Waar best stroom aftappen voor montage Zumo?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Monsterman

Waar best stroom aftappen voor montage Zumo?

Bericht door Monsterman »

Ik heb verleden week een Migsel besteld, en nu moet ik er ook zorgen dat ik een stroomaansluiting voor mijn Zumo heb. Kan ik op een veilige manier ergens stroom aftappen, of is het beter dat ik de stroomdraad vanaf de batterij laat starten.

Kunnen jullie eens zeggen hoe jullie je gps van stroom voorzien.
Paul

Bericht door Paul »

Ja dat kan op diverse manieren.

De eerste is natuurlijk om een lijn vanaf de accu te leggen.

De 2e is om de connector van de "handvatverwarming" te gebruiken.

Ik heb zelf de Strom nog niet zo ver uit elkaar gehaald dat ik deze connector gevonden heb. hij zit in het gedeelte van het kuip werk.
Zoek maar eens op het forum dan kom je er wel uit.

Paul

Edit

Hier staat wat meer info met betrekking tot de genoemde connector.
Tevens vond ik op het forum de info dat je alleen het linker zij paneel hoeft te verwijderen om er bij te komen.


Hier enHier staat ALLE info over de Strom.
Monsterman

Bericht door Monsterman »

Paul schreef: Hier enHier staat ALLE info over de Strom.
Ik had eerst de zoekfunctie gebruikt, maar ik had geen specifiek topic gevonden voor het plaatsen van een permanente stroomaansluiting op een strom, daarom had ik dit topic geopend.

De vrije stekker voor de handvatverwarming zou ik willen vrijhouden omdat die binnenkort gaat gebruikt worden om handvatverwarming op te monteren.
Paul

Bericht door Paul »

Oke, ik wil trouwens ook handvatverwarming gaan monteren. Weet alleen nog niet welk setje ik ga bestellen.

Ik heb de stroom voor de intercom en GPS van een lijn afgetakt die op het contact geschakeld is. Dit doe ik omdat er dan alleen spanning staat op het apparaat op het moment dat de stroom aan staat, en er dus niet onnodig accuspanning weg lekt via deze apparaten.

Voor zowel de intercom als de GPS heb ik de + van het achterlicht gepakt.

Paul
Monsterman

Bericht door Monsterman »

De Migsel was deze morgen aangekomen en ik heb me deze voormiddag dan maar eens bezig gehouden met hem te monteren en een stroomdraad voor de Zumo te voorzien.

Ik had hier thus nog een stekkertje van een Optimate-druppellader liggen waarover een rubberren kapje hangt zodat er geen water in de stekker kan komen. Deze heb ik eerst aan de stroomdraad gemonteerd en dan heb ik die draad rechtstreeks tot aan de batterij aangesloten. Op de stroomdraad naar de houder van de Zumo heb ik dan ook zo'n stekkertje gezet zodat ik de houder makkelijk van de motor kan doen wanneer ik de Zumo niet gebruik.
Paul

Bericht door Paul »

Monsterman schreef:De Migsel was deze morgen aangekomen en ik heb me deze voormiddag dan maar eens bezig gehouden met hem te monteren en een stroomdraad voor de Zumo te voorzien.

Ik had hier thus nog een stekkertje van een Optimate-druppellader liggen waarover een rubberren kapje hangt zodat er geen water in de stekker kan komen. Deze heb ik eerst aan de stroomdraad gemonteerd en dan heb ik die draad rechtstreeks tot aan de batterij aangesloten. Op de stroomdraad naar de houder van de Zumo heb ik dan ook zo'n stekkertje gezet zodat ik de houder makkelijk van de motor kan doen wanneer ik de Zumo niet gebruik.
Zit er een zekering op de lijn die je aangelegd hebt?


Paul
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als je het goed doet dan is elk circuit voorzien van een zekering. Ofwel een bestaande omdat je bijvoorbeeld parallel van een andere stroombron/-circuit zoals je achterlicht aftapt zolang de totale stroomafname het maximum van je zekering niet overtreft, of je legt een nieuwe aan rechtstreeks vanaf de accu en daar doe je verstandig aan ook een zekering van het juiste formaat toe te passen. (Dus geen 25 Amp zekering voor iets dat maximaal 2 Amp trekt.) Sluit per definitie nooit iets aan zonder zekering. (nood/hulpstart daargelaten) Gaat er eens iets fout dan heb je kans dat je hele kabelboom in de fik gaat of in ieder geval een deel ervan en dat is echt geen pretje die te vervangen, nog afgezien van de verdere (brand)schade en kosten. Met een zekeringhouder en zekering van € 2,50 bespaar je je een hoop ellende.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Monsterman

Bericht door Monsterman »

Ik heb het aangestoten met de stroomkabel die bij in de doos van de Zumo geleverd was en er daar zit een zekering tussen van 2 Amp.
MarcT

Bericht door MarcT »

Ik heb gewoon de stroomkabels naar het rechter stadslicht gesplitst. Die Zumo verbruikt bijna geen stroom, dus dat gaat prima, en het geheel is mooi contact-geschakeld.
:idea:
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bericht door Chopperbiker »

Vandaag de Zumo-bekabeling aangesloten, leuk klusje. Het was zo gepiept.
Heb wel een deelbare kabel aangeschaft, de Zumo-cradle is nu eenvoudig zonder al te veel gepiel eraf te halen. Kabel gekocht bij Waypoint

Zaanstad motoren in Alkmaar had bij de montage van mijn vorige navigatiesysteem (Garmin 2610) al een draad afgetakt van de kabel naar de rechterstuurhelft. De geschakelde + draad komt dus de dodemansknop of bij de startknop vandaan.

Aan de zwarte draad van de bekabeling eerst maar een aansluitoogje bevestigd.
Afbeelding
Deze vervolgens onder de M-10 bout op het fame aangesloten.(van de kuip).

De rode draad gesoldeerd aan de draad uit mijn rechterstuurhelft-kabelboompje en daarna met tape geisoleerd.
Afbeelding
De zaak met kabelbindertjes netjes opgebonden, navigatie-zekering is goed bereikbaar.


Zumo erop gezet, contact aan, hup we krijgen automatisch beeld!
Afbeelding

Volgend seizoen weet ik dus weer waar ik rij! :)
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Plaats reactie