Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Janvriend
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27-06-2019, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Janvriend »

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar nieuwe navigatie. Ik heb altijd een TomTom gehad, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met andere merken. Als ik bv. op deze vergelijkingssite kijk: https://knibble.nl/navigatie zie ik merken zoals MIO en Garmin. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven. Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Stroompje »

Tja Jan.............eenmaal Tom Tom en je kent 'm door en door , dan zou ik zeggen bedenk je voor je switcht naar een ander merk. :mrgreen:
Zegt ondergetekende TT fan :schater:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Badweather
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 17-09-2018, 20:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Badweather »

Mio heb ik geen goede ervaringen mee, die heb ik na 3 weken gebruik teruggestuurd en omgeruild voor een TomTom. En dat was voor de auto, daar zijn de condities relatief gunstig tov de motor.

Kortom ik zou je keuze beperken tot TomTom of Garmin.
Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Peettomaat »

Ik gebruik al bijna 5 jaar de Garmin zumo 590. Een keer naar Waypoint terug gemoeten na een complete vastloper maar een volhoudende medewerkster kreeg hem toch weer aan de praat.Dus zo lang die het doet , doet tie het maar ik denk dat je voor gebruiks gemak beter een Tomtom kan kiezen. Tip van mijn kant, en ik bestel bijna alles op internet, aankopen in een goede fysieke winkel met de nodige kennis van zaken is die paar tientjes meer mij wel waard.
Suzie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 12-06-2018, 16:53
Mijn motor is een: Matchless G3L 1949

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Suzie »

Voordat TT en Garmin fans elkaar in de haren vliegen: kijk wat je verwacht van een systeem. Zelf ben ik enorme Garmin fan, maar dat betekent niet dat TT geen goede systemen maakt.
Over het algemeen is het zo dat Garmin fans het maken van een eigen route in Basecamp( of zelfs het oudere Mapsource) erg waarderen. Je kunt een route tot op detail zelf configureren. TomTom fans daar tegen willen gewoon rijden en het systeem zoek een goede route voor je. Daar is de TomTom gewoon beter dan Garmin. Dus wil je geen gezeur en gepuzzeld, dan zal de TomTom je zeker niet teleurstellen. De opties "kronkelige wegen" is bij TomTom beter dan bij Garmin.
Zelf rijdt ik al jaren met een Garmin en mijn laatste trip van Nederland naar Nepal (24.000km) heeft de Zumo 590 uitstekend gepresteerd.
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Geronimo »

Ik heb verschillende garmin met originele kaarten, de garmin zumo 660 wordt niet ondersteund en de meeste gekochte kaarten kan ik niet activeren.
de GPX 60 wordt niet meer ondersteund en Garmin beantwoord geen enkele vraag of klacht!
voor de auto al een TT gekocht en als zumo uitvalt wordt deze vervangen door een TT
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Janvriend
Berichten: 2
Lid geworden op: do 27-06-2019, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Janvriend »

Bedankt voor jullie advies, ik krijg toch het idee dat ik het beste een keuze kan maken tussen Garmin en TT. En inderdaad wat Suzie zegt, het is net wat je verwacht van het systeem. Ik ga de specificatie naast elkaar leggen en een keuze maken.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Motormuus »

Of naar een winkel die ze beide heeft. En speel er eens mee. Kun je ze ook gelijk beoordelen op bediening.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door RedStrom »

Dat is sowieso een must.
Ik heb destijds een ding gekocht voor weinig om later als ik groot ben en weet wat belangrijk is een echte te kopen.
Destijds is 9 jaar geleden, dat ding was een nuvi 510 voor 160,-, en die is pas vervangen voor een 9 jaar oude Zumo 660 voor 100,-.
Het is maar net wat je wilt. Het blijft een compromis.
Geef uit wat je uit wilt geven en leer wat je leuk en belangrijk vindt. Daarna geef je wat meer uit. Of niet :)
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Havado63 »

Suzie schreef:Voordat TT en Garmin fans elkaar in de haren vliegen: kijk wat je verwacht van een systeem. Zelf ben ik enorme Garmin fan, maar dat betekent niet dat TT geen goede systemen maakt.
Over het algemeen is het zo dat Garmin fans het maken van een eigen route in Basecamp( of zelfs het oudere Mapsource) erg waarderen. Je kunt een route tot op detail zelf configureren. TomTom fans daar tegen willen gewoon rijden en het systeem zoek een goede route voor je. Daar is de TomTom gewoon beter dan Garmin. Dus wil je geen gezeur en gepuzzeld, dan zal de TomTom je zeker niet teleurstellen. De opties "kronkelige wegen" is bij TomTom beter dan bij Garmin.
Zelf rijdt ik al jaren met een Garmin en mijn laatste trip van Nederland naar Nepal (24.000km) heeft de Zumo 590 uitstekend gepresteerd.
Heb Garmin Zumo 550 en TT go mobile op Samsung in tanktas met blue tooth headset. Garmin kaart updates beetje heel erg prijzig.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Iron Horse »

Ik heb zowel Garmin als TT. Ze hebben allebei voordelen. Maar als je geen planner bent en gewoon wilt rijden en gemakkelijke bediening wilt dan is de TT550 een aanrader.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Suzie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 12-06-2018, 16:53
Mijn motor is een: Matchless G3L 1949

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Suzie »

Havado63 schreef: ma 22-07-2019, 17:02 [Garmin kaart updates beetje heel erg prijzig.
OSM kaarten zijn gratis en zijn prima te gebruiken. Veel details die je op standaard kaarten niet hebt.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Rene »

Tegenwoordig doe ik alles met Google maps (+ Flitsmeister :-) ).
Mete Mymaps kan je routes maken; maar "kronkelroutes" etc. heb je dan natuurlijk niet echt.
Voordeel vind ik het veel eenvoudiger invoeren van adressen en locaties.

Mijn Zumo 350 is derhalve te koop :-)
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door Bacchus »

Een Zumo 550 gehad. Uiteindelijk een Tomtom rider V5 gekocht voor een 2de motor voor een vakantie.
Met een Zumo 550 en een Rider gereden (ja op 2 verschillende motoren door 2 personen tegelijk), waarna het voor ons duidelijk was, Tomtom is de juiste keuze voor mij en mijn vader.
Garmin verkocht en nog een 2de rider gekocht voor op de 2de motor.

Kaarten? Tomtom lifetime updates dus dat is vrij makkelijk. De Zumo waren de kaarten ook makkelijk te verkrijgen.

Telefoon wil ik niet mee rijden. Maps vindt ik niet gebruikersvriendelijk en onoverzichtelijk. Heb er een tijdje mee gereden in de auto toen mijn oude Tomtom nog last had van de WNRO. Voor mij de reden om mijn Tomtom weer op te knappen met een nieuwe navcore. Daarmee rij ik een stuk prettiger. Voor noodgevallen gebruik ik Here (voorheen van Nokia) ook een prettige app en de kaarten per land, en zelfs vaak regio te downloaden op je sd kaart. Voor mij ook duidelijker dan Maps. Maar een Rider of een Zumo boven je scherm kan voor mij toch echt niet overtroffen worden tot nu toe. Kostentechnisch ja een telefoonhoesje dat je op je motorstuur kan zetten kost een paar euro bij Ali en het is beter dan niets natuurlijk :wink:

Op de motor heb ik altijd de Tomtom boven de klokken zitten, dan kan ik fijn de bochten inschatten :duim:
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Beste GPS/Navigatie - advies gevraagd

Bericht door RedStrom »

Rene schreef: di 30-07-2019, 12:24 Tegenwoordig doe ik alles met Google maps (+ Flitsmeister :-) ).
Met Mymaps kan je routes maken; maar "kronkelroutes" etc. heb je dan natuurlijk niet echt.
Voordeel vind ik het veel eenvoudiger invoeren van adressen en locaties.

Mijn Zumo 350 is derhalve te koop :-)
Op de Mydrive site van TomTom en MyRoute App (MRA) kun je kronkelroutes maken. Ook op de telefoon.
Bij de moderne Garmins met smartlink en/of de TT's zet je die via je telefoon zo op de je toestel. Gebruik wel de track, niet de route.
In MyMaps kun je die ook inladen.

Tegenwoordig hoef/moet je niet in merken denken. Je maakt met TT software, Garmin software, iedere andere site een route/liefst track in gpx format, en die zet je op je toestel.
En dat kan een Garmin, TT, telefoon, etc. zijn. Achter de pc, of onderweg op de telefoon.
Je zit niet vast aan TT als je Garmin kiest en aan Garmin als je TT kiest.
Ja ze hebben beide hun plussen en minnen. Kies de plussen die bij jou past en je hebt je toestel. Er is geen goede of slechte. Er is er alleen die beter bij jou past.
Wat ik niet begrijp is dat TT en/of Garmin de plussen van de ander niet heel gauw programmeert. Dan zijn ze spekkoper. Nu zijn ze beide niet af.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie