Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Joskestiller »

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe jas en broek voor op de moto.
Meestal rijd ik in het leder(zeker de broek) maar af en toe grijp ik wel eens naar een textiel pak. En dan gaat de voorkeur naar iets dat waterdicht is maar dat ik in de zomer ook kan gebruiken.

Bij het rondkijken kwam ik uit op een pak van Richa, namelijk de Spirit. Dit zou volledig waterdicht zijn maar de buitenkant heeft heel kleine schubben die zich sluiten als het koud is maar zich openzetten als het warmer is en zo voor verluchting zorgen.

Wie heeft er ervaring met zo'n pak?
Vooraleer ik de aankoop doe wil ik toch een beetje goede ervaringen horen want heel goedkoop is het niet. Vest ongeveer € 450,00 en broek ongeveer € 350,00.

Alvast bedankt
Honi soit qui mal y pense!!
Leville

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Leville »

Misschien ben je hier en hier al iets mee.

Heb ook even getwijfeld. Ben uiteindelijk voor IXS gegaan.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Kristof »

Ik rijd er sinds begin januari mee, heb het volledig pak bij mijn dealer gekocht (met de nodige korting O:-) )
Eerst en vooral het is VOLLEDIG waterdicht :duim: , geen druppel dat er doorkomt.
Verder vind ik het redelijke 'stijve' stof dat wel even een gewenningsperiode vraagt.
De 'zak of tas' vooraan ter hoogte van je borstkas om je portefeuille in te steken vind ik persoonlijke iets te klein ofwel is mijn portefeuille te groot.
De mouwen passen redelijk nipt (hou er rekening mee en ga passen met een winterpull).
Het pak is snel proper gemaakt, je kan deze gewoon afwassen. Bij regen kan je je eerst uitschudden zoals een hond en het meeste water komt er vanaf :schater:
Bij echte vriestemperaturen ( kouder dan -5 op buitenthermometer) voel je de kou aan de binnen- en onderkant ter hoogte van je ellebogen, niet dat het storend is maar je voelt het wel.
De broek vind ik persoonlijk heel comfortabel om te dragen, zelfs in een vergadering op kantoor krijg je het niet te warm en blijft het aangenaam.
De bescherming van de rechterknie steekt bij gewoon lopen naar buiten, op de moto gezeten zit deze wel perfect.
De eerste dagen heb ik zelf veel gevloekt op het dicht ritsen van de broekspijpen, de binnenste stof zat altijd gekneld :evil: , na enkele dagen toch de truc met de vinger gevonden O:-) en was dat opgelost.
Op mijn werk hangt het pak samen bij de moto in een ruimte van +/- 10° en als ik dan het pak aandoe krijg ik na enkele seconden zo een warm gevoel; ik vergelijk het met in je bed kruipen in de winter; het eerste moment is het frisjes en dan krijg je een warm en comfortabel gevoel.
Ik heb deze gekocht omdat:
-ik niet ben voor de nieuwe 3 in 1 jassen waar het waterdichte membraan langs de binnenzijde zit en je doorweekte buitenzijde 2 dagen aan de stoel staat uit te
lekken na een regenbui.
- ik het volste vertrouwen heb in mijn dealer die dit pak als 1 van de betere voorstelde voor woon/werkverkeer rijders.
- ik denk dat het gebruikte membraan wel werkt (tot nu toe is mijn ervaring heel positief)
- het belgisch is :worship:
- het goed aansluitend zit, met en zonder fleece. bij de gore-tex varianten was deze in de zomer te los en in de winter iets te vast.

Het enige nadeel is de prijs , maar tis zoals ze zeggen; voor wat hoort wat :wink:

Ik hoop dat je aan bovenstaand iets hebt, anders pm je me maar :duim:

Grtz,

Kristof.
Leville

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Leville »

Ben vooral benieuwd naar ervaringen bij 30°C en meer. Want er zitten helemaal geen ventilatie-openingen in dat vest, als ik me goed heb laten informeren.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Kristof »

Geen ventilatie openingen klopt, daar kan ik nog niets ove rzeggen, enkel dat de broek bij een temperatuur van 21° nog altijd aangenaam om dragen is (met wintervoering erin).
30° zal volgens mij wel warm zijn, tenzij je rijdt (zoals met elk pak).
Uitsluitsel kan ik je pas over enkele maanden geven :wink:
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)



Ik heb dit pak ook sinds enkele weken, Ondertussen al een paar keer mee gaan rijden. Bij Warme dagen gaat het membraan open staan en laat zo er eigenlijk lucht door die dan voor afkoeling zorgt. Maar zoals met elk pak in de zomer, als je stilstaat is het altijd te warm met je pak aan :-)

Meer kan ik er momenteel ook niet over zeggen.



grtz Drummer.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Eikie »

De broek heb ik niet gepast, wel de jas. Ik vond het materiaal erg stug, eigenlijk is 'hard' een betere benaming.
De mouwen zaten mij te strak. Te veel spiermassa denk ik... :?

Het concept sprak mij in eerste instantie erg aan. Bij nat weer goed droog en bij warm weer zou er voldoende ventilatie zijn.
Helaas kreeg ik van de verkoper niet veel advies vwb ventilatie bij warm weer. Er werd veel nadruk gelegd op de waterdichtheid van het materiaal en dat het goedkoper was dan Gore-Tex.

Omdat de jas al niet lekker zat heb ik besloten het bij mijn 4 seizoenen jas te houden een Richa Voyager. Met veel ventilatiemogelijkheden. Afbeelding
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Joskestiller »

Dit is in ieder geval al heel wat bruikbare informatie. Ik heb vernomen dat er zopas een nieuwere versie is uitgekomen maar ik weet niet of dit onder dezelfde naam is. De stof zou nu iets soepeler zijn.

Indien er mensen zijn met echte ervaringen in de zomer is dit nog steeds welkom. Ik ben van plan om het pak ook mee te nemen tijdens zomerse vakanties naar het Zuiden. Waarschijnlijk zal het wel geen probleem zijn want anders rijd ik daar ook met een lederen broek of andere textielbroek. In beide gevallen wel steeds met een vochtregulerende lange onderbroek. Zelden dat ik het te warm had bij temperaturen van 30°C.
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)



Ik heb het nieuwe model reeds in mijn bezit ;-)


ben er tot nu toe content van ;-)
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
MacB

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door MacB »

Ik heb dit pak nu 3 jaar en heb daarvoor vooral met Gore Tex pakken van Dainese rondgereden, die in dezelfde en zelfs hogere prijsklasse zaten. NIET TE VERGELIJKEN :)
Ik (!) vind C Change het beste wat er te krijgen valt. Water dringt niet in het pak, dus wordt niet zwaarder en vooral koelt totaal niet af, al rijdend na 10 min stoppen met regenen en pak is droog. De comfortrange is erg breed en dan bedoel ik van vriezen tot 28 graden. In een ander pak drijf je er dan al zwetend uit, hier zweet je ook maar echt niet vergelijkbaar (, zweten doe je dan trouwens ook in gewone kleren, ik toch :) ) Als ik de vraag zie van +30 graden tja dan mag je er in je blootje opzitten dan zweet je nog en dan zou ik een erg licht zomerpak aanschaffen. Heb er nog niet mee in +30 gezeten peins ik..
Mijn broek begon 2 maand geleden te lekken ter hoogte van het kruis, gratis een nieuw membraam erin. Ik had er eentje van de eerste fabricages en daar gebruikte men een ander membraam, dit is daarna vervangen door een ander type omdat men merkte dat het vorige materiaal op termijn begon door te lekken op de naden.
Het nieuwe model is wat strakker, de vest vooraan korter en achteraan wat langer, oogt moderner maar kost ook weer meer....
Maar voor mij niets anders meer dan dit materiaal. :wink:
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Cplegt »

Ik ga aankomende zaterdag kijken bij een motor zaak die de jas verkoopt. Ik ben benieuwd, ik heb de jas nog niet in het echt gezien of gevoeld.
Maar de bovenstaande ervaring zijn best veelzeggend.
Ik zoek namelijk ook een jas die de slijtage van iedere dag dragen aan kan, en dat het grootste gedeelte van het jaar, en waterdicht is.
Zomers heb ik nog een zomerjack.
Nu is de jas best prijzig, maar als deze drie jaar of langer mee gaat, dan valt het relatief gezien nog weer mee.
Ik ben benieuwd :)
Gr. Chiel
MacB

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door MacB »

Het aanvoelen bij het dragen is wennen, als je ze nieuw aantrekt zaterdag, ga je direct weten wat ik bedoel :)
Dit verbeterd nog wat met het dragen en weegt niet op tegen alle kwaliteiten van dit pak ;)
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Cplegt »

Jas moest besteld worden in mijn maat .. komt hopelijk dinsdag binnen om te passen.
In welke kleur hebben jullie de jas eigenlijk. Ik wil graag weten hoe de fluo versie het houd na een jaar.
Gr. Chiel
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Joskestiller »

Na het lezen van de reacties heb ik me zo'n pak aangekocht en heb er nog geen spijt van. Wel nog niet de mogelijkheid gehad om het uit te proberen met hogere temperaturen. Hopelijk zal dit over een paar weken in Zuid-Frankrijk gebeuren.

Ik heb gekozen voor een grijze jas en zwarte broek. De fluo vond ik geen optie. De kleur reflecteert veel te fel in mijn zumo 660 zodat het scherm een gele vlek lijkt.
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Cplegt »

Zo, de jas eindelijk in real life gezien en gepast. De jas ziet er kwalitatief goed uit, met degelijke ritsen en weinig opsmuk aan de zijkant van de jas, waar je armen langs je zij zitten zodat hier minder slijtage optreed.
Ook de binnenliner is degelijk en mooi vorm gegeven, zodat je deze ook als gewoon vest kunt gebruiken.
Vond de jas niet eens zo stug als verteld werd.
De jas zat redelijk goed, alleen was maat M nog t groot :oops: .
Bij mijn buik (die ik dus niet heb) zit de jas te los, waardoor deze naar boven gaat kruipen als je wat harder rijd. De jas in maat S bestellen, duurde me te lang omdat deze van de fabriek moest komen.
Dinsdag een kijkje nemen in Deventer waar een zaak zit die hem wel in mijn maat heeft .. wordt nog steeds vervolgd.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Ebrostrom »

Wat meer spinazie en vlees eten, Chiel.

Veel belovend bovenstaande. Heb nog n pak hangen maar dat is 3in1. Dat lekt toch door in de elleboog en t kruis.
Ik ga er eens over nadenken, maar met twee nieuwe auto's wss langere termijn.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Joskestiller »

Je kan de jas in de lende toch aanspannen!
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Eikie »

Chiel kan in een TL buis een koprol maken. Dat wordt dan flink insnoeren en dan ziet de jas er niet meer uit.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Joskestiller »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 28-05-2013, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Honi soit qui mal y pense!!
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Kristof »

Ik heb het fluo pak, en dat wordt na een tijdje echt wel vuil - zwart eigenlijk.
Kan je wel gewoon goed afwassen.
1 ding is wel zeker, tis waterdicht :duim:
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen Richa Spirit C-change gezocht

Bericht door Cplegt »

Zo na een lange zoektocht een jas gevonden, het is alleen niet de spirit geworden maar de touring, in zwart. Gekocht met hele flinke korting.
Waarom de touring, deze zat toch beter dan de spirit.
Eerste ervaring (gister en vandaag) erg positief, het jack waait nu bijna door, de liner is er uit. Vanochtend voor de frisheid deze er even in gehad. De jas zit inderdaad wat stijf, ik snap dat sommigen dit niet prettig vinden, maar ik vind het juist fijn. Ook bij stukjes offroad, voldoende mogelijkheden om te bewegen :).
Ben nu wel benieuwd naar de waterdichtheid, maar dat testen mag nog wel even wachten :D .

Nu nog een fluohesje er aan proberen te bevestigen, en anders gewoon er over. Had niet voldoende vertrouwen in de fluokleur van de jas zelf. Was toch wat bang dat deze vaal zou worden.
Gr. Chiel
Plaats reactie