelijk van de omstandigheden CN2009 of OnRoute.

Problemen met het omzetten van kaarten van Windows naar Apple viel dus erg mee, sterker nog, twas eigenlijk zo gepiept! :mrgreen:


:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door RvGS »

Afbeelding
en nu routes maken laden en rijden :P
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Garmin Zumo 550 en Macbook (apple)

Bericht door Chopperbiker »

In essentie verschilt BaseCamp niets van Mapsource. Het ziet er alleen wat anders uit, benamingen zijn anders, je moet zoals altijd even wennen aan een nieuw programma.
Ook in BaseCamp kun je o.a. gewoon de routes maken die je wilt, ze eventueel met een 'elastiekje' aanpassen, bewaren en naar je Zumo verzenden.

Een paar jaar geleden heb ik bij Motoport in Wormerveer een cursus 'Mapsource" gevolgd. Een echte aanrader want om optimaal gebruik te maken van MS is een dagje stoeien met een ervaren gebruiker bittere noodzaak. Alleen kom je er niet uit, zeer leerzaam, voor meer info:
http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... GPS_cursus

Ps Ik heb geen aandelen in Motoport!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Plaats reactie