Uitvallen Tomtom Rider

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
GreyhoundNiek

Uitvallen Tomtom Rider

Bericht door GreyhoundNiek »

Op mijn VX800 werkte de Rider(2011) probleemloos. Op mijn 650 van 2013 heb ik last van de volgende storing; Bij het uitzetten van het contact gaat in de helft van de keren (geen vast patroon) het scherm op zwart. In deze gevallen start hij bij contact aan ook niet vanzelf meer op en is bij handmatig opstarten lang de weg kwijt(op het scherm eerst het opstartschijfbeeld) en bij routeplannen moet je weer uitzoeken waar je bent. Voor de stroomvoorziening al diverse punten uitgeprobeerd (nu op de nummerplaatverlichting) en op de Rider staat de nieuwe software. Het automatisch schakelen tussen batterij en laadstand gaat probleemloos. Ik wip nu de Rider even uit de actieve houder voor ik de sleutel omdraai maar dit is geen oplossing. Heeft iemand een idee ? Ik dacht zelf aan een piekspanning maar niemand heeft tot nu toe de oplossing. Wie heeft een idee? GreyhoundNiek.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Uitvallen Tomtom Rider

Bericht door Hans Vaessen »

Ik gok toch op een kabel breuk danwel slecht contact binnen de plug in de houder. Komt althans vaker voor.
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Uitvallen Tomtom Rider

Bericht door DesertStrom »

Heb iets soortgelijks gehad bij een BMW F800. Bij het uitzetten van het contact en net na het aanslaan van de motor was er een spanningspiek richting 15 volt.
Als een soort van zelfbescherming schakelt de dock zichzelf dan uit en kan dan worden gereset door even de stekker los te trekken.
Dit is natuurlijk niet erg praktisch.
Reden is de electronica die in de dock zit om de spanning om te zetten naar 5 volt voor de Rider.
De Rider uit de dock halen maakt niets uit, het is de dock die zichzelf uitschakelt.

Wat bij mij werkte was een diode plaatsen in de + van de voeding.
Een diode "snoept" 0.6 volt weg, normaal gesproken een nadeel, maar in dit geval een leuk voordeel.
De piek wordt dan 15 - 0.6 = 14.4 volt en geeft geen probleem.
Bij een stationair draaiende motor zal de spanning iets zijn van 13.5 - 0.6 = 12.9 volt, dus ook geen probleem.

Aanschaf bij de electronica hobby-winkel voor iets van 50 cent, type maakt niet zo heel veel uit, vertel de man achter de balie waar het voor is en dat er maximaal 2 ampere door heen gaat, dan komt alles goed.
Let op dat je een diode maar op 1 manier kan aansluiten, verkeerd aansluiten heeft als resultaat dat de diode verbrandt.
De diode moet in de + draad en de markering op de diode moet in de richting van de tomtom wijzen.
Mooiste is even solderen en een krimpkousje erover.
Klinkt misschien allemaal ingewikkeld, maar het kan allemaal in een kwartiertje geregeld zijn.
Mathijsvm

Re: Uitvallen Tomtom Rider

Bericht door Mathijsvm »

Een diode laat stroom/spanning maar een kant op gaan, dat houd in dat als je em verkeerd om monteert hij juist de stroom/spanning tegenhoud en het apparaat in dit geval niet werkt. Zoon los led lampje is ook een diode als je de + op de sperzijde zet doet ie het niet. En op de andere kant wel. Ik wil er me zeggen dat het niet de bedoeling kan zijn dat een diode verband En weer ontopic :-D

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5110 met Tapatalk
GreyhoundNiek

Re: Uitvallen Tomtom Rider

Bericht door GreyhoundNiek »

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken. Als het een breuk in de houder betreft zal dit aangepakt moeten worden. Ik kreeg ook de tip om met een relais te gaan werken. De Ridervoeding direct van de accu via het relais laten lopen en het relais via de contactspanning te activeren. De Rider heeft dan alleen te maken met de accuspanning welke bij contact af uitgeschakeld wordt.
Plaats reactie