Onroute Motorkaart 2010

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Gelezen op http://www.promotor.nl
Een routeprogramma dat je alleen maar over kleine weggetjes stuurt. Dat provinciale wegen niets eens herkent.
Wat zou dat mooi zijn! Helaas bestaat het nog niet. Nog niet, want inmiddels hebben wij van Promotor gereden met de bêta versie van OnRoute 2010. Wij van Promotor vinden het de beste uitvinding sinds de GPS!
Lees het artikel van Onroute Motorkaart 2010 op:
http://www.promotor.nl/published/prm/co ... 603522.pdf

Ik ben benieuwd!
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Mijn eerste reactie was dan ook, zo, dat klinkt goed. Mijn tweede was minder positief nadat ik dit:

Tweede generatie omdat alle data op een SD-kaartje staat, die je eenvoudig in je Garmin drukt. OnRoute Motorkaart 2010 is dus geen dvd - zoals de vorige OnRoute - waarmee je op de PC routes maakt. Routes maak je vanaf nu op je Garmin.

had gelezen. Ik heb wel een Garmin, maar daar wil alleen geen SD kaart in. En om nu een in mijn ogen superieure StreetPilot 2720 om te ruilen voor een Zumo, dat gaat mij te ver.

Overigens, nu ik me hier even mee bezig hou, ik vraag me af in hoeverre dit nu zo nieuw is want in m'n SP2720 kan ik aangeven dat ik:
  • Snelwegen
    Provinciale wegen
    Overige wegen
of vermijd, of niet vermijd of er zelfs de voorkeur aan geef. Is dat niet hetzelfde?

:bye: Erik
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Nu te lezen op de site van Waypoint http://www.gps.nl (En nee, ik heb er geen Waypoint-aandelen :!: )

Onze nieuwe, grote trots: de OnRoute motorkaart Benelux 2010/2011.
Vanaf 1 december 2009 leverbaar!

Een product waarvan we de stellige overtuiging hebben dat het jouw plezier in je Garmin-toestel enorm kan vergroten.

Wat is de OnRoute motorkaart?
ANWB-Promotor noemde het al 'de beste vinding sinds de GPS'. Het is een kaart, specifiek voor Garmin-toestellen, die in staat is zowel in MapSource als in het toestel automatisch een mooie route te berekenen.
Vooral dat laatste is erg belangrijk: voer een bestemming in, druk op 'ga' en automatisch rolt er een prachtige rit uit. Je hoeft dus niet eens meer eerst achter de computer om een route te ontwerpen (kàn wel).
En dat betekent enerzijds dat het gebruiksgemak enorm toeneemt, anderzijds dat je ook veel makkelijker spontaan 'even' de leuke weggetjes op kunt zoeken.

Het plezier dat je daarvan gaat hebben is amper uit te leggen. Dat gevoel je gewoon te laten 'leiden' door het toestel, moederziel alleen ver van de bewoonde wereld over de kleinste weggetjes toerend. Nu en dan het gevoel dat de pret voorbij is als je een drukke weg nadert. Om er vervolgens achter te komen dat je er na honderd meter alweer vanaf gestuurd wordt, de velden en bossen in! Al na de eerste paar kilometers zul je herkennen wat we bedoelen.

Wat is het verschil met de 'oude onroute'?
OnRoute 2008/2009 is een enorm leuk programma om routes op de computer te ontwerpen. Voordeel daarvan is een extra mogelijkheid als een rondritplanner. Nadeel is dat je ook altijd eerst achter de computer mòet. Even spontaan onderweg besluiten van de snelweg af te duiken om een stukje 'mooi' te rijden is er niet bij.
Bovendien had je als Garmin-gebruiker het nadeel dat je met twee verschillende programma's moest werken: OnRoute en MapSource. De nieuwe OnRoute is gewoon een kaart binnen MapSource. En da's wèl zo makkelijk en snel.
In het kort:
- (uiteraard) geactualiseerde kaarten
- routes maken op PC EN in het toestel zelf
- routekwaliteit sterk verbeterd
- werkt binnen Garmin MapSource

Alleen voor motorrijders?
Hij heet 'motorkaart', dus je zou zeggen van wel. Maar ook voor de automobilist die het leuk vindt de 'kleine weggetjes' op te zoeken is het geweldig leuk. Waarom zou je immers onderweg naar je cache of naar het startpunt van de wandeltocht over de snelweg gaan? Of bij prachtig weer alsmaar aansluiten in de file? Wat dacht je van de racefietser, die toch liefst 'op de weg' blijft (waardoor de fietskaart voor hem minder geschikt is)?

Voor welke toestellen?
De OnRoute Motorkaart is geschikt voor alle Garmin toestellen die routes kunnen berekenen. Let op: bij oudere types als bijvoorbeeld de Quest, Streetpilot III en 2610 is de weergave op het scherm niet optimaal; het berekenen van mooie routes zal echter zondermeer functioneren.
Vooralsnog is de motorkaart er alleen in CD-versie; bedoeld om via MapSource naar het toestel te laden. Daarvoor moet je wel over MapSource beschikken. In het voorjaar zal er ook een versie komen die voorgeïnstalleerd is op een SD-geheugenkaart.

Let op: in tegenstelling tot de 'oude' OnRoute werkt de OnRoute Motorkaart 2010/2011 ALLEEN op Garmin-toestellen. NIET op de TomTom dus. We onderzoeken of dat in de toekomst mogelijk is, maar daar valt helaas nog geen zinnig woord over te zeggen. Echter, ondanks dat de kaarten hier en daar allicht wat verouderen kun je als TomTom gebruiker natuurlijk nog jaren plezier hebben van je OnRoute 2008/2009.

Wat kost hij?
De adviesverkoopprijs voor de Benelux-versie bedraagt € 119,-. Bij WayPoint zal hij uiteraard wat voordeliger te koop zijn, zeker in combinatie met aanschaf van een toestel.

En de rest van Europa?
Ofschoon we bij het maken van deze kaart hebben ontdekt dat de Benelux 67.900 kilometer aan mooie wegen kent, wil je natuurlijk ook elders in Europa kunnen rijden met de motorkaart. In de loop van komend jaar werken we aan de andere landen van Europa. Om te beginnen de regio Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk, gevolgd door regio Frankrijk/Italië/Spanje. We streven ernaar de eerstvolgende regio in het vroege voorjaar van 2010 gereed te hebben (garanderen kunnen we dat nog niet).
Ook die regio's krijgen een adviesprijs van € 119,-. ECHTER: een regio-upgrade krijgt een adviesprijs van € 49,-. Met andere woorden: als je eenmaal beschikt over de Benelux-versie dan kun je voor 49 euro uitbreiden met Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk.

Verdere ontwikkeling
Naast uitbreiding met de rest van Europa willen we de kaart ook als SD-versie uitbrengen. Net als bij de fiets- en wandelkaart: speciaal voor mensen die kiezen voor 'plug and play' en helemaal geen computer willen gebruiken. De kaart zal er ook komen met een andere naam (vermoedelijk 'mooiewegen-kaart'). Vooral met het oog op de vele gebruikers van de Garmin Nuvi. Ook de SD-versie verwachten in voorjaar 2010. Let op: CD-versie van de motorkaart is ook op de Nuvi bruikbaar. Wèl moet je beschikken over MapSource. Heb je geen MapSource, dan kun je voor € 40,- extra de Trip & Waypointmanager aanschaffen.

Hoe bestellen?
De beste manier is natuurlijk om langs te komen in één van onze vestigingen. Maar online bestellen kan natuurlijk ook.
Kijk ook even of je toestel voldoende geheugen heeft. De Benelux beslaat een kleine 170Mb. Als je werkt met bijvoorbeeld een Zumo550 met de nieuwste kaartversie adviseren we een SD-geheugenkaartje aan te schaffen.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Brambo.650

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Brambo.650 »

Ik heb de Onroute Motorkaart vorige week donderdag gekocht bij Waypoint in Vessem. Ik heb er toen tijdens de actieweek 59 euro voor betaald. Tot nu toe heb ik de werking nog niet echt getest. Daarnaast heb ik mijn zumo nog (steeds) niet gemonteerd op mn strom moet ik het met de auto doen. Aangezien ik morgen bij Jokapo mijn kloontje ga ophalen, heb ik dan ook mooi de tijd om het eens een keer te testen (weliswaar met de auto). Ben benieuwd.

Ik laat het wel weten hoe het bevalt.

@ TenCats. Voor zover je het nog niet weet. De Motorkaart is nu verkrijgbaar op CD. Deze installeer je op je pc onder Mapsource en vanuit MS zet je op je garmin, dus in het interne geheugen. Ik geloof dat de kaart niet zo supergroot is (170 MB), maar ik weet niet hoeveel ruimte je nog beschikbaar hebt. Doordat je de kaart in mapsource installeert, kun je deze kaart in mapsource activeren en hier dus routes in bouwen. Een groot deel van de Onroute DVD software wordt dus overgenomen door het kaartmateriaal wat je in Mapsource gebruikt.
E-strommer

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door E-strommer »

Ik heb hem ook gekocht bij waypoint-moordrecht en ga hem zaterdag voor het eerst gebruiken van Den Haag naar Alkmaar.

Ik verwacht er er wel wat van als ik van tevoren al een route via de zumo laat berekenen zie ik duidelijk verschil met een route berekenen met een standaard kaart als ik alleen snelweg vermijden selecteer. Dus dat is een ding wat zeker is het heeft zeker meerwaarde/functie zo'n extra onroute benelux kaart!!

Ben benieuwd en ik ga lekker genieten zaterdag het is tenminste droog eindelijk na al die regenachtige dagen :D

Elwin :-)}
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Brambo.650 schreef:Ik heb de Onroute Motorkaart vorige week donderdag gekocht bij Waypoint in Vessem. Ik heb er toen tijdens de actieweek 59 euro voor betaald. Tot nu toe heb ik de werking nog niet echt getest. Daarnaast heb ik mijn zumo nog (steeds) niet gemonteerd op mn strom moet ik het met de auto doen. Aangezien ik morgen bij Jokapo mijn kloontje ga ophalen, heb ik dan ook mooi de tijd om het eens een keer te testen (weliswaar met de auto). Ben benieuwd.

Ik laat het wel weten hoe het bevalt.

@ TenCats. Voor zover je het nog niet weet. De Motorkaart is nu verkrijgbaar op CD. Deze installeer je op je pc onder Mapsource en vanuit MS zet je op je garmin, dus in het interne geheugen. Ik geloof dat de kaart niet zo supergroot is (170 MB), maar ik weet niet hoeveel ruimte je nog beschikbaar hebt. Doordat je de kaart in mapsource installeert, kun je deze kaart in mapsource activeren en hier dus routes in bouwen. Een groot deel van de Onroute DVD software wordt dus overgenomen door het kaartmateriaal wat je in Mapsource gebruikt.
Strak plan. Ben benieuwd of het idd wat is. Hoop ook dat je dan grotendeels de beruchte en onvermijdelijke drempels zal vermijden want dat maakt het motorrijden er niet leuker op net als de terreur van de 60 km wegen met versmalde rijbaan en roze fietspaden.

Ik krijg ook via Waypoint de lovende mail over onroute 2010 en zit er nog over te denken om nog vóór 1 januari gebruik te maken van hun aanbod. Ben een beetje verrast dat de SD variant toch wordt voorafgegaan door de CD maar eigenlijk klopt dat wel want het aantal op de motor gebruikte Garmins met SD slot is maar beperkt. De veelgebruikte SPIII, 2610, 2720, 2820, 276 en 278 ondersteunen dat allemaal niet. Overigens, 170 MB is beduidend groter dan City Navigator 2010NT voor de Benelux. Da's nl. nog geen 100 MB.

Maar, zou je dan van Europa de BENELUX niet moeten laden maar wel de Waypoint variant? Of zijn ze beiden geladen en moet je dan de kaarten in- of uitschakelen? Weet je al hoe dat werkt? Als je alleen routes maakt op de nieuwe variant zonder de kaarten in je GPS te laden, dan krijg je daar toch conflicten mee zoals de melding over de afwijkende kaartset?

Ik wacht in spanning af....

Erik
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Redhead »

Ben bezig geweest met de testversie :mrgreen: op de Zumo550.

Vinkje weghalen bij andere kaarten en dan een aangeven waar je heen wil rijden.
Er komt een totaal andere route te voorschijn die je via een omweg laat rijden.
Gebaseerd op bijv. de groen aangegeven wegen op de Michelin kaarten, de toeristische routes dus. :mrgreen:

Het kan gebeuren dat je dwars door een stad naar een volgende mooie weg wordt geleid.
Uitproberen en genieten.

gr. Mrtin


ps. ik zal het geld er niet voor uitgeven. Ik maak thuis een route zoals ik wil rijden. :oops:
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door RvGS »

Redhead schreef:. . . ik zal het geld er niet voor uitgeven. Ik maak thuis een route zoals ik wil rijden. :oops:
Mee eens, ik heb de voorganger OnRoute 2008/2009. Wat me opvalt is dat de nieuwe unit software (kaartmateriaal) in het geheel geen goedkope producten zijn :? .

De nu aangebode BeNeLux versie in de actie periode kost €59,- en het vervolg; DE, CH en AT kost dan nog eens € 49,- idem voor FR, IT, en ES :!: Voordat je (een deel van) Europa kompleet hebt ben je dus een slordige € 157 ,- :shock: kwijt. Vervolgens ontbreekt dan nog FI, SE, PL, GB, IR en wat verder niet genoemd is . . .

Waypoint schreef:. . . En de rest van Europa? In de loop van komend jaar werken we aan de andere landen van Europa. Om te beginnen de regio Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk, gevolgd door regio Frankrijk/Italië/Spanje. We streven ernaar de eerstvolgende regio in het vroege voorjaar gereed te hebben (garanderen kunnen we dat nog niet).
Ook die regio's krijgen een adviesprijs van € 119,-. ECHTER: een regio-upgrade krijgt een adviesprijs van € 49,-. Met andere woorden: als je eenmaal beschikt over de Benelux-versie dan kun je voor 49 euro uitbreiden met Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk (en we sluiten niet uit dat ook daarvoor een introductieprijs gaat gelden . . .

Er gaat tijdens een rit niets boven het ontdekken van nieuwe wegen, vaak kom je op de mooiste plekken als je de weg "kwijt" bent, en natuurlijk heb je altijd nog een echte papieren kaart van het land of de regio bij de hand als back-up :idea: , met behulp van die kaart kun je zelf op je navigatie altijd nog een route maken.

Maar zo veel mensen zo veel wensen, er zijn altijd van de type's die het nieuwste van het nieuwste willen hebben :wink: .
Groet, Robert |
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

BlackstromNL schreef:
De nu aangebode BeNeLux versie in de actie periode kost €59,- en het vervolg; DE, CH en AT kost dan nog eens € 49,- idem voor FR, IT, en ES :!: Voordat je (een deel van) Europa kompleet hebt ben je dus een slordige € 157 ,- :shock: kwijt. Vervolgens ontbreekt dan nog FI, SE, PL, GB, IR en wat verder niet genoemd is . . .[/color]
Inderdaad een leuke grap. Als je dus, zoals ik afgelopen jaar en ook volgend jaar, een alpen/dolomieten tocht maakt dan heb je al minimaal 2 regio's nodig. Vraag is echter of je voor die gebieden ook een dergelijke kaart nodig hebt. Dat waag ik nl. te betwijfelen simpelweg omdat ik heb nog ergens alle passen als POI heb liggen en die kun je heel makkelijk aan elkaar knopen. Daar kom je dus al gauw een heel end mee. :)

Voor NL kan wel makkelijk zijn, zeker als het ding verkeersdrempelvermijdend is. Ik heb dat tenminste ergens in een van de introductie artikelen gelezen.
FrenkieNL

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door FrenkieNL »

hmmm, ik zie dat ik nog even geduld moet hebben.. is nog niet te downen :)

LINK
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

hmmm, ik zie dat ik nog even geduld moet hebben.. is nog niet te downen
Als ik zo het gps-forum lees, is de motorkaart alleen bruikbaar nadat een unieke Garmin unlock-code is ingevoerd. Het ontgrendelen van het kaartmateriaal gaat net als alle andere kaarten van Mapsource.
Geen code = geen kaart :|
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
M.A.D

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door M.A.D »

FrenkieNL schreef:hmmm, ik zie dat ik nog even geduld moet hebben.. is nog niet te downen :)

LINK
Frenkie probeer dit NZb-tje eens ;

http://www.binsearch.info/?adv_age=&q=onroutemotorkaart
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Chopperbiker schreef:
hmmm, ik zie dat ik nog even geduld moet hebben.. is nog niet te downen
Als ik zo het gps-forum lees, is de motorkaart alleen bruikbaar nadat een unieke Garmin unlock-code is ingevoerd. Het ontgrendelen van het kaartmateriaal gaat net als alle andere kaarten van Mapsource.
Geen code = geen kaart :|
Klopt. Maar als je de Map-ID kan achterhalen, ben je al een heel end.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Bij het maken van een kaarten-kopie is de Map-ID al een keer geregisteerd, namelijk door de oorspronkelijke eigenaar.
De eigenaar heeft de map online ontgrendeld en dat is persoons gebonden. Garmin geeft de map-ontgendelcode niet als het product al door iemand anders is geregisteerd.

Geen domme jongens bij Garmin, volgens mij hebben ze het door dat het klauwen met geld gaat kosten als de product-bescherming niet op orde is.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Graafie68

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Graafie68 »

is inmiddels al iemand er wat meer vertrouwd mee geworden.
ik ben van plan deze week een zumo aan te gaan schaffen en las een stukje over dit wonder van een programmatje.
en of dit nou echt zo goed en eenvoudig programma is.

en dan de 2e vraag 119€ betalen of 25€ op mp wat is wijsheid.
Suzie

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Suzie »

Ik heb Onroute 2008/2009 uitgeprobeerd maar ik zie niet direct het voordeel boven standaard Mapsource. In Mapsource kun je prima routes maken, zeker nu je feilloos kunt overschakelen naar Google Earth en terug. :worship: :worship:

Onroute maakt routes op basis van voorgedefinieerde gegevens. Het zullen ongetwijfeld leuke routes zijn, maar persoonlijk bepaal ik liever zelf wat een leuke of interessante weg is. Dat vraagt iets meer puzzelen, iets wat ik gewoon als een leuke voorbereiding zie.

Ik adviseer je om eerst te leren werken met Mapsource. Probeer Onroute ondertussen eens bij een kameraad of kennis. Wanneer je wel meerwaarde ziet kun je deze altijd nog aanschaffen. Voorlopig zou ik de centen nog even in de knip houden.

Groet,
Andre
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Ik denk dat je niet helemaal op het juiste spoor zit. Was Onroute 2009 inderdaad nog een (in mijn ogen hopeloos) programma op je PC, de 2010 versie is een kaartenset (TeleAtlas) die je zowel in Mapsource als op je Garmin kan laden. Verkrijgbaar als DVD of op SD kaart.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om het ding uit te proberen, maar je zou in theorie geen routes meer hoeven maken. Geef een bestemming aan in je Garmin en de kaart zal je over motorvriendelijke toeristische wegen leiden. (ik lijk wel een commercial) Daarvoor moet je dan even CN uitschakelen en de OMK 2010/2011 (zo heet-ie) inschakelen. Allebei aan laten staan kan wel, maar welke dan het voortouw neemt is de vraag. De OMK werkt op definities van wegen die al dan niet geschikt zijn bevonden. Op je display zijn deze groen uitgevoerd( hoe toepasselijk)
Check de website van onroute.nl maar voor de overige info of het GPS forum (http://forum.gps.nl). Is al een heleboel over gemeld.

Cheers,

Erik
Suzie

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Suzie »

TenCats schreef: je zou in theorie geen routes meer hoeven maken. Geef een bestemming aan in je Garmin en de kaart zal je over motorvriendelijke toeristische wegen leiden. .......De OMK werkt op definities van wegen die al dan niet geschikt zijn bevonden.
Dat is precies wat mij niet bevalt. Ik laat het oordeel of een weg "geschikt" is of "motorvriendelijk" niet aan een systeem over. Dat bepaal ik graag zelf.
Sterker nog: het zoeken van spannende wegen is voor mij pure hobby en daar steek ik graag wat extra tijd in.

Wanneer je dat "gedoe" niet wilt ,je lekker door het systeem wilt laten leiden en vooral wilt rijden, dan is OnRoute een prima programma.

Groet,
Andre
Graafie68

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Graafie68 »

nou ben ik niet zo'n computerheld, zou ik wel moeten gaan leren ivm omscholing van chauffeur naar ??? door ziekte.
maar in het kader van spontaan op de strom stappen als het gaat en een tourtje maken, leek mij onroute een makkelijk programma.
en wil ik met vrienden een een tour gaan maken op een specifieke dag ofzo, dan wat uitzetten via mapsource.
Brambo.650

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Brambo.650 »

Gisteren heb ik voor het eerst mijn Onroute Motorkaart 2010 gebruikt. Gewoon op de schuifkaart in de Zumo een locatie aantikken, en daarna op GA. De zumo rekent zelf op basis van de algoritme in de OMK een mooie route uit naar je (willekeurige) bestemming. Zie je onderweg een ander weggetje, gewoon erin draaien en de zumo rekent zelf het nieuwe traject uit. Gisteren vond ik het goed werken en heb er lekker mee gereden.
Ed Jonkmans

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Ed Jonkmans »

Dat is ook zo Graafie. Als je de nieuwe Onroute 2010 Benelux gebruikt, bvb. op je Zumo dan moet je voor dat je gaat navigeren aangeven of je het kaartmateriaal van Garmin of dat van Onroute gaat gebruiken. Gebruik je Onroute dan stuurt je Garmin je meestal langs andere, meer touristische wegen.
Voor mij is het een handige aanwinst. (Alleen jammer dat je weer kaartmateriaal moet bijkopen) Ik heb geen zin om aan die pc te zitten om een route te maken. En daarbij: het internet staat vol met routes. Downloaden en hoppakee. Ja , wat dat betreft ben ik nogal gemakzuchtig...
Ik laat me graag verrassen. En soms kan dat wel 'ns tegenvallen, maar "so be it!".
Daar lig ik niet van wakker.
Grtz
Ed
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Suzie schreef: Dat is precies wat mij niet bevalt. Ik laat het oordeel of een weg "geschikt" is of "motorvriendelijk" niet aan een systeem over. Dat bepaal ik graag zelf.
Sterker nog: het zoeken van spannende wegen is voor mij pure hobby en daar steek ik graag wat extra tijd in.

Wanneer je dat "gedoe" niet wilt ,je lekker door het systeem wilt laten leiden en vooral wilt rijden, dan is OnRoute een prima programma.

Groet,
Andre
Van wat ik ervan begrepen heb zijn bestaande routes het uitgangspunt geweest van het categoriseren van de wegen. Zou dus zomaar kunnen dat ook routes van mij of jou hiervoor gebruikt zijn. In theorie betekent het dat de routebepaling deels door ervaring wordt bepaald. Ikzelf vind de OM-kaart handig bij het creëeren van routes in gebieden die ik niet echt ken maar dan wèl in combinatie met het gebruik van Mapsource. Wat dat betreft verschillen onze inzichten niet zoveel. Het gebruik van de OMK op de GPS zelf zal ik beperken tot bijv. het maken van spontane routes ergens onderweg. Ik heb dat ding tenslotte toch....
FastLoe

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door FastLoe »

Vergeet niet dat de Onroute motorkaart vooral bedoeld is om van A naar B te komen, via alternatieve weggetjes.

Wil je de kaart gaan gebruiken als planhulp voor langere tochten, meer waypoints en dergelijke dan gaat het spul vaak de mist in.

De meerwaarde zit in het feit dat je direct vanuit je Garmin, zonder kennis van de omgeving, de grote wegen kan vermijden om naar je "B" punt te rijden.

Heb je iets meer tijd en doe je aan voorbereiding dan is de meerwaarde 0
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Van de week de Onroute Motorkaart voor het eerst echt uitgetest. Eindbestemming ingetikt en de Garmin stuurde me over verrassend mooie wegen.
De hele dag lekker getoerd, niets voorbereid met Mapsource en toch een fantastische rit van ongeveer 100km gereden.
Gewoon helemaal top!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Ton

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Ton »

Is wel lachen met deze kaart. Stond vanmiddag in Muiderberg.
Geef in OnRoute aan dat ik naar Lelystad wil. Probeert de kaart mij via Amsterdam en Enkhuizen die kant op te sturen.
Hij probeert je dus echt van de grote weg af te houden. Dit werd me toch even te gortig en hem maar even uitgezet tot ik de brug over was.
Knitremmal

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Knitremmal »

Hoi motormuizen,

Ik heb vanochtend via de OnRoute motorkaart een rit gemaakt van Lelystad naar Ede en weer terug via Harderwijk. Erg mooie rit en genoten van de prachtige weggetjes en kronkels. Ben erg blij met de kaart en als je weet waar je heen wilt, hoef je dus eigenlijk nooit meer routes via Mapsource te maken.
Een aanrader dus!!

Groetjs,
Martin
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Ton schreef:Is wel lachen met deze kaart. Stond vanmiddag in Muiderberg.
Geef in OnRoute aan dat ik naar Lelystad wil. Probeert de kaart mij via Amsterdam en Enkhuizen die kant op te sturen.
Hij probeert je dus echt van de grote weg af te houden. Dit werd me toch even te gortig en hem maar even uitgezet tot ik de brug over was.
Klopt, dat probleem bij de Hollandse Brug heb ik direct gerapporteerd klik en het is hersteld. Daarvoor moet je even een update draaien, zie klik2
Bij de update staat alleen een verhaaltje over gewijzigde beveiliging van Garmin en het verkrijgen van een nieuwe unlockcode, maar er zijn wel degelijk een paar foutjes uitgehaald.

Het groene weggetje (zie tweede plaatje) op de brug tussen spoor en snelweg bestond niet in de eerste versie. Daar liep dat weggetje dood aan de kant van Almere!
Kijk maar eens naar dit plaatje:
Afbeelding

En dit is de gecorrigeerde situatie:
Afbeelding
Ton

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Ton »

Helemaal top, update gedraaid en de weg is weer zichtbaar.
Bedankt.
Ton
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Al gezien dat via het GPS forum van Waypoint een link is gelegd voor de zgn. DACH uitbreiding?

Ofwel Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland?
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Frank »

Ik heb afgelopen week ook de OnRoute 2010/2011 dvd op mijn Garmin 660 geïnstalleerd en het bevalt perfect. Heb vandaag meer dan 100 km getourd en alleen maar leuke kleine weggetjes. (Waar je het gas nog een keer kan opentrekken :mrgreen: )
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
TenCats

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door TenCats »

Afgelopen zondag een toerrit gereden in de provincie Noord-Holland (225km), die ik had gemaakt mbv de OMK en vervolgens omgezet naar CN 2010.3, en daar heb ik hele positieve reacties op gekregen. Vond 'm trouwens zelf ook pico bello.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Nu ook een mooie-wegen-kaart beschikbaar voor: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland!

Nog in de maak en nu nog niet leverbaar:
-Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal
-Engeland en Ierland
-Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland

Hou voor meer info http://www.onroute.nl in de gaten
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Van de week een mailtje gekregen van het onroute-team, betreft oa een update van de motorkaart.
Hieronder de inhoud van het bericht.


Beste gebruiker van de OnRoute Motorkaart,
Prachtige weer, de afgelopen weken. Maar vaak net iets te warm voor op de motor. Wat dat betreft ziet het er voor de korte termijn aangenamer uit!

Tijd voor wat nieuws van het OnRoute front:

1. Update OnRoute Motorkaart Benelux en DACH
2. Weergave Motorkaart in de Garmin Zumo 660
3. Stand van zaken FIEP

1. Update OnRoute Motorkaart Benelux en DACH

Je hebt het vast wel gemerkt: de afslagaanwijzingen komen bij het rijden op de motorkaart erg vroeg. Met als gevolg dat je vaak hoort 'rechtsaf' terwijl de afslag pas 300 meter verder ligt. En dat kan er makkelijk toe leiden dat je per ongeluk de verkeerde afslag neemt.
Daar is nu via een update een oplossing voor beschikbaar: kwestie van downloaden en installeren op de computer (en vervolgens uiteraard laden naar je toestel; de oude kaart wordt vanzelf overschreven). Voor meer info en download: zie http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=30570 <http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=30570> .

TIP: mocht je DACH (= Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) nog niet hebben maar wèl willen aanschaffen (49 euro) dan kun je twee vliegen in één klap slaan en wordt de update automatisch meegenomen. Ga in dat geval naar www.onroute.nl/upgrade/online.php <http://www.onroute.nl/upgrade/online.php> .

2. Weergave Motorkaart in de Garmin Zumo 660

Een tweede probleempje met de Motorkaart betreft specifiek de Garmin Zumo 660: als je rijdt met firmware 4.80 is de weergave niet helemaal in orde. De groene wegen zijn zwart; veel snelwegen groen. Hij functioneert verder goed, maar toch vervelend. Dat is een foutje in die firmware. Enkele dagen geleden gelukkig door Garmin gecorrigeerd. Eenvoudig via de WebUpdater te installeren. Dus: rij je met de Garmin Zumo 660: ga naar www8.garmin.com/products/webupdater/howtoinstall.jsp <http://www8.garmin.com/products/webupda ... nstall.jsp> .

3. Stand van zaken FIEP

Zoals eerder gemeld: we werken hard aan de kaart van Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal. We hadden gehoopt die ongeveer nu te kunnen lanceren. Helaas zijn we echter tegen wat technische problemen aangelopen, waarbij op dit moment onduidelijk is hoe lang het duurt om die op te lossen. Het kàn zijn dat de kaart er alsnog binnen twee weken is. Maar het kan ook goed zijn dat hij pas augustus/september beschikbaar komt. Voor wie die kant op gaat op dit moment dus nog even je routes plannen in City Navigator, of downloaden via www.gpstracks.nl <http://www.gpstracks.nl> en www.routeyou.com <http://www.routeyou.com> .

Tot zover voor nu. Een prachtige zomer gewenst!

Het OnRoute Team


Dus de zaak gedownload en probleemloos geïnstalleerd! Moet nog uittesten maar met dit weer gaat dat gauw gebeuren. :)
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door Chopperbiker »

Om het topic toch een beetje actueel te houden, hierbij de laatste stand van zaken.
Je begrijpt, ik ben enthousiast fan van de onroute motorkaarten. :D

De volgende onroute-motorkaart-sets zijn nu te verkrijgen;
- Benelux
- Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland
- Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal

Aan de volgende sets wordt hard gewerkt, maar is begin 2011 nog niet leverbaar:
- Engeland en Ierland
- Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland

More info op http://www.onroute.nl/page/producten/motor

Ps 'K heb nog steeds geen motorkaart-aandelen!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
DutchHornet
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 06-06-2007, 19:39
Mijn motor is een: BMW RNine T Scrambler
Woonplaats: Papecity

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door DutchHornet »

Vandaag mijn eerste ritje gemaakt met de onroute motorkaart en was blij verrast over de gekozen route. Dorpjes gezien waarvan ik ht bestaan niet wist terwijl ik toch veel kilometers in die omgeving hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Onroute Motorkaart 2010

Bericht door RedStrom »

Ik ben er ook fan van. Je komt op plekken waar je anders nooit komt. Zelfs in je eigen buurt.
Ik bewaar die tracklogs voor als ik eens een tocht hier in de buurt ga uitzetten.

Als het even kan kijk ik wel vooraf in Mapsource. Onroute laat je zo kilometers omrijden omdat 1 verbindingsweg niet als motorweg gekwalificeerd staat.
Ik moet wel zeggen dat dan vooral om gevallen gaat waar ik grensoverschrijdend (Duitsland) bezig ben.
Misschien mis ik een update. Zal eens kijken.
Verder echt top.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie