TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
pepijn

TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Bericht door pepijn »

Gisteren op basis van de goede reviews, interessante prijs en m'n goede ervaringen met TomTom qua gebruiksvriendelijkheid overgegaan tot de aanschaf van dit navigatiesysteem. Toch wel makkelijk (en leuker!) om met Nav te rijden :)

Er zullen vast meer Vstrom rijder zijn (of komen) die hiermee aant rijden zijn, dus wat ervaringen /tips uitwisselen kan vast geen kwaad :o)

:!: Het is niet mn bedoeling dat dit een vergelijking/bashing topic wordt tussen Garmin/TomTom, die zijn er al meer dan genoeg :roll: dus als daar behoefte aan is graag een ander topic aanmaken :)

Zonder nu een hele review neer te tikken, zijn de eerste indrukken als volgt:

- bouwkwaliteit is goed (trillingen) en waterdicht. Toch wel een voorwaarde voor op de motor en voor mij belangrijke reden niet voor een 'gewone' nav te kiezen.
- optie 'kronkelroute' bij route plannen, met instelbare balans tussen b-weggetjes en hoofdwegen, levert leuke routes op. Verder ook wandel en fietsroutes, ecoroute naast de gebruikelijke korste, snelste en vermijd snelwegen.
- ook coordinatie planning
- redelijk eenvoudig routes in te programmeren, voorgeprogrammeerde te installeren (downloaden via TT home) en te wijzigen
- mogelijkheid om tussenstops over te slaan bij rijden route.
- veel gebruikte menukeuzes kunnen in snelmenu (bijvoorbeeld, overslaan tussenstop, naar huis, tankstation etc..) zodat je niet veel hoeft te klikken
- zelf kaart aanpassen en eventueel delen met anderen/correcties van anderen installeren.. erg handig, zo hebben wij een straat die sinds een tijdje eenrichtingsverkeer is geworden.. Even aanpassen en hij neemt em niet meer mee bij dorp uit :) je kunt in je snelmenu een knop opnemen om even snel een locatie te markeren voor correctie achteraf.
- flitsinformatie (om te updaten moet je wel abbo afsluiten)
- communicatie met TomTom updates en beheer van het apparaat verloopt vlekkeloos dmv bijgeleverde TT home software (alleen nog op WindowsXP getest), inclusief mogelijkheid apparaat vanaf computer te bedienen (handig voor ingeven routes ))
- wordt geleverd met heel Europa, echter past nieuwe versie kaart niet aangezien deze groter is dan de 2 Gb waarmee het apparaat is uitgerust (geen SD kaartjes). Dit wordt echter opgelost doordat je deelgebieden van Europa kunt kiezen en die kunt wisselen. Werkt prima en je houdt nog wat extra ruimte over ook. (Wisselen kaarten doe je trouwens via 'Beheer' functie in TT Home en niet via 'Update kaarten' :!:
- Geen actieve voeding wordt bijgeleverd, dus thuis opladen (via USB in computer/bijgeleverde usb/lichtnet adapter) voor gebruik. Wat ik aan ervaringen lees gaat de batterij ongeveer 7 uur mee (zonder bluetooth). Is vrij lang, even afwachten of het voldoet.
- Geluid uitsluitend via Bleutooth (ik gebruik dat eigenlijk nooit met nav, maar twijfel nu toch even, omdat ik dan minder op het schermpje hoef te kijken en dus afgeleid ben... in de auto speelt dat minder. Geen headset bijgeleverd, die zit wel bij de PRO (volgens mij enige verschil?)
- Bevestiging stuur via bijgeleverde Ram mount. Heb hem nu midden op mn stuur staan, uit het zicht vd instrumenten, maar wel een beetje hoog... als het stopt met bakken uit de hemel plonzen zal ik een foto maken. Ben benieuwd hoe anderen hem gemonteerd hebben op hun Vstrom?
- er is alleen een installatiehandleiding bijgeleverd, de gebruikershandleiding staat hier
- Het gebruik op de motor is prima.. navigatie behoorlijk snel, gebruiksvriendelijk en stabiel. afleesbaarheid is goed, met automatisch dag/nacht en instelbare helderheid. Toetsen aan de rand van het scherm zijn wat lastig in te drukken, ivm de dikke rand behuizing, maar verder goed te bedienen.
-

Tot zover, :bye:
de Char

Re: TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Bericht door de Char »

Mooi verslag Pepijn
Ik rij ook met een tom tom maar dan nog een "gewone"auto TT
heel simpel ..deze had ik al en lag meer in de kast dan dat die gebruikt werd, dus deze motage gemaakt
werkt nog steeds ..gaat hij kapot dan ....

O ja dit was nog ZONDER kloontje..deze zit er ook gewoon op en alles past nog prima!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rsold

Re: TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Bericht door rsold »

Ik heb zelf ook de TT Urban Rider 2 Europe op mijn dl 1000 gemonteerd. tevens een oplader laten aansluiten op de accu (wel een zekering er tussen laten zetten) en ik moet zeggen.
PERFECT. :D Opladen gebeurd continue.

Samen met mijn Schuberth C3 en bluetooth kraag werkt alles prima.
Via de TT ben ik ook aangesloten op mijn telefoon. dus kan ik bellen en gebeld worden.

Ik vind de toevoeging van "kronkel wegen" en de mogelijkheid om een waypoint over te slaan een zeer geode toevoeging.

Alleen de radio werkt niet, ontvangst is bagger.

Maar ben zeer tevreden met mijn TT Urban Rider en C3 met kraag. Helemaal Top.

Groet
Rogier
pepijn

Re: TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Bericht door pepijn »

de Char schreef:Mooi verslag Pepijn
Ik rij ook met een tom tom maar dan nog een "gewone"auto TT
heel simpel ..deze had ik al en lag meer in de kast dan dat die gebruikt werd, dus deze motage gemaakt
werkt nog steeds ..gaat hij kapot dan ....

O ja dit was nog ZONDER kloontje..deze zit er ook gewoon op en alles past nog prima!

[...]
Dat lijkt me inderdaad wel de beste plek, netjes gemaakt :)

Bij mij zit ie nog steeds op het stuur, en inmiddels ben ik er wel aan gewend iets naar beneden te kijken. Maar als ik ooit ga veranderen
dan komt ie op die plek!
pepijn

Re: TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Bericht door pepijn »

rsold schreef:Ik heb zelf ook de TT Urban Rider 2 Europe op mijn dl 1000 gemonteerd. tevens een oplader laten aansluiten op de accu (wel een zekering er tussen laten zetten) en ik moet zeggen.
PERFECT. :D Opladen gebeurd continue.

Samen met mijn Schuberth C3 en bluetooth kraag werkt alles prima.
Via de TT ben ik ook aangesloten op mijn telefoon. dus kan ik bellen en gebeld worden.

Ik vind de toevoeging van "kronkel wegen" en de mogelijkheid om een waypoint over te slaan een zeer geode toevoeging.

Alleen de radio werkt niet, ontvangst is bagger.

Maar ben zeer tevreden met mijn TT Urban Rider en C3 met kraag. Helemaal Top.

Groet
Rogier
Ja kronkelwegen is echt een superhandige en vooral leuke optie :) Zo wordt een bekende route toch ineens weer interessant soms !

Waar heb je die adaper gekocht? en die zekering, dat is om de tomtom te beschermen tegen kortsluiting ofzo?
rsold

Re: TomTom Urban Rider - montage en ervaringen

Bericht door rsold »

De adapter heb ik bij de TomTom site zelf besteld zijn nl sinds kort weer verkrijgbaar en meteen besteld. was ook zeer snel geleverd.
Daarvoor niet of zeer moeilijk te krijgen.

En inderdaad de zekering is tegen kortsluiting, deze heeft mijn vaste dealer/monteur geadviseerd en gemonteerd.


gr
Rogier
Plaats reactie