De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Justinasd

De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Justinasd »

Enige jaren geleden heb ik de Rider V2 aangeschaft, destijds een redelijk alternatief voor de Garmin Zumo vanwege de prijs en omdat deze werd geleverd inclusief een Cardo Rider Solo Bluetooth headset. Inmiddels is de software verouderd en updates worden niet meer gemaakt, dus tijd voor een nieuwe versie.

Inmiddels heeft Tom Tom de "nieuwe" Urban Rider op de markt gebracht in twee uitvoeringen de Rider Europe en Rider Europe Pro, respectievelijk €299,95 en €399,95. De laatste wordt geleverd met een Cardo Bluetooth headset. Nu zou je, van het doorgaans innovatieve, Tom Tom verwachten dat ze deze nieuwe Rider hebben doorontwikkeld en voorzien van nieuwe features en op de motorrijder afgestemde toepassingen. De behuizing van de Rider is hetzelfde gebleven, de nieuwe zwarte kleur van de Rider vindt ik mooi, past beter bij mijn witte VStrom :D

Enthousiast naar de winkel getogen omdat zij de nieuwe Rider zonder headset op voorraad hadden voor de speciale aanbieding van €249,95. De headset had ik immers niet nodig omdat deze ik al heb. Eenmaal thuis aangekomen natuurlijk direct begonnen met uitpakken om zodoende de volgende dag een toerritje te plannen. Van toeren is het niet gekomen want de teleurstellingen stapelde zich al snel op;

Het tasje om de Rider netjes in op te bergen is wegbezuinigd, evenals het riempje om de Rider te zekeren aan de RAM Mount voor het geval hij uit de houder mocht schieten. Ook zijn de active dock en accu laadkabel niet aanwezig, je moet het doen met een passieve houder. De Rider wordt niet opgeladen tijdens het rijden, dus wie een trip plant welke mogelijk langer dan zes uur duurt zal eerst langs de ANWB moeten om een een setje ouderwetse kaarten (zo jaren 80) te kopen en vervolgens daarmee de reis af te maken nadat de accu het heeft opgegeven en zodoende uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen. Op de site maakt Tom Tom reclame voor twee versies Riders met 45 landen van Europa geïnstalleerd op het vaste flash geheugen. Deze nieuwe versie wordt namelijk niet meer geleverd met de kaarten op een SD kaartje en er is ook geen sleuf meer aanwezig voor extra geheugen mogelijkheden. Wat een tegenvallers, de teleurstelling werd nog groter toen bleek dat de aanbieding van €249,95 geen aanbieding bleek te zijn. Er zijn namelijk minstens drie versies van de nieuwe Rider op de markt, de door mij aangeschafte Rider bleek niet voorzien van de beloofde 45 landen maar van 19 Europese staten. Spanje en Portugal zijn van die landen die op deze versie dus niet worden meegeleverd. Nu zou je kunnen denken dat dit geen overkomelijk probleem hoeft te zijn, wie reist er nu eenmaal regelmatig op de motor vanuit Nederland naar Spanje of Portugal. Tegen die tijd schaf je op de site van TomTom voor 60 Euries gewoon de volledige kaart van Europa aan en installeert deze op de Urban Rider. Helaas dat gaat niet passen, de volledige kaart van West Europa is 2,3 Gigabyte groot en het vaste flash geheugen van de nieuwe Rider naar een kleine 2.0 Gigabyte. Dat gaat dus niet passen, temeer omdat er ook al geen mogelijkheden zijn om extra geheugen te creëren, jammer !!

Inmiddels was mijn enthousiasme al volledige weg, de moed niet volledig opgegeven en toch nog ook even naar de software gekeken. Wellicht zal dat nog wat positieve gevoelens oproepen. Tom Tom zou toch wel een aantal positieve verbetering in de software hebben toegepast waar de motorrijder blij van zal worden. Op het oog lijkt het positief, het vernieuwde beeld dat je ook kunt terug vinden op de Tom Tom modellen welke voor de auto zijn ontwikkeld, rijbaan assistentie, snel schakelen tussen 2 en 3D weergave en IQN routes. De laatste toepassing navigeert je op de meest efficiënte manier naar je bestemming door de historie van de diverse Tom Tom gebruikers te verzamelen. Downloaden van deze geschiedenis is alleen mogelijk wanneer je de Urban Rider hebt aangesloten op een laptop of PC. Al snel blijkt dat de geïnstalleerde software een uitgeklede versie is van de voor de auto ontwikkelde programmatuur. De live services, waarmee je bijvoorbeed de verkeersinformatie via je mobiele telefoon kunt downloaden is verdwenen en een TMC ontvanger aansluiten kan ook niet.
De vorige versie van de Tom Tom Rider blonk al niet uit in de ondersteuning van het rijden van routes. Slechts maximaal 45 tussenstops konden in een route worden aangewezen. De V2 stuurde je resoluut terug als je niet precies langs een bepaalde tussenstop was gereden, enkel door middel van een aantal omslachtige handelingen kon je aangeven dat je een bepaalde tussenstop als “bezocht” wilde bestempelen waarna het TomTommetje vrolijk opnieuw de route ging berekenen. De nieuwe Urban Rider heeft op dit vlak geen verbeteringen meegekregen, hij ziet routepunten nog steeds als tussenstops. Wel kan je een tussenstop nu via een snelkeuze knop markeren als bezocht waarna hij alsnog opnieuw de route gaat berekenen met alle mogelijke gevolgen voor je reisplan.


Jammer maar helaas de nieuw Urban Rider van Tom Tom is geen verbetering maar een verslechterd apparaat in een nieuw kleurtje waarvoor je uiteindelijk dieper in de buidel moet tasten wil je een beetje volwaardig de weg op kunnen.

Teleurgesteld ben ik de volgende morgen naar de winkel teruggereden om de Urban Rider te retourneren. Eerlijk is eerlijk, ze hadden me al een beetje gewaarschuwd en dat er standaard ook geen actieve houder en laadsnoer bij de nieuwe Rider wordt geleverd. Dat de deceptie zo groot bleek te zijn, daar schrokken ze zelf ook wel van. Ik mocht het apparaat ondanks dat ik hem had uitgeprobeerd gewoon inleveren. Inmiddels zit er naar volle tevredenheid een Zumo 660 op mijn Vstrom.

Wil je toch perse met een Tom Tom Urban Rider op de motorfiets van Amsterdam naar Barcelona stop dan het volgende in je winkelwagentje;

Tom Tom Europe (45 landen) 299,95
Active houder 69,95
Accu kabel 14,95
Tom Tom Reistas 29,95
Onroute 2008-2009 99,95 (Onroute 2010 is niet geschikt voor Tom Tom)
Totaal €514,75

Wellicht toch maar een Garmin Zumo 660 voor €595,- waar Map Scource gratis wordt meegeleverd en je wel mooie routes kunt samenstellen?
pierre

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door pierre »

het is ook allemaal verwarrend, maar de tom tom rider is er in drie uitvoeringen.
De Urban Rider, De Urban Rider Pro en De Urban Rider Pro Plus.
Deze laatste is de enige complete met laadstation op de motor en dat voor de prijs 439.95
Voor de wat mindere techneuten kan het systeem compleet gemonteerd worden voor 500.-euro bij de motorspeciaal zaak.
Volgens mijn motorzaak is dit het meest verkochte systeem op dit moment.

Groeten Pierre. :bye:
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door McEagle »

Zo, je slaat de plank behoorlijk mis in je recensie. Er klopt wel heel veel niet.

Wie gaat zomaar een winkel in om zomaar een nieuw product te kopen zonder enige verdieping in wát-ie koopt?? Je moet niet boos zijn op TomTom, maar op jezelf. Inkoppertje, maar uh DomDom! TomTom verkoopt precies dát wat je gekocht hebt. Anders zou je ze mooi kunnen sewen voor oplichting ......

Persoonlijk vrees ik trouwens ook dat de opvolger van de Rider niet past bij mijn navigatiegedrag. Het lijkt erop dat TT gekozen heeft voor prijspositionering en de uitvoering, het ontwerp, daarop aangepast. Dat is niet handig. In mijn geval dan. Tóch zal, écht, de spanningloze uitvoering van de nieuwe Rider met de allermeeste van de motorrijders prima passen. Het zijn er maar heel weinig die langer dan 8 uren in het zadel zitten (de batterij-duur is 8 uren).

Ik rijd zelf met een Rider van het eerste uur. Eigenlijk zelfs vóór het eerste uur :-) Super apparaat en nog steeds volledig up to date. Maar als er nu een opvolger zou moeten komen, dan is TomTom mij kwijt. Dan wordt het écht de 660 van Garmin. De nieuwe lijn vind ik niet passen bij mijn wensen.
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Justinasd

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Justinasd »

Beste M...

Een recensie is ook maar een mening, in dit geval mijn mening. Wat er zoal niet klopt aan mijn recensie is mij nog niet geheel duidelijk. DomDom zou het natuurlijk zijn als zomaar een apparaat in de winkel aanschaft en je niet verdiept in hetgeen je wilt kopen. Ook ik was mij ervan bewust dat de nieuwe Rider zijn beperkingen heeft op het gebied van routes en dergelijke. Wat mij is tegengevallen dat men functionaliteit heeft verwijderd die in de voorgaande versies wel aanwezig was en er geen echte verbeteringen zijn doorgevoerd. Om een dergelijke vergelijking te kunnen maken zul je moeten afgaan op testen en reviews. Helaas zijn deze nog niet volop aanwezig op het internet. Tom Tom maakt reclame voor twee type toestellen, met en zonder Cardo headset. Alleen als je goed zoekt op het internet zul je ontdekken dat er meerdere types beschikbaar zullen komen met verschillende kaarten. Of er uiteindelijk een zgn Pro Plus versie, inclusief active dock en accu kabel, beschikbaar komt is nog niet duidelijk. De accu van de nieuwe Tom Tom moet het 8 uur kunnen uithouden, echter alleen wanneer je de bluetooth module hebt uitgeschakeld en de helderheid van het scherm laag zet. Het wordt dan wel erg moeilijk om de navigatie aanwijzingen op te volgen. Voor een volwaardige Tom Tom, inclusief aansluiting op de accu en opberg set, zul je uiteindelijk €450,- moeten neertellen. Een Garmin Zumo 660 kun je al kopen voor €485,- via een webshop, deze wordt wel direct geleverd met accu kabels, tasje, accessoires voor in de auto en navigatie software.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Redhead »

Mr. McEagle, alinea 2,3 en 4 zijn volgens mij overbodig.

Voor alle anderen die iets willen kopen. :mrgreen: Koop toch gelijk een Garmin :mrgreen: o.a. voor routes te maken en reeds thuis te beleven.

Sinds 10 jaar gebruik ik Garmin op de motor. :-)}
FastLoe

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door FastLoe »

Jaren lang een Garmin (GPS V) in de auto en op de ATB gehad, tot deze uiteindelijk door kortsluiting in de (oplaadbare) baterijen van binnen geheel weggesmolten was. Daarna voor in de auto een TomTom One (een krijgertje) gaan gebruiken, naar volle tevredenheid. Sterker, heb er ook twee jaar mee op de motor mee rond getoerd (Schotland e.d.)

Omdat deze niet geschikt was voor off-road navigatie, een Garmin bijgekocht (Nuvi 510).

Wat gebruiksgemak betreft, haalt deze het niet bij de One. Ook het thuis plannen van route's en dan vooral het overzetten naar de nvigator vindt ik bij de One toch een stuk makkelijker dan bij de Nuvi.

Tja iedereen zal z'n voorkeuren en gewoontes wel hebben maar wat me wel opvalt is dat de TomTom kaarten gedetailleerder zijn dan de Garmin kaarten. Er staan gewoon meer en kleinere weggetjes in.
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door McEagle »

Tsja, mijn oude (!) Rider I is nu een Rider III. Zo makkelijk kan het leven zijn. Super.
Tracklogging, route plannen, generator óp het apparaat voor "kronkel"weggetjes, en alle andere voordelen die TomTom al had. Gewoon een update van de navcore, meer niet. TomTom slaat de plank niet mis!
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Keinu

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Keinu »

McEagle schreef:Tsja, mijn oude (!) Rider I is nu een Rider III. Zo makkelijk kan het leven zijn. Super.
Tracklogging, route plannen, generator óp het apparaat voor "kronkel"weggetjes, en alle andere voordelen die TomTom al had. Gewoon een update van de navcore, meer niet. TomTom slaat de plank niet mis!

Nu heb ik volgens mijn TOMTOM Home de laatste update op mijn RiderII staan. Maar Tracklogging kan ie nog steeds niet. :cry:
Hoe heb jij dat gedaan?

Lex
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door DesertStrom »

Keinu schreef:Nu heb ik volgens mijn TOMTOM Home de laatste update op mijn RiderII staan. Maar Tracklogging kan ie nog steeds niet. :cry:
Hoe heb jij dat gedaan?

Lex
Zelf heb ik mijn Rider2 ook een upgrade gegeven maar niet via de officiële TomTom kanalen.
Inderdaad super, alles werkt, ook het gedoe met contactjes afplakken is niet meer nodig, maar ik ben bang dat een uitgebreide beschrijving hier op het forum niet kan, omdat eigenlijk de grenzen van het legale ietwat zijn overschreden O:-)

Maar je zou eens kunnen googlen op: "Rider3 app on non_Rider and old Rider devices", misschien dat je dan een linkje vindt naar een ander forum
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door McEagle »

Keinu schreef:
McEagle schreef:Tsja, mijn oude (!) Rider I is nu een Rider III. Zo makkelijk kan het leven zijn. Super.
Tracklogging, route plannen, generator óp het apparaat voor "kronkel"weggetjes, en alle andere voordelen die TomTom al had. Gewoon een update van de navcore, meer niet. TomTom slaat de plank niet mis!

Nu heb ik volgens mijn TOMTOM Home de laatste update op mijn RiderII staan. Maar Tracklogging kan ie nog steeds niet. :cry:
Hoe heb jij dat gedaan?

Lex
Niets illegaals! Het enige wat je moet doen is de navcore van de Rider III (oftewel de Urban Rider) opsporen en die op je sd-kaartje plaatsen. Maarrrrr, zoals je weet maak je eerst een volle backup van het sd-kaartje! Kaartje uit de Rider en álles ff kopieren naar je harde schijf.
Met de nacvore van de Rider III op je II of I heb je een volledig functionele III, ínclusief tracklogging!

Vragen? Stel ze gerust. Antwoord kan ff op zich laten wachten, want ik ga héél binnenkort twee weken Route 66 rijden; Las Vegas - Las Vegas via 3 Staten en een paar 1000 motor-km's :-)
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Caramba

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Caramba »

Ik sluit me volledig aan bij de kritiek op de oorspronkelijke schrijver. Het gaat er mij niet om een schoolstrijd tussen Tomtom en Garmin te ontketenen, maar diens stuk loopt over van tendentieuze en dommige opmerkingen. Zelf heb ik na een gedegen oriëntatie voor de TomTom Urban Rider gekozen, en deze stelt bepaald niet teleur. De kernmogelijkheden zijn vrijwel identiek aan de Zumo, maar het gebruiksgemak en de prijskwaliteitsverhouding van de TTUR is een stuk beter.
Ik ga niet herhalen wat anderen al hebben gezegd maar wil er wel iets aan toevoegen: het is helemaal niet nodig een extra active dock (van 64,- €) te kopen. Het klepje van de mini-USBpoort (die zowel voor data-overdracht als voeding wordt gebruikt) wordt inderdaad door de oorspronkelijk meegeleverde passive dock afgesloten. Maar bij nadere beschouwing kun je wel degelijk een USB-stekker plaatsen en de TT nog steeds over de passive dock schuiven. Het geeft een minimale frictie, maar so what? Dus slechts met een autoplug-mini-USBstekker van een tientje ben niet meer afhankelijk van een beperkte batterijcapaciteit.
Tot slot wil ik wijzen op een aanbieding op de website van Tomtom zelf waarbij je voor 299,- het apparaat kunt aanschaffen inclusief een gratis docking station/lader voor de auto (en 45 Europese landen). Je krijgt zelfs nog een tientje voucher korting, die je dus kunt wegstrepen tegen dat extra aan te schaffen kabeltje.
Dat wat je op de aan voorbereiding bij de Garmin via de (extra aan te schaffen?) Onroute Motorkaart doet, doe je bij Tomtom met het gratis programma TYRE. Ook die 2 Gb geheugen is nooit tekort: de meegeleverde kaart van 45 landen past er precies op en dan hou je nog 50 mb over voor tracks e.d. De steeds verder uitbreidende kaart updates gaan daar uiteindelijk over heen, maar in dat geval werk je via de meegeleverde software met Europese zones. (slechts wanneer je in één route zowel Noorwegen als Spanje wilt aandoen heb je een klein probleem). Ook zit er geen MP3-speler op de TomTom (maar persoonlijk heb ik liever oordoppen dan nog meer herrie).
Het enige probleem dat ik tot nu toe heb ontdekt is een foutje bij tracklogging: als je tussendoor naar de dichtst bij zijnde benzinepomp vraagt overschrijft hij vanaf dat moment
het tracklogbestand en ben je het eerste deel van de afgelegde route kwijt. Ik heb TT al op de hoogte gesteld en het lijkt mij dat zij daar een eenvoudige update voor kunnen schrijven.
Kortom de echte keuze is dus tussen 300 euro uitgeven of de 500 voor Garmin.
Slangemuur

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Slangemuur »

Donderdag 7 juli is mijn TomTom Rider Pro + geinstalleerd op de motor door mijn motorzaak.
Kosten compleet waren € 475 incl. btw en bij Suzuki hebben ze nu een actie met gratis carkit.
Vandaag met TomTom Rider pro gereden op mijn motor, en dat ging perfect.
Er zit een headset bij en deze doet het prima, ook met mijn Nokia telefoon.
Heb met het programma "Tyre" een route gemaakt en deze gedownload op de Tom Tom en
vervolgens deze rit gereden, ging echt perfect.
Rienus
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07-02-2011, 08:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL-650 A 2021
Woonplaats: Scherpenzeel (Gld)

Re: De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis.

Bericht door Rienus »

Dag Caramba,

ook ik ben zeer tevreden over de TomTom Rider. Vooral de optie "Kronkelweggetjes" is super handig. Alleen rijden op de interne batterij, ook al blijft hij het uren doen, is griezelig.
V.w.b. aansluiten op 12 extern; die mechanische spanning op de voedingsplug is niet goed en ook niet nodig; met een stanleymes en een vijltje even een paar millimeter van de onderste rand van het dockingstation afhalen en de stekker zit nu perfect. Het klepje kan dan helemaal open. Een gewoon 12V autosnoertje voor 15 euro met sigarettenaansteker doet het prima.
En geluid erbij vind ik niet nodig; die V-strom klinkt al veel te mooi......
Gr.
Rienus
Plaats reactie