Bluetooth headsets

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bluetooth headsets

Bericht door Frank »

Ik krijg bij mijn TomTom Rider een Bluetooth headset. Deze is voor de instructies van de TTR, maar wie gebruikt dat? Ik ben meer geinteresseerd in het telefoneren en communniceren met bijrijder of andere motorrijders.

Het gaat om de Scala rider van Cardo.
Nu heb ik een paar vragen:
  1. Werkt het?
  2. Kun je fatsoenlijk telefoneren als je 120 rijdt?
  3. Kun je verstaanbaar praten met je bijrijder of met andere motorrijders? (hoe zit het met de versie die tot 500 meter reikt?)
  4. Hoe is de batterijsterkte (volgens de beschrijvingen 7-8 uur praten en een week standby)
  5. Hoe is de FM ontvangst op de Scala Rider FM?
Frank
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Hoi Frank,

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven, wel op een paar:
a) ja het werkt
b) mijn ervaring is dat 110 km/h het maximum is (in combinatie met een Caberg Justissimo helm) om te bellen
c) geen ervaring
d) +/- 7 uur gebruik (bellen, muziek, instructies...) kan wel kloppen, een week standby heb ik niet uitgeprobeerd (als ik langer dan 10 minuten stop, zet ik hem uit)
e) te vergelijken met een wereldontvanger op de camping maar ik gebruik het eigenlijk nooit (luister liever m'n eigen muziek 8) ). Let er ook op dat de Scala Rider FM niet gebruikt kan worden voor communicatie met passagier of andere motorrijder(s)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Let even op. Als je een TT rider 1 hebt, werkt die niet met de Interphone. Ik spreek uit persoonlijke ervaring. Ik kan niet spreken voor de Scala, maar ik kan me voorstellen dat e.e.a net zo gaat.

TTR II geeft geen probleem

Kijk anders hier: http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.ph ... c&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Staan onze ervaringen met de Interphone en de Zumo. Wellicht dat je er wat aan hebt.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

TTR 1 en Interphone geen goede combi??? Gebruik het al maanden, geen enkel probleem.....
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Bedankt voor de antwoorden!

Ik denk dat ik TTR#2 krijg. Nieuwe motor, dus nieuwe TTR, lijkt me...

Ik overwoog om een Scala Rider FM te kopen, maar heb nu net in een test gelezen dat het mono is en op een geluidskwaliteit van een campingradio op de korte golf zit ik ook niet te wachten. Die valt dus af.

Zit ik alleen nog te wachten op antwoord van mijn puntje c.
Frank schreef:c. Kun je verstaanbaar praten met je bijrijder of met andere motorrijders? (hoe zit het met de versie die tot 500 meter reikt?)

Frank
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Xavier schreef:TTR 1 en Interphone geen goede combi??? Gebruik het al maanden, geen enkel probleem.....
Hmm, vreemd. Toen ik de TTR 1 aan mijn interphone wilde koppelen wilde dit niet. OOk niet naar herhaaldelijke pogingen,.\

Wellicht dat ik iets verkeerd heb gedaan
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Frank schreef:Bedankt voor de antwoorden!

Ik denk dat ik TTR#2 krijg. Nieuwe motor, dus nieuwe TTR, lijkt me...

Ik overwoog om een Scala Rider FM te kopen, maar heb nu net in een test gelezen dat het mono is en op een geluidskwaliteit van een campingradio op de korte golf zit ik ook niet te wachten. Die valt dus af.

Zit ik alleen nog te wachten op antwoord van mijn puntje c.
Frank schreef:c. Kun je verstaanbaar praten met je bijrijder of met andere motorrijders? (hoe zit het met de versie die tot 500 meter reikt?)

Frank
Je krijgt sowieso de TTR2, want TTR1 wordt niet meer gemaakt.

Wat betreft het 500 mtr bereik van de Interphone kan ik je melden dat dit wel aardig werkt. E.e.a is nogal afhankelijk van de locatie waar je je bevindt. ZIt je tussen bebouwing dan gaat het rap achteruit, en haal je soms de 200 mtr nog niet eens. Rij je op de snelweg of B-wegen, dan is die 500 meter geen probleem. Ik praat dan over de Interphone he.

Interphone is ook gewoon mono, want 1 oortje. Ik heb me wel laten vertellen dat er een kitje komt die gebruik maakt van 2 oortjes in de helm. Maar hoe of wat; geen idee.

Verstaanbaarheid van de Interphone tot 140 km/uur is goed.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Mijn eerste bevindingen met de TTR + headset.

Motoport had mijn oordopje van de Scala rider zo knullig ingebouwd, dat ik het niet kon verstaan. Hij zat iets te hoog en achter de watten. Nu heb ik hem zelf verplaatst naar het gedeelte voor het oor en is het geluid perfect.

Het bellen is een ander verhaal. Misschien nog een kwestie van instellingen, maar met mijn Nokia N73 werkt het voor geen meter. De TomTom gaat wel over, ik krijg 'opnemen' en 'weigeren', maar kan niet opnemen. Dus alles maar op automatisch opnemen gezet. Dit doet ie wel, maar verliest dan het contact met de Scala Rider. Dus wel contact, maar geen geluid. Hetzelfde geprobeerd met een ouder type Nokia (6021) en dan werkt alles naar behoren.
Maar ik wil mijn Nokia N73 gebruiken.
Iemand ervaringen?

Ik ben mijn motor nog aan het inrijden. (ODO 220 op moment van schrijven). Dus weet nog niet hoe het telefoneren met 200km/u klinkt. Maar ik hou jullie op de hoogte. :mrgreen:




Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

lijkt me erg spannend, 200 rijden en je wordt gebeld ... " goh, wat heb jij gedaan vandaag, ik sta in de file...." :shock:

bellen doe ik dus niet op de motor, wel muziek luisteren en intercom met passagier, is wel gezellig op de snelweg enzo.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Tja, ik wil het gewoon allemaal... (niet met 200km/u telefoneren, natuurlijk)

Maar de TTR kan niks met muziek helaas... dus wordt het misschien een Scala Rider FM. Maar daarover zijn de recenties ook niet zo lovend...



Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

update:

Als ik de telefoon N73 laat aanmelden op de TTR via Bluetooth NA de headset, werkt het wel. Vandaar dat het met de 6021 wel werkte. Maar toen ik de telefoons weer omwisselde werkte het ineens ook met de N73. Als ik de headset dan aan en uit zet, werkt het niet meer. Dan neemt de TTR wel op, maar geeft geen geluid door naar de headset. Vaag verhaal, maar het werkt!


Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Vant

Bericht door Vant »

Ik rijd nu een drietal weken met de combinatie Zumo - Scala Rider Q2 - Blackberry 8820 en alles werkt naar behoren. Bluetooth (zowel Scala als BB) koppelt snel en zonder problemen. Alleen de klankkwaliteit van MP3's is nogal blikkerig en daarom niet zo heel aangenaam. Instructies Zumo en binnenkomende telefoon zeer duidelijk. Alleen moet ik de klep van mijn systeemhelm openen en het microfoontje dicht tegen mijn mond zetten opdat de andere beller zou verstaan wat ik in het microfoontje zeg... (geel stickertje staat naar mijn mond gericht dus in ppe ok). Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren (wat doe je bv. als je een integraalhelm hebt)???
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Bij de Carda headset kun je het flexibele microfoonstangetje gewoon naar binnen vouwen, zodat ie voor je mond komt te zitten.
Ik heb ook een systeemhelm en die blijft gewoon dicht en het microfoontje zit vlakbij mijn mond.

Vandaag heb ik voor het eerst een fatsoenlijk telefoongesprek kunnen voeren en het werkt perfect.

Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Vant

Bericht door Vant »

Frank,

Je bedoelt dat je het armpje naar de binnenkant van je helm plooit? Ga je daarvoor langs de onderkant van de helm? Is het armpje dan lang genoeg om nog bij je mond te komen? Wat doe je met het kinstuk (tochtflap)? Ik rijd met een Nolan N102 en lijkt mij toch moeilijk te zijn. Ik probeer het vanavond zeker uit!
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ben benieuwd!

Ik heb zelf een HJC en als ik de helm dichtdoe en het mic-armpje eronderdoor vouw komt ie net tot mijn linkermondhoek en dat is voldoende voor goede kwaliteit spraak.


Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

UPDATE:

Inmiddels heb ik mijn Cardo Rider vervangen door een Cardo Rider FM. En die bevalt perfect. Lekker muziekje (vandaag Hotradio plus) en rijden maar. De ontvangst is storingsvrij. Ook het telefoneren gaat duidelijker, zowel inkomend geluid als uitgaand. Ik geloof dat de microfoon iets beter is.

Een aanrader, alhoewel ik normaal iets meer bas in in mijn muziek verlang.




Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Ik wou juist geen bluetooth, omdat je steeds met opladen etc zit en de muziek dan mono is met klote kwaliteit.

Ik gebruik met mijn Zumo een IMC Mit 30 motor intercom. Ik heb op de audio ingang de zumo aangesloten en via een zelfgemaakt kabeltje met een 1 op 1 trafo de microfoon aangesloten op de stekker op de houder en dat werkt prima. Bellen gaat goed tot +/- 100 daarboven is het voor de andere partij niet te doen.

Prijs viel ook reuze mee, 100 euro voor de intercomset (incl 2 luxe helmheadsets) en 15 euro voor een groundloop isolator (1op1 trafo) van de automat. Rest kon met de kabeltjes die bij de intercom zaten.
Plaats reactie