voorvork bescherming

...
Plaats reactie
RudyHonings

voorvork bescherming

Bericht door RudyHonings »

na een winter lekker doorrijden, lekte er vandaag uit beide voorvorkpoten weer eens olie...of ik had het niet eerder gezien.
Na keerringen vervangen in 2010, putjes dichtharsen begin 2011 en nieuwe binnenpoten in 2012.
en nu weer lekkage.

Hoe lang, of kort gaan stofdichtingen keerringen eigenlijk mee? Ik rijdt een 10.000 km per jaar.
Heeft iemand ervaring met Sealsavers, of alternatieven?

Rudy

..Verder nooit problemen met mijn fietsje, maar steeds die vorken.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een defecten top 10.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: voorvork bescherming

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me simpel. Zodra de poten roestvulkaantjes krijgen neemt de slijtage van de oliekeerringen in rap tempo toe. Ik heb bij de vorige die noodgedwongen buiten gestald stond daar ook veel mee te maken gehad. Alleen heb ik op voorhand regelmatig met polijstmaterialen de poten glad gehouden en met motorolie ingewreven. Door er op tijd bij te zijn heb ik er geen schade aan de oliekeerringen mee gehad, maar dat had zomaar wel gekund. Dichtharsen heb ik nooit gedaan, een put veroorzaakt over het algemeen niet zo snel lekkage, een "vulkaantje" wel. Je kunt overwegen om er harmonicahoezen omheen te zetten, maar daar zijn de meningen ook verdeeld over. Suzuki heeft gewoon een inferieure kwaliteit chroom gebruikt, ze noemen het "hard chrome", maar dan is die laag kennelijk heel erg dun.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: voorvork bescherming

Bericht door Eikie »

Welkom Rudy. Ik was je helemaal vergeten. Sorry O:-)
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: voorvork bescherming

Bericht door Dyrck »

En daarom heb ik de Black Rattus van vorkrubbers voorzien.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: voorvork bescherming

Bericht door Piet Zahut »

Je poten laten hardverchromen kost ook niet de wereld. Voor iets minder dan 100 euro heb je een chroomlaag erop zitten die beter is dan af-fabriek.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
RudyHonings

Re: voorvork bescherming

Bericht door RudyHonings »

ja, winterbeschermingsmiddeltjes en extra poetsen en olie hebben me niet geholpen. ik wil er in iedergeval wel iets omheenzetten, als het hele circus nu weer open moet, is dat een kleine moeite. de sealsavers zien er wel strak uit.
...maar kan natuurlijk pas zien hoe erg de schade is, als ik het zaakje uitelkaar heb gehaald.

Kun je ook nog hardverschromen, als er al lekkage optreed?...of ga ik er onterecht vanuit, dat de lekkage aan de vork ligt.
...kunnen het ook alleen de keerringen zijn?
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: voorvork bescherming

Bericht door Cplegt »

Jup, ook je keerringen kunnen stuk zijn, oorzaken, meerdere. Uitdroging door geen gebruik, verkeerde montage of gewoon pech.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: voorvork bescherming

Bericht door Iron Horse »

Je kunt altijd nog achteraf hard verchromen. Het resultaat hangt alleen af van de voorbewerking(en).Beschadiging van de oliekeerringen kan al ontstaan door een kever die z'n laatste rustplaats heeft gekozen op jouw voorpoot. Eigen ervaring, weliswaar niet bij de V-Strom, maar bij een Bandit. Dus als het beter beschermd is loop je minder risico. Maar de lekkage komt in de meeste gevallen niet in eerste instantie van de oliekeerring zelf, maar door invloeden van buitenaf, of zoals bijvoorbeeld in het bericht hiervoor.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
RudyHonings

Re: voorvork bescherming

Bericht door RudyHonings »

dan eerst maar eens (sl)open, kijken en polijsten...
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: voorvork bescherming

Bericht door John007 »

Ik zat zelf ook even te zoeken, iemand ervaring met neopreen voorvork bescherming?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Thoom

Re: voorvork bescherming

Bericht door Thoom »

Vormt zich mooi naar de vork. Is ook nog een beetje "op te stropen" om de voorvork makkelijk de controleren/schoon te maken/ in te vetten.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 11-03-2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
DL'er

Re: voorvork bescherming

Bericht door DL'er »

Ik rij al 5 jaar met de neopreen hoezen van touratech rond, hier ook drie volle winters mee gereden. Tot heden geen problemen gehad. 1 keer per jaar snij ik de tyraps door, klittenband los, controleren, en weer terugplaatsen met nieuwe tyraps.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: voorvork bescherming

Bericht door John007 »

DL'er schreef:Ik rij al 5 jaar met de neopreen hoezen van touratech rond
Heb je ook een artikelnummer of maten o.i.d. want ik kan het op de touratechsite niet vinden.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: voorvork bescherming

Bericht door Kristof »

Ik rij ook al even rond met deze van touratech, lijkt me wel goede kwaliteit :duim:
DL'er

Re: voorvork bescherming

Bericht door DL'er »

Op de webshop staan ze inderdaad niet meer. Ik heb de factuur nog even opgezocht. Hierop staat bij Neopren gabelschützer mit klett het artikelnummer 01-390-0140-0 misschien kun je dit nog ergens vinden en mogelijk zelfs bestellen.
DL'er

Re: voorvork bescherming

Bericht door DL'er »

:duim: het nummer in de zoekfunctie van website van touratech.de invullen en je ziet ze staan.
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: voorvork bescherming

Bericht door Aad900 »

Ik krijg quote keine Erbenisse unquote :cry:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
DL'er

Re: voorvork bescherming

Bericht door DL'er »

Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 11-03-2014, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: (Externe) links a.u.b. tussen [url] link [/url] tags plaatsen.
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: voorvork bescherming

Bericht door Aad900 »

Ja nu is het gelukt :duim:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
RudyHonings

Re: voorvork bescherming

Bericht door RudyHonings »

Het heeft even geduurd, maar alles is weer strak, glad en glimmend. Zelf geen tijd, de dealer geen tijd... De poten waren nog ok, maar keerringen en rubbers waren versleten. Ik heb er ook de touratech neopreen bescherming omheen gedaan. Maar meteen een mega- beurt (48.000 km) laten geven, en mijn knip bij de dealer omgekiept...hoop ik weer een jaar probleemloos te rijden.

Dank voor al het advies.

Rudy
Plaats reactie