GPS / Navigatie in Afrika

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
FastLoe
Berichten: 1406
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door FastLoe » wo 27 mei 2009, 00:49

Klein vraagje, de meeste GPSjes kunnen, als je de juiste kaarten erbij koopt, keurig hun weg vinden in de westerse veschaving.
Volgend jaar echter ben ik van plan een rit door Ghana te maken. Ik ben er al achter dat kaarten al heel lastig zijn in dat land, laat staan iets van electronische kaarten, waarschijnlijk niet commerieel interesant.
Heeft er iemand ervaring met het op coördinaten rijden met een navigatie systeem, en weet er iemand welk coördinatenstelsel de verschillende GPS apparaten gebruiken?

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Re: GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door RvGS » wo 27 mei 2009, 01:12

Autorouteerbare kaarten zul je voor dit gebied niet snel vinden, het wegennet is net even anders daar in het zuiden :P Ook logisch, maar topografische- of vektorkaarten zijn wel verkrijgbaar, zo kun je van waypoint naar waypoints verplaatsen.

Kijk eens bij Touractech . . .
deze kunnen je zowel Navigatie apparatuur als digitale kaart of hele wereldreis informatie leveren:, ik zou zeggen dat is alvast een goed begin :wink:
:arrow: Maps of Africa en :arrow: TTQV . Bert Duursma in Apeldoorn is de nederlands distributeur :arrow: BDM

Misschien is het een idee als je eens hier begint te lezen, denk dat al je (ook komende) vragen daar beantwoord kunnen worden: http://gps.startpagina.nl

Je kan natuurlijk ook even zelf googelen
suc6 :bye:
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 355
Lid geworden op: vr 10 apr 2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Locatie: Uitgeest

Re: GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door DesertStrom » wo 27 mei 2009, 02:52

Wij rijden gewoon met een Garmin E-trex op het dashboard van way-point naar way-point door de Sahara. (ca. 50 auto's)
Voordeel is dat er ook gewone batterijen in kunnen, voor het geval dat je niet meer de beschikking hebt over een accu.
Dorpjes/steden zijn aangegeven op de voorgeprogrammeerde kaart, meer heb je ook niet nodig aangezien er maar een paar hoofdwegen een naam hebben. Er bestaan verder geen straatnamen.

Verder hebben de nieuwere Thuraya telefoons ook GPS, maar ik weet niet of Ghana in het dekkings-gebied valt.

En als het even kan volg je een pad / track dat ongeveer de richting in gaat waar je heen moet, recht op je doel afrijden kan wel eens link zijn. Zit er ineens een ravijn in de weg ofzo.

Hier http://mapcenter2.cgpsmapper.com/ vind je gratis kaarten voor je Garmin, voor plaatsen die commercieel oninteressant zijn.

FastLoe
Berichten: 1406
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door FastLoe » wo 27 mei 2009, 09:58

Ik heb wel wat ervaring met het navigeren via GPS systemen, rij al een jaartje of 5 met een Garmin GPS V. Deze is heel makkelijk in het gebruik voor waypoint to waypoint navigatie, echter, alleen als je via de Garmin kaarten de route uitzet en de waypoints dan met de PC in de GPS laadt. Werkt zolang er Garmin kaarten van het gebied zijn.
Waypoint voor waypoint, handmatig invoeren is met de hand niet te doen, vooral omdat het om duizenden waypoints gaat. Ik was namelijk niet van plan de hoofdwegen daar te nemen, alleen in en rond Accra.
De GPS V werkt ook op 4 penlights, van dit apparaat is het stroomverbruik, na 4 uur zijn de baterijtjes plat, ik heb ooit getracht met oplaadbare penlights te werken, helaas kunnen deze niet tegen schokken. Er ontstaat dan inwendige kortsluiting in die penlights, heeft al een keertje een gesmolten GPS en een brandwond aan m'n bovenbeen opgeleverd :(
Om een rugzak vol penlights mee te nemen, tja, ook weer zo rommelig :) . Mischien is inderdaad een kleine E-Trex beter geschikt voor dit soort actie's.
Zal inderdaad eens op mapcenter2.cgpsmapper.com kijken of daar makkelike methodes te vinden zijn om dan de waypoints van uitgezette route's in het apparaat te krijgen
Thanx

Paul

Re: GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door Paul » do 28 mei 2009, 12:18

kijk eens op forum.gps.nl en stel je vraag daar eens.........

Mischien is een ander (2ehands) gps-toestel een betere keus voor je.

Ik zou denken aan de streetpilot serie. of een Gpsmap 276

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Re: GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door RvGS » do 28 mei 2009, 22:47

FastLoe schreef: . . .Zal inderdaad eens op mapcenter2.cgpsmapper.com kijken of daar makkelike methodes te vinden zijn om dan de waypoints van uitgezette route's in het apparaat te krijgen . . .
FastLoe,
Indien je kiest voor een GPS 276 / 278 serie of een Zumo kun je dmv "tracks" én Waypoints je route uitzetten.
Thuis kun je dit al voorbereiden. In de gps 276 kun je 3000 waypoints en 15 tracklogs opslaan. Ook heb je de beschikking over een kompas scherm (incl. coordinaten). De oplaadbare lithium ion batterij gaat tussen de 5 en 15 uur mee, afhankelijk van je helderheid settings.
Uit ervaring kan je ik vertellen dat je er de hele dag mee kan navigeren en dan 's avonds weer opladen opdat je de volgende dag weer met een volle batterij op pad kan.
Kijk zelf ook maar eens hier :arrow: Garmin en Gps-shop
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 355
Lid geworden op: vr 10 apr 2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Locatie: Uitgeest

Re: GPS / Navigatie in Afrika

Bericht door DesertStrom » do 28 mei 2009, 23:45

Ben nooit in Ghana geweest, ken de omstandigheden daar dus niet, maar neem in ieder geval iets met een 12V voedingskabel èn batterijen. Elektriciteit is niet overal zo vanzelfsprekend op het Afrikaanse continent.
Mijn ervaring (Libië, Algerije, Tunesië, Angola, Soedan, Congo, Mauretanië, EG, Kameroen, Mali, Gabon, Ivory Coast, Nigeria) is dat je meestal op je kompas-scherm naar een way-point toerijdt, terugrijden doe je op je track-log.
Zelf heb ik nu ook niet meer dan 100 way-points voor heel Libië, waarbij het merendeel bestaat uit "brandstof-punten" en slaapgelegenheden.

Routes van te voren uitzetten is leuk, maar ga er maar vanuit dat de route wijzigt in de tijd dat jij in het vliegtuig zit omdat er een hevige regenbui is geweest, de president langskomt of er weer een brug kapot is gegaan of zoiets. Dat is ook het leuke er van, er valt niets te plannen.

Plaats reactie